Geld & Recht alle pijlers

Gem. heffingen door een ander betaald

06-10-2011 11:31 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tot mijn schrik blijkt dat onze gemeentelijke heffingen al een aantal jaren door een ander zijn betaald. De gemeente is hier achter gekomen en wij moeten nu een paar duizend euro terug betalen.

Wij hebben wel alle aanslagen hier thuis, maar de acceptgiro's zijn 'ongeldig' gemaakt en er staat groot op 'automatische incasso'. Nu blijkt dus dat het rekeningnummer niet klopt en het geld al 3 jaar lang van een ander wordt geind. Wat ik uit de brief lees is dat die andere persoon er ook niets vanaf wist. Tot mijn stomme verbazing heb ik dit dus ook nooit opgemerkt, en ik baal echt verschrikkelijk. Wie heeft hier ervaring mee?
quote:Arkouda schreef op 06 oktober 2011 @ 12:12:

[...]

Degene die onterecht heeft betaald heeft niks met TO te maken!!!

Zou mooi zijn als iemand de dupe zou worden omdat hij of zij onterecht de rekeningen van een kale kip had betaald...TO is geen kale kip, arkouda.
Kale kip slaat niet op TO.
Some cause happiness wherever they go, others whenever they go. (Oscar Wilde)
quote:princessetamtam schreef op 06 oktober 2011 @ 12:13:

@ jorina en mariesophie:

ik snap dat mensen in dit soort gevallen hun geld terugwillen maar deze persoon wist er niet eens van volgens TO, dat vind ik wel apart, de gemeente betaalt deze persoon het geld terug en vordert het van TO, ze hadden net zo goed die ander kunnen inlichten en het aan hem / haar over kunnen laten wat die gene er zelf mee wilde doen.Zo staat het in de brief. De gemeente moet het geld ook nog aan die persoon terug betalen.
het zal ongetwijfeld wel kloppen volgens de regels, mariesophie, sterkte ermee in ieder geval.

( bemoeit zicht er verder niet mee )
Maar prinses denk je werkelijk dat er ook maar iemand is in NL die zegt "boeiend wat kan mij die ¤2000 schelen?"
quote:princessetamtam schreef op 06 oktober 2011 @ 12:13:

@ jorina en mariesophie:

ik snap dat mensen in dit soort gevallen hun geld terugwillen maar deze persoon wist er niet eens van volgens TO, dat vind ik wel apart, de gemeente betaalt deze persoon het geld terug en vordert het van TO, ze hadden net zo goed die ander kunnen inlichten en het aan hem / haar over kunnen laten wat die gene er zelf mee wilde doen.

`

Maar je acht het mogelijk dat die persoon zegt; laat maar zitten, ik hoef mijn 2000 euro niet terug?
dat zeg ik toch helemaal niet ?

de gemeente stelt die persoon ervan op de hoogte, de 2000 euro gemeentelijke belastingen blijven betaald en diegene zelf kan het geld toch ook van TO terugvorderen, als ze dat willen ( wat wel waarschijnlijk is natuurlijk ).
quote:Arkouda schreef op 06 oktober 2011 @ 12:12:

[...]

Zou mooi zijn als iemand de dupe zou worden omdat hij of zij onterecht de rekeningen van een kale kip had betaald...

Nog even voor de duidelijkheid: het bovenstaande is geen sneer aan TO, maar in algemene zin bedoeld.

De regels van het Burgerlijk Wetboek (onverschuldigde betaling in dit geval) zijn tenslotte niet exclusief voor TO geschreven, maar voor iedereen in dit land..
quote:princessetamtam schreef op 06 oktober 2011 @ 12:23:

de gemeente stelt die persoon ervan op de hoogte, de 2000 euro gemeentelijke belastingen blijven betaald en diegene zelf kan het geld toch ook van TO terugvorderen, als ze dat willen ( wat wel waarschijnlijk is natuurlijk ).Dan ligt het risico op een gevalletje "kale kip" toch verkeerd!
Zo zie je maar weer dat je altijd je bankafschriften moet checken. (voor onterechte afschrijvingen, te hoge afschrijvingen, afschrijvingen door skimmers etc)

de gemeente stelt die persoon ervan op de hoogte, de 2000 euro gemeentelijke belastingen blijven betaald en diegene zelf kan het geld toch ook van TO terugvorderen, als ze dat willen ( wat wel waarschijnlijk is natuurlijk ).Tuurlijk niet. De Gemeente heeft onterecht geld van iemands rekening afgeschreven, ze zijn verplicht dat terug te betalen. De benadeelde heeft geen boodschap aan hun vordering op TO. Dat mag de gemeente zélf uitzoeken.
gelukkig ben ik geen jurist.

( nu echt weg )

de gemeente stelt die persoon ervan op de hoogte, de 2000 euro gemeentelijke belastingen blijven betaald en diegene zelf kan het geld toch ook van TO terugvorderen, als ze dat willen ( wat wel waarschijnlijk is natuurlijk ).Zou lekker zijn. De gemeente int bij bv jou 2000 euro, onterecht, en vervolgens zou je er dan zelf achteraan moeten gaan?
quote:Jorina schreef op 06 oktober 2011 @ 12:31:

[...]

Zou lekker zijn. De gemeente int bij bv jou 2000 euro, onterecht, en vervolgens zou je er dan zelf achteraan moeten gaan?Precies, niet alle instanties werken zoals T-Mobile. (Mag ik mijn frustraties even ventileren? Kwalitatief uitermate teleurstellend bedrijf . Gelukkig gaat het maar om 80 euro.)
Dat een ander niet merkt dat er geld wordt afgeschreven waar hij of zij schijnbaar dan 2x voor betaald... MarieSophie, je bent dus schijnbaar niet de enige die zijn rekening niet checkt of bepaalde rekeningen wel/niet zijn betaald...

Maar goed veranderd de situatie niet, kut hoor... Ik zou echt niet blij zijn met zo'n boodschap. Raar dat de Gemeente dat nu wel ineens constateerd, zeg maar zonder de persoon die nu voor jullie betaald. Zou ook een betalingsregeling treffen, meest handige. En zonder rente zou ik wel eisen, het is immers ook een beetje hun schuld.

Handig: Klinkt een beetje dubbel, maar houdt naast bijv internet bankieren een Excel bij met alle kosten die je moet betalen en kleur deze bijv elke maand groen als ze zijn afgeschreven. Weet je precies of je alles betaald hebt en of misschien bedragen verhoogd zijn en of je misschien komende maand nog extra kosten kan verwachten. Nog handiger je hebt precies inzicht in je uitgaven!
quote:Blyt schreef op 06 oktober 2011 @ 13:00:

[...]

Precies, niet alle instanties werken zoals T-Mobile. (Mag ik mijn frustraties even ventileren? Kwalitatief uitermate teleurstellend bedrijf . Gelukkig gaat het maar om 80 euro.)
Hier hebben we een vergelijkbare situatie gehad. Niet met de gemeentelijke heffingen, wel met het water.

We waren verhuisd, en na een paar maanden bedacht ik me dat ik nog geen afschrijvingen van het water had gezien. Gebeld naar de klantenservice, "nee hoor mevrouw, we hebben gewoon betalingen ontvangen, u bent helemaal bij". Oké, dan zal ik wel niet goed op het overzicht gekeken hebben.

Een paar maanden werd ik gebeld, dat er dus toch ook een fout in het rekeningnummer zat. Achteraf bleek het ook al op de bevestiging van het waterbedrijf te staan, en dat hebben wij niet goed gecontroleerd. We hadden e.e.a. geregeld via een tussenpersoon voor alle energiezaken die verhuisd moesten worden, en hebben vooral gekeken naar de adresgegevens.

Uiteindelijk hebben we (natuurlijk) gewoon betaald, maar vervelend is het wel. Je denkt het geregeld te hebben, belt er nog eens over, en uiteindelijk blijkt het dan toch niet goed te zijn en moet je alsnog betalen. Niet dat het betalen dan een probleem is, maar het kost zo wel een boel gedoe.
Ik vind die ander eigenlijk minstens zo dom. Zou het ook niet snel merken als het niet afgeschreven wordt, maar wel als het dubbel gebeurt.
Ik vind het ook een stomme fout van de bank. Zij horen toch ook te controleren of het rekeningnummer met de juiste persoon klopt voordat ze het afschrijven?
quote:Murdoch schreef op 06 oktober 2011 @ 13:22:

Ik vind die ander eigenlijk minstens zo dom. Zou het ook niet snel merken als het niet afgeschreven wordt, maar wel als het dubbel gebeurt.Misschien is die ander wel iemand in een bejaardenhuis en dementerend zonder familie, je weet het nooit.
Stel dat de gemeente de aanslag dubbel in had gehouden? Was je dat dan wel opgemerkt?
Zie QR
quote:kaasfondue schreef op 06 oktober 2011 @ 18:20:

Stel dat de gemeente de aanslag dubbel in had gehouden? Was je dat dan wel opgemerkt?Als het bij mij dubbel wat afgeschreven? Waarschijnlijk wel. Ik zie nu ook dat op de aanslagen stond dat het in termijnen zou worden afgeschreven. Ik heb destijds gewoon steeds de aanslagen in de ordner gedaan, en er verder niet bij stilgestaan, want het zou gewoon worden afgeschreven. Niet dus.
quote:mimmie81 schreef op 06 oktober 2011 @ 13:48:

Ik vind het ook een stomme fout van de bank. Zij horen toch ook te controleren of het rekeningnummer met de juiste persoon klopt voordat ze het afschrijven?Wordt niet standaard gedaan, rekeningnummers dienen wel aan een bepaalde rekensom te voldoen, waardoor het systeem automatisch controleert of het een bestaand nummer is. Sporadisch controleren banken zelf de naam/nummer combi, maar dus niet standaard.
Jouw relatie met de gemeente en die van de onbekende zijn twee verschillende dingen.

De gemeente zal het geld moeten terugbetalen aan de onbekende, want deze heeft onverschuldigd betaald. Dit staat los van wat ze bij kunnen halen. (Als je niets zou kunnen betalen, zouden zij toch aan de ander moeten terugbetalen.)

Vervolgens zullen ze bij jou langskomen. Ik vermoed dat ze slechts 5 jaar terug kunnen vanwege verjaring.

Je kunt altijd proberen aan te geven dat je slechts akkoord gaat met laten we zeggen twee jaar, het is immers jouw fout niet. En voor die twee jaar wil je uiteraard een heeele lange betalingsregeling. Wie weet...

Laat een jurist even nakijken of de verjaringstermijn voor dit soort vordering inderdaad maar 5 jaar is.
quote:mariesophie schreef op 06 oktober 2011 @ 20:10:

[...]

Als het bij mij dubbel wat afgeschreven? Waarschijnlijk wel. Ik zie nu ook dat op de aanslagen stond dat het in termijnen zou worden afgeschreven. Ik heb destijds gewoon steeds de aanslagen in de ordner gedaan, en er verder niet bij stilgestaan, want het zou gewoon worden afgeschreven. Niet dus.Dan is bewustwording van je in en uitgavenpatroon wel iets om aan te werken. Tenzij je poen zat hebt en niet van een paar duizendjes betalen wakker ligt
Zie QR

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven