Geld & Recht alle pijlers

Gratis abonnement is tóch niet zo gratis ...

10-11-2011 23:20 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Omdat ik weet dat er hier nogal wat vrouwen (en mannen!) met verstand van zaken rondlopen, wil ik graag even jullie expertise aanspreken.

Onlangs heb ik een gratis abonnement genomen op een tijdschrift. Het is geen fantastisch tijdschrift, maar net leuk genoeg om tóch te krijgen, vooral omdat het gratis is.

Nu krijg ik net echter een factuur thuis: ik moet 65 euro betalen. Ik snapte niet waar het over ging, maar na lang zoeken kwam ik erachter en vond ik de website ...

Daar staat: 'Let op: bij aanmelding van een nieuw abonnement op *tijdschrift* wordt eenmalig het bedrag van ¤ 65,00 inschrijfkosten in rekening gebracht!'

Maar dat heb ik dus helemaal gemist! Ik vind het abonnement absoluut geen 65 euro waard en wil dus ook écht niet betalen .. Kan ik me op iets beroepen (niet lezen en stommiteit?) of moet ik gewoon betalen? Ik hoop van niet ...

Alvast bedankt voor jullie adviezen!
Ben jij akkoord gegaan met de algemene voorwaarden toen je het abonnement nam?
Stond het in de algemene voorwaarden?

Want daar ben je wel mee akkoord gegaan......
Het staat niet specifiek in de algemene voorwaarden, want die waren er niet. Maar het staat wel heel groot op de website.

Om de één of andere stomme reden heb ik het toch gemist
Soms heb je wel eens een gratis proef editie, of zoals bij tvgidsen dat je een maandje kan proberen maar een abonnement helemaal gratis? Voor hoelang zogenaamd gratis? Er gaat toch wel een belletje rinkelen dat dat niet kan?

Verder heb je vaak in kleine letters staan dat je een maand opzegtermijn hebt dus als je bijv. 4 gratis kan krijgen weet je al dat je het niet gaat redden.

Ik zou ze morgen snel bellen.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Denk je nu echt dat je in deze wereld iets voor niets krijgt? Dat tijdschrift moet toch ook gemaakt worden? En het opsturen? Als ik zoiets zou tegenkomen is het eerste wat ik doe juist die kleine lettertjes lezen. Weer een leermomentje in het leven.
Aan de ene kant is het natuurlijk een beetje dom dat je het niet gezien hebt.

Maar 65 euro inschrijfkosten? Voor hoeveel nummers is dat? Dat lijkt me exorbitant. Wie weet kun je daar nog iets mee.
Ja, eigenlijk is het ook zo logisch ... Het is een heel specifiek vakgerelateerd tijdschrift dat gebaseerd is op een online magazine en dat veel van zijn inkomsten ophaalt uit sponsoring. Vandaar dat ik echt geloofde dat het gratis was.

Een vriendin van me zei overigens dat zij ook echt NIETS heeft betaald, toen ik in eerste instantie mijn zorgen uitte. Nou weet ik niet of zij geluk gehad heeft of dat er nu een megahoge rekening op aan het bouwen is op haar naam maar ik heb de rekening dus wel ...

Ik ben nu even kijken of ik meer info kan vinden op de klantenservice!
Als het er echt heel groot staat, dan zou ik gewoon betalen. Zij waren immers duidelijk genoeg. 't Is balen, maar 65 euro is nu ook weer niet het einde van de wereld.
Nee, niet het einde van de wereld maar het is voor mij toch wel érg veel hoor ...

Zo stom ook, maar het is zo logisch. Balen, wat dom!
Hmm, in dat geval zou ik de klantenservice bellen en het eerlijk uitleggen. Wie weet nemen ze genoegen met de helft?
En krijg je dat tijdschrift dan levenslang? Je blijft neem ik aan ingeschreven tot je je uitschrijft?

Ik vind eenmalig ¤65 wel meevallen... hebben ze dan bij inschrijving niet naar een rek. nr. gevraagd?
In eerste instantie vond ik het ook gek, maar omdat mijn vriendin zei dat zij écht niets had betaald geloofde ik het wel ..

Ik heb nu de klantenservice heel eerlijk gemaild dat ik het abonnement had genomen, helemaal over die prijs heb gekeken en nu spijt heb. Voor 65 euro had ik het namelijk nooit gedaan, maar ja. Ik schat mijn kansen klein in :-) volgende keer niet zo naïef zijn.

(ik ben namelijk ook lid van een abonnement, een soort kunstproject, door een jongen die het boekje elke 3 maanden écht gratis opstuurt .. dus misschien ben ik daardoor wel verwend)
Dit is de reden dat ik nooit inga op zulke 'gratis'acties. Er is altijd wel een addertje onder het gras. Ik hoop echt dat je eronderuit kan komen.. ben benieuwd.. 65 euro is een hoop geld...
Voor niets gaat de zon op!
Nooit is iets gratis. Altijd goed de kleine lettertjes lezen!
Je hebt inderdaad abonnementen waarvoor je eenmalig een bedrag betaalt. Het abonnement kun je voor dat bedrag door laten lopen zolang je wilt. Waarschijnlijk is dit zo'n blad. (Ik doe het abonnementenbeheer op mn werk)
Vraag: hoe heb je dit abonnement afgesloten? Online, of een kaartje uit een folder ingestuurd? Heb je die exacte tekst op papier?

In principe moet je bij een aanmelding alle voorwaarden onder ogen hebben gekregen. Bij een online aanmelding zijn algemene voorwaarden natuurlijk erg snel aangevinkt als gelezen...

Om deze reden bewaar ik van alle abonnementen en proefabonnementen (bijv. zo'n proefabonnement op een krant op straat, dat vanzelf afloopt) de tekst die ik onderteken op papier. Om dit soort gezeik te voorkomen. En ik lees die tekst, voordat ik onderteken, ook van voor tot achter door.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven