Wees allert op blindedarmontsteking!

16-11-2011 06:48 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn jongste was ziek. Van zondag op maandag hele nacht over gegeven met een beetje koorts. In eerste instantie dacht ik ' buikgriep' , kan je toch alleen maar uitzieken.

Maandagmiddag gaf hij buikpijn aan. Ik dacht ' Zal zn maag wel zijn' , maar vroeg hem toch even de plek aan te wijzen. Hij wees naar zn navel. Er ging bij mij een belletje rinkelen... ' Is het mss een blindedarm onststeking?' Toch de huisarts maar even laten komen....

Die zei dat ze een bd-ontsteking niet kon uitsluiten, maar dacht dat t wel mee zou vallen, omdat hij dan meer pijn zou hebben ( Tja, t is een bikkel wbt pijn). Ik MOCHT naar de EHBO, maar kon ook t nog gerust een dagje aankijken. Uhhhh..... als zij het niet uit kan sluiten, dan ga ik tuurlijk meteen!

Lang verhaal kort: Idd blindedarm ontsteking, en een fikse ook. Hij stond al op knappen, net op tijd dus. s Nachts met spoed geopereerd.

Het gaat goed met zoon, is alweer snel aardig opgeknapt, maar wilde hier toch even waarschuwen. Een bd-onsteking zie je snel ' over het hoofd' , maar kan echt levensgevaarlijk worden als hij knapt. Dus wees allert op vooral pijn rond de navel ( testje als je twijfelt: Kind op zn tenen laten staan en plotseling de hakken op de grond laten vallen. Doet het dan erge pijn, is dat een extra signaal) in combi met buikgriep verschijnselen.
serieus na je stukje "dan moet je meer pijn hebben" kan ik zo gek van worden.

weten huisartsen van tegenwoordig niet meer wat het inhoud ofzo??? Vriendin van mij zou ook geen bd ontsteking hebben, want ze kon nog lopen dus zoveel pijn deed het niet dus kon het niet zo zijn.. Dag later, vergaat ze van de pijn, misselijk en diezelfde dag moest ze in het ziekenhuis blijven omdat ze dus wel een bd ontsteking bleek te hebben, ze was er gelukkig net op tijd bij.

mij is verteld dat het vooral onder de navel zat.

Gelukkig gaat het nu beter met je zoontje en was je op tijd erbij.
Ik ken iemand van wie de zoon is overleden aan een geknapte ontstoken blindedarm. Inderdaad het zekere voor het onzekere nemen. Gelukkig is het goedgekomen met je zoontje.
En je schijnt het te kunnen merken aan "weghaalpijn". Dat als je op de buik drukt en je haalt je vingers weg, dat het dan (ook) pijn doet.
Nokiafan,

Dat was bij mijn zoontje dus niet zo, daarom twijfelde de huisarts. Bij die andere test, op hakken laten vallen, had hij wel pijn!

T is gewoon geen piepert, verdraagt pijn heel goed. In t ziekenhuis heeft hij geen kik gegeven, ook niet met infuus aanleggen, bloed prikken enz.

De ochtend na de operatie wilden ze hem 2 pijnstillers geven. ' Neu, hoeft niet' zei zoon. ' Jawel!!! Anders kan je niet lopen dadelijk, doet echt heel veel pijn' zei de zuster, waarop zoon opstond uit bed en de afdeling overliep .
Ahhh schattig
Gelukkig gaat het goed met je zoontje. Aantal jaar geleden heeft mijn vriend dit ook gehad, hij werd 's ochtends vroeg wakker om te plassen en had nergens last van, vervolgens werd hij een uur later wakker van de pijn. Weekendarts gebeld en eerst het advies neem een pijnstiller, paar uur later weer gebeld en toen dachten ze dat het vast zijn maag was (Knappe beoordeling via de tel). Na lang aandringen moch hij uiteindelijk naar de huisartsenpost, eenmaal daar moest hij met spoed naar het ziekenhuis want het kon wel eens een acute bd ontsteking zijn, en toen 's avonds gelijk geopereerd (moesten wachten tot de chirurg klaar was).
Omdat het zo gevaarlijk kan worden, ook deze post.

Mijn zoontje had het pas smiddags ineens over buikpijn ( bij de navel). Anders had ik gedacht ' buikgriepje' .

Vanaf nu als de kinderen niet lekker zijn, ga ik dus ook echt vragen of ze pijn hebben en waar! Jongste zal dus geen bd-ontsteking meer krijgen, maar ik schrok eigenlijk ervan dat als zoon niet had geklaagd over pijn, ik er zelf echt niet op was gekomen dat het een bd onsteking zou kunnen zijn!

En twijfelende huisartsen maar negeren!
Bij mij is 15 jaar geleden mijn blinde darm geknapt omdat mijn huisarts me zei: 'je zal wel voor het eerst ongesteld worden'. Ik was 12 en dacht: ' als dat zo voelt, dan ga ik straks elke maand zowat dood!'

Gelukkig drong mijn moeder aan om toch doorgestuurd te worden naar het ziekenhuis. Gelukkig is het goed afgelopen.

Afgelopen weekend kreeg mijn beste vriendin blinde darm ontsteking. De huisartsenpost heeft haar ook naar huis gestuurd met: 'neem maar een pujnstiller'. Uiteindelijk bleek het dus ook we blindedarm ontsteking. Gelukkig niet geknapt.
Danayla, hier precies hetzelfde verhaal toen mijn oudste vier was. Bij hem kwam er na een nacht overgeven wel nog koorts bij (hoog), en hij was heel apathisch. En hij was niet aan de diarree. Dat vond de arts toch wel raar/zorgelijk. Mijn oudste klaagte ook een beetje over buikpijn, maar ik dacht idd ook, zal wel van het overgeven zijn. Dingen als weghaalpijn en in een fetale houding liggen zijn bij jonge kinderen heel moeilijk aantoonbaar. Wij zaten ook nog op een nederlands waddeneiland en "mochten" met de heli naar het ziekenhuis. Gelukkig, bd stond ook op knappen.
Bij mijn nichtje vorig jaar hetzelfde verhaal: duurde lang voor ze erachter waren dat het toch wel de blindedarm was. Prima afgelopen hoor.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Afgelopen zomer had mijn dochter ook een buikgriepje.

Uiteindelijk had ze een ontstoken blinde darm die dus al geknapt was toen we voor het eerst bij de (vervangende) huisarts kwamen. Ze heeft echt kantje boord gelegen. Uiteindelijk zijn we in het Radboud in Nijmegen terecht gekomen, daar is het goed gekomen. Op een zeker moment had ze een buikvliesontsteking, maagvliesontsteking en een longontsteking. Ook had ze 3 abcessen in hier buik ontwikkelt waarin ze 2 drains kreeg.

Al met al een heel verhaal waar ik met veel rillingen op terug kijk.

Er was 1 test waar mijn dochter op reageerde. En dat was toen de ass. haar hand op het re.-bovenbeen van mijn dochter legde en mijn dochter haar been moest optillen terwijl zij tegendruk gaf. Toen kermde ze het uit.

Het is een taaie weten we nu, iets om ernstig rekening mee te houden in de toekomst.
Ook gehoord van een vriend. Iemand had buikpijn, de huisartsenpost gebeld. Neem maar een paracetamolletje, maar degene lag zowat te rollen over de vloer van de pijn. Arts erbij die moeilijk deed en ondanks dat de persoon stikte van de pijn, hij moest morgenochtend maar naar zijn huisarts gaan.

De persoon heeft de vriend gebeld die haar in de auto nam, naar een ander ziekenhuis, met spoed naar de ok voor een bd operatie.

Waar zijn ze dan eigenlijk voor?
Gelukkig niet meegemaakt, maar toch bedankt voor het topic. Mocht mijn zoontje ooit erge last van buikpijn krjgen, dan zal ik er zeker aan denken.
Jee, Supersas, wat een heftig verhaal!!!

Zo zie je idd dat het echt heel fout kan gaan als je te lang wacht/ een huisarts hebt die het niet onderkent.

Ook jouw dochter gaf niet op alle test pijn aan, dus zo zie je maar...!

Mijn zoontje was erg stil. Dat is hij nooit, ook niet als hij eens ziek is. Hij heeft ADHD en zelfs die dag zonder medicijnen was lag hij alleen maar stil op de bank/ bed. DAT was voor mij het duidelijkste signaal dat er echt iets mis was.

Vertrouw je intuitie dus, moeders. Een een laml*l van een huisarts gewoon overrulen!
Ik heb als kind ook kantjeboord gelegen.

Op vrijdagochtend ziek naar huis ivm buikpijn. De dokter zei: buikgriep.

Op zaterdag opnieuw naar de dokter: buikgriep.

Op zondagmiddag met spoed opgenomen nadat de dokter weer was langsgekomen. Ik kon niets eten, overgeven, diarree, koorts en hevige pijnen. Ik weet nog dat ik gewoon in bed poepte.

Mijn blindedarm was geknapt en mijn hele buik was volgelopen met troep.

Ik heb 11 dagen in het ziekenhuis gelegen, had een zonde in de neus en een slang uit mijn buik. Daarna heb ik nog 1,5 maand thuis moeten aansterken.
Ik heb er één gehad toen ik 12 was. Na ruim een week ziek met buikpijn kwam de huisarts langs, die zei dat mijn moeder beter met me langs het ziekenhuis kon gaan. Daar met spoed alle onderzoeken, bleek 'ie al geknapt te zijn geweest...

Eerst 3 dagen aan een infuus tegen het inkapselen van mijn blindedarm door alle andere organen, toen pas was een operatie mogelijk..

Nu ipv 2 cm litteken 10 cm prachtig iets naast het midden van mijn buik.... Tja!
BD is ook zo moeilijk uit te sluiten! Begin dit jaar zijn wij ook nog door de huisarts doorgestuurd naar de eerste hulp afdeling voor mijn dochter, die verging van de buikpijn. Daar bloed geprikt en er moesten 3 kinderartsen aan te pas komen voordat ze met zekerheid durfden te zeggen dat het geen BD was. Uiteindelijk bleek het een rare vorm van buikgriep te zijn, met alleen heel veel pijn en koorts, verder niets. Vond het wel heel goed dat ze het zo goed onderzochten.
Mijn litteken is helaas ook geen 2cm, maar 10cm. En de huisarts kwam niet langs. Ik moest daar maar heen, maar oh oh oh wat zag ik op tegen de hobbels in de straat...
Een blindedarmontsteking is niet heel zeldzaam en wel heel gevaarlijk. En gelukkig ook te verhelpen met een vrij beperkte chirurgische ingreep als je dit tijdig doet. Vreemd dat artsen niet wat alerter zijn om de symptomen ervan.
Ik werk zelf in het ziekenhui en het is gewoon een feit dat het lastig is om een blindedarmontsteking te constateren. Zo op het oog is dat bijna niet mogelijk en iedereen heeft verschillende klachten. Wat mij opvalt is dat vooral kinderen helemaal niet zo verkrampen van de pijn (ik werk op de kinderafdeling). De enige manier om echt een blindedarmontsteking vast te kunnen stellen is een echo en soms zelfs dan is het niet duidelijk.

Goed dat je als ouder zo op je strepen bent gaan staan. Als ouder ken je je kind het beste en weet je het beste of het anders is dan bijvoorbeeld een buikpgriep.

Wel moet ik zeggen dat veel mensen toch ook naar huis worden gestuurd omdat er teveel twijfel is en dat er dan de volgende dag toch sprake van een blindedarmontsteking blijkt te zijn. Het is een verraderlijk ziektebeeld, die inderdaad zeer gevaarlijk kan zijn als hij springt.

Die zogenoemde 'loslaatpijn' zie je volgens mij vooral bij een gesprongen blindedarm, omdat er dan pus en ontlasting in je buikholte komt en je buikvlies kan gaan ontsteken en dat gaat heel pijn doen als die indrukt en dan snel loslaat.

Fijn dat het met je zoontje beter gaat, zo mooi om te zien dat kinderen heel snel weer opknappen en niet zo van het piepen en zeuren zijn.
Tama wat jij zegt het is moeilijk uit te sluiten of juist vast te stellen. En ze gaan ook niet zo maar opereren, iig niet op de eerste dag van twijfel. Als er al enkele dagen twijfel is, en de echo kan ook geen goede beoordeling geven, maar er is geen verbetering bij de patient, kan het zijn dat ze dan toch bepalen om via een operatie de blinde darm te gaan bekijken.
Toevallig vorige week zelf paar uur in ZH doorgebracht ivm vermoeden (beginnende) blinde darm ontsteking. Was er zelf heengereden, midden in de nacht (kind ziek, dus vent moest thuis blijven). Dat ik dat uberhaupt al kon, was voor mij reden tot aanname dat het wel mee viel. Maar bij HAP en SEH in ZH namen ze mijn klachten erg serieus. Ben de hele molen doorgetrokken, en uiteindelijk hebben ze niets kunnen vinden (blinde darm zag er normaal uit op echo). Met zware antibiotica's naar huis gestuurd, omdat er wel infectiewaardes in mijn bloed zichtbaar waren.
Ik ben 3 en een halve week geleden geopereerd aan een chronische blindedarm ontsteking. Dat komt minder vaak voor als een acute ontsteking en is nog moeilijk vast te stellen. Bij mij was ook niks te zien op de echo en in mijn bloed. Na het uitsluiten van alle andere mogelijke oorzaken van de buikpijn hebben ze de blinde darm er uitgehaald en nu zijn de klachten voorbij.

DJ.Momo, als de antibiotica niet aanslaat zou ik weer terug gaan naar eht ziekenhuis en ook een echo van je nieren en je baarmoeder en eierstokken vragen. Het kan dus ook een chronische blindedarm zijn.
quote:pompedom schreef op 16 november 2011 @ 10:54:

DJ.Momo, als de antibiotica niet aanslaat zou ik weer terug gaan naar eht ziekenhuis en ook een echo van je nieren en je baarmoeder en eierstokken vragen. Het kan dus ook een chronische blindedarm zijn.heb in- en uitwendige echo gekregen, van zowel een echoscopist die alle buikorganen gecontroleerd heeft, als van een gynaecoloog die vnl naar baarmoeder en eierstokken/eileiders heeft gekeken. Er werd niets gevonden. Ik ben nu een paar dagen ab-vrij. Heb ontzettend last van bijwerkingen gehad (heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg diarree, will spare you details). Ben nu nog niet klacht-vrij, buik is nog wel gevoelig. Maar wil even paar dagen / week afwachten om ab-na-ijl-effect uit te sluiten (ben van regen in drup gegaan, van diarree naar constipatie incl a-bei). Als het dan nog niet volledig weg is, ga ik weer terug.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven