geesten

18-11-2011 19:53 224 berichten
Alle reacties Link kopieren
Straks weer een leuk horror filmpje kijken met mijn vriendin over geesten. Wij zijn allebei best gelovig in die soort dingen. Ik heb ergens ook wel bewijs dat geesten bestaan. Het interesseert mij heel erg alleen heb ik ooit van iemand gehoord dat je het niet moet op zoeken. Geloven jullie in geesten? En waarom wel of niet? Ik zou hier best de verhalen neer willen zetten wat er in mijn familie is gebeurd maar zelfs dat durf ik niet omdat ik denk dat het je dan juist op zoekt.. Ik denk ook niet dat iedereen het kan horen of zien. Het gebeurd meestal onverwacht.
quote:mrsstanleywalker schreef op 18 november 2011 @ 21:11:

@ flutzel, het is een moeilijke vraag om te beantwoorden in een post.

Maar ik kan je wel een schrijver aanraden die wel op een toegankelijke wijze schrijft, Oliver Sacks. "De man die zijn vrouw voor een hoed hield", laat zien hoe de hersenen perceptuele informatie van de 'buitenwereld' en het eigen lichaam verwerken en hoe die waarneming veranderd als bepaalde modules niet meer functioneren. Dit boek illustreert prachtig hoe lichaam en geest één ding zijn.Kan ik dat bij de bibliotheek vinden denk je? Of moet ik dat kopen? Altijd wel benieuwd naar de fiction en non fiction ervan Ga hem gelijk al ff googlen, tussen het hier spieken in dan
quote:TheEmpress schreef op 18 november 2011 @ 21:09:

Het brein is zo`n ongelooflijk mysterieus orgaan waar we het meeste nog niet eens van weten. Ik denk dat alles vanuit dat brein is te verklaren.

Geesten bestaan niet. "Ervaringen" worden door het brein gemaakt. Onder invloed van stress, zoals angst, verdriet, wanhoop is het brein in staat je aardig voor de gek te houden. Misschien zijn dat overlevingsmechanismen oid, dat wordt naarmate de wetenschap vordert ooit wel duidelijker denk ik.

Maar voor mij is duidelijk dat geesten niet bestaan. Ik denk ook dat je geen geest hebt. Wel een brein, waar ook je karaktereigenschappen, gevoelens en 'wie je bent' in opgeslagen liggen.

Mensen hebben van oudsher daar een naam aan willen geven, zoals ook het geloof er is. Mensen hebben de neiging om te verklaren, zodat het leven te begrijpen is en ook: minder angstig is.

Het valt me trouwens ook op dat mensen die in dergelijke dingen geloven, vaak enigszins labiel zijn of vanalles en nog wat hebben meegemaakt, of simpelweg laag opgeleid zijn. Ik ken namelijk geen hooggeschoolde mensen die in zoiets als geesten geloven.Je bedoelt dan toch opgeslagen vanaf je geboorte dan toch he, of begrijp ik het verkeerd?
@ misstanleywalker: of e-booken?
quote:flutzel schreef op 18 november 2011 @ 21:19:

[...]

Je bedoelt dan toch opgeslagen vanaf je geboorte dan toch he, of begrijp ik het verkeerd?

Ja, je krijgt alles mee bij je geboorte.

Wat dacht jij dan hoe ik dit bedoelde?

Het brein is zo`n ongelooflijk mysterieus orgaan waar we het meeste nog niet eens van weten. Ik denk dat alles vanuit dat brein is te verklaren.

Geesten bestaan niet. "Ervaringen" worden door het brein gemaakt. Onder invloed van stress, zoals angst, verdriet, wanhoop is het brein in staat je aardig voor de gek te houden. Misschien zijn dat overlevingsmechanismen oid, dat wordt naarmate de wetenschap vordert ooit wel duidelijker denk ik.

Maar voor mij is duidelijk dat geesten niet bestaan. Ik denk ook dat je geen geest hebt. Wel een brein, waar ook je karaktereigenschappen, gevoelens en 'wie je bent' in opgeslagen liggen.

Mensen hebben van oudsher daar een naam aan willen geven, zoals ook het geloof er is. Mensen hebben de neiging om te verklaren, zodat het leven te begrijpen is en ook: minder angstig is.

Het valt me trouwens ook op dat mensen die in dergelijke dingen geloven, vaak enigszins labiel zijn of vanalles en nog wat hebben meegemaakt, of simpelweg laag opgeleid zijn. Ik ken namelijk geen hooggeschoolde mensen die in zoiets als geesten geloven.Jeetje, dat vind ik wel heel kort door de bocht. Er zijn natuurlijk wel van die zweverige types, maar dat is net zo'n vooroordeel als dat alle boekhouders grijze muizen zijn..Persoonlijk vind ik ruimdenkend zijn, zelfs als je zelf ergens niet in 'gelooft' of simpelweg een andere mening hebt, een stuk meer over iemands intelligentie zeggen dan zoiets basaals als opleiding. (Even als eye opener; Jokertje van oh oh cherso is ook in sept begonnen aan de Haagse Hoge School; ik bedoel maar...)
quote:missthing80 schreef op 18 november 2011 @ 20:32:

ik zeg wel altijd dat er genoeg dingen zijn die we niet zien, maar die er toch zijn..denk aan electriciteit, internetverbinding, radiogolven enz.

Toch schijnen er tegenwoordig wetenschapperts te zijn die menen het bewijs voor die zaken gevonden te hebben...
@flutzel, de bieb heeft hem vast wel hoor! Leuk dat je ervoor interesseert en je er echt in wil verdiepen.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Ik heb hierover veel discussies gehad met een vriendin en zij is niet van Nederlandse afkomst. Zij heeft verhalen verteld over een familie lid die geesten zag, maar hij zag ze op een andere manier dan westerse mensen. Het gaf ons een beetje de indruk dat je eigenlijk ziet of hoort wat je wilt zien of horen. Als je in een cultuur met een bepaald beeld van geesten bent groot gebracht, zul je ook die geesten 'zien'. Dat is een beetje vreemd, want een geest is een geest en kan in verschillende culturen niet anders zijn.

Ik heb er vroeger wel in geloofd, maar tegenwoordig niet meer zo. Ik denk dat het brein gewoon ziet wat het wil zien.
Ik heb ook nooit zo erin geloofd... Tot het moment dat mijn vader overleed. Ik wilde niks voelen of zien, dat sluit je af als je bang bent... Wel wilde ik naar een medium, ik had zoiets van: ach het kan geen kwaad en zat met wat vragen.. Maar om daar in mijn uppie mezelf erop te gaan concentreren dat trok ik niet...

Dat medium had een halfjaar wachttijd! Nu werd ik toch nieuwsgierig! Mijn moeder en ik daarheen. Ik had de afspraak gemaakt en alleen mijn voornaam gezegd. Er moest een foto mee en die moest omgekeerd blijven alleen zijn geboorte datum op de achterkant.

Deze vrouw begon over mijn geboorte, ik was bont en blauw en moest naar het ziekenhuis vervoerd worden met de ambulance, ik was een coveuse kindje en bijna dood.. Mijn vader had zich vroeger erge zorgen gemaakt dat bracht ie aan haar over. (Okee dat vond ik heel apart!) Ze wist te vertellen dat mijn vader in de bouw werkte en erg goed met rekenen was, de meters berekenen etc, ook was hij ongeduldig (oke nou dat kan altijd gegokt worden met dat rekenen dacht ik nog)

Toen begon ze over dat mijn moeder een roze blouse had gekocht voor hem, dat was in de mode maar hij trok dat niet aan... (Naja hoe kan zij dat weten!!???) Hij hield zijn bierglas op een aparte manier vast en ook had hij een horlogetic hij had er welgeteld 9. Waarvan 1 bij mij lag en die moest ik laten maken (oke dat laten maken was ook beetje miss gegokt maar toch) toen volgde: ach laat maar niet maken je doet m toch nooit om... Naja.

Zo apart! Ze vertelde dat ze fanfare muziek hoorde.. Ik dacht nog: nu heb ik je beet, mijn vader hield niet van fanfare of carnaval....maar zei niets. Mijn moeder ook niet... Dus dat was een misser, dachten we...

Toen zei ze ineens zijn broers volledige naam!!!! En het kwartje viel, die zit bij een carnavalsvereniging en is daar altijd mee bezig. Het was mijn vaders oudste broer en ze hadden een goede band... Zo raar... Dit ging 1,5 uur door...

Deze vrouw ging zo getailleerd, dat mijn moeder een miskraam heeft gehad(ze ging later terug denken en dacht: verrek) dat we vroeger brand hebben gehad door de openhaard en dat mijn opa het in het begin niet had op mn vader door zijn tatoeages. Zo vreemd, ze wist zelfs welke plek!

Ze vroeg niets, vertelde gewoon.. Het was een aparte ervaring en tot op de dag van vandaag sta ik ervan versteld!
quote:TheEmpress schreef op 18 november 2011 @ 21:25:

[...]

Ja, je krijgt alles mee bij je geboorte.

Wat dacht jij dan hoe ik dit bedoelde?Ja dat je misschien toch een geheugenbankje had voor je geboorte al. Maar was intussen ook mrsstanleywalker haar tip aan het googlen dus heb een beetje erlangs zitten denken sorry.
quote:mrsstanleywalker schreef op 18 november 2011 @ 21:27:

@flutzel, de bieb heeft hem vast wel hoor! Leuk dat je ervoor interesseert en je er echt in wil verdiepen.Ja, is misschien een saaie hobby, maar lees en interesseer me al jaren in van die zaken, maar sommige boeken zijn echt wel moeilijk te doorspitten en ik ben geen slechte lezer hoor heb al veel boeken versleten. Tja weet verder ook niet hoe dat komt, misschien mijn roeping gemist ofzo. Heb trouwens gezien dat de boek maar vijftien euro kost, dus die ga ik vandeweek gewoon ff halen Zijn altijd twee kanten aan een verhaal en vind dat je beide kanten moet kennen voor je een "oordeel" volledig kan vormen. Ik heb bv het gevoel geesten niet uit te dagen omdat dat toch wel duister is, maar het zou idd best kunnen dat het neurologisch is. En als ik ergens niet genoeg van weet wil ik me altijd graag inlezen...
Miss is trouwens: misschien
Ik geloof er niet in, vooral omdat ik denk dat je bewustzijn niet los van je lichaam bestaat.

Daarnaast zijn er voor veel geestverhalen logischer verklaringen te verzinnen en blijken veel mediums toch gewoon aan cold reading te doen.

(Tip hierover: Derren Brown op youtube)
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
quote:tyche schreef op 18 november 2011 @ 23:02:

Ik geloof er niet in, vooral omdat ik denk dat je bewustzijn niet los van je lichaam bestaat.

Daarnaast zijn er voor veel geestverhalen logischer verklaringen te verzinnen en blijken veel mediums toch gewoon aan cold reading te doen.

(Tip hierover: Derren Brown op youtube)Tip genoteerd Ben nou Oliver Sacks aan het googlen. Dat zijn filmpjes van Derren Brown veronderstel ik of heeft die ook boeken?
quote:flutzel schreef op 18 november 2011 @ 23:07:

[...]

Tip genoteerd Ben nou Oliver Sacks aan het googlen. Dat zijn filmpjes van Derren Brown veronderstel ik of heeft die ook boeken?Hij heeft ook een boek geschreven, maar er staat veel videomateriaal online dat erg onderhoudend is.
Derren Brown is inderdaad een aanrader!
Is zie wel eens mensen waarvan ik denk; Jezus wat een spook. Maar geesten? Nee.

Het valt me trouwens ook op dat mensen die in dergelijke dingen geloven, vaak enigszins labiel zijn of vanalles en nog wat hebben meegemaakt, of simpelweg laag opgeleid zijn. Ik ken namelijk geen hooggeschoolde mensen die in zoiets als geesten geloven.

Dit is wel de grootste onzin die ik ooit heb gehoord. En een regelrechte belediging! Ik ben niet labiel, heb niet meer meegemaakt dan een ander en daarbij ben ik een hoogopgeleid en ruimdenkend persoon.

Ik heb zelf geesten gezien als kind en kon mijn moeder hierdoor vele details vertellen over haar overleden vader die ik gewoon niet kón weten. Meerdere familieleden zijn hier getuige van. Voor mij is dat onomstotelijk bewijs, maar hoe maak je dat duidelijk aan iemand die niet verder kijkt dan zijn neus lang is? Nou gewoon: niet!
Belachelijk dat iemand kan denken dat als je hoog opgeleid bent niet in zoiets geloofd. En inderdaad met glaasje draaien heb je genoeg bewijs dat geesten wel bestaan
quote:mrsstanleywalker schreef op 18 november 2011 @ 20:27:

Geesten bestaan niet. Wat een nonsens.
voor de sceptici onder ons :

google maar eens op rudolf steiner, de grondlegger van de antroposofie, en zelf een groot ziener
Glaasje draaien levert enkel het bewijs dat suggestie bestaat. Maar goed, geloof wat je wil, geesten bestaan toch echt niet. Dat weet ik zeker.
quote:lavan568 schreef op 19 november 2011 @ 12:02:

voor de sceptici onder ons :

google maar eens op rudolf steiner, de grondlegger van de antroposofie, en zelf een groot ziener

Ik weet wie Rudolf Steiner is, maar dat overtuigt mij geenszins.

Niet elke scepticus is kortzichtig, net zoals dat je niet gelijk labiel bent als je wel in geesten gelooft. Ik geloof best dat er onverklaarbare dingen gebeuren en dat mensen bijzondere ervaringen hebben (heb ik zelf ook). Toch geloof ik niet in geesten.
quote:tyche schreef op 19 november 2011 @ 12:28:

[...]

Ik weet wie Rudolf Steiner is, maar dat overtuigt mij geenszins.

Niet elke scepticus is kortzichtig, net zoals dat je niet gelijk labiel bent als je wel in geesten gelooft. Ik geloof best dat er onverklaarbare dingen gebeuren en dat mensen bijzondere ervaringen hebben (heb ik zelf ook). Toch geloof ik niet in geesten.

Precies, en vandaar mijn reactie over Rudolf Steiner. Er werd hier nl in eerdere posts iets geschreven over labiel en niet hoog opgeleid zijn.

Ik geloof wel in het boven-natuurlijke,en heb zelf ook ervaringen hierin, maar vind het ook een onderwerp waarover het lastig discussiëren is. Je kunt elkaar op dit gebied namelijk niet overtuigen van het wel of niet bestaan ervan.
Who do you call?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven