Werk & Studie alle pijlers

stagedilemma

12-10-2011 09:51 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Het gaat niet zo goed op stage, ik zie het niet meer zitten hier. Ik heb bij de sollicitatie aangegeven dat ik graag een meewerkstage wil doen maar nu heb ik een opdracht gekregen. De opdracht is op zich wel leuk, maar niet voor 40 uur in de week, bovendien is deze stage oriënterend. Ik heb al een aantal keer aangegeven dat ik graag wat andere dingen wil doen maar er gebeurd steeds niets. De mensen hier hebben daar waarschijnlijk ook geen tijd voor (wat ik ook wel snap maar neem dan geen stagiaire, het personeel doet niet anders dan klagen over de werkdruk). Ik heb één keer met iemand meegekeken maar die werd er zenuwachtig van…..

Ook het personeel onderling heeft overal commentaar op, en staan te fluisteren als ik bij hun in het kantoor zit, dit maakt me nog onzekerder. Ook opmerkingen als ‘ik wil graag dat het goed gaat dus laat het niet door een stagiaire doen’ vind ik erg vervelend.

Ik zie het gewoon niet meer zitten, ben ’s weekends ziek omdat ik er zo tegenop zie dat ik weer naar stage moet. Ik wil eigenlijk ook niet stoppen met stage en vertraging op lopen(3000 euro boete). Ik weet gewoon niet meer wat ik hier nu mee aan moet…

Wat zouden jullie doen in deze situatie??
Ik doe op het moment ook een stage waar ik weinig tot geen begeleiding krijg, weinig (in ieder geval geen interessante) taken krijg, en mijn andere collega's het te druk hebben om me dingen te leren.

Ik heb besloten het te accepteren en mijn tijd uit te zitten. Ik moet er wel bijzeggen dat ik niet echt met tegenzin ga, ik verveel me wel vaak en soms raak ik gefrusteerd/boos over hoe het hier loopt, maar meestal is het wel ok.

Ik heb alleen het gevoel dat het een soort tijdverspilling is, dat ik kansen mis om écht iets te leren waar ik in mijn toekomst iets aan heb, dat is wel een vervelend gevoel.

Ik heb wel het idee dat in jouw geval nog wel wat zou kunnen veranderen, ik zou opnieuw contact opnemen met je school en ze uitleggen dat je stagebedrijf niet meewerkt, eventueel zelfs een gesprek met je beide stagebegeleiders aanvragen. En misschien concreet op papier zetten wat je zou willen en kunnen doen, bovenop die opdracht die je hebt gekregen.
Kan jij wat met onze tips om je eigen taken te gaan zoeken? Je moet je eigen slingers ophangen, zoek je eigen succesmogelijkheden, dan haal je alles uit je stage wat erin zit! En je krijgt aan het eind de bloemen en een mooi cijfer!
Je zou op je school ook een leerling kunnen zoeken die dezelfde stage heeft gedaan,misschien heeft hij/zij concrete ideeën.. Kun je daar aan vragen hoe ze/hij problemen waar tegen aan gelopen werd opgelost heeft.

Veel succes!!
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
Ben met het lijstje van pompedom naar mijn stagebegeleider op stage gegaan en het heeft zijn vruchten afgeworpen :D

Maandag mag ik meewerktaken gaan doen, JOEPIE!! :D
Fijn voor je.. Heel veel succes nog met je stage!!
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
Zie je wel, je komt er altijd weer sterker uit! Super!
Wat fijn voor je! Ik hoop dat het snel beter gaat op je stage!

(iemand nog een stagebegeleider nodig? Ik moet vandaag alleen maar programeren en daar heb ik geen zin!)
Goed zeg! Gefeliciteerd! Veel succes.
update:

Met frisse moed weer naar stage gegaan. Heb nu een halve dag meegewerkt en helaas is er geen tijd meer voor.

Ik moest maar even voor mezelf in het programma gaan werken en uitzoeken, dus nog niets gedaan. Volgens mij hebben de mensen hier niet door dat ik op stage ben om iets te leren...

Ik weet niet meer wat ik nu met mijn stage aanmoet :S
Wat is je studierichting?
mijn studierichting is Bedrijfseconomie
Stage bij een accountantskantoor toevallig?
nee verzekeringskantoor ;)
Ah, net zo erg. Eerlijk gezegd denk ik dat je beter kennis maakt met de branche dan je zelf beseft. In die zin een prima stage.

Sterkte.
Wat je in je openingspost omschreven hebt is een veel voorkomend probleem.

Binnen een bedrijf zit iemand die besloten heeft er een stagiair mag komen, maar de meeste personeelsleden zitten hier helemaal niet op te wachten. Het kost ze meestal extra tijd terwijl het ze niets oplevert. Bovendien zitten ze met een 'indringer' te kijken die vaak qua leeftijd ed. helemaal niet in de groep past, en men doet dan ook geen moeite om iemand wat bij te brengen.

Vervelend als je de desbetreffende stagiair bent, maar vanuit het perspectief van de personeelsleden is het ook wel te begrijpen. Wat schieten zij er immers mee op dat jij iets nuttigs leert? Zij plukken er meestal de vruchten niet van, terwijl ze er wel hun kostbare tijd in moeten steken.

Daarnaast zijn er ook nog een aantal stagelopers die wel erg hoog van de toren blazen. Ze willen zus, ze willen zo, maar het draait eigenlijk allemaal om zichzelf.

Da's ook de reden dat er binnen mijn bedrijf geen stagelopers meer zijn. Niemand wil ermee werken en er hangt constant een gespannen sfeertje.
Ik herken niet wat wittegeit zegt. Ik werk in de zorg en wij werken heel veel met stagiaires en leerlingen. Ik ben zelf ook leerling geweest en heb maar zelden meegemaakt dat collega's geen zin hebben om je wat te leren.

Eigen initiatief en een open houding wordt wel op prijs gesteld. Maar misschien is dit in de zorg wel anders dan in het bedrijfsleven?
Dat zou inderdaad goed kunnen, Fiebie.

Ik denk dat het ook wel wat uitmaakt om wat voor stage het gaat en of de persoon in kwestie ook iets toe kan voegen. Dus aan de ene kant een stukje investering om iemand wat te leren, maar aan de andere kant er ook iets voor terug krijgen.

In het bedrijfsleven is het vaak zo dat je veel moet investeren maar dat je er weinig of niets voor terugkrijgt, waardoor het voor veel medewerkers alleen maar een last is.

Misschien ligt het in de zorg allemaal wat anders, dat zou best kunnen!
In de opleiding tot verpleegkundige leer je vaak ook hoe je stagiaires moet begeleiden. Het staat ook duidelijk in de functie omschrijving dat je leerlingen moet begeleiden. Dat is inderdaad anders dan als je gewoon in een bedrijf je werk doet en er opeens een stagiaire bij krijgt. Het kost best veel energie om het beste uit je stagiaire te halen en dat is soms niet iets wat iedereen kan.
Helaas gaat het zo wel vaak ja: er is erg veel werk, dus personeel heeft het heel druk, manager bedenkt dat het wel goedkoop is om een stagair in te zetten. Met als gevolg dat niemand tijd heeft om de stagair in te werken, laat staan om er ook nog opdrachten etc voor te verzinnen. Want iedereen had het al zo druk.... Veel stagaires vergissen zich inderdaad nogal in de tijd die het kost om ze goed in te werken. Als je alles wat je doet ook nog uit moet leggen, ben

je zo twee à drie keer zo lang bezig.

Ik heb zelf altijd vooral 'last' van HBO studenten, niet door hen zelf, maar door de hogescholen. Die stellen de stage verplicht, dumpen de student bij mij (terwijl zij het colleggeld krijgen), en denken dan dat ik alle tijd heb om niet alleen de stagair te begeleiden, maar ook nog naar hun pijpen te dansen. De laatste keer moest de student een wisselende dag in de week op

'terugkomdag' naar school, wat onze planning heel lastig maakt. Daarnaast moest hij elke week een pak papier invullen over wat hij had gedaan, en hoe hij dat vond. En als klap op de vuurpijl wilden ze dat ik ook nog een tig pagina's lange evaluatie ging schrijven wat ik er allemaal van vond. Zelfs als iemand het werk snel oppikt,

en een goede werker is, heb je er dan niks meer aan qua investering. Lekker dus. Ik heb geweigerd om mijn deel van de papierhandel in te sturen, zeker toen ze me ook nog vertelden dat zíj het cijfer gingen bepalen, want daar hadden ze veel meer verstand van. Voor iemand

die zes maanden bij mij rondgelopen had, tja. Ik heb uiteraard wel ge-evalueerd met de stagair, die was op zich prima en kon er ook niks aan doen.

Kreeg nog een boos telefoontje van de school dat ze dit soort gedrag niet tolereren en ik

voorlopig geen stagaires meer van hen 'krijg'. Lijkt me een prima deal . Maar heb die mevrouw toch nog even uitgelegd dat ik niet op hun loonlijst sta, maar op die van mijn baas. En dat ik er dus niet voor ben om hun

onderwijstaken over te nemen.

*einde frustratie*....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven