Mode & Beauty alle pijlers

Beugel en volwassen: deel 3

29-01-2011 13:49 3037 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb je een beugel of overweeg je een omdat je je al jaren aan je gebit stoort, of omdat je gebit het volgens de tandarts zo geen 10 jaar meer uithoudt? Baal je van dat metalen geval in je mond en wil je soms nog het liefst naar buiten met een zak over het hoofd? Praat er gerust over met lotgenoten! Klagen mag uiteraard ook. Hier ondersteunen we elkaar en kletsen we erop los bij een zacht gebakje of soep

Dit is het overzicht der beugelmenschen:

'A smile is the prettiest thing you can wear': we zien jouw smile hier dan ook zeer graag terug in (al dan niet vergelijkende) foto's!

Foto's plaatsen doe je zo:

1. Je foto moet al op het internet staan (hyves, mijnalbum,..)

2. Je klikt de foto aan die je wil plaatsen

3. Dan klik je met rechts, en kiest 'eigenschappen'

4. Kopieer de hele regel die achter 'Adres' staat

5. Kies nu hier in dit scherm het icoontje van het schilderij ('voeg een afbeelding toe')

6. Plak de gekopieerde regel in het schermpje dat verschijnt

7. En daar is je foto!

(bij Mac gaan 3 en 4 samen in 'kopieer locatie afbeelding')
quote:maryni83 schreef op 17 november 2011 @ 23:36:

Betekent dit dus dat dit maar voor één jaar geldt? Wat bedoelen ze precies met eenmalig?

Nee, ze bedoelen niet dat het maar voor één jaar geldt. Stel dat je in 2012 het hele bedrag verbruikt (dus het maximum van 1000 euro), dan is het ook klaar. Het is dan niet zo dat je in 2013 wéér recht hebt op die 70% vergoeding, tot 1000 euro.

Stel dat je in 2012 nog niet aan het maximum van 1000 euro komt, dan loopt het gewoon door in 2013, tot je wel aan het maximum zit.
Ik wil graag nog iets toevoegen over verzekeringen. Ik ben al jaren bij CZ verzekerd, en zou max. 345,- vergoed krijgen. Maar ik heb eens gekeken naar de voorwaarden als ik mij via mijn werkgever collectief zou verzekeren.. (ook CZ dus hoefde niet over te stappen) en nu krijg ik 80% met een max. van 2045,- vergoed! Ik wist helemaal niet dat er zo'n enorm verschil zat tussen particulier en collectief verzekeren! Dus kijk even of je je via je werkgever kan verzekeren en wat dat oplevert.
In België wordt helemaal niets vergoed alles is voor eigen rekening

Hoeveel betalen mijn mede-landgenoten?

Ik heb nu ¤535 betaald voor mijn beugel bovenaan all inclusif.

En binnen 3 maanden krijg ik mijn beugel onderaan en dan betaal ik nog eens ¤535.

Ondertussen begin ik al goed aan mijn beugel te wennen, enkel het eten is lastig. Daarmee bedoel ik vooral de stukjes die er blijven tussen hangen en dan moet je meteen daarna naar de badkamer rennen om je tanden te poetsen. Ik mis eigenlijk een beetje de nasmaak van eten in mijn mond (chocolade ;-p) Nu heb ik steeds een tandpasta smaak, wat wel fris is natuurlijk.

Gisteren zag ik een man van ongeveer mijn leeftijd met een beugel, ik was blij dat ik eens een ouder iemand zag met een beugel, want in mijn omgeving kom je dat niet vaak tegen.

Zijn hier eigenlijk mannen met een beugel op het forum?
Nee inderdaad, hier is alles voor eigen rekening. Ik betaalde ongeveer hetzelfde als jij Roxy, de apparatuur zelf was geloof ik 492 of zo (6 maanden later de 2e helft dus nog eens dat bedrag), maar daar kwam dan het bedrag van de controle bij (zo'n 47 euro per keer) dus kwam het wel ongeveer op jouw bedrag neer.

Moet jij tanden laten trekken? Want dat was bij mij ongeloooflijk duur! Ik heb 2x 90 euro moeten betalen (2x 2 kiezen). Ook uit eigen zak, uiteraard. Ik was 180 euro lichter en ik had nog niet eens een beugel

@Dzannke: Dat zie ik als een hele eer hoor! Hopelijk kom je nog eens langs? Ik zie dat je jezelf beheerder-af hebt gemaakt.
Hi ladies! Weer even een teken van leven, ben even op vakantie geweest (zo'n beugel heeft ook recht op wat zon en ontspanning tenslotte...) en daarna meteen zo druk op het werk dat ik 's avonds even geen zin meer had in een beeldscherm. Maar ondertussen weer helemaal bijgelezen, veel gebeurd zeg!

Over verzekeren en betalen: ik moet de beugel helemaal zelf betalen, de operatie krijg ik wel vergoed. Toch blijf ik dat raar vinden, want zonder beugel heeft een operatie geen nut, en andersom... Nou ja, ik heb er voor gespaard en zie het als een goeie investering in mezelf waar ik nog minstens 40 jaar lol van heb. Al met al rendabeler dan wanneer je er een auto van koopt

Juf Lotte weer helemaal op dreef, leuk

Cheese, meid, wat heftig dat je opeens zo snel voor de operatie gaat zeg! Daar wil je je toch wel even geestelijk op voorbereiden lijkt me. Krijg jij een osteotomie?

En ik lees ook van alles over haren afknippen. Grappig, want ik loop al weer een paar jaar met een kort koppie en heb besloten dat ik het juist weer een beetje wil laten groeien!

Verder ben ik vandaag weer op controle geweest. Weinig spectaculair, alleen nieuwe vaste elastieken gekregen en weer drie zakjes Zwitserlandstiekjes die ik twee keer per dag vernieuw. Geen nieuwe draden, ligatuurtjes e.d.. Saai haha!
Ik heb de tabel veranderd en zo gezien dat Suzanne's beugel vandaag zijn 2e verjaardag viert! Dusss:Lekker zacht dames

@rebelsmeisje: ik merk een beetje dat ik (hoe gek het ook moge klinken) mijzelf een beetje lijk te verstoppen met m'n haar. Het geeft een soort omkadering aan je gezicht en ik heb dan steeds het gevoel dat er iets minder aandacht naar mijn mond gaat. Waarschijnlijk beeld ik me dat allemaal in, maar het voelt wat beter aan of zo. Daarom dat ik sterk overweeg om er een heel groot stuk af te doen als de beugel eruit is
quote:Rebelsmeisje schreef op 18 november 2011 @ 21:53:

Juf Lotte weer helemaal op dreef, leuk Erg hè, dat ratelt maar door.....
Ik ben bij CZ collectief verzekerd en heb het uitgebreidste pakket voor de tandarts. Ik krijg mijn beugel 100% vergoed. Dit komt door de collectieve polis. Als mijn dochter over een paar jaar een beugel moet krijgt ze dit ook volledig vergoed (tenzij de regels dan weer gewijzigd zijn). Dit wist ik niet voordat ik bij de ortho kwam, maar het is natuurlijk mooi meegenomen.

Dank je Lien voor de taartjes! Nog 26 dagen en de beugel gaat er uit! Woensdag moet ik naar de tandarts voor het slijpen van de brug, hier zie ik wel tegenop, maar het zal wel goed komen.....
Ik ben bij Menzis verzekerd met tandverzorgd 3, dit raadde de orthodontist mij aan. Ik krijg tot 1000 euro vergoed en het ging gelijk in. Helaas zit ik hier natuurlijk allang overheen en betaal ik het vanaf het zetten al zelf. Maarja, zetten is ook duur. Ik heb sowieso een slecht gebit en deze tandverzekering vergoed veel bij de tandarts, dus dat is wel prima. Ik zit erover te denken om nog voor volgend jaar ergens anders naar over te stappen, maar dan moet ik me er eerst in verdiepen. Sowieso moet het dan een verzekering zijn waarbij je niet eerst 1 of 2 jaar moet wachten tot het ingaat.
quote:Lien90 schreef op 18 november 2011 @ 21:29:

Moet jij tanden laten trekken? Want dat was bij mij ongeloooflijk duur! Ik heb 2x 90 euro moeten betalen (2x 2 kiezen). Ook uit eigen zak, uiteraard. Ik was 180 euro lichter en ik had nog niet eens een beugel .Nee, gelukkig niet, het is zo al duur genoeg, maar als het moet dan moet het hé! Alles voor onze mooie tandjes!
Sja, maar 90 euro had ik toch ook niet verwacht hoor, de eerste keer. Het was echt toeval dat ik zo veel geld bij had.

En zonet is er weer een elastiek gesprongen die ik nooit heb teruggevonden, wat bijna wil zeggen dat hij waarschijnlijk mijn keel is ingesprongen.

Ik voel me echt ontzèttend veilig, met die springende latexdynamietjes en zo.
Nu ik mijn beugel 2 weken heb, is mij opgevallen dat ik veel meer dorst heb, mijn mond is altijd zo droog en dan schuift mijn lip niet zo goed over mijn blokjes. Dat vind ik wel vervelend, iemand tips??

En de draad prikt achteraan in mijn wang, is dit een teken dat er al iets aan het gebeuren is, of valt het me nu pas op?.

Ik ben aan het aftellen naar mijn afspraak volgende week en hoop dat ik dan te horen krijg dat het mega-snel gaat bij mij :-)

Maar dat zal enkel maar een illusie zijn haha!
Au, heb pijn. Net 2 kiezen boven laten trekken, en van eentje bleef een stukje wortel zitten. Met veel duw en trekwerk uiteindelijk eruit gekregen en het is gehecht. Nu de verdoving uitwerkt heb ik toch wel pijn. Net maar even 2 pijnstillers ingenomen. Morgen de beugel, allemaal voor een goed doel! (hopelijk).
quote:patricia131 schreef op 22 november 2011 @ 11:46:

Au, heb pijn. Morgen de beugel, allemaal voor een goed doel! (hopelijk).En binnen enkele jaren lachen we ermee en zijn we zo fier als een gieter met ons "nieuw" gebit.
@ Roxy: ja inderdaad! Ik zie dat jij ook net een beugel hebt, heb je er veel last van gehad in het begin? En heb je bepaalde dingen die je niet kunt eten (behalve harde broodjes, appels, etc.)?

Ik zie de toekomst nu weer iets zonniger in, I love Paracetamol!
@Patricia: Ik heb mijn beugel nu 2 weken en ik heb geen enkele pijnstiller genomen. Maar heb dan ook geen kiezen moeten laten trekken.In de eerste week kon ik helemaal niets kauwen, ik heb dan veel puree(geplette aardappeltjes), yoghurtjes en zachte cake'jes gegeten. En dat ging wel heel goed hoor. Ik had op voorhand van iemand gehoord dat je wel 3 kg vermagerd in de eerste week dat je blokjes laat plaatsen, nou ik niet! Nu moet ik nog opletten met "hard" vlees zoals steak, maar dat lust ik toch niet zo graag. Voor de rest valt het heel goed mee, sommige tanden zijn wel nog wat gevoelig, maar dan heb ik het gevoel dat de beugel zijn werk doet en het "vlug" vooruit gaat

Heel veel succes morgen en laat iets weten, neem je metalen of keramische brackets?
quote:patricia131 schreef op 17 november 2011 @ 09:12:

Leuk om al jullie verhalen te lezen, want mijn ortho is niet zo spraakzaam! Kom hier meer te weten dan via hem..Dit is bij mij ook het geval!
'Zo fier als een gieter'.

Die hou ik erin, wat een geweldige uitspraak!
quote:Lotte35 schreef op 22 november 2011 @ 18:44:

'Zo fier als een gieter'.

Die hou ik erin, wat een geweldige uitspraak!Een echte Belgische uitspraak!
Tegen dat onze beugels eruit gaan slagen ze hier allemaal vlot voor de test begrijpend lezen
De beugel zit erin. Ik ben blij dat het een keramische is. De assistente die de beugel heeft geplaatst heeft haar kinderen op dezelfde creche waar mijn zoontje ook zit, grappig! Ik heb geprobeerd foto's te maken van mijn beugel maar ze zijn allemaal overbelicht ofzo, ook als ik andere instellingen gebruik. Hoe doen jullie dat? Ik kreeg ook een recept mee voor mondwater van de apotheek, gelijk maar ff gehaald. En heb mezelf gelijk getrakteerd op een brownie-pudding...
Patricia, welkom bij de beugeldragers! Wel even wennen zeker, opeens zo'n mond vol. Wat ik trouwens wel bijzonder vind, is dat jouw kiezen net getrokken zijn en je bijna meteen je beugel krijgt. Bij mij zijn ook twee kiesjes getrokken en er moest minimaal een week zitten tussen het trekken van de laatste kies en het plaatsen van de beugel. Dan kon het wondje eerst genezen en wat tot rust komen. En jij bent zelfs gehecht? Heel veel succes in ieder geval, de komende dagen zul je nog best eens naar de pijnstillers grijpen. En de appelmoes

Roxy, fijn dat het jou zo meevalt!

Hier verder niks te melden, de Zwitsers en vaste elastieken doen hun werk, mijn gaten worden heel langzaamaan wat kleiner. Maar dat gaat nog wel een poosje duren. Gelukkig heb ik nu maar vier weken tussen de afspraken, dan gaat het toch wat sneller. Hoop ik tenminste.

En 'Zo fier als een gieter', leuk! Ik ken alleen 'Af gaan als een gieter', dat klinkt toch minder gezellig. Ik ga voor de Vlaamsche gieter!
Dankjewel Rebelsmeisje!

Ik heb inderdaad behoorlijk last, ook van de hechting, maar aan die kant hebben ze de draad ook nog niet doorgetrokken naar achteren (zit alleen op mn 4 voorste tanden). Ik zit toch wel aan de pijnstillers. Ook zit ik flink wax te plakken. Hadden jullie lang last? Of is de tweede dag het ergst?

Ik heb medelijden met die kleine kinders (het lijkt wel of ze steeds jonger worden)! Sterkte allemaal!
@Rebelsmeisje, Ja ik krijg een osteotomie.

Heb het overigens afgezegd hoor voor de 28e.

Het komt gewoon helemaal niet uit. Zijn net in huis bezig, we gaan de woonkamer weer eens aanpakken na 12 jaar. En heb verder mijn agenda vol met etentjes en feestjes etc. En dan nog Kerst!

En ik zeker een maand lang vloeibaar eten haha!

Had me trouwens niet uitgemaakt als ik het op tijd had geweten hoor, want dan bereid je je daar op voor.

@patricia, Gefeliciteerd met je beugel! Ik had echt 2 weken last van die beugel , daarna gaat het wel wennen hoor.

En ik gebruik ook mondwater en van die kleine borsteltjes voor tussen de slotjes en regelmatig naar de mondhygienist. Naar verloop van tijd krijg je ook wat aanslag op je keramische slotjes en na een behandeling is alles weer helemaal spik en span!
Zo, ik ben vandaag nog eens bij de ortho geweest. Ipv 4 elastieken moet ik er nu nog 2 dragen, waarvan 1 enkel 's nachts. Een groot verschil! De opperortho en mijn ortho waren ook over mijn kiezen aan het praten, je ziet duidelijk dat ze (steeds meer?) draaien. Het gekke was dat ze er allebei niks van snapten, blijkbaar had het omgekeerde moeten gebeuren of zo (eigen willetje he).

Nou ja, omdat het even geleden is dat er nog foto's geplaatst zijn, hier nog een van mij nu (speciaal voor Lotte mijn onderfrontje mooi in beeld):

En voor de geïnteresseerden: On the raajt side you see een doorkomende wijsheidstand, en on the left side the same

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven