Geld & Recht alle pijlers

Studieschuld en hypotheek, kopie DUO-overzicht?

22-07-2011 20:05 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een kort hypotheekvraagje... Ik ben benieuwd wie er onlangs een hypotheek heeft afgesloten, en of er toen is gevraagd naar een kopie van de DUO, ivm studieschuld?! Of informeren ze hier alleen mondeling naar?
studieschuld telt niet mee bij aanvraag van een hypotheek..
mss vragen ze er neit naar, maar ik zou er zelf wel rekening mee houden, je wilt toch ook nog een beetje leven?
De bank houdt wel degelijk rekening met de je studieschuld. Doordat je moet aflossen, heb je minder te besteden dan iemand zonder studieschuld en hier houdt de bank rekening bij het bepalen van je maximale hypotheekbedrag.

Nu zou je er voor kunnen kiezen niet te vertellen dat je een studieschuld hebt en doordat studieschulden niet bij BKR geregistreerd staan, komt de bank daar ook niet achter, maar dit kan wel problemen geven met je NHG.

Als je bijvoorbeeld NHG hebt en je huis gedwongen in de verkoop moet omdat jij buiten je schuld de lasten niet kunt betalen, dan wordt in principe je restschuld kwijtgescholden.

Heb je echter je studieschuld verzwegen, dan loop je het risico zelf voor de schade op te draaien.
klopt idd wat de dames hierboven schrijven.. wel zelf rekening mee houden of je je lasten kan betalen incl studieschuld.. kan je zelf uitrekenen.. maar je hebt iig geen BKR registratie..

Ik zou het zelf uitrekenen en geen slapende honden wakker maken. zeker in deze lastige tijd.
Wij hebben het zelf in onze lastenberekening wel meegenomen, maar inderdaad niet vermeld. Bij een andere bank hadden we het eerder wel vermeld en toen zakte we meteen enkele tienduizenden euro's in wat we konden krijgen.
quote:germanwings schreef op 22 juli 2011 @ 20:23:

mss vragen ze er neit naar, maar ik zou er zelf wel rekening mee houden, je wilt toch ook nog een beetje leven?Dit is absoluut waar, en daar houden we absoluut rekening mee. De maandlasten komen door te kopen veel lager uit dan wanneer we particulier zouden huren. Nu is het punt alleen dat ik nog een paar maanden bezig ben met school en nu een bijbaantje heb, en dus minimaal kan bijdragen aan het hypotheekbedrag wat we maximaal kunnen lenen. Dit is nu krap, maar voldoende. Tot we met kopien van DUO over de brug moeten komen. Met een paar maanden werk ik wel, en dan zouden we met deze hypotheek ver onder ons maximaal te lenen bedrag zitten, en dus heel netjes. Tot die tijd zie ik absoluut geen problemen, en mochten die er toch zijn, dan kunnen mijn ouders bijschieten. Het gaat nu alleen om het rond krijgen. Vandaar de vraag! Het is dus niet dat we een kast van een huis willen hebben, wat we de komende jaren eigenlijk absoluut niet kunnen betalen.. Maar ik snap de bezorgdheid
Omdat je nog niet afgestudeerd bent, zou ik je serieus aanraden om te wachten tot je werkelijk je diploma in handen hebt en een baan. Je bent niet de eerste die maanden, soms jaren afstudeert door kleine dingetjes. En dan moet je ook nog een baan vinden....
quote:_jessie_ schreef op 22 juli 2011 @ 21:20:

Omdat je nog niet afgestudeerd bent, zou ik je serieus aanraden om te wachten tot je werkelijk je diploma in handen hebt en een baan. Je bent niet de eerste die maanden, soms jaren afstudeert door kleine dingetjes. En dan moet je ook nog een baan vinden....ik had mijn diploma ook nog niet toen wij een huis kochten.. er zijn banken die dit soort mensen juist aan willen trekken.. mensen met een (hoge) opleiding hebben in hun ogen vaak meer financiele mogelijkheden en zijn dus voor hun interessanter..
quote:mellie1980 schreef op 22 juli 2011 @ 21:33:

[...]

ik had mijn diploma ook nog niet toen wij een huis kochten.. er zijn banken die dit soort mensen juist aan willen trekken.. mensen met een (hoge) opleiding hebben in hun ogen vaak meer financiele mogelijkheden en zijn dus voor hun interessanter..

Oh ja, ik had voor mijn afstuderen ook wel een hypotheek kunnen regelen, want vette baan in het verschiet. Maar toch had ik mijn diploma een half jaar later dan gepland door gedoe. Als ik dan een huis had gehad zou het echt rampzalig zijn geweest....

Je neemt gewoon een grote gok, een voorschot op een nog niet zekere toekomst. Als jij onder een bus komt, depressief raakt of anderszins arbeidsongeschikt raakt voordat je een baan hebt, heb je een heel dik probleem.

Je weet gewoon vaak niet hoe de toekomst zal lopen, ook al plan je nog zo goed. Ik ben er zelf tegenaan gelopen en dat is echt een behoorlijke tegenvaller...
Wij hebben onze hypotheek net rond! Voor de aanvraag moesten we van een volledige maand bankafschriften overleggen, die waar ons loon op gestort wordt en die waar het automatisch incasso van afgehaald zou moeten worden.

Manlief ontving loon op eigen rekening, mijn loon op gezamelijke rekening en zijn studieschuld vanaf gezamelijke rekening (lijkt krom, maar komt door trage verwerking van bedrijf met wijzigen rekeningnummers).

Aangezien we zijn studieschuld al aan het afbetalen waren, moesten we deze volledig aflossen anders ging de hypotheek niet door.

Dus tip: laat beide lonen op de gezamelijke rekening storten, geef die rekening op voor het automatisch incasso en de schuld bij duo wordt niet meegenomen!
Punt is dat we onze woning moeten verlaten, en wel een groter financieel probleem heb als we moeten gaan huren. Wat baan betreft, mijn bijbaantje kan ik uitbreiden als ik dat wil, dat geeft wel wat meer zekerheid. En qua afstuderen hoef ik alleen alles nog uit te werken, de nodige tegenvallers zijn al voorbijgekomen. Dat komt goed binnen twee maanden. Ik zou ook graag nog even wachten, zodat alles wat gemakkelijker zou gaan, maar we moeten dus sowieso ook onze huidige woning verlaten.. We hebben alles tot in den treure uitgerekend in excelsheets, en de lasten zijn zeer goed draagbaar. Alles hangt nu vooral op wel of niet krijgen van die hypotheek. Het voelt gewoon zo krom dat je geen hypotheek krijgt om tegen je zelf in bescherming genomen te worden, terwijl je zonder financieel gezien veel verder van huis bent. We verdienen te veel voor sociale woningbouw, hebben bovendien nog maar vijf jaar inschrijftijd, tussen wal en schip verhaal.. Het niet vragen naar IB/DUO zou een hoop oplossen. Al snap ik alle argumenten tegen, maar hoe ik het ook bereken, zijn we zo beter af.
quote:aardbei1986 schreef op 23 juli 2011 @ 00:24:

Wij hebben onze hypotheek net rond! Voor de aanvraag moesten we van een volledige maand bankafschriften overleggen, die waar ons loon op gestort wordt en die waar het automatisch incasso van afgehaald zou moeten worden.

Manlief ontving loon op eigen rekening, mijn loon op gezamelijke rekening en zijn studieschuld vanaf gezamelijke rekening (lijkt krom, maar komt door trage verwerking van bedrijf met wijzigen rekeningnummers).

Aangezien we zijn studieschuld al aan het afbetalen waren, moesten we deze volledig aflossen anders ging de hypotheek niet door.

Dus tip: laat beide lonen op de gezamelijke rekening storten, geef die rekening op voor het automatisch incasso en de schuld bij duo wordt niet meegenomen!

Gefeliciteerd met je huis! :D ik zal je tip eens uitzoeken, denk dat die oplossing voor ons wat kortdag is.

Verder begrijp ik van veel anderen dat er niet om concreet bewijs gevraagd wordt. Dat stelt wel enigszins gerust, maar blijft dus afwachten..
Ante, wat voor contract heb je ? De bank neemt niet zomaar elk inkomen mee bij de berekening voor hoeveel je mag lenen.
quote:mooiedromen schreef op 25 juli 2011 @ 16:45:

Ante, wat voor contract heb je ? De bank neemt niet zomaar elk inkomen mee bij de berekening voor hoeveel je mag lenen.Ik heb een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd, intentieverklaring dat deze zal worden omgezet in een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd, flexibele arbeidsrelatie.. Oftewel geen uren genoemd, niet ideaal. Ik heb nog even verder gekeken, en het is ook nog mogelijk dat mijn ouders garant/borg staan, dan kunnen we de hypotheek weer zelf overnemen als ik straks 'echt' werk en we genoeg draagkracht hebben volgens de bank. Enige waar ik dan aan twijfel is of je dit dan weer naar NHG kan over laten zetten, NHG kan volgens mij niet als je ouders garant staan. Dat scheelt wel flink in hypotheeklasten..
Ik heb even meegelezen in dit forum en ik zit met hetzelfde probleem. Mijn vriend en ik hebben allebei een vaste en goed betaalde baan met prima vooruitzichten. Alleen hebben we allebei een flinke studieschuld doordat we een hoge opleiding hebben

gedaan, maar we hebben berekend dat zelfs met schulden we toch het huis kunnen financieren dat we hebben gekocht. Alles ging goed bij de bank en we hebben eerlijk onze extra maandlasten vermeld, maar vanochtend werden we ineens gebeld door de hypotheekadviseur dat hij de gewenste hoogte van onze hypotheek toch niet meer kon waarborgen en dat we maar moeten afzien van de koop.

Dit voelt zo onrechtvaardig! We zijn nette belastingbetalers en hebben geen enkele andere schulden, juist om een goedbetaalde baan te kunnen krijgen en een hoge hypotheek te kunnen betalen moesten we studeren. Eerlijkheid wordt dus gestraft en liegen beloond, en dat is precies wat we gaan doen bij de concurrerende bank. We zijn zo boos dat we ook meteen onze betaal- en spaarrekeningen laten overheffen naar de andere bank, waarbij ik de tip overneem om de hypotheek van de en/of rekening te laten afschrijven. Dag goede klant.

Kun je het jezelf veroorloven in de toekomst en heb je financiele zekerheid, vermeld dan NIET dat je een schuld hebt bij DUO! En als ze toch moeilijk gaan doen (dit is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd) dan kun je de studielening altijd nog beter onderhands onderbrengen bij bijv. een familielid die deze voor jou afbetaalt.
quote:pioen81 schreef op 03 oktober 2011 @ 18:52:

Alleen hebben we allebei een flinke studieschuld doordat we een hoge opleiding hebben gedaan, Nee, je hebt een studieschuld omdat je geld geleend hebt bij DUO.
Hoe is het eigenlijk afgelopen ante?
quote:Captain_Obvious schreef op 03 oktober 2011 @ 19:04:

[...]

Nee, je hebt een studieschuld omdat je geld geleend hebt bij DUO.Je hebt helemaal gelijk, dat had ik er verkeerd in gezet. Het voelt alleen oneerlijk als je je schulden plus hypotheek best kan betalen maar hierop gekort wordt door je bank. Je bent namelijk niet verplicht deze lening aan te geven, dus dat doe ik ook niet meer.
quote:pioen81 schreef op 03 oktober 2011 @ 20:05:

[...]

Je hebt helemaal gelijk, dat had ik er verkeerd in gezet. Het voelt alleen oneerlijk als je je schulden plus hypotheek best kan betalen maar hierop gekort wordt door je bank. Je bent namelijk niet verplicht deze lening aan te geven, dus dat doe ik ook niet meer.

Afgaande op de informatie die je geeft zijn jullie starters en gaan jullie voor een NHG-hypotheek. Die garandeert je kwijtschelding van de restschuld mocht je het huis met verlies verkopen. Totdat achteraf blijkt dat je specifieke financiele verplichtingen hebt verzwegen. Blijkbaar kan je je schulden + hypotheek niet betalen bij een beetje tegenwind, althans volgens de bank.

Ze hebben overigens groot gelijk dat ze uitgaan van een bewezen risico-model boven jouw hautaine onderbuikgevoel.

Tenslotte, het is een kwestie van tijd voordat studieschulden in het BKR worden bijgehouden. Net zoals de HRA op termijn gaat verdwijnen. Denk je nou echt dat banken nog met mensen die dikke studieschulden hebben in zee willen gaan? Anno 2012? Verdiep je eens in wat er om je heen gaande is.
Bij mij is nergens om gevraagd en heb ook niets gezegd. Met wat ik en mijn vriend nu verdienen zouden we dat er nog makkelijk bij kunnen hebben omdat ik meer ben gaan werken.
quote:Captain_Obvious schreef op 03 oktober 2011 @ 19:05:

Hoe is het eigenlijk afgelopen ante?

De hypotheek is rond! Er is in het geheel niet naar gevraagd naar studieschuld. Ik denk 'wat niet weet, wat niet deert'. Ik ben blij dat ze er niet naar gevraagd hebben, direct erover liegen had ik lastiger gevonden.

Ik snap het punt waar pioen over valt wel heel goed, het voelt allemaal erg krom. Ik ben blij dat we er doorheen zijn. Het is goed dat er meer regels zijn opgesteld, maar veel slaan wel net de plank mis. Je zit net klem, waardoor je uiteindelijk duurder uit bent. Ook het constant aanpassen van de regels is vervelend, dan denk je alles goed uitgezocht te hebben, heb je een koopovereenkomst, en dan lukt het opeens niet meer om de hypotheek rond te krijgen. Ons gelukkig niet overkomen, maar wel twee keer bij de hypotheekadviseur gezien.

Ik ben nog wel benieuwd of iemand het antwoord weet op de volgende vraag: kan je wanneer je ouders garant staan (geen NHG hypotheek daardoor) en je kan later de hypotheek zelf helemaal dragen, de hypotheek nog omzetten naar NHG?

Wij hebben gelukkig wel NHG, maar dat vroeg ik me destijds af, en ben nu voor een vriend aan het meedenken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven