Hoe vieren jullie Sinterklaas?

19-10-2011 14:59 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zag een topic over hoe en wanneer je je kinderen vertelt dat Sinterklaas niet echt bestaat. Aan die fase zijn wij nog lang niet toe met twee kinderen van 2 jaar en van 10 maanden. Dit jaar wordt het eerste jaar dat we 'echt' Sinterklaas gaan vieren, maar ik vraag me nog wel een beetje af hoe we dit nu en in de toekomst gaan doen. Ik ben zelf in een groot gezin opgegroeid en met veel mensen Sinterklaas vieren vind ik het leukst. Maar helaas zijn beide families hier niet meer voor te porren. We gaan het dus binnen ons kleine gezinnetje vieren. Ik vraag me wel af hoe je het echte Sinterklaassfeertje erin brengt (misschien is het daar nog iets te vroeg voor; mijn oudste is natuurlijk nog best jong)

Ik ben benieuwd naar hoe jullie Sinterklaas vieren.
Wij vieren het altijd met onze hele familie ( 13 mensen ). De volwassenen trekken loten, en elke volwassene koopt voor elk kind een paar cadeaus. Erg gezellig :Imao:
Ahhh, Sinterklaasavond!

Bij ons zijn er geen kinderen meer bij, maar dat was geen reden het feest op te geven! ;)

Toen we klein waren vierden we het altijd bij opa en oma met de ooms, tantes, neefjes en nichtjes. De andere zijde van de familie woonde te ver weg, dus die deden niet mee. Het was altijd een fantastische familieavond; iemand die op de deur bonkt, de zak(ken) cadeau's, Sinterklaasmuziek *soms zelf gespeeld door de muzikale familieleden en dan allemaal zingen!* en natuurlijk heerlijk eten en Sinterklaaslekkers. Voor de volwassenen gedichten van wat niveau en voor de kinderen kleine, gemakkelijke gedichtjes vanaf het moment dat we konden lezen. En natúúrlijk SURPRISES!!! Hét moment om de leuke of malle gebeurtenissen van een jaar nog eens terug te laten komen. Elkaar plagen mag ook best, zolang het maar leuk bleef.

Maar toen de kleintjes groot werden en niemand meer geloofde, wilden mijn tantes het niet meer vieren. Zodoende vieren we het nu alleen nog met het gezin (ouders en broer) en mijn vriend erbij. Tot 2009 vierde oma het ook nog mee, helaas is zij nu overleden...

Maar we vieren het nog steeds met surprises, gedichten en heel veel plezier en gelach. We maken er echt werk van met z'n allen. Mijn vriend viel er helemaal in en geniet elk jaar van surprises maken terwijl ik meestal afdeling gedichten ben. De creatieve taken worden vaak gedeeld of verdeeld onder meerdere mensen en sommigen werken eens stiekem samen aan een project, zodat alles afkomt en de hele avond vol verrassingen voor iedereen zit.

Kortom; voor Sinterklaas ben je nooit te oud. Gewoon doorgaan, genieten met elkaar en vooral lekker veel humor!!
Mijn zoontje is nu 17 maanden. Ik vraag me af wat voor versimpeld sinterklaasverhaal je aan zo'n kleintje vertelt:

alleen dat de sint een lieve oude man uit Spanje is die op zijn verjaadag ceadeautjes aan de kinderen in NL geeft? Dat de pieten hem helpen en dat hij ze 'snachts in je schoen stopt? Slaat "schoentje zetten" sowieso ergens op bij deze leeftijd? Ik vind het wel lastig om een hele traditie te versimpelen tot iets dat behapbaar en leuk is.
Ik vroeg elk jaar voor sinterklaas een paard, ik rende in mn pyama naar beneden, gooide de deur open en daar stond, GEEN paard.
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
Vroeger vierden wij sinterklaas met het gezin, toen zijn we kerst gaan vieren. Nu heb ik inmiddels een zoon en gaan we weer sinterklaas vieren. Alleen mijn zoon is dus jarig op sinterklaas, ik weet eigenlijk nog niet zo goed hoe ik dat nu moet gaan doen. Maarja dit jaar wordt hij 1, dus vieren we gewoon zn verjaardag.

Ik denk dat ik er volgend jaar wel een beetje aan ga beginnen om er aandacht aan te geven.
Sparood, mijn broer werkt in ploegendiensten en het is dus niet vanzelfsprekend dat hij in het weekend vrij is. Bij ons thuis was en is de regel altijd: Sinterklaasavond kan je vieren vanaf het moment dat de Sint in het land is tot hij weer weg gaat. Toen ik nog klein was en nog geloofde vierden we het samen met opa en oma die aan de andere kant van het land woonden. Zij kwamen naar ons of wij gingen naar hen toe. Pakjesavond viel altijd in het weekend. Mijn ouders zeiden dan gewoon dat de Sint het te druk heeft om alle kindjes op 1 avond te bezoeken en dat sommige kinderen daarom de kadootjes eerder krijgen. Ik weet zeker dat mijn zoontje er later ook in gaat trappen
Ik vind sinterklaas enorm gezellig. Mijn kinderen zijn 5 en 3 en gaan dus volledig op in het verhaal. Prachtig vind ik dat. Die verwachtingsvolle snoetjes langs de waterkant als de boot binnenvaart. Heerlijk.

Wij hebben het vorig jaar met schoonmoeder gevierd en dit jaar weten we het eigenlijk niet. Misschien alleen met ons gezin, maar ik zou het wel gezellig vinden als schoonmoeder het weer mee viert. Vorig jaar hebben we een zak gevuld met cadeautjes en voor de volwassenen hadden we lootjes getrokken en een bedrag van Euro 20. Lekkers op tafel met pepernoten enzo.
@ elninjoo ik begrijp dat jij dat waarschijnlijk zo zou ervaren maar mijn collega's vinden het geen punt. We hebben een heel leuk groepje en zijn eigenlijk meer vrienden dan alleen maar collega's. Als we een meidenavond hebben ofzo is het ook meestal bij mij want anders kan ik gewoon niet meedoen. En het is natuurlijk niet de bedoeling dat mijn zoontje het centrum van de avond wordt. Hij mag wel meeeten, een uurtje meedoen en dan gewoon naar bed. Ons kost het niks maar voor hem is het een hele belevenis.
quote:Pipoo schreef op 19 oktober 2011 @ 14:59:

Ik zag een topic over hoe en wanneer je je kinderen vertelt dat Sinterklaas niet echt bestaat. Aan die fase zijn wij nog lang niet toe met twee kinderen van 2 jaar en van 10 maanden. Dit jaar wordt het eerste jaar dat we 'echt' Sinterklaas gaan vieren, maar ik vraag me nog wel een beetje af hoe we dit nu en in de toekomst gaan doen. Ik ben zelf in een groot gezin opgegroeid en met veel mensen Sinterklaas vieren vind ik het leukst. Maar helaas zijn beide families hier niet meer voor te porren. We gaan het dus binnen ons kleine gezinnetje vieren. Ik vraag me wel af hoe je het echte Sinterklaassfeertje erin brengt (misschien is het daar nog iets te vroeg voor; mijn oudste is natuurlijk nog best jong)

Ik ben benieuwd naar hoe jullie Sinterklaas vieren.

Mijn jongste gelooft nu ook niet meer, dat is ff een verandering:0)

Ik heb 5/12 op veel verschillende manieren gevierd. Maar als ik de echte vraag lees in je topic:

Je kinderen zoijn nog heel jong, verwacht er niet heel van, ze kunnen maar kort de drukte aan. Houd het kort, dan blijft het leuk.

In eigen gezin heb je dit zelf in de hand, besef dat het uitgebreid vieren ooit wel weer komt. Vier je het met een grote groep: splits het dan, kleintjes naar bed, middelgrote kids spelen door en de groten vieren hun eigen sinterklaas

Ik heb het ooit gevierd met anderen, zij gingen voor weinig kado;s en duur, ik voor meer kado's en per kado minder duur. dat ging zooooooooo mis (kids zaken kwantiteit, niet prijs), drama.

een voor een geloofden mijn kinderen niet meer en werd het beetje bij nbeetje anders. Ook de groep verschilde. Boerenkool was de enige stabiele factor.

Maar nogmaals: met jonge kinderen moet je bijna elke eigen verwachting loslaten, dat komt vanzelf wel en is ook leuk!
Je bent zelf een theepot
onze zoon wordt eind November 3, en een apar dagen later sinterklaas. Heel handig!! hahahahahaha, ach ja, hij had ook eigenlijk half januari geboren moeten worden, maar goed, dat is hem niet geworden, en ben allang blij dat hij gezond ter wereld is gekomen!

Maar goed, we hadden het over Sinterklaas. Ik heb voor dit jaar iets heel leuks (vind ikz elf tenminste) , ik weet niet precies wanneer de beste man het land binnen komt, maar dezelfde avond mag ons zoontje de schoen zetten, en dan krijgt hije en dvd er in, een dvd van Sinterklaas, sinterklaas die een persoonlijke boodschap heeft voor onze vent!!

Echt, kan me nu al verheugen op hoe hij dan zal opkijken, je kunt die dvd's bestellen via inetrnet, vul je de naam in van je kind, een par onderwerpen waarva je wil dat die genoemd worden, zij maken een leuke video er van, en sturen dit naar je op. Vond het zelf een heel leuk idee, en als je wil, dan kan ik je de link van de site wel geven, dan zet ik die hier wel neer.

Normaal gesproken doen we sinterklaas bij mijn familie, en een paar dagen later bij mijn man zijn familie. Echter, de verjaardag van mijn zoontje zit zo dicht op het sinterklaas feest, en dat dan ook nog eens 2 keer vieren, ik denk dat dit te veel van het goede is, dus we kijken het dit jaar even aan, en anders vieren we het vanaf volgend jaar gewoon lekker bij ons thuis, en dan idd , vooraf knutslen met de kleine vent, om leuke versiersels te maken voor in huis, lekker pepernoten enzo er bij, sinterklaas liedjes er op, en dan de buren vragen of die op je deur willen kloppen en de zak met kadootjes er voor willen leggen.

Owh heb er nu al zin in!!
Zelfs voor onze inmiddels niet meer gelovige Snoezekind (bijna 9) kloppen we nog gewoon op de deur.

Wij vieren het binnen ons gezin, meestal vijf cadeautjes. Dus waarschijnlijk dvd, boek, spel en hebbedingetjes.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
O jezus, de sinterklaas komt er weer aan.

Heel fijne gezellig sfeer hoor. De aankomst, schoen zetten... Maar dan het feest. Ik vier het graag met ons eigen gezin, maar man vindt het nog steeds zo leuk met zijn familie. Dus zit ik daar met mijn 40 jaar nog kadootjes uit te pakken, surprises en gedichten te maken. Hij wil niet veranderen, wat nu?
Dit jaar wordt voor ons ook de eerste 'echte' pakjesavond met kind, vorig jaar was ze nog een baby.

Hier komt wel een huis vol, maar geen andere kinderen.

Ik zorg voor versiering, warme chocolademelk, een hollands buffet (stamppotten, erwtensoep etc.) en uiteraard een grote zak cadeautjes. Heb er nu al zin in!
Bij ons komen trouwens opa's en oma's, tantes en ooms het meevieren.

Is er bij jullie geen familie die wil komen?
quote:oepserdepoeps schreef op 19 oktober 2011 @ 20:31:

Mijn zoontje is nu 17 maanden. Ik vraag me af wat voor versimpeld sinterklaasverhaal je aan zo'n kleintje vertelt:

alleen dat de sint een lieve oude man uit Spanje is die op zijn verjaadag ceadeautjes aan de kinderen in NL geeft? Dat de pieten hem helpen en dat hij ze 'snachts in je schoen stopt? Slaat "schoentje zetten" sowieso ergens op bij deze leeftijd? Ik vind het wel lastig om een hele traditie te versimpelen tot iets dat behapbaar en leuk is.Met 17 maanden ga je toch geen verhaal uitleggen? Ik zou bij het voorlezen kiezen voor Sinterklaasboekjes, naar de intocht gaan en samen de schoen zetten. Begrijpen zal hij het niet doen, maar ik denk dat hij het schoentje zetten wel snel doorheeft.
Vorig jaar kwam Sinterklaas al 's ochtends pakjes brengen bij ons. Ik zat midden in mijn kraamtijd van onze 3e dochter, maar met een dochter van 5 en 2 kon 'pakjesavond' niet overgeslagen worden.

Ik had geen zin in kinderen die een hele zondag zenuwachtig waren. We hebben gewoon tegen onze dochters gezegd dat Sinterklaas en alle Pieten de hele dag bezig zijn met het brengen van de cadeautjes bij iedereen en dat niet iedereen ze op dezelfde tijd kon krijgen.

Mijn dochters helemaal blij dat wij dit jaar als eerste aan de beurt waren! En na het uitpakken van de cadeautjes waren ze helemaal ontspannen, ze hebben nog uren in hun pyjamaatjes zitten spelen. Mijn oudste was ook erg blij dat er cadeautjes voor haar net geboren zusje waren, daar was ze sinds de geboorte al zenuwachtig over geweest.

De jaren daarvoor hebben wij ook vroeg op de avond cadeautjes uitgepakt, en daarna pas gegeten. Van rustig eten zou anders toch niets komen.

Toen de oudste 4 jaar was heeft mijn man ze mee genomen om een brief te posten, toen heb ik met kruitnoten pijlen voor de tuin het pad op gemaakt en op de deur zwarte handen gemaakt en alle cadeautjes in de gang gelegd. Ik mopperen over die vieze handen op mijn deur, dat ik dat weer moest poetsen, gelijk sprintte mijn oudste naar de keuken om schoonmaakdoekjes te halen en ze begon gelijk te poetsen.

Zoiets wil ik dit jaar ook weer doen.

Op de deur bonzen kan voor kleine kinderen erg eng zijn, zeker als de spanning opgebouwd wordt. Ik zie nog mijn nichtje van 2 schrikken en achter de bank duiken, vervolgens wordt ze huilend richting de deur geduwd, die ze echt niet open durft te doen, wat wel moest, nog harder janken. Ik vond het zo zielig. Dus kijk hoe je kind erop reageert en push niet, zeg dan gewoon: Daar zullen de cadeautjes zijn, zullen we gaan kijken?
Bonzen hoeft toch niet? Je kunt ook (laten) aanbellen, een rondje laten lopen met de ene ouder zodat de ander de pakjes kan neerzetten, ze over de schutting laten zakken door de buren, ze voor de deur zetten en buurman door de brievenbus laten roepen of zingen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven