Brood niet luchtig

08-11-2011 18:05 22 berichten
Dames en heren

Nu bak ik al tijden zelf brood maar op de een of andere manier krijg ik het niet mooi luchtig.

Ik kneed lang genoeg volgens recept en er gaat ook voldoende gist in.

Heeft iemand een idee wellicht?
Alle reacties Link kopieren
Misschien meer tijd geven om te rijzen?
Computer says nooooo
Theelepeltje Wijnsteenzuur bakpoeder erbij doen. Tip van Nigella.

Zij noemt het geloof ik dubbelsoda huppelepup.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Is precies wat ik ook heb. Geen idee wat er aan te doen is.
Of wat mv zegt, idd. Baksoda, bij de deogist te krijgen. Ook weleens zuiveringszout of maagzout genoemd.
Computer says nooooo
Zit er genoeg vocht in je brood? Hoe lang laat je het rijzen? Is het echt in omvang verdubbeld?
Wat eten we vanavond?
Wat voor brood gaat het trouwens over? Zwaar granenbrood is thuis met de hand veel moeilijker luchtiger te krijgen dan witbrood.
Computer says nooooo
Ik doe er altijd een vitamine C pil in (500 mg Kruidvat), dat maakt een brood veel beter. Wel even fijnpletten.
Bak je het in de BBmachine of niet? Ik heb dat probleem namelijk ook maar dan in de BBmachine. Helpt die wijnsteenzuur bakpoeder dan ook? En waar koop ik dat? Nooit van gehoord overigens...
schepje suiker doet ook wonderen voor het gisten.
Misschien bakverbeteraars vragen aan de bakker? Staat vaak op de broodverpakking: "bakverbeteraars".
quote:badmeester schreef op 08 november 2011 @ 18:05:

Dames en heren

Nu bak ik al tijden zelf brood maar op de een of andere manier krijg ik het niet mooi luchtig.

Ik kneed lang genoeg volgens recept en er gaat ook voldoende gist in.

Heeft iemand een idee wellicht?

Wat zinvol is om te beschrijven hoe je je brood bakt, en welke ingrediënten je daarvoor gebruikt.

Brood is namelijk een product wat van veel factoren afhankelijk is.

En dan kun je denken aan de temperatuur van het meel, van het vocht, de leeftijd van je gist (gist kan ook doodgaan) de hoeveelheid zout en suiker, en hoe je het kneed, en of het een "ouderwets" brood is, of een brood gebakken in de BBM.

Hier http://vijfeurominder.dalanjo.nl/2011/0 ... -bakken-2/ kun je zien hoe een "goed" brood gemaakt wordt, en hier http://vijfeurominder.dalanjo.nl/2011/0 ... ept-brood/ vind je het bijbehorende recept.

Bekijk dat eens, en vertel dan nog eens wat jij doet?
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
quote:summer73 schreef op 08 november 2011 @ 18:24:

Of wat mv zegt, idd. Baksoda, bij de deogist te krijgen. Ook weleens zuiveringszout of maagzout genoemd.

Ik heb het bij de natuurwinkel gekocht maar ook wel gehoord dat het te krijgen is bij een reformzaak of zelfs apotheek, laatste heb ik alleen maar gelezen.

Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Mv met het forum op de achtergrond , hahaha... Lekker ding.
Computer says nooooo
Wat bahco zegt; ook wel 'broodverbetermiddelen". Ofwel e-nummers. Maaf die zitten in het kant en klare mengsel. Dan gewoon een pak koopmans gebruiken
Computer says nooooo
quote:summer73 schreef op 08 november 2011 @ 19:15:

Mv met het forum op de achtergrond , hahaha... Lekker ding.
Deeg eerst goed kneden, dan 1 uur laten rijzen voor de verwarming, nog een keer doorkneden, vormen en weer 1 uur laten rijzen voor de verwarming met een warme theedoek. Je moet zorgen dat je brood goed rijst, dat zorgt voor luchtigheid. Bloem rijst beter dan bijv. broodmeel. Dus je kunt ook half meergranenmeel, half bloem gebruiken. Je brood zal dan luchtiger zijn.

En ik gebruik biologische meelverbeteraar. Dat helpt ook.
quote:Mylene_Valerie schreef op 08 november 2011 @ 19:19:

[...]

Mooie nagels!
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
Is je gist nog wel goed?
Mv, wat heb jij een gekke nagels?
- schepje suiker idd

- opletten dat de gist niet met het zout in aanraking komt

- verse gist kopen
quote:Tomatensoep schreef op 08 november 2011 @ 20:18:

Mv, wat heb jij een gekke nagels?Ik ben jaren nagelmodel geweest. Helaas nu niet meer. Wel handiger met snijden van ingredienten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven