de spelvauten brigade

27-11-2011 16:29 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Keer op keer als ik een topic lees zie ik heel vaak reacties als; ga 1 maar eens nederlands leren, of ik heb X aantal spelfouten geteld.

Ik vraag mij dan echt af; voor wat is dit nodig? 9 van de 10 mensen die een topic plaatst willen gewoon hun verhaal kwijt.

Dan zien ze dat er een reactie staat bij hun topic, blij dat iemand advies wilt geven over het desbetreffende onderwerp. En wat krijgen zij! Gezeur over spelfouten.

Correct me if im wrong (ja ik gebruik popie jopie Engels) maar dit is geen school toch?

Wat ik hiermee wil? Helemaal niets, gewoon even mijn ei kwijt.... Hopen dat de spelvauten brigade ook eens normale reacties gaan geven.

*benieuwd welk commetaar ik krijg op mijn spelfouten
Iris!!!!
quote:ThunderassMan schreef op 27 november 2011 @ 20:23:

Iris!!!!

Wat zijn we het weer eens hè

En nog iets; iedereen maakt fouten, ook op een forum, maar er is wel een verschil tussen 'gewone' fouten en het consequent verkrachten van onze taal.
Het is I'm.

;)
quote:blijfgewoonbianca schreef op 27 november 2011 @ 19:21:

Mensen die dyslectisch zijn, of niet van die hele pientere types,of jonge mensen die gewend zijn aan een totaal ander taalgebruik, die moeten hier maar geen topic openen?

Dat vind ik wel een interessante vraag.

Volgens mij openen mensen die echt heel slecht schrijven hier sowieso geen topic. Daar bedoel ik geen mensen mee die een komma verkeerd neerzetten, maar mensen die bijv. helemaal geen interpunctie gebruiken. En ja, die bestaan ook. Niet iedereen heeft goed basisonderwijs gehad. Ook in Nederland komt dat nog voor.

Ik vind het nogal meevallen met het taalniveau hier en dat er over het algemeen heel goed geschreven wordt.
quote:nouschi schreef op 27 november 2011 @ 19:44:

[...]

Die hebben vrij snel door dat het hier iets anders gaat. Soïso hebben 15/16 jarigen hier weinig te zoeken denk ik.

Hoewel ik ook niet zo goed begrijp dat iemand zonder even rond te neuzen ( en het " sfeertje " te proeven ) hier een topic opent, kan ik me bepaalde " stijlfouten " toch wel voorstellen.

Ik vind Vlaams echt rete-irritant ( sorry! ) maar zal nooit iemand vragen dat dan maar te laten. Irritant is iets anders dan er pijn van in je ogen te krijgen.

Ik vind het eigenlijk wel vermakelijk, dat nieuwerwetse gedoe, al geniet ik vele, vele malen meer van een tekst zonder taalfouten.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:ThunderassMan schreef op 27 november 2011 @ 20:14:

Ik persoonlijk denk direct bij iemand die 'me' in plaats van 'mijn' schrijft, aan een niet snugger iemand die niet goed heeft opgelet op de lagere school.

.

Niet snugger? Oké..................

Niet snugger wil nog niet zeggen dat het onwil is van iemand, toch?

Als jij slecht in rekenen bent, heeft dat dan te maken met niet goed te hebben opgelet, of is dat een " mankementje " waar je niets aan kan doen?

Maar stel dat het onwil was op de lagere school. Moeten wij dan degenen zijn die iemand daar jaren na dato nog even voor gaan straffen?

En moeten we hier niet-snuggere mensen verbieden om mee te schrijven?

IQ test om op het forum te komen?
En iemand die niet in Nederland op (de lagere) school heeft gezeten? Ook maar weren?
quote:ThunderassMan schreef op 27 november 2011 @ 20:14:

Ik begrijp dat het verbeteren in sommige gevallen erg irritant is/ kan overkomen. Maar besef wel dat mensen zich een mening over je vormen op basis van je schrijfstijl/spelling/grammatica. Dat is namelijk de zogeheten 'eerste indruk', omdat dat het enige is wat we zien op een forum.

Dus als je een serieus probleem hebt, maar schrijft als een 3-jarige, heb je hier wss toch een probleem.

Ik persoonlijk denk direct bij iemand die 'me' in plaats van 'mijn' schrijft, aan een niet snugger iemand die niet goed heeft opgelet op de lagere school.

Over sommige wijzen van spellen val ik dan weer minder snel, omdat er gedurende mijn leven al een aantal wijzigingen zijn doorgevoerd.

ZoeyWiizeau is de kans aanwezig dat iemands schrijfstijl afwijkt van de spreektaal.Nou idd. Een tijd geleden had iemand het op het forum over dat "iets als een trikker werkte". Talloze keren, die trikker. Echt, ik heb op m'n handen gezeten.
Ik DENK het alleen maar, je probeert toch een beeld te vormen van de TO of andere forumsters, en taalgebruik beïnvloedt het beeld. Ik kan er niets aan doen, orry. Maar je hebt ergens gelijk. Het is niet eerlijk.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 27 november 2011 @ 20:54:

[...]

Niet snugger? Oké..................

Niet snugger wil nog niet zeggen dat het onwil is van iemand, toch?

Als jij slecht in rekenen bent, heeft dat dan te maken met niet goed te hebben opgelet, of is dat een " mankementje " waar je niets aan kan doen?

Maar stel dat het onwil was op de lagere school. Moeten wij dan degenen zijn die iemand daar jaren na dato nog even voor gaan straffen?

En moeten we hier niet-snuggere mensen verbieden om mee te schrijven?

IQ test om op het forum te komen?In het geval van die trikker zou ik persoonlijk blij zijn als iemand me daar op wees, zodat ik die fout niet meer maak en mensen sneller doorhebben waar ik het in hemelsnaam over heb. Toen dus niet gedaan omdat ik niet in het topic meeschreef en het compleet off topic was.
@emaille: eensch
quote:mirabile schreef op 27 november 2011 @ 20:48:

[...]

Dat vind ik wel een interessante vraag.

Volgens mij openen mensen die echt heel slecht schrijven hier sowieso geen topic. Daar bedoel ik geen mensen mee die een komma verkeerd neerzetten, maar mensen die bijv. helemaal geen interpunctie gebruiken. En ja, die bestaan ook. Niet iedereen heeft goed basisonderwijs gehad. Ook in Nederland komt dat nog voor.

Ik vind het nogal meevallen met het taalniveau hier en dat er over het algemeen heel goed geschreven wordt.Dit meen je niet? Ga eens bij 'EAUSM' kijken.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:nouschi schreef op 27 november 2011 @ 22:52:

[...]

Dit meen je niet? Ga eens bij 'EAUSM' kijken.

EAUSM ken ik en vind ik een erg leuk topic.

Maar ik meen het wel degelijk. Misschien omdat ik een heel ander referentiekader heb. Als je bijvoorbeeld voornamelijk omgaat met mensen die een (hogere) opleiding hebben gehad, of in een heel taalvaardige omgeving zijn opgegroeid dan valt het taalniveau hier misschien wel tegen.

Ik ken nogal wat mensen die amper of geen opleiding hebben gehad en vaak nog heel wat slechter schrijven dan wat hier al als zeer beroerd wordt gezien.

Maar buiten irl valt het mij ook op dat op heel wat andere fora dan het VF veel meer taalfouten worden gemaakt en sms taal gebezigd.
Ik ga ervanuit dat mensen die hier posten, hopen dat hun berichten gelezen worden. Als dat vanwege hun manier van schrijven lastig is, dan mag je ze best wel adviseren hoe het beter kan. Neem nou de veel te lange openingspost. Je ziet dat de topic-openster daarop heeft zitten zwoegen. Ze wil blijkbaar duidelijk zijn, maar er is geen doorkomen aan. Vrijwel iedereen haakt halverwege al af. Dat is jammer. Als niemand er wat van zou zeggen, zou zo'n topic zonder reacties in de catacomben van het forum verdwijnen. In zo'n geval kan een normale opmerking met de tip de openingspost in te korten, heel behulpzaam zijn. Je begint per slot geen topic in de hoop dat niemand erdoorheen komt. Het vervelende is echter, dat commentaar hier zelden in enkelvoud komt. Eén opmerking over de lengte van een openingspost wordt steevast gevolgd door one-liners van anderen als 'Onleesbaar', 'Kan je geen alinea's maken?' en in het ergste geval 'Wet van Wuilles'. Dan is er geen sprake meer van behulpzaam zijn, maar van zeuren.
Ik denk ook dat er vrijwel niemand moeite heeft met een normale opmerking/ tip, Yette.

Laatst was er een TO die spreekwoorden door elkaar gooide ( even overdreven; als de kalf verdronken is vallen de appels van de boom ). Dat heb ik ook benoemd ( na mijn reactie op haar posting ) , en gezegd dat ik daar erg om lachen moest. Ze vertelde dat ze hier niet was opgegroeid en dat ze dat soort dingen heel moeilijk vond.Niks aan de hand.

De kans dat ze boos was geworden als ik haar meteen belachelijk had gemaakt lijkt me groter dan wanneer je een en ander wat gezelliger aan pakt.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 27 november 2011 @ 20:55:

En iemand die niet in Nederland op (de lagere) school heeft gezeten? Ook maar weren?Soïso.
Ja idd dat bedoel ik ook, niets mis met iemand ergens op wijzen. Maar soms staan er zo van die rotte opmerkingen als BV: ga eerst maar eens Nederlands leren voordat ik je post ga lezen! Terug naar school zou geen kwaad kunnen etc.... Dat is gewoon lullig. Zeg dan gewoon niks... Als t opbouwende kritiek (met hulp) is dan heb ik er niets op tegen hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven