Verzekeringsvraag
woensdag 30 november 2011 om 20:00
hallo,
Ik heb een vraag en dat is: Ik volg een opleiding en gebruik daarvoor een apple mac book pro. Nu kwam mijn zwager vorig week en liet er per ongeluk een kop soep overheen vallen resultaat: een kapotte laptop en lader. Nu is dit aangegeven bij de verzekering , maar nu vraag ik me af wat kan ik vergoed krijgen naast de laptop , want er staat flink wat werk op die laptop waar ik uren mee bezig ben geweest. Ook krijg ik nu een achterstand met mijn opleiding waardoor ik misschien een jaar extra naar school moet en deze ook moet betalen. (Ik kan niet schrijven door een lichamelijke beperking en had deze laptop voor een gedeelte van het UWV).
Ik had geen externe harderschijf dus ben echt alles kwijt. Kan ik hier ook schde voor claimen? Het gaat dus om het verloren werk en de vertraging op school.
Ik heb een vraag en dat is: Ik volg een opleiding en gebruik daarvoor een apple mac book pro. Nu kwam mijn zwager vorig week en liet er per ongeluk een kop soep overheen vallen resultaat: een kapotte laptop en lader. Nu is dit aangegeven bij de verzekering , maar nu vraag ik me af wat kan ik vergoed krijgen naast de laptop , want er staat flink wat werk op die laptop waar ik uren mee bezig ben geweest. Ook krijg ik nu een achterstand met mijn opleiding waardoor ik misschien een jaar extra naar school moet en deze ook moet betalen. (Ik kan niet schrijven door een lichamelijke beperking en had deze laptop voor een gedeelte van het UWV).
Ik had geen externe harderschijf dus ben echt alles kwijt. Kan ik hier ook schde voor claimen? Het gaat dus om het verloren werk en de vertraging op school.
woensdag 30 november 2011 om 20:04
Heb je er al een echt IT mannetje naar laten kijken ?
Die kunnen vaak toch nog iets weer terug krijgen van de harde schijf.
Hier ook een keer koffie over de laptop.. Er was weinig meer te redden aan dat ding. Maar toen ik m na liet kijken door een vriend die er veel verstand van heeft. Kon hij toch nog vele foto's en mijn Cv e.d redden.
Die kunnen vaak toch nog iets weer terug krijgen van de harde schijf.
Hier ook een keer koffie over de laptop.. Er was weinig meer te redden aan dat ding. Maar toen ik m na liet kijken door een vriend die er veel verstand van heeft. Kon hij toch nog vele foto's en mijn Cv e.d redden.
woensdag 30 november 2011 om 20:05
Ik denk dat de verzekering dit niet zal vergoeden. Het is je eigen keuze geweest om geen back-ups te maken namelijk en daarmee heb je min of meer bewust het risico gelopen dat je je gemaakte werk kwijtraakt.
Overigens zou ik met je Mac naar een reparateur gaan en kijken of er nog iets van je harddisk te redden is. Best kans dat die minder beschadigd is dan je nu denkt.
Overigens zou ik met je Mac naar een reparateur gaan en kijken of er nog iets van je harddisk te redden is. Best kans dat die minder beschadigd is dan je nu denkt.
woensdag 30 november 2011 om 20:12
Nee, uiteraard krijg je de uren werk die je in de bestanden hebt gestoken niet vergoed van de verzekering.
Ik heb laatst ook een dag vrij moeten nemen om mijn lekkage te verhelpen, maar ze vergoeden alleen materiele schade.
En wijze les voor de volgende keer om je bestanden ergens op te slaan, je computer kan altijd crashen. Desnoods mail je ze naar je eigen online (gmail/hotmail ofzo) account zodat je ze altijd bij de hand hebt.
Ik heb laatst ook een dag vrij moeten nemen om mijn lekkage te verhelpen, maar ze vergoeden alleen materiele schade.
En wijze les voor de volgende keer om je bestanden ergens op te slaan, je computer kan altijd crashen. Desnoods mail je ze naar je eigen online (gmail/hotmail ofzo) account zodat je ze altijd bij de hand hebt.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
woensdag 30 november 2011 om 20:16
@ capricorn, het lastige is dat ikzelf goed verzekerd ben , maar het van zijn verzekering af gaat. Ik weet dus ook niet of ze die 175 euro onderzoekskosten bij de app store vergoeden. Het klopt dat ik een back- ups heb gemaakt , maar ik ben dan ook vreselijk zuinig op de laptop en zelf eet en drink ik nooit in de buurt van de laptop. Blijf het toch vervelend vinden

woensdag 30 november 2011 om 20:16
quote:hondarius schreef op 30 november 2011 @ 20:05:
Hij is nog niet gecheckt via de Apple store kost dit 175 dus wou het even afwachten, maar volgens de apple store medewerker was er een nihile kans dat de harderschijf het nog doet.
Er zijn goedkopere mensen die t kunnen doen hoor. Vraag eens rond in je vrienden/familie kring..
Ik heb die vriend een kratje bier gegeven als dank..
Vriendin van mij heeft haar laptop ooit weggebracht en was voor 50 euro klaar. Dus 175 euro .. is wel heel veel geld..
Hij is nog niet gecheckt via de Apple store kost dit 175 dus wou het even afwachten, maar volgens de apple store medewerker was er een nihile kans dat de harderschijf het nog doet.
Er zijn goedkopere mensen die t kunnen doen hoor. Vraag eens rond in je vrienden/familie kring..
Ik heb die vriend een kratje bier gegeven als dank..
Vriendin van mij heeft haar laptop ooit weggebracht en was voor 50 euro klaar. Dus 175 euro .. is wel heel veel geld..
woensdag 30 november 2011 om 20:20
Ik zou er toch eens een IT - er naar laten kijken. Die man van de apple store wil liever gelijk een nieuwe verkopen. Mijn ervaring is dat de harde schijf vaak nog wel uitleesbaar is, hoe kapot een laptop ook is. Misschien heb je erge pech, maar proberen kun je altijd en gaat je echt geen 175 euro kosten, tenzij ze alles terug krijgen, want binnen 3 uur weten ze echt wel of ze nog gegevens uit kunnen lezen of niet.
woensdag 30 november 2011 om 21:28
Tja .... 't Is achteraf natuurlijk, maar als je een laptop via het UWV krijgt die je keihard nodig hebt voor je studie en waar je niet zonder kunt door een lichamelijke beperking ..... Een simpele USB-stick koop je voor een paar euro. Wat let je om af en toe die noodzakelijke bestanden extern op te slaan? Je meent het toch niet serieus dat je je eigen slordigheid op een verzekering wilt afwentelen?
woensdag 30 november 2011 om 21:38
quote:hondarius schreef op 30 november 2011 @ 20:16:
Het klopt dat ik een back- ups heb gemaakt , maar ik ben dan ook vreselijk zuinig op de laptop en zelf eet en drink ik nooit in de buurt van de laptop. Blijf het toch vervelend vinden ;)Dat ding kan toch ook zonder eten of drinken een keer crashen? Of vallen? Of door de bliksem getroffen worden?
Het klopt dat ik een back- ups heb gemaakt , maar ik ben dan ook vreselijk zuinig op de laptop en zelf eet en drink ik nooit in de buurt van de laptop. Blijf het toch vervelend vinden ;)Dat ding kan toch ook zonder eten of drinken een keer crashen? Of vallen? Of door de bliksem getroffen worden?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

woensdag 30 november 2011 om 21:40
De verzekering zal die schade niet dekken. Leermoment voor een volgende keer want een USB-stikkie of een externe harde schijf kost je zeker de kop niet.
Hoe oud is je laptop eigenlijk? Hou er alvast rekening mee dat de meeste verzekeringen alleen de dagwaarde uitkeren en afhankelijk van de leeftijd van je laptop kan dat nog weleens flink wat lager zijn dan de nieuwprijs.
Hoe oud is je laptop eigenlijk? Hou er alvast rekening mee dat de meeste verzekeringen alleen de dagwaarde uitkeren en afhankelijk van de leeftijd van je laptop kan dat nog weleens flink wat lager zijn dan de nieuwprijs.
woensdag 30 november 2011 om 22:36
In elk dorp of stad is er wel een zaak die zonder problemen de harde schijf kan bekijken. De kans is inderdaad groot dat de harde schijf gewoon nog goed is. Zoiets kan niet meer kosten dan een paar tientjes.
Zelf heb ik ook al wat mensen geholpen die gekke dingen hadden gedaan met laptops, dat varieerde van koffie tot en met een volle bloemenvaas. Elke keer was de data makkelijk van de schijf te halen.
Zelf heb ik ook al wat mensen geholpen die gekke dingen hadden gedaan met laptops, dat varieerde van koffie tot en met een volle bloemenvaas. Elke keer was de data makkelijk van de schijf te halen.
woensdag 30 november 2011 om 22:41
Hier ook een kop thee over de laptop, helemaal niets meer daarna. Hebben laptop door een handige vriend laten bekijken en de harde schijf was nog helemaal goed. Ik begreep ook van hem dat vaak de schijf wel intact blijft. Voor ons was het gratis maar zullen toch zeker wel goedkopere adresjes zijn waar je terecht kunt...
Succes en voortaan natuurlijk altijd een backup maken (hadden wij ook niet maar heb mijn lesje wel geleerd)
Succes en voortaan natuurlijk altijd een backup maken (hadden wij ook niet maar heb mijn lesje wel geleerd)

woensdag 30 november 2011 om 23:17
Mocht je de uitgebreidste dekking op je inboedelverzekering hebben afgesloten dan kan je het beste je schade daar melden. Zij nemen je schade in behandeling en zullen vervolgens de uitgekeerde schade verhalen bij de aansprakelijkheidsverzekering van de tegenpartij. Voordeel hiervan is is dat de inboedelverzekering uitkeert obv nieuwwaarde en de aansprakelijkheidsverz op dagwaarde.