kat thuis laten bij afwezigheid?

08-11-2011 13:30 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik was een paar dagen in het buitenland (van woensdag morgen heel vroeg tot zaterdagavond, rond 20u) en moest mn katje achterlaten (ze wordt in april 2012 twee jaar). Nu zou ik graag willen vragen wat jullie in zo'n geval doen. Ik heb ze gewoon thuis gelaten, m'n onderbuurmeisje heeft mn sleutel dus die kwam haar eten en water geven. Ik vond het beste om ze niet in een andere omgeving te brengen, ook al zou dat betekenen dat ze hier langer alleen zou zijn (mn onderbuurmeisje gaat de hele dag naar school en heeft alleen s morgens vroeg tijd en s avonds) Bovendien kan ze niet de hele tijd bij m'n kat zitten. De laatste dag heeft ze wel een uur hier gezeten en gestudeerd en volgens haar was m'n kat wel blij toen.
Prima oplossing voor die paar dagen hoor.
prima toch?

Als de kat eten, drinken en een schone bak krijgt en even aangehaald wordt kan dat toch best.
Lijkt me prima.
Prima oplossing, zo doen wij het ook altijd.
Zo doe ik het ook altijd hoor. Mijn katten raken helemaal van de leg als ik ze naar een pension breng.
Geen probleem hoor. Veel mensen gaan 2 weken op vakantie en laten hun kat ook thuis met een oppas die langskomt. Dat vinden katten niet leuk, maar ze accepteren het snel. Dus een paar daagjes is zeker te doen voor ze.
Ik laat mijn kat altijd thuis. Ik heb een kattenoppas die hem voert en aait als ik weg ben, voor 2 euro per dag en lidmaatschap van een wazige vereniging. Ideaal en stukken plezieriger voor mijn neurootje
dit is idd. beter dan uit logeren. zoals justme al zegt is het bij katten niet handig om ze tijdelijk ergens anders te doen.

daar zijn katten gewoon de beesten niet voor.

nu is de ene kat gevoeliger en gestressder dan de ander, dat wel. maar nogmaals hoe jij het doet is echt beter, ook voor een paar weken.
Wel flink knuffelen als je weer thuis bent . . . . !
Heel goed om te horen !

Maar ik denk niet dat ze de kattenbak bijhield... dat kon ik haar niet vragen vind ik, (ze heeft zelf geen katten) vind het al leuk van haar dat ze dit wil doen als ik er soms niet ben. Heb haar enkel gevraagd om soms het raam open te doen, omdat m'n kat heel graag op de vensterrand zit die naar de tuin uitkijkt (ze is een binnenkat, woon op een appartement) en soms haar oograndjes met een doekje te vegen (Perzische witte kat) .
Volgens mij kun je best aan een kattenoppas vragen om de bak te verschonen hoor.

Heb je haar er iets voor gegeven? Geld of een klein cadeautje?
Oh , ander probleem, ik borstel haar wel regelmatig, maar niet genoeg gedaan een tijdje. Dus heeft ze van die flinke knobbels. Ik probeer die met mn vingers uit elkaar te halen en ik heb haar nu ook veel geborsteld. Sommige zijn er nu wel al uit. Maar is echt moeilijk om die knobbels te voorkomen soms! Ik heb al geprobeerd met een schaar, maar vind het eng, want soms weet je niet of je in haar of in vel zit :s Heb al eens per ongeluk in haar vel gezeten en nu durf ik echt niet meer met een schaar!! Wat kan ik het beste doen? Naar de dierenarts of huisdierbeautysalon? (weet exacte naam niet heh)
Daydream, ze heeft dit al een paar keren gedaan, maar enkel water en eten komen geven. Ik heb haar nooit iets gegeven eigenlijk, zou ik wel doen als een kattenoppas hier zou logeren en echt ook alles doen (zoals borstelen, kattenbak verschonen en hier dus logeren). Maar misschien wel een leuk idee om een kleine attentie te geven! Ga ik ook doen! Ik dacht, we zijn buren, dus helpen elkaar. Ze kan me ook alles vragen. Toen ze een keer problemen had met haar internetverbinding heb ik haar mijn paswoord gegeven. Ze is studente dus heeft haar internet wel hard nodig.
Ik vind een kleine attentie wel op zijn plaats. Zij gaat twee maal daags even langs de kat, dat is wat anders dan je paswoord geven. Maar dat terzijde.

Zoals al gezegd, katten hechten vaak waarde aan hun leefomgeving, dus zoals je het nu hebt gedaan is goed.

Hoevaak verschoon jij normaal gesproken de bak? Als je dat in deze tijd had gedaan, kan je beter een volgende keer je buurmeisje vragen het ook te doen. Een simpel klusje, maar voor je kat wel fijner.
Een vriendin van mij met 2 katten laat ook altijd 'n vriendin of broer voor haar katten zorgen als ze op vakantie gaat. Dan komt die dus 1 keer per dag (of om de dag) water en voer bijvullen. Daar redden ze het wel mee.
Ik had de bak verschoond net voor ik vertrok...En mijn kat is ofwel heel braaf, ofwel niet zo kieskeurig. Ze doet nooit haar behoefte buiten de bak, ook al ligt er veel in (dus na deze vier dagen dat er niet geschept werd of andere keren dat ik langere tijd afwezig was). Maar meestal schep ik de drollen er elke dag wel uit.
Ik durf echt niet te vragen aan haar om de bak te verschonen of drollen te scheppen... Ze heeft zelf geen huisdieren . En ben dus bang dat ze dat te vies vindt en dat ik dan te ver ga door dat te vragen. Een andere vriendin van me kon jammer genoeg niet, zij doet dat soms bij mensen thuis, kattenoppas voor langere tijd , ze heeft zelf ook katten gehad. Aan haar zou ik het wel durven vragen, ze is katten gewoon.
Je boft dat je kat genoegen heeft genomen, met de ''vuile'' bak.

Ik vind 2 dagen toch wel de max, van niet verschonen.

Bij mij zochten ze dan een ander plekje op hoor.

En zeker zou ik het buurmeisje wat geven, een douglasbon van 10 of 15 euro moet kunnen.

Maakt het ook wat makkelijker, haar volgende keer weer te vragen.

De klitten moet je laten verwijderen, als het bij de pootjes zit, gaat het trekken, en das geen fijn gevoel voor poes.

Succes!
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Ja ik bof wel! Ik lees altijd dat katten niet op een vuile bak willen en elders hun behoefte gaan doen. De mijne dus niet. ... Misschien omdat ze opgegroeid is in een omgeving met veel dieren en katten. Toen ik haar ging bekijken bij die fokkers thuis, zag ik 2 grote kattenbakken. Moeder en vaderkat waren van hun. Ze had nog 2 zusjes. Dus ze gebruikten met z'n allen die 2 kattenbakken blijkbaar. Ze is van zichzelf heel netjes hoor, houdt zichzelf schoon enzo Maar misschien dat ze zo superzindelijk is dat ze nergens anders durft haar behoefte te doen? Of gewoon omdat het in haar ogen heel raar zou zijn om het elders te doen dan in de kattenbak?

Ivm die klitten, hoe moet ik ze laten verwijderen? Zelf doen of laten doen? En waar?
Een douglasbon zou ik wel doen :-) Als we maar Douglas hadden hier in België haha. Maar is een goed idee ja, ga ik doen (van een winkel hier dan).
Ik zelf knipte bij mijn pers vroeger een klitje zelf weg.

Met zo'n rond nagelschaartje weetjewel?

Dan nèt het verbindingshaartje tussen huid en klit doorknippen. Met vaste hand!

Maar als je het echt niet durft, zou ik het aan de dierenarts vragen.

Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Mijn buurvrouw past hier altijd op maar die heeft zelf geen kattenbak, wel katten. Die vind dat katten het maar buiten moeten doen. Ik vind dat niet, dus bij mijn katten moet ze wel scheppen. Dat doet ze niet echt vaak genoeg, dus ben altijd blij dat het goed gaat. Als het een paar dagen of een week is, vraag ik haar om halverwege de tijd de hele bak leeg te kiepen in de vuilnisbak en dan een nieuwe laag grit erin te doen. Dan hoeft ze niet te scheppen, geen gedoe en is het toch schoon genoeg voor de katten.

Ik zou dat doen de volgende keer. Even leeggooien en grit erin doen is niet vies en een kleine moeite toch?

Ik zorg ook altijd dat er overdreven veel grit in huis is. Dan kan ze hem gewoon zo vaak leeggooien als ze zelf wilt. Voor mijn part doet ze dat om de dag. Dus als ik 2 of 3 weken weg ga, staan hier 2 hele grote zakken grit of 4 van die dozen klaar.
Haha, mijn kat vindt haar bak al vies als er 1 drolletje in ligt.

Vandaar dat ze 2 bakken heeft die elke dag verschoond worden.

Zeurmiep!

Wat het betreft het schaartje; ik heb voor klitten in mijn hond zo'n kleuterschaartje gekocht, met van die ronde punten.

Dan kun je haar niet prikken. Ik wurm dat schaartje bij haar huid door zo'n klit heen en dan knip ik hem doormidden.

Ik heb op die manier nog nooit in de hond geknipt.
En als je het echt niet wilt vragen zou je ook nog een 2e kattenbak kunnen neer zetten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven