Lijf & Lijn alle pijlers

hardlopen

17-06-2010 16:27 3102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft.
@ Max en Baukje.. ik weet natuurlijk wel dat ochtendpols niet alles zegt, maar het is ook niet zo dat het niks zegt. Maar omdat ik die al een half jaar bij hou (toen ik nog heel fit was ook) is het best nuttig om te kijken of daar nu verschil tussen zit. En bovendien kan ik ook het nodige vertellen over mijn hartslag tijdens inspanning. Probeer veel info te verzamelen voor de huisarts.

Ik zou trouwens enorm teleurgesteld zijn als ze me niet serieus neemt. Ik sta 7 jaar ingeschreven bij die praktijk en ben er nog nooit geweest dus ik hoop dat ze begrijpt dat als ik kom, ik niet zomaar kom.. En anders inderdaad maar door voor de sportkeuring. Maar niet op de zaken vooruit lopen en eerst maandag maar eens afwachten. Ik heb haar toevallig wel een keer in een krantje van mn opleiding zien staan en daaruit bleek dat ze samenwerkte met oa de sportartsen uit het ziekenhuis. Ik heb dus goede hoop:)

@ Takeesje.. Leuk om een nieuw doel te kiezen! Als je nu al 15 km wedstrijden loopt, is een halve marathon in maart heeel prima te doen. Opzich is een halve nog wel te doen in een training. Je hoeft daar, mits je het opbouwt, niet heel lang van te herstellen. Mocht het toch te belastend zijn dan kun je kiezen voor de tijd die je over de marathon gaat doen maar dan in een langzamer tempo. Maar als jij het fijn vind om die afstand een keer gelopen te hebben (dan weet je dat je het zeker kunt, kan heel geruststellend werken!) dan moet dat kunnen.

Qua opbouw word vaak de stelregel van 10% per week aan omvang gehanteerd.. Het is natuurlijk een maar een richtlijn maar op die manier kun je redelijk veilig opbouwen. Dan zou je in het principe met 5 weken van 15km naar een halve marathon gaan. Ik zou het iets rustiger doen als je de keuze hebt. Hoe vaak in de week kun en wil je lopen? Als het kan zou ik dan 1 x per week voor lang en rustig gaan en ook een keer een training met wat meer tempo doen. En het liefst dan nog 1 training er bij.. Voor lekker opbouwen is 3 x per week een mooi aantal keer per week trainen. Dan heb je ook steeds nog een dag rust tussendoor maar bij minder gaat het trainingseffect steeds iets te veel weg..

@ Max.. ik loop zelden op een loopband maar die keren dat ik er op liep kreeg ik ook sterk de indruk dat ik het veel zwaarder vind dat buiten lopen! (soms deed ik het als warming up bij krachttraining en ik ben vaak proefpersoon geweest bij allerlei onderzoeken) En dat terwijl het eigenlijk minder zwaar zou zijn omdat je jezelf minder voorwaartse kracht hoeft te geven ivm gewoon buiten lopen omdat de grond onder je beweegt.

Ik wilde vandaag ook graag nog even lopen maar we waren laat klaar met werken en ik moet om half 8 weer ergens anders zijn. Dat gaat niet lukken qua tijd! Morgen maar in de herkansing..

Wij hebben in de winkel trouwens zo'n enorm gaaf jasje! Volledig reflecterend!! (volgens mij verblind je auto's enorm)
Ga je de moelenhoeksmakkie doen takeesja? Die lijkt me erg leuk. Succes in ieder geval voor morgen. En inderdaad ideaal loopweer dit weekend.

Ik heb zelf de cpc nooit gelopen maar hoor er wel lovende verhalen over van mijn loopmaatjes. Er worden ook best snelle tijden gelopen door die lopers. Dus ik neem aan dat het een redelijk snel parcours is.

De stap van de 15km naar de halve is niet zo groot. Belangrijk is wel dat je van te voren in ieder geval al de duur loop van de tijd die je strakjes over die halve marathon wil gaan doen. Maar omdat je je rustige duurloop onder wedstrijd tempo loopt heb je dan niet die afstand gelopen.

Je hebt echter nog zoveel tijd om er naar toe te trainen dat ik persoonlijk toch wel een paar keer de afstand in training zou lopen.

Keesokp ik denk dat ik die grote zakloop halve marathon ook mee ga doen. Eerst nog even overleggen met de trainer. Ga hem dan waarschijnlijk niet als wedstrijd lopen maar meer als trainingsloop. Maar ik heb op de site gekeken en het lijkt me een hele mooie kleinschalig loop. Lekker in het buitengebied. Dat is toch wel mijn ding.
Grappig fiekes, je hebt gepost terwijl ik zat te tikken. Wat zijn we het weer goed eens met elkaar.

Ik denk dat je bij een uitgebreide sportkeuring met inspanningtest sowieso meer info krijgt dan met een bezoek aan de huisarts fiekes. Maar mogelijk verwijst ze je gewoon door. Ik ben inmiddels zo afgeknapt op de huisarts dat ik dat doorverwijs stadium waar mogelijk oversla. En bij de fysio en de sportarts kun je zonder tussenkomst van de huisarts terecht. .
Baukje, inderdaad het molenhoeksmakkie! heb je vorig jaar gelopen, dat je ermee bekend bent? Bedankt voor jullie nuttige adviezen. 3x lopen in de week is sowieso het streven en 1x in de week een voetbalwedstrijd. Dit is soms lastig, bij voetbal loop ik toch regelmatig kwetsuren op, pijn enkel, knie of mega spierpijn Maar ik vind het allebei toch echt te leuk.

Baukje, heb jij 6 kinderen?! en ook nog een sportieve man, respect voor jou time management;)
Ja ik heb zes kinderen. En mijn man heeft er nog twee uit een eerdere relatie dus samen hebben we er acht. (en allemaal hardlopers- ook de partners van de oudste twee van mijn man).

Heb molenhoeksmakkie nooit gelopen. Maar ben altijd op zoek naar leuke loopjes en dit was er eentje waarbij ik dan spontaan ga kwijlen voor de computer. Heb hem ook even in mijn achterhoofd gehad om hem te gaan lopen. Maar heb besloten om toch wedstrijden beter te gaan plannen, bewust keuzes te maken en dus soms ook nee zeggen tegen mezelf.

Voetbal brengt inderdaad nogal vaak blessures met zich mee. Het vervelende is dat je dan wat lopen betreft inderdaad ook ineens letterlijk uit de running bent.
Takeesja, grappig dat de laatste tijd ineens ook voetballers en zoveel lopen en hier komen mee schrijven. Maar doe je en 3x hardlopen en nog voetbaltraining en nog een wedstrijd? Of alleen de wedstrijd? Ik heb vorig jaar voor de halve wel een aantal keren een echt lange (tenminste voor een halve) duurloopjes gedaan. Tot zelfs 25 km. Wel heel langzaam, deed er ong 2 en half uur over. Aangezien maart nog een hele tijd is zou ik er nog een aantal lange duurlopen in passen. In iedergeval veel sucses morgen.

Baukje, wat heb je weer allemaal grappige loopjes gezien en van gehoord, zit je de hele tijd achter de computer op zoek naar leuke loopjes. Alleen de namen zijn al grappig.

Ben je al bijna klaar voor de mont ventoux, want dat komt ook steeds dichterbij. Ook nog wat geld bij elkaar gesprokkeld of valt dat tegen?

Ik had dat trouwens ook gelezen van die zwangere vrouw, maar had niet gelezen dat ze er zo lang over had gedaan. Dan is het toch echt geen hardlopen meer? Maar goed zal wel aan mij liggen. Mijn vader vond vorige week al dat ze een wat strakker tijdsschema moeten aanhouden. Als je de 15 km niet binnen 1 uur 30 loopt, alles eruit gooien!! Nou is dat met zo'n wedstrijd al helemaal niet eerlijk, want voor ons duurde het al ruim 7 min. voor we over de start waren. En dan ik had 16 km in 1.31.00 ong. dus ong. alles na mij zouden ze eruit moeten gooien, haha. Dan moet je toch nog veel mensen teleurstellen en ze willen toch ook nog wat inschrijfgeld incasseren!! Maar moest er wel om lachen.
Lauwe ik ben inderdaad vaak aan het zoeken naar leuke wedstrijden. En dan vooral trails en ultra's die ik ooit nog wil gaan lopen. Maar ik vraag ook altijd aan mensen die niet zo van het stads en dorpskern gebeuren houden wat hun leukste wedstrijden zijn geweest en welke ze mij aan zouden raden.

En soms kom je dan inderdaad bij loopjes die je op hardloopkalenders niet terug vind.

En of ik klaar ben voor de Mont Ventoux? Heb eerlijk gezegt geen idee wat me te wachten staat. Maar ik heb er alle vertouwen in dat ik me er doorheen bikkel. Opgeven komt niet in mijn woordenboek voor. En het wandelen wil ik echt tot het minimale beperken. Heb ruim 400 euro bij elkaar gesprokkeld. Als iedereen een dergelijk bedrag meeneemt en daarnaast nog de algemene sponsoren dat is het toch een aardig bedrag bij elkaar. Maar ik vind het wel vervelend hoor dat zeuren om geld. Ik heb er in ieder geval veel zin in.
Wat een heerlijk loopweer vandaag. Dat hebben ook heel veel wandelaars bedacht want het was gewoon druk in het bos. Lekker rustig rondje van 15km in het heerlijke zonnetje in 73minuten.

Ben benieuwd hoe het Max en Takeesja vandaag vergaat.

Ben nog steeds niet uit aan de voorjaarsplanning. Had wel wat ideen waarvan ik zelf eigenlijk wel wist dat het te kort op elkaar was. En de trainer heeft dit inmiddels bevestigd. Dus nu moet ik nog een goed bedenken wat ik nu wil. Gelukkig heb ik nog de tijd.

Kreeg zojuist een leuke link doorgestuurd over de mont ventoux. Een uitzending van sport andere tijden. Ik kreeg het idee dat die link een beetje ontmoedigingsbeleid was. Maar ik denk dat ik nu wel een aardig beeld heb van wat me te wachten staat. Nu nog ervaren hoe het voelt.
Baukje, wat ga je precies doen bij de mont ventoux? Ik ken wel de alpe d'hu6 bij het wielrennen om geld in te zamelen voor een goed doel. Is dit ook zoiets maar dan hardlopend? Leuk hoor, maken jullie er dan gelijk een minivakantie van als je er bent? Lijkt mij heftig maar ook ontzettend mooi om te lopen. Ik lees dat je al heel veel verschillende doelen hebt gehad in het hardlopen! Als je omgeving ook veel loopt geeft dan ook extra ondersteuning lijkt me.

Lauwe, jij bent ook voetbalster? Ik doe alleen een wedstrijd, niet trainen, bij een fanatiek, wat oudere dames, elftal. We liggen nog op koers om kampioen te worden. Na de winterstop weer een nieuwe competitie.

Vandaag heerlijk gelopen, in een prachtige omgeving en nog beter weer. Het was wel een pittige, soms een echte crosswedstrijd. Ik liep zonder klok, dus ik weet mijn tijd nog niet, het staat nog niet op de site maar volgens mij wel onder de 55 minuten. Deze loop is een echte aanrader, je loopt niet je snelste tijd maar de omgeving maakt meer dan goed!

En Max, hoe ging het vandaag bij jou?
Ha nog meer voetballers op deze pijler, welkom.

Vanmorgen een rondje langs de Zeeuwse kust gelopen. Lekker zonnetje erbij en een matig windje, heerlijk!

Baukje leuk dat je ook Nisse aan gaat doen. Wellicht zie ik je nog wel IRL. Freewheelend ga ik aan de gang met de voorbereiding dus voor mij zal de eindtijd zo rond de 1.54 liggen. Probeer op zondag langere afstanden te doen t/m 18 km. Door de weeks nog wat interval en de rest van de interval haal ik uit de voetbaltraining- wedstrijden.
Takeesja het was dus inderdaad een echte aanrader dat molenhoeks makkie begrijp ik. En prima tijd gelopen dus.

We gaan met een groep van 40 man de mont ventoux op (vanaf Bedoin naar de top=22km). Ongeveer 20 gaan hem hardlopen doen de anderen gaan fietsend de berg op. Het is een kleinschalig project ten behoeve van kankerpatienten. Maar de stichting organiseert jaarlijks nog meer evenementen.

We gaan er gezamelijk met wat aanhang voor 4 dagen naartoe. Waarvan we er dus twee bijna de hele dag in de bus zitten. Man en kinderen blijven thuis. Ook wel eens lekker een keer in mijn eentje op pad.

Keesokp we moeten inderdaad tegen eind november iets afspreken zodat we elkaar herkennen. Anders blijken we strakjes naast elkaar aan de startlijn te hebben gestaan zonder het te weken. Meld tegen die tijd wel wat ik aantrek. Maar in het algemeen ben ik wel herkenbaar aan mijn gebrek aan lengte en grijs haar in een staart. Ik zag overigens dat er toch al aardig wat mensen op de deelnemerslijst staan.

Heb nog geen idee voor welke tijd ik ga. Voluit zou ik me op een 1hr34-1hr35 richten. Maar omdat ik hem als training ga lopen ga ik waarschijnlijk in een lager tempo beginnen en pas de tweede helft het tempo opvoeren. Maar daarin laat ik me nog door de trainer adviseren.
Takeesja, nee ik voetbal niet meer. Maar heb het wel gedaan van mijn 15de tot mijn 38ste. Maar dit is dus een soort mini competitie, omdat je na de winterstop weer een nieuwe competitie start. Beetje zoals hier veel oudere dames korfballen, alleen een wedstrijd en verder geen trainingen. Geloof niet dat er hier in de buurt zoiets is.

Maar hier gaat het weer niet goed. Gisteren mijn compressiekousen aangehad en we gingen trainen voor de crossloopjes. Gaat de zijkant van mijn voet echt vreselijk pijn doen. Ik denk nog goh had ik daar niet een paar weken geleden ook al een beetje last van? Maar nu zit er een bult op en het doet echt erg pijn. Zucht, was een beetje bang voor mijn linkerknie of die het allemaal goed zou houden, heb ik dit weer! Weet niet of ik er mee naar de huisarts of de fysio moet.
Ha meiden

Jeetje wat veel geschreven. Zie een prima tijd op het makkie voor Takeesja, en pijn voor Lauwe

Hier alles goed. Ik ga vanmiddag weer lekker lopen even op de band (kost iets minder tijd, moet ook al wandelen met de hond omdat ze nog niet mee kan rennen). Gisteren ging wel goed in amsterdam en wat was ht een heerlijk weer. De sfeer was gemoedelijk, beetje zoals in Utrecht. Beter dus dan Rotterdam met dat geduw en getrek. Breed parcours, verder niks mis mee behalve de tramrails waar iemand al meteen op onderuit ging bij de start Tijd voor mijn doen helemaal niet zo gek. Wie weet wordt het nog wel eens wat. En IK ben er trots op, en vindt het een beetje raar dat iemand vindt dat alles langzamer dan 1.30 op de 15 km er maar uit moet. Ik hoop ook dan wel binnen te zijn in november, maar toch.... Voor ieder wat wils zou je zeggen toch?
Max wat fijn dat ondanks dat je er niet zo heel veel zin in had het toch goed gegaan is. Het was ook echt een superweertje om te lopen he.

Zelf ben ik wel een voorstander van scherpere tijdslimieten hoor. Kijk bij wedstrijden met aparte startvak voor wedstrijdlopers zoals bijvoorbeeld egmond dat is het geen probleem. En ook bij de crossen is er vaak onderscheid tussen wedstrijdlopers en recreanten. Maar als mensen zelf een plaats in het startvak mogen bepalen is het gewoon een feit dat het overgrote deel veel te ver voorin staat. En daarmee hinder je dan anderen die wel heel fanatiek voor een goede tijd getraind hebben.

Het is ook wel typisch om te zien dat bijv bij kleinere regeionale wedstrijden op een 10km ook niemand meer na een uur binnen komt. En zo bij een 15km eigenlijk niemand meer na 1 1/2 uur. En ik begrjip ook wel waarop de vader van lauwe die tijden baseert.

Als je namelijk op een atletiekvereniging over een bepaalde afstand begint krijg je het advies om eerst maar eens de 10km in een bepaalde tijd te lopen, en zo ook met de afstanden die volgen. Het is een veel efficientere manier van opbouwen en gaat inderdaad geheel voorbij die mensen die gewoon lekker willen lopen. Maar dat is dan ook niet de insteek van een AV. Die gaat er van uit dat je zo hard mogelijk een bepaalde afstand wil lopen. En dat je pas aan een bepaalde afstand gaat deelnemen als je er inmiddels al optimaal voor getraind bent. Dus niet al als je nog maar net toe bent aan een afstand.

Je traint dan eerst naar een bepaalde afstand en vervolgens ga je je nog een half jaar of een jaar richten op een goed tempo.

Heb bah lauwe, nu weer je voet. Wat is dat toch met jouw. Ja zo'n bult is een beetje een twijfelgeval he van fysio of huisarts.

Heb mijn schema weer voor komende week en ik zie dat ik er weer flink tegen aanmag. Nu al een blok van 20min D4 in mijn lange duurloop.

O jee snel kinderen ophalen.
Zo, kom net terug van de huisarts.. Morgenochtend bloedprikken en in november staat er een groot sportmedisch onderzoek gepland. De huisarts laat de bloedwaardes ook door de sportartsen beoordelen (wel jammer dat het nog even duurt want ik was juist naar de huisarts gegaan om het af te ronden) Een beetje wat ik al dacht en ook iets wat ik zelf had kunnen regelen buiten de huisarts om maargoed.. Ze was heel vriendelijk en ze nam me heel serieus.

Tijdslimieten zijn opzich geen gek idee, mits te ze niet al te krap zijn. Mijn zusje heeft afgelopen week haar laatste lessen van lopen met Evy (dat mp3 bestand) gedaan en heeft gister voor het eerst 5 km achter elkaar hardgelopen. Ze zij dat ze er zo'n 34 minuten over deed. Opzich vind ik dat de echte beginners ook wel een wedstrijdje uit moeten kunnen lopen. (maargoed, onder de 8 km per uur is het geen hardlopen meer vind ik)

Een ander verhaal is een man die ik ken van wedstrijden en altijd mee blijft doen aan duathlon. Als de een naar laatste ook al is gefinisht, komt hij net van de fiets. Van de ene kant mag ik hopen dat ik op mn 75e ook nog zin heb in wedstrijdjes, maar van de andere kant hoop ik ook dat de mensen om me heen me even met de neus op de feiten drukken!

@ Max.. heb veel positieve verhalen gehoord over amsterdam (misschien vooral omdat veel mensen die ik ken daar een pr hebben gelopen)

@ Takeesja.. ik ben ook dol op crossen! Vind het heerlijk als tijden niet tellen.. Gewoon lekker op kracht doorploegen is precies wat voor mij.. Ik ben niet zo'n 'hinde' als je me ziet lopen:)

@ Lauwe.. stom van je voet! Je loopt het risico dat de huisarts zegt dat je rust moet houden.. Is de bult naast pijnlijk ook dik/rood/warm/niet functioneel belastbaar? (dit is echt zo'n fysio/dokter rijte.. dolor, tumor, rubor, calor) In het geval van een ontsteking is het ook beter om rust te houden maar je wil natuurlijk wel graag weten waar de ontsteking vandaan komt..

Ik heb vanochtend gezwommen en ga straks weer richting ijsbaan. Morgen ga ik samen met mijn net hardlopende zus, een rondje hardlopen.
@ baukje: zo lang ze de bedrijvenlopers vooraan laten starten, blijft het balen. in amsterdam was het prima, bedrijven in het midden, totaal 3 startvakken. beetje breed parcours en iedereen kan er langs!

@ fiekes: ben benieuwd of er nou iets uit gaat komen voor je!
In geval van tijdslimieten gaan die dan ook voor bedrijvenlopen gelden natuurlijk. Maar die aparte vakken voor bedrijvenlopen zie ik al helemaal niet zitten. Want daar lopen alle tijden door elkaar. Maar wedstrijd technish gezien komen ze er niet onderuit. Omdat het ovor die onderlinge bedrijven een wedstrijd is moeten ze in hetzelfde vak kunnen starten omdat het bij wedstrijden altijd de bruto tijd betreft. En dat is weer omdat je moet weten dat je iemand klopt op geklopt wordt voor het wedstirjd element.

En of je als je net 5 km kunt lopen gelijk met wedstrijdje mee zou moeten kunnen doen vind ik eigenlijk niet. De discipline om daarna nog even voor een bepaalde tijd te trainen heeft ook wel wat. En voor diegene die zich enkel willen testen zijn ook voldoende prestatie lopen. Bedoel bij andere sporten doe je toch ook niet gelijk mee op wedstrijd niveau? Lol ik zie me al in een wieler ronde of zwemwedstrijd meedoen. En de afstand zowel wat betreft zwemmen als fietsen zal voor mij echt het probleem niet zijn hoor.

Zo'n zelfde geval als jij beschrijft hebben we hier met de crossen. Ook een man die steevast mee blijft doen maar steeds trager wordt. En als hij dan gewoon een ronde eerder zou stoppen dan heeft hij zelf zijn plezier en kunnen alle vrijwiligers gewoon op tijd naar huis. maar nee de laastse is al een half uur binnen en meneer begint nog vrolijk aan zijn laatste ronde.En die mensen langs het parcours staan daar maar te vekleumen.

Ben benieuwd of er iets uit het onderzoek gaat komen fiekes.
@ baukje: ik vind ook dat je minimaal 10 km per uur moet kunnen lopen op de kortere afstanden als je mee gaat doen, puur qua belasting ook. Maar aan de andere kant... het zijn toch bijna allemaal trim of prestatielopen? Dan zou er een onderscheid moeten komen naar wedstrijden of gewone lopen en die zijn er genoeg. Je zou ook kunnen stellen dat mensen die puur voor de tijd lopen gewoon met die wedstrijden mee kunnen doen en een licentie aan kunnen/moeten vragen om vooraan te kunnen starten.

Overigens ben jij positiever/zonniger over een AV dan ik. Ik heb twee vriendinnen waar ik verhalen van hoor over de AV. Eentje loopt er zelf en liep met hun trainingen en avonden de ladiesrun (10 km) in 1.12 Geen hond die had gezegd dat ze maar niet mee moest doen nog. De ander heeft een dochter bij de AV. Een jong kind die talent zou hebben... maar errug traag is op de 5 km. Nog trager dan ik! Ze is nu geblesseerd en loopt weinig.. 1 maal per week. Ook een raar advies van de AV. Dus beiden niet echt een voordeel ten opzichte van gewoon zelf lopen denk ik. Jij zit natuurlijk in een heel ander wereldje met talent voor jezelf en podiumplekken en getalenteerde kinderen. Dan heb je wat makkelijker praten denk ik, dan dat je met heel veel moeite 11 km per uur loopt op de niet al te lange afstanden.

Zo train in natuurlijk wel degelijk voor snellere tijden volgend jaar. Maar ik had toch echt mijn tijden van dit jaar nodig en als ik dan zie dat ik bijna 1650 dames achter me laat op de 8 km gisteren, dan ben ik kennelijk toch niet retetraag ook al is dat wel zo.
Max er is wel degelijk verschil in wedstrijden hoor.Je hebt de officiele knau wedstrijden en dus de trim en de prestatie lopen. Op de site van de atletiekunie kun je zien welke wedstrijden knau wedstrijden zijn. Vaak heb je zelfs binnen een evenement dat er een afstand een knau wedstrijd is en de overige afstanden prestatie lopen.

Of zoals bij de TTM dat de 10EM alleen voor mannen een wedstrijd is en voor vrouwen een prestatieloop.

Hoe een av zijn trainingen invult is natuurlijk door de knau niet altijd te bepalen. Maar voor kinderen is de 5km geen officiele wedstrijdafstand dus daarin doen ze een ontmoedingsbeleid.

En niet alle av hebben voldoende volledig opgeleide trainers. Bij de wedstrijdgroepen meestal wel maar vaak heb je ook recreantgroepen met enkel assistent trainers.

En mensen horen vaak ook alleen maar wat ze willen horen. kan me namelijk echt niet voorstellen dat een av een kind adviseert om aan een 5km wedstrijd mee te doen. Voor de 11-12 jaar mogen kinderen zich zelfs niet specialiseren en enkel voor een looponderdeel inschrijven maar zijn ze verplicht om dan aan de hele meerkamp deel te nemen bij baanwedstrijden. Puur ter bescherming van eenzijdige overbelasting. Dus misschien is wel van talent gesproken en heeft moeders dat geinterpreteerd naar een 5km wedstrijd.

En jou tempo is ook helemaal niet ter discussie. Al verwacht ik niet dat iemand met een tempo van 11km /hr voorin het startvak gaat staan. En dat zul jij ook niet doen. En zo zal ik zelf ook niet voorin gaan staan. Maar als iemand met moeite 9-10km/hr haalt en dan beweert even veel recht te hebben vooraan te gaan staan omdat ze net zoveel inschrijfgeld hebben betaald heb ik daar inderaad moeite mee. Zo vind ik het ook geen probleem als je gezellig wil lopen kletsen op een rij met vieren naast elkaar. Maar houd dan wel de binnenbocht vrij voor mensen die willen dubbelen en het kletsen tot na de wedstrijd bewaren.
Dochterlief is nu 18. Dat vind ik dus jong. Ik weet dat er wedstrijden zijn. Juist daarom snap ik de ophef niet dat er tragere mensen meedoen aan de lopen.
18 jaar dan ben je in de bloei van je leven wat betreft hardlopen en is de 5km juist DE afstand om te lopen. Maar dan moet je er natuurlijk wel voor getraind hebben.

Maar echt talent heeft ze duidelijk niet. Neem aan dat ze op de middelbarre school tijdens de gymlessen toch ook looptrainingen en jaarlijkste coopertesten heeft gehad. Was het echt de trainer die zei dat ze talent had? Getalenteerde loopsters van die leeftijd lopen die 5km toch echt wel in 18-19min.
Daarom vond ik het ook zo raar. Ze zou zo snel moeten zijn! En dan ook geblesseerd. Zucht. Maar ik denk dat je gelijk hebt, dat de kwaliteit van de trainers ook erg zal wisselen.
Tja en blessures zijn natuurlijk ook niet altijd te voorkomen. Hier bij de pubers is het soms ook kommer en kwel. En dat heeft dan niets te maken met kwaliteit van trainingen maar puur een lijf dat de hoogte inschiet, spieren en pezen die de groei van de botten niet bij kunnen houden of een zo explosieve start dat het gelijk daar al mis gaat.

Maar we weten natuurlijk al lang dat bewegen gezond is maar intensief sporten behalve veel voordelen ook zo zijn nadelen heeft. Maar de voetballers hier kunnen waarschijnlijk besvestigen dat het blessure gehalte daar nog vele malen groter is.
Hoi allemaal, interessante discussie over de tijdslimieten. Persoonlijk vind ik tijdslimieten op grotere afstanden, vanaf de halve marathon een goed idee. Er zijn genoeg beginnersloopjes tot pak-em-beet 12 kilometer waarbij het niet echt uitmaakt hoe laat je binnenkomt. Het tijdsverschil met de winnaar is niet dusdanig groot dat de vrijwilligers een uur extra moeten wachten. Ikzelf ben ook geen snelle loper. Als ik in de buurt (op Walcheren) een prestatieloop van 12 kilometer met pijn en moeite in 1.03 afleg dan eindig ik al in de achterhoede. De hardlopers die op dit soort loopjes afkomen hebben meestal een goede basis en zijn vaak sneller dan ik.

Bij grotere wedstrijden, de halve- en hele marathons zie ik mensen al na enkele kilometers helemaal kapot gaan of op de helft van de halve marathon al wandelen. Dat kan natuurlijk altijd gebeuren, had het zelf ook bij de kustmarathon maar ben dan ook uitgestapt. Je mag toch wel verwachten dat je op een halve marathon binnen 2.30 binnen moet kunnen komen en op een hele marathon binnen 5.00 uur (Ok, de kustmarathon 5.30 uur) Anders wordt het toch meer een wandelachtige hardloopwedstrijd. Aan de andere kant betaal je best wel wat inschrijfgeld en daar zet de organisatie het parcours dan een aantal uren voor af. Een moeilijk dilemma.

Het blessure verhaal is een stuk makkelijker. Voetbal is een contactsport en uit ervaring weet ik deze sport erg blessuregevoelig is. Tijdens hardlopen ontstaan blessures langzaam maar tijdens een voetbalwedstrijd of -training kan je tijdens een duel direct een blessure oplopen en zomaar enkele maanden uit de roulatie zijn. Ook door de draaibewegingen van het lichaam zijn knieën, heupen onderhevig aan belastingen

Ik heb inmiddels twee groot sportmedisch onderzoeken gedaan en de eerste keer was de sportarts verbaasd over het niet zichtbaar aanwezig zijn van slijtage in de benen. Hij krijgt zelden oudere voetballers over de vloer die geheel onbeschadigd voor hem staan. Dat zegt genoeg over deze sport.
Leuk om de discussie over tijdslimieten hier te lezen. Ik ben zelf geen snelle loper, maar vind het geweldig om met grote evenementen mee te doen. Ik weet ook dat ik nooit vooraan in het klassement zal eindigen maar dat maakt me absoluut niet uit.

Uiteraard start ik achter in het vak, daar heb ik zelf ook meer plezier van.

De 10km loop ik nu in 1.02u, (is wel een zwaar parcours) Ik hoop ooit binnen het uur te lopen, maar dat is absoluut niet waar ik nu voor train. Ik haal mijn voldoening uit de afstand, steeds wat verder kunnen lopen. En als ik meedoe met een halve marathon dan ga ik er ook voor om hem helemaal uit te lopen (zonder te wandelen) anders schrijf ik me niet in. Maar m'n tijd is daarbij absoluut niet belangrijk. Het gaat mij om de hele sfeer eromheen. En ik denk dat vrijwilligers dit ook doen vanwege de sfeer. Neem aan dat ze uit ervaring weten hoe lang ze zo'n dag aanwezig moeten zijn....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven