Werk & Studie alle pijlers

Wie solliciteert momenteel ook? deel 2

06-03-2011 19:54 3016 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit is deel 2 van het algemene sollicitatietopic

"Wie solliciteert momenteel ook?" ooit opgestart door Akkies:

quote:Akkies schreef op 08 juli 2009 @ 17:35:

Ik ben op zoek naar mensen die momenteel ook druk bezig zijn met solliciteren en die hierover ervaringen willen delen. Over alles wat erbij komt kijken! Denk aan openingszin brief, voorbereiden op gesprekken, afwijzingen, frustraties Misschien brengen we elkaar op ideeën!Ik heb de vrijheid genomen om het tweede deel hiervan te openen omdat het de bedoeling is dat topics na 3000 posts worden gesloten.
Misschien ook een beetje hulp vragen om zelfvertrouwen op te bouwen! Dan komt t met jou en die opleiding ook vast op zn pootjes terecht...
Dapperedoda. De opleiding is ook alleen maar noodzakelijk om hbo te kunnen doen. Maar ik zie er toch van af en ga het toch anders aanpakken. Ik vind het ook wel handig om opleiding in de zorg er bij te hebben.
Ik zit vandaag in mn eentje op kantoor; mijn team is er niet. Sterker nog, de hele verdieping is leeg! (zit op een flexlocatie die nog niet echt van de grond is gekomen...) Vandaag dus lekker ook bezig met vacatures nabellen. De eerste brief van de dag is weer de deur uit! Best lekker, zo een beetje multitasken
Wat een drukte ineens zeg.

@cin, wat goed dat je op tweede gesprek mag komen. Spannend hoor. Hopelijk gaat het vrijdag ook goed en kan je daar straks beginnen als je verhuisd bent.

@Ladyanne, wat jammer dat alles niet doorgegaan is. Denk je keuze te gaan hebben, is er helemaal niets.

Ik heb maandag een gesprek gehad, maar dat is niets geworden. Ik kwam te onzeker over, maar ik had me niet goed voorbereid en volgens mij stelde ze steeds dezelfde vragen, waardoor ik ook onzeker werd.

Nou ja, ik had nu de luxe dat ik wat anders heb, en dit was wel veel verder weg. Van het andere bedrijf heb ik het contract gehad dus daar ga ik in januari beginnen! Fijn. Voorlopig even geen sollicitaties meer, geen gesprekken voorbereiden, etc.

Ik wil jullie nog veel succes wensen en ik kom nog wel buurten hoe het gaat en om te helpen duimen voor gesprekken.
Zucht, vanmorgen eerste sollicitatie gesprek gehad. Twee mensen voor je neus, en de zenuwen gieren door mijn lijf. En dan gaan ze ook nog is van de lastige vragen stellen waar je eigenlijk nooit bij stil staat.

vraag: Vertel maar is iets over jezelf.

Vanmiddag heb ik nog een gesprek.

ben benieuwd!!

@hoera, jammer dat het niets geworden is, maar wel fijn dat je per januari werk hebt, ik heb nog anderhalve maand om iets te vinden anders is het helaas de ww in.

@ marjolein, heel veel succes
WW is vervelend maar geen ramp. Behalve dan dat t minder is dan je huidige loon... Gelukkig kreeg ik een oprotpremie mee en heb ik geen gat in mijn hand dus ik ben heel netjes mijn premie aan het gebruiken voor WW aanvullen, en niet voor leukere dingen... Duimen dat ik snel een baan heb, dan kan ik de overgebleven oprotpremie alsnog in één keer stukslaan! SPEND SPEND SPEND! Hihihi
trouwens, die vraag van Marjolein, vertel eens wat over jezelf, ik weet wel wat ik over mij kan vertellen, maar vraag me altijd af wat ze precies willen horen.

Nou, ik ben net gebeld door een bedrijf waar ik gesolliciteerd heb,mag maadagochtend op gesprek , op mijn verjaardag nog wel!

Dapperedoda, december is voor mij de laatste maand dat ik salaris ontvang van mijn huidige werkgever en daarbij krijg ik ook mijn 13e maand en half jaar vakantie uitbetaald, dus ik hoop dat ik ook ergens op januari kan beginnen(of eerder) en dan kan ik ook even leuk shoppen
Zo, en nu afwachten tot aan komende dinsdag.

@hoera: Gefeliciteerd dat je per januari iets nieuws hebt!

Jammer van het ene gesprek, soms kunnen mensen je zó onzeker maken.. Krijg daar ook erg de kriebels van..
Hoera voor Hoera! Volgens mij zijn dan nu Hoera en Mikjeee van de vaste clan van de laatste tijd dan eindelijk aan de baan, toch? Ik heb vandaag weer twee brieven eruit gedaan en heb maandag ergens een 1e gesprek. Morgen dat nog even voorbereiden en dan relaxieflexie het weekend in....... Hard gewerkt aan werk deze week!
Wat goed om te lezen dat een aantal vaste schrijvers op dit topic een leuke baan hebben gevonden!

Ik ben nog steeds aan het solliciteren. Erg lastig omdat er in de sector waarin ik mijn opleiding en ervaring heb, geen werk te vinden is. Wel verstuur ik zo'n 5 sollicitatiebrieven per week, maar krijg standaard een afwijzing omdat ik te hoog opgeleid ben of niet genoeg ervaring heb.

Even een vraagje: stellen jullie een brief via email net zo op als één via de post? Ik stuit er steeds vaker op dat er geen adres bij staat, alleen een emailadres. En soms ook geen naam van degene aan wie je de brief moet versturen. Na veel gezoek, mailtjes en telefoontjes kom ik er dan wel achter, maar dat is steeds zoveel werk. Hoe doen jullie dat?
Ik bel altijd de vacature na, ten eerste om alvast een klein streepje voor te hebben bij de brievenselectie, en ten tweede om de persoon te achterhalen aan wie je schrijft.

Daarnaast moet je idd soms een brief uploaden via internet. Ik stel deze op als een standaardbrief met adres en onderwerp etc. Ik gebruik daarvoor meestal het adres dat op de site staat bij de contactgegevens.

Heb je hier iets aan?

Irritant trouwens he om telkens tussen de wal en het schip te vallen...
@ dapperedoda

Bedankt voor je berichtje. Ik probeer het adres idd ook altijd via de site te achterhalen. Ik upload mijn brieven ook met adresgegevens, maar omdat die er steeds vaker niet bijstaan krijg ik het gevoel dat dat niet meer verlangd wordt (of willen ze juist dat we op onderzoek gaan om echt onze motivatie te tonen?).

Geen gek idee om gewoon iedere vacature na te bellen. Je kan dan idd een streepje voor hebben.

Vandaag had ik de moed weer flink verloren na mijn zoveelste afwijzing. Maar ja, toch maar weer stug doorgaan, eens moet die baan er toch komen. :-)
Ik laat me ook weer even zien, heb lange tijd meegeschreven.

Kom het heugelijke nieuws melden dat ik sinds vorige week een baan heb! Ben afgelopen week fulltime aan het werk geweest en ik ben zo blij!

De aanhouder wint; ook al zie je het niet meer zitten en word je er moedeloos van...op een gegeven moment gaat het lukken!

Niet opgeven, verstuur 5 sollicitaties per dag en je zult zien dat daarmee de kans om te worden uitgenodigd aanzienlijk verhoogt!

Wens iedereen heel veel succes, ook voor degenen die een baan hebben gevonden en weer aan de slag zijn!
@ julus, van harte met je baan, ik weet dat het ons ook wel een keer gaat lukken maar het liefst wil ik zo snel mogelijk iets hebben. Alleen mij lukt het echt niet op 5 brieven op een dag te versturen(bestaande vacatures) soms vind ik in een week geeneens 1 vacature.

ik heb een aantal vragen waar jullie mij misschien kunnen helpen,

Als een bedrijf vraag " vertel iets over jezelf, vertel je dan bijvoorbeeld alleen iets over je karakter?

en als ze vragen waarom je graag bij hun bedrijf wil werken, wat antwoorden jullie meestal? Want voor mij geldt dat ik reageer omdat de werkzaamheden die ze vermelden mij erg leuk lijken, maar wat het bedrijf "verkoopt" vind ik minder belangrijk , snappen jullie beetje wat ik bedoel
Ik heb besloten dat ik ga reageren op de vacature voor de functie die mijn broer nu vervult.

Verder kwam er op linkedin nog een interessante functie voorbij waar ik ook op wil solliciteren. Druk genoeg dus vandaag.

@Ladyanne: Ik zou dingen over mijn karakter vertellen en over wat ik tot nu toe heb gedaan. Mijn verhaal zal dus iets zijn als.

Ik ben Kaaaaaaaaatje en ik ben X jaar oud. Ik ben communicatiefvaardig en analytisch sterk. Ik vind het leuk om met verschillende afdelingen samen te werken en samen iets tot stand te brengen. Daarbij ben ik in staat het overzicht te behouden. Ik heb de afgelopen jaren gewerkt voor werkgever Y daar heb ik een aantal verschillende klussen gedaan voor onder andere Z, A en B. De rode draad daarin is dat het altijd klussen zijn over C. Daarbij heb ik laten zien dat ik in staat ben om mensen te motiveren en dat ik een project kan helpen door kritische vragen te stellen.

En dan vind ik dit eigenlijk al heel erg veel informatie, het mag best kort en bondig, maar ik had ook kunnen beginnen met. Ik ben Kaaaaaaaatje en ik vind het moeilijk om kort en bondig te zijn. :D.
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 20 november 2011 @ 09:22:

En dan vind ik dit eigenlijk al heel erg veel informatie, het mag best kort en bondig, maar ik had ook kunnen beginnen met. Ik ben Kaaaaaaaatje en ik vind het moeilijk om kort en bondig te zijn. :D.

@Ladyane: Ik denk dat ze ook vooral wat willen horen over wie je nog meer bent (behalve de ideale kandidaat), dus iets wat jou speciaal maakt! Ik vertel dan bijv. wat over mijn hobbies (reizen; daar kun je zo een eind over weg kletsen). Maar misschien ben jij wel vrijwilliger bij de manege en geef je rijles, ik noem maar wat. Dan kun je dat ook vertellen. Het gaat er denk ik om dat je iets vertelt waar ze jou beter door onthouden.

@Kaaaaaaaaaaaaaaaatje: Spannend dat je gaat solliciteren op die functie. Keep us posted!

@Julus: gefeliciteerd met je baan! Het begint hier leeg te lopen, lijkt het wel...

Ik heb morgen om 10u eerste gesprek ergens. Spannend!!!!
@ Dapperedoda, succes morgen met je gesprek. Ik zal voor je duimen! Nu ben jij aan de beurt!

@ Kaaaaatje, die laatste is goed :-) Dat is in ieder geval wel kort en bondig (dus eigenlijk spreek je jezelf tegen... :-)

Spannend, succes met de sollicitaties.

@Ladyanne, ik vind dat ook altijd een lastige vraag. Ik maakte er altijd ook zoiets van als Kaaatje aangeeft. Ik vertel eigenlijk weinig privé dingen als ze er niet naar vragen.

@Snoepie, ik sluit bij e-mail altijd een 'standaard' brief bij als bijlage. Met daarin het adres, en als er een email stond, dan ook het e-mailadres.
@Dapperedoda: succes vandaag!!! spannend!

@Ladyanne: ik zou hetzelfde doen als Dapperedoda, vertel over je hobby's en dan voornamelijk die waardoor ze je onthouden of die wellicht gunstig kunnen zijn voor de functie

Ik ben uitgenodigd voor een speeddate. Iemand hier ervaring mee? Op sollicitatiegebied dan he
Dapperedoda Succes vandaag, ik mag een uurtje later op gesprek, notabene op mijn verjaardag :-)
@Ladyanne, gefelicteerd met je verjaardag. Dat zou toch geluk moeten brengen?! Veel succes in ieder geval!

@Snoepie123, nee sorry heb ik geen ervaring mee. Zie je dan meerdere werkgevers, of is het een werkgever die heel veel sollicitanten krijgt. Lijkt me dat je een soort elevator pitch zou moeten voorbereiden.
@Ladyanne: hobby's zou ik met name over vertellen als ze iets vertellen over je capaciteiten. Dus ik zou het wel vertellen als je leider bent van het voetbalteam van je zoon en je solliciteert op een coordinerende functie, maar als je productiewerk gaat doen is dat natuurlijk minder relevant.

Mocht je hobby zweegvliegen zijn dan kan het sowieso leuk zijn om het te vertellen omdat je je daarmee onderscheid van andere sollicitanten.
@ Ladyanne: gefeliciteerd! en succes vandaag!

@ hoera: bedankt voor de tip van de elevator pitch, dat is idd een goede. In dit geval is het één werkgever met veel openstaande vacatures (nieuw te openen vestiging).
@Ladyanne: gefeliciteerd en succes!

@Kaaaaaatje: familiebedrijf? Of puur toeval dat de functie van je broer vrij komt? Spannend hoor!

Nou, afgelopen vrijdag 2e gesprek gehad; begon 45 minuten later door een spoedgeval, maar ik zat ook 45 minuten binnen.. Was 25 minuten te vroeg, bleef maar zitten in de auto haha.. Maar volgens één van de twee artsen die erbij zaten (overigens andere artsen dan vorige week maandag) had ik een goede indruk achter gelaten en kwam ik erg enthousiast over.. Echter praatte ik door de zenuwen veel te veel en nam ik een stukje regie in handen... *erg dom* Vandaag hoor ik meer..

Was nog wel zo wijs om even deze baan bovenaan mijn verlanglijstje voor Sinterklaas te zetten, je weet het nooit hè ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven