Januari 2009 (deel 3)

05-01-2011 10:04 1392 berichten
Alle reacties Link kopieren
Januari 2009 - hier verder!

Deel 2
Ja, bloemen vindt zij ook lekker ruiken, ze steekt ook echt haar neusje er in om te ruiken

Smeerleverworst ruikt volgens haar ook lekker

Kitty, herkenbaar van dat corrigeren: hier is het manlief die in het Nederlands gecorrigeerd wordt.. Vindt ie gelukkig wel grappig.

Heeft ie zó zn best gedaan op het Nederlands, wordt ie verbeterd door zijn nog geen 3-jarige dochter..

Hier kunnen ze zich allebei goed zelf vermaken, echt urenlang. Alleen bij Chiquita is de vraag alleen waarmee ze zich vermaakt.. Vanochtend heeft ze zich op de plinten gestort. Even kijken of die er ook af kunnen..
Heb nog even een grappig fotootje op hyves geplaatst, van de dames bij elkaar..
Lucia, inderdaad leuke foto!

Me afvragen waarmee ze zich vermaakt is hier meer bij Elena het geval. Gisteren zat ze bijv in bad en ik dacht dat ze zich goed aan het vermaken was, kom ik even kijken en heeft ze het halve bad leeggeschept en de badkamer in een zwembad veranderd. En laatst ging ze picnicken met Tim, heel leuk idee, maar ze had een pak met rice crispy's, gepofte rijstkorrels dus, over de vloer geschud en was daarmee Tim eten aan het geven. Dat soort dingen. Ik heb daar trouwens ook nog een foto van. Zal ik wel 'ns plaatsen.

Vanmorgen om half 9 was ik in de keuken, kom even later de kamer binnen en zie tot m'n schrik dat Tim zich opgetrokken heeft en staat! Hij had zich aan een stoel van Elena opgetrokken en toen Elena dat zag wilde ze die stoel weer wegtrekken want het was HAAR stoel! Pfff.... dubbele hartverlamming.

Nou ja, zo gaat dat hier dus zo'n beetje. Ik verveel me in ieder geval geen minuut !
quote:kittycat5 schreef op 23 november 2011 @ 12:19:

Vanmorgen om half 9 was ik in de keuken, kom even later de kamer binnen en zie tot m'n schrik dat Tim zich opgetrokken heeft en staat! Hij had zich aan een stoel van Elena opgetrokken en toen Elena dat zag wilde ze die stoel weer wegtrekken want het was HAAR stoel! Pfff.... dubbele hartverlamming.

Nou ja, zo gaat dat hier dus zo'n beetje. Ik verveel me in ieder geval geen minuut !Dit hadden wij laatst precies zo! Je schrikt je rot..
Ha, ik kan me de schrik voorstellen!

De buikgriep is hier weer voorbij gelukkig. Met een paar flinke stinkluiers Op de creche gaat het rond, dat zal het wel geweest zijn, vast niet van dat piepkleine ficusblaadje.

Ik heb met haar ziek zijn geen moeite Chili, wel merk ik dat ik me een beetje druk maak over of ik nu niet zelf ook ziek ga worden. Maar het blijft gelukkig binnen de perken.

Over het ruiken, er schoot me te binnen dat ik deze zomer met Bloem aan bloemen heb staan ruiken. En ze benoemt ook wat smaken, wat natuurlijk ook aan ruiken verwant is. Maar of ze ook echt bewust ruikt?

Reclame vermijden we zoveel mogelijk, hier dus (?) ook geen verlanglijstje. Ik ben nu ook een boek aan het lezen (Fast Food Nation) wat het ook nog eens redelijk onmogelijk maakt om lekker onbezonnen naar de McDonalds te gaan. Het arme kind! Geen reclame én geen HappyMeals (ook geen Disney trouwens, maar daar hield ik toch al niet zo van. Van McDonalds ook niet, maar Mickey Mouse leek altijd zo onschuldig)

Hoe gaan jullie daar verder mee om, met media en commercie en zo? Ik word me er steeds meer van bewust hoeveel reclame er eigenlijk op kinderen gericht is, en ik vraag me af op welk moment het gaat botsen tussen wat Bloem wil en wat ik wil op dit gebied...
Hier ook geen verlanglijstje hoor. Laatst vroeg iemand aan Chica wat ze aan Sinterklaas ging vragen. Toen zei ze 'een pepernoot' . Voor haar is dat cadeautjesgebeuren helemaal niet relevant, gelukkig.

Wij hebben een nee-nee sticker en kijken weinig tv, dus ze wordt nog niet echt blootgesteld aan reclame.

Voor ons is het erg belangrijk dat onze kinderen zich realiseren dat de meeste mensen op de wereld niet in zo'n weelde leven als wij. Zij hoeven ons daar niet dankbaar voor te zijn, zij en wij hebben ten slotte ook niet gekozen voor waar onze wieg stond, maar het is wel belangrijk dat ze zich realiseren dat spullen niet hetgeen is waar je gelukkig van wordt. We komen natuurlijk regelmatig op een plek waar mensen het in materiële zin minder goed hebben dan wij en ik hoop dat ze zich realiseren dat die kinderen ook hartstikke leuk kunnen spelen, ook zonder duur speelgoed.

Ik ben me, ook door mijn werk, wel heel bewust van al die kidsmarketing, dus ik hou het ook goed in de gaten..
Hier hetzelfde; ook een nee-nee sticker en de tv staat hier weinig aan. Ze wil alleen maar Dora kijken de laatste tijd en dat neem ik op dus Yuna ziet ook erg weinig reclame. Maar ja, loop alleen maar eens door de supermarkt. Alle dingen gericht op peuters, liggen op hun oog hoogte...
Wen, dat boek (Fast Food Nation) heeft m'n man ook 'ns gelezen en sindsdien is hij ook nooit meer bij McDonalds geweest . Zelf eet ik grotendeels vegetarisch dus ik ben ook geen fan. Geen verrassing dus dat Elena ook niet bij McDonalds komt.

Wij ontvangen amper reclame via de post. Voordeel van achteraf wonen en Elena kijkt thuis ook amper televisie dus ze is nog niet gehersenspoeld . In de supermarkt waar ik heenga ligt speelgoed in een bepaalde hoek die ik oversla als zij erbij is. Ik denk wel dat het moeilijker wordt als ze op school zitten maar tot nu toe is het goed in de hand te houden.

Dat wil trouwens niet zeggen dat ze weinig spullen krijgt de komende maand. M'n ouders kennende hebben ze een behoorlijke hoeveelheid aan cadeaus ingeslagen voor sinterklaas, met kerst krijgt ze cadeaus van ons en van m'n schoonfamilie. Eigenlijk onzin want ze vermaakt zich beter door buiten stokken en stenen te verzamelen en schelpen te zoeken op het strand dan met het speelgoed dat we thuis hebben. Wat dat betreft zijn kinderen in armere landen niet zoveel slechter af denk ik Lucia.

Voor Tim kopen we echter weinig aan speelgoed. Voor hem heeft het echt geen zin. Hij speelt nog net zo graag met een pop van Elena of een simpele kartonnen doos dan met treinen en auto's.
Dat boek lijkt me ook wel wat..

Morgen heb ik een gesprekje op het kdv over Chica, over haar ontwikkeling. Ze is cognitief nogal vlot met alles en ze doet nu al veel mee met de oudste kinderen van de groep. Maar ze willen met ons even kijken wat ze nog meer kunnen aanbieden, omdat ze dan een beetje buiten hun normale plan gaan. Ze moet tenslotte nog een jaar.

Verder is ze emotioneel ook nogal betrokken, ze kan zich erg zorgen maken over andere kinderen. Als er een kindje verdrietig is ofzo, ziet ze het echt als haar verantwoordelijkheid om dat op te lossen en daar kan ze veel last van hebben. Dus we moeten even bekijken hoe we haar wat minder verantwoordelijk kunnen laten voelen.

Laatst was het zo zielig. De baby van de buren lag 's nachts te huilen (en zij zijn nogal van het laten huilen, dus we konden een uur meegenieten..) en toen lag Chica er wakker van, omdat ze het zo zielig vond. Uiteindelijk vond ze dat ik maar moest gaan kijken, omdat haar eigen ouders dat niet deden.. Sneu toch? De volgende dag zagen we ze buiten en toen was ook het eerste wat ze zei *Naam buurkind* hoeft nu niet meer te huilen he mama, gelukkg maar'.

Iemand nog tips hiervoor?
Lucia, ik heb die indruk ook inderdaad dat Chica op cognitief (geestelijk is dat toch?) gebied vrij vlot is. Als ik het vergelijk met Elena tenminste, er van uitgaande dat zij zich daarin gemiddeld ontwikkeld. Toch fijn dat je daarover een gesprek krijgt. Beter dan een vriendin van mij in NL die constant naar het kdv moet op gesprek omdat haar kinderen niet te hanteren zijn......

Ik lees dat hier vaak op het forum dat kinderen die vlot zijn in hun ontwikkeling vaak zich gaan vervelen op het kdv, eerder aan school toe zijn ed. Toch snap ik dat niet helemaal als ik het vergelijk met hier in Ierland. In Nederland gaan kinderen al zo vroeg naar de basisschool terwijl de basisschool waar Elena ingeschreven is bijv hanteert dat kinderen die voor eind mei 4 geworden zijn in september met school kunnen beginnen. Dat betekent bijv dat de dochter van een vriendin van mij, die in augustus 4 wordt pas als ze 5 is naar school kan. En zij is ook erg snel in haar ontwikkeling. Toch hoor ik hier mensen daar nooit opmerkingen over maken. Het jaar voordat kinderen naar school gaan bieden kdv's hier wel een 'pre-school' programma aan waar ze voorbereidt worden op de basisschool. Ook kinderen die normaal gesproken niet naar het kdv gaan, doen hier meestal aan mee omdat de overheid dit betaald (3 uur per dag gratis). Het is wel zo dat hier in groep 1 van de basisschool al meteen begonnen wordt met het leren lezen, schrijven en rekenen en ook meteen huiswerk wordt gegeven. Ik kan me niet herinneren dat dit (vroeger) ook in NL het geval was/is. Misschien ligt hier het verschil.

Wat betreft de bezorgdheid van Chica, dat herken ik wel een beetje bij Elena die ook vaak snel bezorgd is maar niet zo erg dat ze er zelf last van heeft zoals bij Chica. Dat gaat inderdaad wel ver op deze leeftijd. Het enige wat ik kan bedenken is als ouder zijnde iets 'minder erg' maken of minder aandacht aan besteden maar dat zul je zelf ook wel bedacht hebben. Succes morgen!

Ik ga even opruimen hier. Verwacht m'n zus vanavond. Woensdag reist ze met mij en de kinderen naar Nederland waar de sinterklaaskoorts wel zal toeslaan!
En Lucia, hoe was het gesprek verlopen?
He Kitty,

Gistermiddag zijn we op gesprek geweest. Conclusie, ze loopt op alle gebieden (sociaal-emotioneel, taal-, speel- en leerontwikkeling) vóór, kan alles wat kinderen van bijna 4 moeten kunnen.. Oeps.. We wisten al wel dat het een slimme meid was, en dat ze haar regelmatig met de oudsten van de groep mee lieten doen, maar dit had ik ook weer niet verwacht.

Nu hebben we afspraken gemaakt hoe ze haar blijven uitdagen, zonder dat ze teveel op de troepen vooruit gaat lopen, want dan heeft ze op de kleuterschool niks meer te doen. Dus meer de focus op verbreden, en niet steeds moeilijker.

Ook gaan ze, als begin van het jaar een paar kinderen uit haar groep naar school gaan, haar wat vaker met de oudere kinderen van de andere groepen laten spelen.

Voor nu is dat nog wel voldoende, maar ze moet natuurlijk wel nog ruim een jaar. We houden het in de gaten..
Oh, dat is fijn Lucia, dat ze dat zo goed oppakken zijn op het KDV. Ik kan me voorstellen dat dat voor Chica (en jullie) heel prettig is. Hebben jullie horizontale groepen?

Wat sneu dat ze het zich zo aantrekt van jullie buurbaby en van andere kinderen. Op zich is het prettig dat ze nu al een goed ontwikkeld empathisch vermogen heeft natuurlijk, maar het is sneu als ze er last van heeft. Ik zou niet weten wat je eraan kunt doen dat ze zich zo verantwoordelijk voelt...

Bloem begint meer contact te zoeken met de andere kinderen op het KDV. Ze speelde graag op zichzelf, nog steeds wel, maar ze gaat nu bv. aaien of kietelen. En is dan heel verontwaardigd of verdrietig als haar 'slachtoffer' dat niet wil

Gisteren hebben we samen uitgezocht wat ze graag van opa en oma voor Sinterklaas wil hebben, en dat heeft ze meteen maar even doorgebeld aan oma (al werd die ene puzzel die ze uit had gekozen op mysterieuze wijze 'oma, ik wil graag twéé puzzels als kadootje')

Kitty, fijn dat je zus komt, lijkt me ook een stuk makkelijker voor je reis naar Nederland!

Over de meet, gingen we dat nu in januari doen? Ik heb gisteren een treinkaartje gekocht bij de Hema voor 15 euro, geldig tot eind januari, dus ik ben er klaar voor
We hebben vertikale groepen bij ons, dus van 0-4. Wel doen ze regelmatig activiteiten met een kleiner groepje van een bepaalde leeftijd (of dus met kinderen die er aan toe zijn).

Gisteren vertelde de leidster ook nog dat Chica regelmatig een paar kinderen op een stoeltje in de poppenhoek zet en dan voor ze gaat koken / koffie zetten etc. Maar dan moeten die kinderen wel braaf blijven zitten

Fijn dat Bloem ook wat contact gaat zoeken

Zij denkt dus niet dat Sinterklaas die cadeautjes geeft? Bewust niet?

Gezellig dat je zus er is Kitty! Goede reis naar Nederland!!!
Haha, ze regisseert de boel al een beetje daar?

Bloem maakt het niet uit wie de kadootjes en pepernoten geeft Ze vindt Sinterklaas wel lief, en Zwarte Piet ook. Ik schipper een beetje tussen gezellig meedoen en er niet een te groot geheim van maken dat Sinterklaas niet echt is. We doen ook gewoon lootjes zondag, maar er wordt wel op het raam geklopt. En opa en oma brengen 's ochtends een kadootje langs. Volgend jaar zal het wel wat doordachter moeten, dan zal ze zelf ook wel vragen stellen
Ja, inderdaad

Ik doe ook nog niet moeilijk over sinterklaas hoor, koop gewoon cadeautjes waar ze bij is. Inderdaad, volgend jaar zal het wel anders zijn, ik wil de pret ook niet bederven.

Chili en golfje, hoe is het met jullie?
Lucia, ik had je verhaal wel al gelezen maar nog niet de kans gehad om te reageren. Wat goed dat Chica zo slim is, daar kan ze de rest van haar leven nog veel plezier van hebben en natuurlijk erg fijn dat het kdv daar zo pro-actief mee omgaat. Ik had al zo'n vermoeden toen je een keer schreef dat ze in de 'waarom fase' zat dat ze haar leeftijd enigszins vooruit is aangezien die fase volgens mij meer bij 4 jarigen past. Elena is in ieder geval nog duidelijk in de 'ík wil niet' fase! Heeft Chica er verder geen last van in de zin van dat ze snel gefrustreerd raakt zoals ik in een ander topic lees?

Elena is dit jaar niet heel veel op het kdv geweest, momenteel maar 2 dagen per week en dat ook niet continue, zoals nu bijv het geval is dus erg veel feedback hebben we nog niet gehad. Wel is er gezegd dat ze 's ochtends vaak terughoudend is en veel alleen speelt en 's middags pas los komt en contact zoekt. Verder kan ze goed omgaan met het feit dat er 15 kinderen in haar groep zitten (allemaal dezelfde leeftijd) wat natuurlijk druk is. Ook helpt ze de leiding graag met klusjes zoals opruimen. Helaas is dat thuis niet het geval . En ze heeft de beste eetlust van alle kinderen in haar groep. Ze eet er alles wat ze haar aanbieden, ook de warme maaltijden terwijl ze thuis de afgelopen weken geen warme maaltijden wilde eten...... Kortom een voorbeeldig kind op het kdv....

Wen, fijn dat Bloem wat meer het gezelschap op zoekt van andere kinderen.

Zijn jullie kinderen trouwens ook nog steeds in de 'dat is van mij'fase? Die fase mag van mij nu ook wel snel voorbij zijn. Elena kan nog steeds moeilijk delen. Zelfs als iemand anders haar broertje wil bewonderen gooit ze zich op hem om vervolgens te roepen dat het haar broertje is!

Wat betreft de meet, jullie kunnen best 'meeten'eind januari hoor, als dat jullie allemaal uitkomt. Ik kan alleen maar midden januari en dan is Lucia nog niet thuis of pas net thuis dus mij gaat dat niet lukken. Misschien dat ik iets kan regelen voor in februari maar dan is dat treinkaartje natuurlijk niet meer geldig .

Afgelopen woensdag zijn we goed aangekomen. Gisteren meteen de Sint maar bezocht in z'n kasteel. Elena leek niet zo erg onder de indruk als we verwacht hadden. Ze gaf zwarte piet keurig een hand en liep met hem mee, maar toen hij vroeg of ze touwtje wilde springen met hem volgde een duidelijk 'nee'! Bang is ze niet maar superenthousiast kwam ze ook niet over. Haar broertje heeft wel erg genoten. Hij heeft het hele bezoek in de Bondolino geslapen .
Mijn treinkaartje is niet heilig hoor in februari zijn er ook nog wel kaartjes te koop (en dan vind ik vast wel een andere (trein) bestemming in januari)

Wat je schrijft over Elena op het kdv doet hier wel een voorzichtig lampje branden. Misschien dat Bloem ook wel meer contact zou zoeken als ze er een hele dag zou zijn, dat de ochtend te kort is om los te komen?

Bloem zit in de 'wat is dat voor mevrouw die....'-fase, maar daar zit ze al een jaar in dus misschien moet ik er maar aan wennen Nog geen waarom gesignaleerd. Wel begint elke zin met 'mama', en als ze er niet uitkomt begint ze weer opnieuw met 'mama, '. Af en toe word ik er echt lichtelijk gestoord van!
Òh Wen heel herkenbaar, dat doet Yuna ook. Soms tig keer achter elkaar...En als ze er vervolgens helemaal niet uitkomt, dan roept ze allen maar mama, mama, mama, mama, mama etc.

Februari kan ik ook meest van de tijd wel. We willen nog wel een weekje weg met vrienden maar dat staat nog niet vast. Donderdag 23/2 een optie? Dan kan ik zeker wel want in die week mag ik geen vakantie omdat collega's verlof hebben ivm carnaval.

Lucia; had je sowieso een gesprek op het kdv of omdat zij al in de gaten hadden dat Chica voorloopt? Wel sneu hoor, dat ze zich al zoveel verdriet aantrekt!

Kitty; hier ook nog steeds wel een beetje in de 'is van mij' fase. Al is het gelukkig wel een stuk minder en het ligt ook aan haar humeur en met wie ze speelt.

Verder nog steeds erg moe. Druk op mijn werk in combinatie met weinig slapen breekt me op sommige dagen erg op. Zoals vandaag, kan niet naar buiten dus zit samen met Yuna op de bank, zij rupsjenooitgenoeg kijken en ik een beetje internetten. Sen slaapt, ben benieuwd voor hoelang. Verder kan hij al een week of twee echt kruipen. Rapley gaat ook steeds beter en verder is het een heerlijk vrolijk ventje. Yuna heeft het nu al over haar verjaardag . Ze wil een mooie roze fiets.
hoi!

Hier is uk al helemaal in de sint stemming. Hij vindt het geweldig, maar dat komt deels denk ik ook wel omdat ik het zelf super leuk vind.

Gisteren is zwarte piet hier thuis geweest en hebben ze cadeautjes van vriends familie gekregen. Vanavond komt mijn kant van de familie langs en krijgen ze daar ook weer een berg cadeautjes van. Dinsdag hebben vriend en ik beiden vrij en krijgen ze de cadeautjes van ons. Hij kijkt ook elke dag het sinterklaas journaal met oudste. Schoen zetten hebben we niet zo vaak gedaan, dan slaapt oudste beroerd.

Verder is het mama roepen erg herkenbaar. Hij zegt de hele dag Maar mama, en dan komt er weer een vraag. Wij hebben in januari een gesprek op het KDV. Ik verwacht niet veel spannend, want de juffen vinden hem super lief. Hij speelt ontzettend graag samen met andere kinderen, deelt ook heel makkelijk ( kan broer soms nog wel iets van leren) en is echt de clown van de groep. Hij weet precies waarmee hij de lachers op zijn hand krijgt.

Pas was ik met hem in de winkel en hij kreeg het wisselgeld terug. ik zei daarop tegen hem; en wat zeg je dan? En toen kwam het kei hard: poepchinees! Het stopwoord dat hij geleerd heeft van broer.Ik kon wel door de grond zakken, maar gelukkig moest de vrouw hard lachen.

lucia: wat fijn dat ze zo nadenken over hoe ze chica kunnen uitdagen. Hadden ze dat op ons kdv maar gedaan. De leidsters daar zeiden altijd; hij loopt zeker een jaar voor, maar in het bedenken van uitdagend spel voor hem hadden ze geen verstand. Gevolg: hij verveelde zich daar dood, wilde er niet meer het laaste half jaar en vertoonde daardoor thuis zulk gek gedrag dat ik wel eens gedacht heb dat hij misschien een stoornis had, al zei mijn gevoel wat anders.

Nu zit hij een paar maanden op school, sinds de zomer in groep 1. Het is een compleet ander kind. Onherkenbaar, hij is helemaal los gekomen, zijn verlegenheid is stukken minder en hij geniet van het naar school gaan. Juf geeft ook aan dat het een erg intelligent kind is, gaf ook aan dat het cognitioef gezien misschien beter was om gr 2 over te slaan en bij gr 3 in te stromen. echter sociaal emotioneel is het echt nog een groep 1 leerling. Ik vind het daarom zelf absoluut geen optie, juf denkt daarin hetzelfde.Wel daagt ze hem ontzettend uit. zo kan hij nu al een heel eindje lezen en krijgt hij verbreding, bijv. engelse les. Doordat het Jenaplan is gaat dit allemaal alleen op zijn vraag, dus als hij erg geen in heeft,doet hij lekker zijn gewonen groep 1 dingen! Dus ik ben super blij met zijn school! Uk wil t er liefst ook blijven als we oudste brengen, maar hij moet toch echt nog wachten!
Kitty, nee eigenlijk is ze helemaal niet gefrustreerd. Hartstikke vrolijk over het algemeen. Gelukkig maar

Hier is de favoriete tekst, met name als we ergens zijn. 'Wat doet die mevrouw / meneer?' En dan natuurlijk op een luide toon, en met name bij aparte types.. En bij wat corpulente mensen: 'Kijk mama, die mevrouw / meneer heeft een (en dan probeer ik het af te kappen, maar als dat niet lukt:) baby in de buik! Fijn...

Hier hebben we die 'Van mij' fase eigenlijk een tijd terug opgelost door het concept 'lenen' uit te leggen. Dus vertellen dat het inderdaad van haar is, maar dat Chiquita het even leent om mee te spelen. Dat pikte ze vrij goed op. Ze zag er ook snel de voordelen van in: het betekende namelijk ook dat zij vanalles van ons en van Chiquita kan lenen. Tussen de middag heeft ze nog een stuk boterham van me 'geleend'.

Haha, die uk!

Wat goed dat Oudste nu lekker in zijn vel zit! Fijn voor hem en voor jullie!

Hoe voel je je nu Golfje?
Ha! Hier klaart het eindelijk op maar nu liggen de kids in bed. Tenminste, als Sen gaat slapen. Dat is altijd afwachten.

Leuk om van je te horen Golfje. En fijn dat jij en de kids afleiding hebben door sinterklaas. Hoop dat je naar omstandigheden goed voelt.

Het rare is dat ze qua eten wel heel goed deelt, met Sen, met ons, met vriendjes. Het gaat met name om haar favoriete speelgoed.

Liep net met yuna in de stad (door de regen) en toen zag ze een meisje met uggs 'kijk mama, dat meisje heeft haar sloffen aan!' hahaha
Haha, grappig Chili. Wij lachen ons ook rot met Chica, heerlijk al die teksten die er uit komen..

Hebben jullie leuke sinterklaas gehad? Wij hebben het zaterdagmiddag gevierd en de dames zijn lekker verwend met leuke cadeautjes. Niet teveel gelukkig, het was allemaal te overzien.

Topcadeau voor Chica was een 'winkeltje', een kassa en boodschapjes. Die kassa heeft zelfs een loopbandje en een 'scanner' die het doet.
Ha, van Bloem denken mensen ook vaak dat ze sloffen draagt.

Sinterklaas was leuk, gisteren gevierd. 's Ochtends zaten er chocomunten in haar schoen, toen kwamen mijn ouders met een hele mooie houten puzzel en een Electroboekje. 's Middags deden we lootjes (Bloem niet natuurlijk) en Bloem kreeg een uitbreiding van haar Ikeatreintje, en klei met zo'n knijpmachine. In de auto, 's avonds op de terugweg: Ik ben niet moe, ik ga zo spelen met mijn nieuwe speelgoed (En toen ik een minuut later omkeek sliep ze )

Goh Lucia, dat klinkt als een heel leuk winkeltje!

Golfje, ik moest ook lachen om Uk en zijn poepchinees Tja, dat hoort er vast ook bij met meerdere kinderen, dat ze wel eens iets van elkaar overnemen, haha.

Wat fijn dat je zo tevreden bent over de school van je oudste, en dat hij er zo opbloeit
Klinkt ook gezellig Wen!

Ja dat winkeltje is echt heel leuk. Enorm high tech, haha. Had ik zelf nooit voor gekozen, maar ze vindt het gewéldig. Loopbandje loopt ook echt.. Als we winkeltje spelen, vraagt zij wat we willen kopen, en dat moeten we dan vragen (én haar 'mevrouw' noemen ) en dan gaat het eerst over de loopband, dan wordt het gescand en moeten we betalen. Het verschil tussen euro en uur is nog niet helemaal duidelijk blijkbaar, want toen ik in het begin vroeg wat het kostte, zei ze 'een half uurtje'

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven