Sodiumbicarbonaat vervanger?

24-10-2011 13:13 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik wil straks een chocoladetaart gaan maken (als proef voor een verjaardag), maar in het recept staat dat ik sodiumbicarbonaat nodig heb. Maar dit kan ik niet vinden in de supermarkt. Weet iemand hiervoor een vervanger, of zou ik het eventueel ook weg kunnen laten?

Groetjes,

slurp
bakpoeder volgens mij
Niet weglaten, het is een rijsmiddel. Bij de natuurwinkel kan je wijnsteenzuur kopen, dat is hetzelfde. Bij de supermarkt hebben ze vaak geen vervanger.

Ik weet niet of je gewoon bakpoeder kan gebruiken (misschien geeft google antwoord)
Dit kan je niet weglaten. Het is namenlijk een rijsmiddel en wordt in combinatie met bakpoeder gebruikt. Je kan het wel bij de toko halen. Dan heet het baking soda en zit in een oranje pak. Kost vaak maar €2,-. Als ook dat niet lukt kan je even langs de apotheek. Daar heet het natriumbicarbonaat en moet je het in poedervorm zonder bijproducten hebben.
Wijnsteenzuur is niet hetzelfde als baking soda en je kan het ook niet vervangen door bakpoeder. Deze twee worden vaak in combinatie gebruikt.
Bij de natuurwinkel hebben ze inderdaad wijnsteenzuur. Dat kun je gebruiken, maar volgens mij kun je gerust bakpoeder gebruiken.
Baking Soda. Volgens mij kan je dat ook gewoon bij de supermarkt halen.
Ja je kan bakpoeder wel gebruiken ipv sodiumbicarbonaat.

Is gewoon hetzelfde als de natriumbicarbonaat (baking soda), alleen in pakpoeder zit een zuur en bij sodiumbicarbonaat moet je hem zelf toevoegen.
Apotheek en etos verkopen het.
Bij de drogist!

Natriumbicabronaat = baking soda = zuiveringszout.
Bedankt voor jullie reacties!

Ik kan vandaag helaas niet meer naar de drogist. Ik zal het eerst proberen te vervangen door bakpoeder, hoewel er al bakpoeder inzit. Mocht het totaal mislukken zal ik van de week naar de drogist gaan. Ik heb de "goede" taart zaterdag pas nodig.

Dit is trouwens het ingredienten:

115 gram gesmolten boter

240 gram bloem

350 gram kristalsuiker

2 eieren

85 gram cacaopoeder

1.5 tl bakpoeder

1.5 tl sodiumbicarbonaat

1 tl zou

250 ml melk

2 tl vanille essence

250 ml kokend water

Zal ik dan 3 tl bakpoeder moeten gebruiken?
Bakpoeder is volgens mij echt iets anders dan Baking Soda. Dus gewoon baking soda halen en die erdoor doen, naast de bakpoeder zoals het recept aangeeft.
Hier een goede website waar het verschil wordt uitgelegd.

http://www.koekjeshoek.be ... atriumbicarbonaat-of.html

Bakpoeder (en ook Backin van dr Oetker) is dus inderdaad wat anders dan baksoda.
Bakpoeder (baking powder), is een mengsel van natriumbicarbonaat en citroenzuur of wijnsteen (eventueel nog iets als maizena om klonten enz tegen te gaan).

Natriumbicarbonaat (NaHCO3)

NL: zuiveringszout, natriumwaterstofcarbonaat, dubbelkoolzure soda, baksoda, E500.

EN: baking soda, sodium bicarbonate, sodium hydrogen carbonate, bread soda, cooking soda, bicarbonate of soda, (sodium) bicarb.

Baking Soda = Natriumbicarbonaat
naar de drogist voor zuiveringszout!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven