Welke auto is wijsheid???

29-10-2011 19:14 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, ik ben op korte termijn op zoek naar een andere auto en ben me een beetje aan het orienteren. In mijn geval moet het een diesel worden, 4/5 deurs (wat is het verschil eigenlijk? snap dat nooit...) en ik heb een beperkt budget van een paar duizend euro. Dus ik ben aangewezen op de tweedehands markt, maar heb niet bepaald verstand van zaken. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met 'tweedehandsjes'; het ene merk houdt het geloof ik langer vol dan de ander, of de onderdelen zijn juist weer erg duur. Zo zijn er tal van plussen en minnen te bedenken, maar ik zou het erg fijn vinden om hier eens verschillende meningen over te horen. Thanx!!
4 deurs is 4 deuren + ''dichte kofferbak''

5 deurs is 4 deuren + ''open kofferbak''

een auto met echt een kont is bijv een 2 of 4 deurs... terwijl een auto waarbij de ''acherruit'' omhoog gaat bij openen een 3 of 5 deurs is...
Een paar duizend euro?? Daar koop je niks voor.
Ik denk dat je voor jezelf eerst moet bedenken wat je aan maandelijkse kosten kwijt wil/kunt zijn aan vaste lasten voor de auto: verzekering en wegenbelasting. Aan de hand daarvan kun je vast wel wat merken/soorten wegstrepen.
quote:courageux schreef op 29 oktober 2011 @ 19:23:

4 deurs is 4 deuren + ''dichte kofferbak''

5 deurs is 4 deuren + ''open kofferbak''

een auto met echt een kont is bijv een 2 of 4 deurs... terwijl een auto waarbij de ''acherruit'' omhoog gaat bij openen een 3 of 5 deurs is...Ah, dat is in ieder geval al 1 mysterie dat is opgelost! thanx :-)
moet het een grote auto zijn?...

heb je geen voorkeur voor een merk?
Ik zou voor zoiets gaan:

http://www.toyota.nl/campagnes/aygo/ayg ... fifty.aspx

Heb je nu niet veel geld nodig, kost ongeveer ¤35,- in de maand aan verzekering en wegenbelasting en rijdt 1 op 25.

Oh ja en hij heeft een hele lage afschrijving!
en inderdaad belangrijk wat je er maandelijks aan kwijt kunt zijn... een zware auto en ook nog eens diesel... betaal je al snel tussen de 300 en 500 per kwartaal voor aan wegenbelasting...
Mijn eerste auto reed op benzine en was een fiat bravo/brava. Ik ben het even kwijt De ene heeft geen achterdeuren en de andere wel. Ik had dus 4 (of 5?) deuren. Reed fijn en ik vind hem er ook leuk uit zien.

Mijn tweede was een Volvo S40, ook op benzine. Iedereen zei toen dat ik de verkeerde keuze had gemaakt omdat de onderdelen heel duur zouden zijn. Toch heb ik nooit enorm grote bedragen betaald voor onderhoud. Hij zat heerlijk (de stoelen zitten echt fijn!) en trok lekker pittig op. Ik vond hem niet mooi maar hij reed echt fijn.

Daarna overgegaan op diesels. Eerst een Renault Scenic. Lekker hoge zit en veel snufjes. Was wel duur in aanschaf (6000 euro) en uiteindelijk is het motorblok kapot gegaan en moesten we dat laten vervangen voor een dikke 4000 euro. Toen hebben we besloten hem weg te doen en nu hebben we een Peugot. Rijdt ook lekker alleen zit niet zo geweldig als de Volvo en de Renault. Dit keer een station en dat is wel handig met 1 klein kindje en de 2e onderweg.

Waar ik in elk geval op zou letten is het aantal snufjes. Het lijkt allemaal leuk maar als het kapot gaat moet je het ook weer laten repareren. Airco is heel fijn maar als je er wat mee hebt is het vaak duur om te laten repareren. Nou kan je natuurlijk wel doorrijden als je airco het niet doet maar dat is niet met alle snufjes het geval.

Ik nam zelf bij het aanschaffen altijd iemand mee (een vriend of mijn vader). En als ik een auto gevonden had keek ik vaak nog op autotrack/autotrader of de prijs normaal was.
Als je een auto wilt die lang heel blijft zou ik sowieso bij een goed Europees merk blijven. Japanners zijn roestbakken, en dan maakt het echt niet uit of je voor een Mazda FGLX 323 of een X5 zou gaan, het is allemaal cheap ass Made in China staal dat zo poreus is als wat. Blijf weg van die troep. Een 4/5 deurs auto is een auto waarbij elke passagier een eigen deur heeft en je de voorste stoelen dus niet naar voren hoeft te klappen om in te kunnen stappen op de achterbank. Die 5de deur is de kofferbak. Neem een VW Golf 4 deurs, of een Peugeot 206/207 4 deurs of zo. Die zijn niet te groot (parkeren is overal een ramp, ik rij ook bewust een klein bakkie), niet te duur (zowel in aanschaf als onderhoud) en het zijn goede, betrouwbare, zich bewezen hebbende merken. Weet je trouwens zeker dat je kilometers gaat maken? Onder 40.000 per jaar heeft Diesel geen zin want dan haal je het er niet uit, omdat je met diesel wel 2x meer belasting betaalt hé... En ik koop persoonlijk geen auto zonder NAP km-stand dus dat advies zou ik jou ook mee willen geven. Ga met je nieuwe aankoop wel meteen naar de garage om de accu + evt poolklemmen als die gaar zijn (dat komt weleens voor), evt zekeringen, het oliefilter, de motorolie, koelvloeistof en evt remvloeistof te laten vervangen/bijvullen, als je dat niet zelf kunt. Want dat moet je altijd even doen bij een tweedehands auto. Laat ook absoluut de schakelstangen smeren. En een autohandelaar levert altijd met nieuwe APK. Van een particulier ben ik niet snel geneigd om een auto te kopen.... Je moet ook altijd goed letten op de prijs-kmstand--bouwjaar-opties verhouding. Die moet goed zijn. Je geeft dus geen 3000 Euro uit aan een auto die weliswaar een gunstige stand heeft, maar waar gladde banden onder zitten, geen open dak heeft, geen moderne apparatuur (GPS, LCD/Multi functional display schermen, Airbags, centrale vergrendeling e.d.) in zit. En hij mag ook niet door z'n knieën heen hangen (wielen die de kasten zowat raken, je kent het allicht wel). Kijk er ook even goed onder, en in de wielkasten en zo. Mag allemaal niet geöxideerd zijn! De pedalen mogen niet slapjes aanvoelen als je ze intrapt maar moeten nog goed stug en ferm gevoel geven, en je mag de schakelpook niet kunnen roeren. En uiteraard sowieso altijd een onderhandelingspolitiek voeren! De dealers/handelaren moeten hun auto's toch wel kwijt want het is crisis, dus ze kunnen niet teveel vasthouden aan hun vraagprijzen.

Zoek op autotrack.nl, autotrader.nl en dergelijke.

Succes!
Of deze met 3 jaar gratis financiering.

Per kilometer echt heel erg goedkoop rijden.

http://www.citroen.nl/aut ... c&utm_campaign=AdwordsMC#/auto/personenauto/citroen-c1/aanbiedingen/
quote:jo12345 schreef op 29 oktober 2011 @ 19:28:

Ik zou voor zoiets gaan:

http://www.toyota.nl/campagnes/aygo/ayg ... fifty.aspx

Heb je nu niet veel geld nodig, kost ongeveer ¤35,- in de maand aan verzekering en wegenbelasting en rijdt 1 op 25.

Oh ja en hij heeft een hele lage afschrijving!Die autootjes noem ik een overdekte scooter. Zo ook de Peugeot 107 en de Citroen C1. Niet echt veilig te noemen. Kreukelzone ben je zelf.
quote:liesse schreef op 29 oktober 2011 @ 19:37:

[...]

. Niet echt veilig te noemen. Kreukelzone ben je zelf.

Dat zou je inderdaad denken. Maar het is niet waar. Al deze auto's hebben keurig vier sterren bij de NCAP testen. En dat is heel veel meer dan de meeste tweedehands oudere auto's.

http://www.euroncap.com/tests/citroen_c1_2005/218.aspx

En wat grappig is, is dat die keline autootjes voor kinderen zelfs nog veiliger zijn dan bijvoorbeeld een nieuwe Scenic.

http://www.euroncap.com/tests/renault_s ... 3/183.aspx

En als je dan kijkt naar bijvoorbeeld een wat grotere peugeot 306 die je tweedehands zou kunnen kopen, die is gewoon veel onveiliger!

http://www.euroncap.com/tests/peugeot_306_1998/40.aspx
Die auto's zijn vrij nieuw en voldoen uiteraard aan alle veiligheidseisen op papier. Maar voor mijn deur staat die Toyota die Jo beschrijft. Ik zou daar niet graag inzitten als er een auto met vaart op mij knalt. Want dan kan ik je verzekeren dat 'ie met zijn nummerbord in je nek zit. Let wel: hoop dat ik het fout heb hoor maar puur praktisch naar die auto kijken leert mij dat ik voor en achter mij te weinig blik heb zitten.
ik zou gaan voor een audi of volkswagen.

Wij rijden nooit anders.

Kan gemakkelijk voor onder de 10 duizend, en dan heb je een diesel van 8 jaar oud met rond de 2 ton op de teller ( niet veel voor een diesel)

veilig, degelijk, goed!
check altijd of km stand nap gecontroleerd is btw!
Van diesels heb ik geen verstand. Maar duitse autos gaan lang mee en zijn degelijk. Vw, audi, bmw, skoda.. Maar ook toyota en suzuki gaan lang mee. Ik heb zelf slechte ervaringen met tweedehands franse autos zoals peugeot, renault en citroen. Kijk goed om je heen wat er nog rond rijdt van die leeftijd. En neem iemand mee die er verstand van heeft! Succes.
-
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
oh, dank al voor de reacties! ja, ik had ook al begrepen dat franse auto's niet al te 'long lasting' zijn, maar er zijn natuurlijk ook mensen met andere ervaringen..... een heul klein modelletje heeft niet mijn voorkeur, ook omdat ik dan inderdaad het idee heb in mijn eigen kreukelzone te zitten, al kende ik de site die Jo noemde nog niet, ook een goede om eens te checken!
Dan zou ik voor een Audi A4 ofzo gaan, of A3. Geen ex-leasebak, gewoon bij particulier op MP. Je betaalt hiervoor wel rond de EUR 240,- wegenbelasting. Ik heb een benzine en dat scheel al wat, ik betaal EUR 170.- Maar goed, je zult geen diesel willen omdat je korte afstanden rijdt.

Volkswagen Passat. Seat Toledo is ook oké.
quote:fiefje01 schreef op 29 oktober 2011 @ 19:14:

Hallo allemaal, ik ben op korte termijn op zoek naar een andere auto en ben me een beetje aan het orienteren. In mijn geval moet het een diesel worden, 4/5 deurs (wat is het verschil eigenlijk? snap dat nooit...) en ik heb een beperkt budget van een paar duizend euro. Dus ik ben aangewezen op de tweedehands markt, maar heb niet bepaald verstand van zaken. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met 'tweedehandsjes'; het ene merk houdt het geloof ik langer vol dan de ander, of de onderdelen zijn juist weer erg duur. Zo zijn er tal van plussen en minnen te bedenken, maar ik zou het erg fijn vinden om hier eens verschillende meningen over te horen. Thanx!!

Het enige wat je zeker weet is dat je een diesel wilt, en dat je er een paar duizend (twee, vier of zesduizend?) euro aan kunt spenderen. Lekker hoor zoveel vaagheid, je kunt echt nog alle kanten op!

Veel succes
Skoda's en Volvo's zijn onverwoestbaar.

Maar goed, tweedehands is altijd een gok. Neem iemand mee die wat basiskennis van auto's heeft. Staar je niet blind op looks, kijk altijd onder de motorkap, rijd met een vaartje een paar rondjes op een rotonde om klapperende lagers of balhoofden te checken. Voel voor je de proefrit maakt of de motorkap warm is. Als men er kort voor je kwam in heeft gereden of heeft warmgedraaid heeft dat een reden. Start een keer opnieuw. Controleer op natte plekken onder de auto.
wij rijden een audi a6, maar hebben dan ook een boel kinderen. Duitse auto's zijn degelijk, en gewoon goed. Franse auto's hebben een mindere naam. Audi, vw, bmw, mercedes, skoda, allemaal prima.

Toyota is de enige japanner die ik zelf zou vertrouwen, de rest niet.

Maar goed, blijft persoonlijke smaak en ervaring.

Kijk anders eens op auto scout
Je mag met een 2e hands auto, als het een vertrouwde auto is altijd meenemen naar een keuringstation, mag je dat niet dan niet kopen, zij vertellen je wat de auto mankeerd, wat de kosten zijn, en ja het merk maakt niet uit, alle autos zijn voortaan goed, is misschien een gasauto een optie?

Wens je veel succes.
quote:Nastik schreef op 29 oktober 2011 @ 20:59:

Skoda's en Volvo's zijn onverwoestbaar.Hier inderdaad een Volvo (870 station: zo'n rechthoekige tank die kleuters altijd tekenen als ze een auto op papier moeten zetten ). Relatief goedkoop in aanschaf, nooit problemen mee, oerdegelijk, sterk en veel ruimte (voor passagiers en werk- en vakantiezut). Jammere is dat ie niet zuinig rijdt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven