basiscursus koken voor beginners

11-11-2011 20:20 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Laatst heb ik een ander topic geopend waarin ik tips vroeg om op zoek te gaan naar een hobby/ talent. Nu heb ik inmiddels wel door dat dat niet zo heeeeel erg makkelijk gaat ( ) maar ben ik wel actie aan t ondernemen door me bijv. in te schrijven voor een proefles van een sport. Nu wil ik ook graag eens de basics wat betreft koken leren.

Nu noemde ik ook dat ik totaal niet goed kan koken. En met totaal niet bedoel ik ook echt totaal niet. Een lekker gehaktballetje is way out of my league maar een simpel kipfiletje (niet droog en taai-vind ik wel lekker overigens) is ook al een uitdaging. Vooral mijn vlees wordt standaard te gaar aan de buitenkant of te rauw van binnen etc. Aardappels en groente zijn weer een stuk makkelijker omdat je daar gewoon in kan prikken of kan voorproeven. Maar hoe je lekkere sausjes maakt, welke kruiden, welke ingredienten, hoe lang alles moet bakken/braden/stomen, ik heb geen flauw idee. Kijk ik kook heus wel en t is best te eten maar voor mijn gevoel mis ik een enorme schat aan basiskennis. Het lijkt me echt ontzettend handig om een basiscursus koken te volgen. Vooral het feit dat iemand het voordoet en je ter plekke kan helpen lijkt me praktisch. Het zit hem ook echt in dingen die je niet in kookboeken leest. Hoe snijdt je bepaalde groenten, hoe hoog zet je het gas etc. Maar waar vind ik die? Ik heb al op allerhande sites gekeken (volksuniversiteiten) maar kan niks vinden. Het moet echt koken voor beginners zijn. Wie kan me tips geven?

Of is hier helemaal geen vraag naar en kan ik beter mijn moeder vragen? (die best oke kan koken maar niks bijzonders, heeft er ook weinig interesse in)

Wie helpt me verder?
welke regio?
http://home.12move.nl/sh365555/kookboek_index.html

Een cursus op internet.
Toevallig ook geen tante/buurvrouw/nicht/vriendin bij wie je in de leer kan?

Wat kun je wel maken trouwens?
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
zuidholland noord
Heb je toevallig een MBO in de buurt met horeca in het aanbod van opleidingen? Vraag daar eens na of die ook aan niet studenten kookcursussen geven. Vaak geven kook docenten overigens in hun vrije tijd ook kookles, dus probeer het zo eens.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Ja die online cursus had ik al gevonden ;)

Maar ik wil zo graag een live cursus.. gewoon echt zien hoe het moet. En in mijn familie zijn we eigenlijk geen van allen keukenprinsessen..

Goede tips van die mbo's, ga ik eens navragen.
Probeer eens via een volksuniversiteit, of volkshogeschool, weet niet hoe het heet tegenwoordig, daar hebben ze vaak leuke cursussen. Of in het buurthuis
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Jammer dat je zo ver uit de buurt woont... Ik heb precies hetzelfde gevoel.
Echt waar Tuorrebout? Fijn dat ik niet alleen ben

Waar woon jij?
www.volksuniversiteit.nl//rotterdam

hebben een cursus basistechnieken koken
Dankje Bergkristal, die onthoud ik even!
Graag gedaan hoor!
quote:Sarah83 schreef op 11 november 2011 @ 20:33:

Echt waar Tuorrebout? Fijn dat ik niet alleen ben

Waar woon jij?In één van de 11 steden... niet echt in de buurt dus. Ik ga eens sneupen op de linkjes....En er zullen vast meer mensen zijn met hetzelfde probleem.
Ik wil dat ook al jaren, gewoon leren hoe je basissausjes maakt, een stuk vlees braadt etc. Maar in de praktijk valt het vinden van zo'n cursus nog niet mee, zijn vaak eenmalige workshops.

Dus ik lees mee!
Ik heb het geleerd door het gewoon te doen. Nou ja, mijn ouders houden ook van koken maar zij gingen er pas echt aandacht aan besteden toen ik al het huis uit was. Daarvoor aten we ook lekker hoor, maar een stuk gewoner, niet met verse kruiden, veel uit pakjes en zakjes. Dat is nu wel anders.

De boeken van Jamie Oliver en de boekjes van Het Nederlandse Zuivelbureau hebben me erg geholpen en ook zo'n heel degelijk dik kookboek waarin zelfs staat hoe je boerenkoolstamppot, stoofpeertjes en een gehaktbal maakt enzo. Ook de blaadjes Allerhande en Boodschappen zijn altijd prima inspiratiebronnen.

Die boeken van Jamie Oliver bijvoorbeeld bevatten vaak recepten met niet zo idioot veel ingredienten, het zijn daardoor recepten met weinig smaakvervuiling. Daarmee bedoel ik dat je juist door het geringe aantal ingredienten je goed leert hoe de ingredienten smaken en wat er gebeurt als je ergens te veel of te weinig van in doet, of wanneer iets niet goed gaar is, of te gaar. Want als je een recept maakt met 5 verschillende specerijen of kruiden, dan proef je niet meer waar het mis is gegaan.

Leren koken begint met leren proeven zeg maar.

Ik heb zelf wel kookworkshops gedaan maar daar leer je niet echt koken vind ik. Daar heeft iemand anders alle ingredienten al voor je klaargezet en volg je gewoon een recept, niemand doet het eerst voor. Zo'n workshop is meer voor de gezelligheid eigenlijk. Dan kun je nog beter een kookprogramma opnemen.

Vrienden van mij hebben zelf kookcursussen (voor gevorderden) gedaan en vonden dat heel erg leuk en leerden daar inderdaad snijtechnieken. Die cursussen zijn heel erg duur en zijn ook pas echt handig als je al gevorderd bent, je kunt prima heerlijk koken als je gewoon op je eigen manier een ui snijdt bijvoorbeeld. Zij leerden daar bijvoorbeeld een mooie hollandaisesaus maken of een stuk wild uitbenen. Dingen waar een leuke hobbykok ook prima zonder kan hoor.

Een van die vrienden werkt bij een sterrenrestaurant, sja, daar is het wel een must om oa de snijtechnieken te beheersen, dat is meer vanwege de hoeveelheid snijwerk dan dat de ingredienten beter of lekkerder ervan worden.

Als ik iets nieuws maak, zoals een groot stuk vlees, dan vraag ik gewoon aan de slager/poelier wat ik het beste kan doen en ik zoek nog wat in zo'n grootmoeders kookboek op. En als ik eerlijk ben, ik snij vlees, zeker als ik het voor de eerste keer maak, wel even door om te kijken hoe gaar het is. Het kwaliteitsverlies valt echt heel erg mee hoor, een groot stuk vlees is eigenlijk heel vergeeflijk wat dat betreft, die rosbief a la minute lapjes, die zijn veel makkelijker te verpesten.

Een kookgroepje beginnen is denk ik de beste manier om te leren koken. En dan is het vooral belangrijk dat iedereen vooral alles lust en dat er niet van die zeikerds tussen zitten. Bij de beste hobbykok mislukt ook wel eens iets.

Mijn man en ik houden heel erg van koken, zijn er ook best goed in, maar soms eten wij ook wel eens brood met hagelslag omdat er iets zo mislukt is dat het gewoon vies is.
Ja, ik was zo lekker aan het typen....
quote:Sarah83 schreef op 11 november 2011 @ 20:26:

Ja die online cursus had ik al gevonden ;)

Maar ik wil zo graag een live cursus.. gewoon echt zien hoe het moet. En in mijn familie zijn we eigenlijk geen van allen keukenprinsessen..

Goede tips van die mbo's, ga ik eens navragen.Heb je al eens op de site van koken met Karin gekeken, zij heeft op Youtube ook allerlei filmpjes staan. Misschien heb je er iets aan?
Het is trouwens ook heel leuk om eens bij een hotelschool te eten, zowel MBO als HBO. Maar eerlijk gezegd steek je daar alleen wat dingetjes op als je al basiskennis hebt. Ik heb bij het MBO in Amsterdam bijvoorbeeld gezien dat ze haas van het karkas halen met een lepel ipv een mes, zodat je het vlees niet beschadigt en botsplinters in het eten voorkomt, maar ja, dan moet je al wel zo ver zijn dat je uberhaupt haas aan het karkas klaar maakt.

Als je graag groot vlees wilt klaar maken, schrik dan sowieso niet al te veel af van vlees met een bot. Vlees aan het bot is namelijk veel makkelijker, want vergeeflijker, dan filet. Het is verschikkelijk moeilijk om een haasfilet goed te bakken, maar het is best eenvoudig om de gehele haasrug goed klaar te maken. Zelfde geldt voor lamsfilet tov lamsrack en hertenbiefstuk tov hertenrack. Maar ook hierbij moet je wel eigenlijk weten hoe dat soort wild smaakt als het goed bereid is en hoe het smaakt als het niet goed bereid is, want voor je het weet betitel je wild als "gewoon niet lekker".

Een heel beest is wel weer lastiger, omdat je dan veel verschillende soorten vlees op 1 manier gaar maakt. Een slager/poelier kan een beest voor je in delen hakken en je precies vertellen wat je het best met welk deel kunt doen.
Ik zou een lekker, eenvoudig gerecht uitkiezen en dan op dit forum eventuele problemen die je tegenkomt bespreken. Of hier om tips vragen.
Buurthuizen geven vaak curssen koken voor mannen. Een vrouw er bij zullen ze vast niet erg vinden.
Bij voorbeeld kipfilet.

Simpele kipfilet uit de oven:

-Maak een sneetje in de filets

-Doe pesto daarin

-Omwikkel de filets met ontbijtspek

-Zet het geheel in een schaaltje in de oven.
Koop, vóór je je aan de Larousse kookbijbel waagt, een goed basiskookboek, warenkennis is belangrijk, in een goed basisboek vind je allerlei tips. Hoe herken je verse groenten, vis enzovoort, wat is de voedingswaarde, de verhoudingen van een gezonde maaltiijd, het gebruik van kruiden en specerijen.

Iedere soort vlees heeft een eigen bereidingswijze, je kunt het niet zomaar in de pan flikkeren en er het beste van hopen.
verba volant, scripta manent.
Dit boek moest ik op school gebruiken tijdens de kooklessen. Is een heel goed boek, Ik gebruik hem nu, jaren later nog steeds. Kun je alles in opzoeken, en in het boek wordt de basis echt uitgelegd.

Het nieuwe kookboek

Ik weet zo gauw geen cursus voor je. Maar dit boek is echt een aanrader als je echt de basis van het koken (snijden, sausjes, hoe maak ik vlees klaar, groente, etc. ) wilt leren.

Hvm
Ja, in de kringloop zijn nog van die echte ouderwetse kookboeken te vinden van de oude huishoudschool af, toen ik op mijzelf ging wonen, heb ik veel gebruik gemaakt van de kookboeken die de AH toen uitgaf.

Het basiskookboek, Allerhande vleesboek ( titel ben ik kwijt) en ingredienten vanaf de Allerhande. Heel veel tips en kookadviezen, in de krinloop kosten ze heel weinig.

Die ah boeken staan hier al 20 jr en zoek nog wat regelmatig op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven