huis en inrichting met krap budget
maandag 3 oktober 2011 om 17:13
Ik lees ijverig mee op het vrekkentopic en ook het topic 'hoe kunnen wij besparen' volg ik. Leuk om te lezen hoe er met een krap budget toch goed te leven valt. Maar waar ik tegenaan loop is het volgende: er blijft nooit geld over voor eens wat extra's in huis. En daar baal ik van. Ik hoef niet eens nieuwe meubels, bij de Kringloop of op Marktplaats zijn hartstikke leuke dingen te vinden. En ik vind het ook nog eens leuk om oude meubeltjes op te knappen met een likje verf.
Maar zoals nu, in onze kamer staat nog een oude, versleten fauteuil, ook nog eens in een kleur die absoluut niet past bij de rest. Bij onze verhuizing hebben we gewoon over het behang de muren gewit, zulke dingen, om het zo goedkoop mogelijk te houden. Nu we dit weekend voor het eerst logees krijgen, loop ik er weer tegenaan. De logeerkamer ziet er heel leuk uit (ook kringloopspulletjes/ bed en kast van Marktplaats, Ikea ladenkast en een zelf opgeknapt tafeltje), maar ook die stomme gewitte muren op behang wat nou niet bepaald super is geplakt . En de badkamer, het enige wat ik wilde was nog even een nieuwe plank/ planchet voor boven de wastafel. Dat glazen dingetje irriteert me mateloos en is gewoon altijd vies met waterdruppen enzo. Net gekeken bij de Gamma, wit kunsstof plankje+plankdragertjes een kleine 20 euro!
Bovendien, al zou het 5 euro zijn, ik kan het deze maand niet missen!
Hebben jullie dat nou ook? Dat het je soms zo'n rotgevoel geeft?
En nog belangrijker: hoe doen jullie dat? Ik zie hele lijstjes voorbij komen met uitgaven voor boodschappen, benzine, kleding enz., maar eigenlijk nooit voor huis en inrichting.
Ben benieuwd.
Maar zoals nu, in onze kamer staat nog een oude, versleten fauteuil, ook nog eens in een kleur die absoluut niet past bij de rest. Bij onze verhuizing hebben we gewoon over het behang de muren gewit, zulke dingen, om het zo goedkoop mogelijk te houden. Nu we dit weekend voor het eerst logees krijgen, loop ik er weer tegenaan. De logeerkamer ziet er heel leuk uit (ook kringloopspulletjes/ bed en kast van Marktplaats, Ikea ladenkast en een zelf opgeknapt tafeltje), maar ook die stomme gewitte muren op behang wat nou niet bepaald super is geplakt . En de badkamer, het enige wat ik wilde was nog even een nieuwe plank/ planchet voor boven de wastafel. Dat glazen dingetje irriteert me mateloos en is gewoon altijd vies met waterdruppen enzo. Net gekeken bij de Gamma, wit kunsstof plankje+plankdragertjes een kleine 20 euro!
Bovendien, al zou het 5 euro zijn, ik kan het deze maand niet missen!
Hebben jullie dat nou ook? Dat het je soms zo'n rotgevoel geeft?
En nog belangrijker: hoe doen jullie dat? Ik zie hele lijstjes voorbij komen met uitgaven voor boodschappen, benzine, kleding enz., maar eigenlijk nooit voor huis en inrichting.
Ben benieuwd.

maandag 3 oktober 2011 om 18:22
Ik woon nog op kamers dus ik spaar niet echt voor inrichting, maar ik spaar wel maandelijks voor studieboeken enzo. Ze incasseren het collegegeld heel onregelmatig: 6 maanden maar vreemd verdeeld (in sept, okt, nov, jan, feb, mrt en apr). In de maanden dat ze niet incasseren maak ik hetzelfde bedrag over op mijn spaarrekening.
En daar gaan ook alle extra's heen: vakantiegeld, cadeautjes, etc. Ik heb op de spaarrekening geen 'potjes' maar het is gewoon voor Noodgevallen en ik kan zelf wel bepalen wanneer dat is (soms ook een idioot mooi paar schoenen, ja
).
En daar gaan ook alle extra's heen: vakantiegeld, cadeautjes, etc. Ik heb op de spaarrekening geen 'potjes' maar het is gewoon voor Noodgevallen en ik kan zelf wel bepalen wanneer dat is (soms ook een idioot mooi paar schoenen, ja

maandag 3 oktober 2011 om 18:35
Heb je een huurwoning of een koopwoning?
Ik heb huur (en ook eigenlijk behalve eten niet echt budget) en kwam er laatst achter dat ze achter liepen met klusjes in mijn huis, nog van de vorige bewoners. Nu wordt dus binnenkort mijn douche opgeknapt; nieuwe kraan, nieuwe vochtstrips etc. Misschien zelfs een nieuw plankje (hier een wit plankje dat ik maar niet meer helemaal wit krijg)
Je zou dus eens kunnen informeren.
Ik heb indertijd ook over het behang heen geverfd en heb daar nu ook (vooral bij de slaapkamer) spijt van. Ben aan het sparen voor die muurverf enzo van de Action, die afneembare, die schijnt heel goed te zijn en 10 euro voor een grote emmer. En ik kan via via een behangstoomgeval lenen
Ben je bijna jarig? Misschien Gammabonnen of iets dergelijks vragen? Of Ikeabonnen?
Heb je eventueel recht op bijzondere bijstand? Sommige gemeentes hebben ook voor dat soort dingen een potje.
Ik heb huur (en ook eigenlijk behalve eten niet echt budget) en kwam er laatst achter dat ze achter liepen met klusjes in mijn huis, nog van de vorige bewoners. Nu wordt dus binnenkort mijn douche opgeknapt; nieuwe kraan, nieuwe vochtstrips etc. Misschien zelfs een nieuw plankje (hier een wit plankje dat ik maar niet meer helemaal wit krijg)
Je zou dus eens kunnen informeren.
Ik heb indertijd ook over het behang heen geverfd en heb daar nu ook (vooral bij de slaapkamer) spijt van. Ben aan het sparen voor die muurverf enzo van de Action, die afneembare, die schijnt heel goed te zijn en 10 euro voor een grote emmer. En ik kan via via een behangstoomgeval lenen
Ben je bijna jarig? Misschien Gammabonnen of iets dergelijks vragen? Of Ikeabonnen?
Heb je eventueel recht op bijzondere bijstand? Sommige gemeentes hebben ook voor dat soort dingen een potje.
maandag 3 oktober 2011 om 18:43
Bedankt voor het meedenken! Ik merk wel dat het verhaal van het verven over het behang nogal wat losmaakt . Het was inderdaad vooral een tijdkwestie. En misschien overdrijf ik wat. Het behang zit er strak in hoor, alleen de naden zijn niet tegen elkaar geplakt, maar over elkaar heen en dat vind ik lelijk. Maar voordat jullie denken dat het allemaal loshangt ofzo .
En nu we er de tijd voor hebben, wil ik het de kamers boven dus ooit opnieuw behangen.
Onze badkamer ziet er op zich goed uit, de woningen waren al gerenoveerd toen wij er kwamen wonen .
Kadobonnen vragen voor mijn verjaardag, doe ik ook meestal (alleen aan degene die het zelf vragen wat ik graag wil hebben hoor), heerlijk!
Ik denk dat ik maar eens een potje ga maken voor deze dingen, is een goed idee.
En nu we er de tijd voor hebben, wil ik het de kamers boven dus ooit opnieuw behangen.
Onze badkamer ziet er op zich goed uit, de woningen waren al gerenoveerd toen wij er kwamen wonen .
Kadobonnen vragen voor mijn verjaardag, doe ik ook meestal (alleen aan degene die het zelf vragen wat ik graag wil hebben hoor), heerlijk!
Ik denk dat ik maar eens een potje ga maken voor deze dingen, is een goed idee.

maandag 3 oktober 2011 om 20:24
Lila, wat soms ook wil helpen: in je familie-vriendenkring rondvragen/ vertellen wat je zoekt. Zal soms niet meteen lukken, maar als ze het maar weten, komen soms de leukste dingen los! Zo heb ik voor 2 jongens, bijna hun hele inrichting bij elkaar gekregen! De 1 op een flatje, de ander op kamers.En je behang: je zou een sjabloonrandje kunnen maken met een restje verf. Of van hout grote letters uitzagen,(home, love) die schilderen, en ophangen(heeft mijn vriendin ook gedaan).Dan haal je de blik van het behang af, en vestigt die op iets anders.
Persoonlijk heb ik heel veel glas accesoires, (vazen, schaaltjes/bakjes/ kaarshoudertjes) ander kleurtje kaarsen/herfstblad/lintjes en je hebt weer héél wat anders...
Van een grote witte plaid van de action, heb ik kussen hoezen gemaakt, kussens van Jisk(spotgoedkoop)erin, en ik heb lekkere kussens voor de bank(3 supergrote/3kleintjes)voor nog geen 20 euro.
Persoonlijk heb ik heel veel glas accesoires, (vazen, schaaltjes/bakjes/ kaarshoudertjes) ander kleurtje kaarsen/herfstblad/lintjes en je hebt weer héél wat anders...
Van een grote witte plaid van de action, heb ik kussen hoezen gemaakt, kussens van Jisk(spotgoedkoop)erin, en ik heb lekkere kussens voor de bank(3 supergrote/3kleintjes)voor nog geen 20 euro.
dinsdag 4 oktober 2011 om 00:29
Wat een leuke tips komen hier voorbij! En eigenlijk ben ik zelf ook best creatief in het bedenken van budgetvriendelijke dingen. Zo heb ik ooit een oude sidetable op Marktplaats gevonden, echt een versleten ding, die mevrouw wilde er niets voor, alleen een plantje ofzo. Dus plantje mee, sidetable mee naar huis, mooie houten sierlijst bij de kringloop en nog wat kleine spulletjes en toen........ heeft mijn man er een prachtige schouw van gemaakt voor ons haardje en ik heb 'm wit geverfd. Het lijkt er wel eentje uit een duur woonblad! Iedereen die bij ons komt die heeft het erover. We zijn eigenlijk al best goed in van niets iets te maken. Alleen komt dan soms die frustratie dat er geen geld is voor iets wat je even heel graag zou willen hebben om de boel wat op te knappen. Maar ach, misschien ben ik ook te kritisch op mijn eigen dingen, bij een ander zou het me misschien niet eens opvallen.
dinsdag 4 oktober 2011 om 08:20
Marktplaats, marktplaats, marktplaats!!! Ook voor de afdeling 'verbouwen' overigens! Ik heb heel veel klusmaterialen van marktplaats van mensen overgenomen, verf, behang en lak en keukenelementen en weet ik allemaal wel niet wat! Bijvoorbeeld iemand die veel te veel (megadure) verf had gekocht maar geen bon meer had, en dat wel weg wilde doen tegen echt een spotprijsje omdat hij er toch niets meer aan had.

dinsdag 4 oktober 2011 om 09:04
@Lila, hier hetzelfde probleem. Voordat we "arm" werden kochten we alles al op marktplaats.
Ik baal ook ontzettend van onze bank, maar kan echt geen nieuwe kopen. Dus wat dat betreft geen tips. De inrichting is iets geweest waar we als eerste op zijn bezuinigen..........
Als je toch opnieuw gaat schilderen, kun je misschien een muur een speciale kleur geven, dan gaat de aandacht daarnaartoe in plaats van naar de meubels. Kan een groot verschil maken......
Ik baal ook ontzettend van onze bank, maar kan echt geen nieuwe kopen. Dus wat dat betreft geen tips. De inrichting is iets geweest waar we als eerste op zijn bezuinigen..........
Als je toch opnieuw gaat schilderen, kun je misschien een muur een speciale kleur geven, dan gaat de aandacht daarnaartoe in plaats van naar de meubels. Kan een groot verschil maken......
dinsdag 4 oktober 2011 om 09:12
Hier ook mijn meubels van MP. Toevallig van een mevrouw die als hobby meubels stofferen had. En ik ben er zo blij mee. Het staat echt fantastisch.
Ik vind het leuk om tegen mijn bezoek te vertellen, omdat dat vaak mensen zijn die zelf veel uitgeven.
En dan kan ik zeggen dat mijn hele zithoek 400,- was.
Ik vind het leuk om tegen mijn bezoek te vertellen, omdat dat vaak mensen zijn die zelf veel uitgeven.
En dan kan ik zeggen dat mijn hele zithoek 400,- was.

dinsdag 4 oktober 2011 om 09:29
Beste TO,
k heb niet jouw probleem, maar een ander, maar ik herken jouw gevoel wel. Als ik bij andere mensen weleens thuis kom, dan hebben ze alles PERFECT op orde. Dan zou ik ook wel eens willen dat dat bij mij ook zo was........ Helaas kan ik het niet, zit niet in mijn genen.
Onkruid staat dusdanig hoog dat ik een kapmes nodig heb om binnen te komen, muur van de keuken ziet er niet uit en de verfspetters zitten nog op de kozijnen en keukenkastjes.
Ik maak altijd een grapje als ik daar een opmerking over krijg. Of "men" zich wel beseft hoeveel tijd ik bezig ben geweest om de natuurtuin te cultiveren en dat die stippen en vlekken op de kozijnen een uiting zijn van mijn creativiteit, dat ik er tijden mee bezig ben geweest, maar het nog niet helemaal af is.
In jou geval kun je aangeven aan je gast (mocht je een opmerking krijgen) dat ze zich moet beseffen dat die scheve naden een Gods karwei waren om dat zo te krijgen! Pincet werk, gewoon!
Maar wat Flower schreef is nuttiger en echt waar hoor! Die logee komt voor jou en niet voor een strakke hippe muur!
k heb niet jouw probleem, maar een ander, maar ik herken jouw gevoel wel. Als ik bij andere mensen weleens thuis kom, dan hebben ze alles PERFECT op orde. Dan zou ik ook wel eens willen dat dat bij mij ook zo was........ Helaas kan ik het niet, zit niet in mijn genen.
Onkruid staat dusdanig hoog dat ik een kapmes nodig heb om binnen te komen, muur van de keuken ziet er niet uit en de verfspetters zitten nog op de kozijnen en keukenkastjes.
Ik maak altijd een grapje als ik daar een opmerking over krijg. Of "men" zich wel beseft hoeveel tijd ik bezig ben geweest om de natuurtuin te cultiveren en dat die stippen en vlekken op de kozijnen een uiting zijn van mijn creativiteit, dat ik er tijden mee bezig ben geweest, maar het nog niet helemaal af is.
In jou geval kun je aangeven aan je gast (mocht je een opmerking krijgen) dat ze zich moet beseffen dat die scheve naden een Gods karwei waren om dat zo te krijgen! Pincet werk, gewoon!
Maar wat Flower schreef is nuttiger en echt waar hoor! Die logee komt voor jou en niet voor een strakke hippe muur!

dinsdag 4 oktober 2011 om 15:24
quote:valentinamaria schreef op 04 oktober 2011 @ 09:40:
@hiltje, heb jij een keer iets gepost over namaak tassen?
stond gisteren in het AD.
Ja, hahaha....hoorde het al. Dat ik werd gequote. Heb idd een hele tijd geleden een topic geopend over namaaktassen. Nadat ik had gezien dat je vanuit China hele mooie kwalitatief zeer goede (echt lamsleer etc) kon kopen in zo'n beetje alle modellen van de designers.
Niet gedaan trouwens, dat topic was net wat ik nodig had om mijn hebzucht in toom te houden.
@hiltje, heb jij een keer iets gepost over namaak tassen?
stond gisteren in het AD.
Ja, hahaha....hoorde het al. Dat ik werd gequote. Heb idd een hele tijd geleden een topic geopend over namaaktassen. Nadat ik had gezien dat je vanuit China hele mooie kwalitatief zeer goede (echt lamsleer etc) kon kopen in zo'n beetje alle modellen van de designers.
Niet gedaan trouwens, dat topic was net wat ik nodig had om mijn hebzucht in toom te houden.