Welke moederfiets?

01-12-2011 13:39 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat hier al meerdere topics over zijn, maar die zijn, voor zover ik kon zien, al een paar jaar oud, dus hier even een nieuwe.

Mijn kleine man kan binnenkort mee op de fiets, en ik wil daarom een moederfiets gaan aanschaffen. Het wordt een nieuwe, omdat mijn werk een fietsplan heeft. Er zijn er alleen zo veel, dat ik niet weet welke. Omdat ik niet echt bij een fietsenwinkel aan kan komen met de vraag of ik op alle moederfietsen een proefrit mag maken, zou ik graag wat ervaringen horen.

Ik denk zelf momenteel met name aan de gazelle Bloom, Cortina Roots en Sparta Amazone Trendy. Wie heeft een van deze fietsen en hoe bevalt deze? of heb je juist een andere die supergoed bevalt?

Alvast bedankt!
Ik heb een gewone met een kinderzitje. Gaat prima en als ze straks achterop zit of zelf fiets, heb ik een mooie fiets
Daar zit zeker wat in Kara! Helaas kan ik op mijn fiets (die verder overigens nog prima is) onmogelijk een voorzitje kwijt zonder er zelf nog tussen te passen. Verder lijkt me een breed stuur en stuurvergrendeling ook wel prettig (ik ben niet altijd even handig, haha)
De Cortina raad ik je in ieder geval af, heb zelf een cortinamoederfiets en het ding is loodzwaar en log en heeft een megadraaicirkel. Het ziet er leuk uit maar daar is dan ook alles mee gezegd!
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Hier ook een gewone. Na een goed gesprek met mijn fietsenmaker. Hij vind het onzin, alleen handig als je zwanger bent of gewoon dik want je hebt wat meer ruimte

Zo blij lekker op mijn oude fietsje en een paar honderd euro rijker
Felice, dat is goed om te weten, want de cortina stond hoog op mijn lijstje (ziet er inderdaad leuk uit . Uit welk jaar is die van jou? Misschien is de nieuwe versie lichter? Maar die draaicirkel is wel belangrijk inderdaad...
Oja moet erbij zeggen dat ik in grote stad woon en hij vond het brede stuur gevaarlijk
Gazelle Cabby!

Ik ben 300% positief, fiets er minimaal 10 km per dag mee, en hij fietst lichter dan alle moederfietsen die ik gehad/geprobeerd heb.

(en als je hem ook gebruikt voor je werk, kan hij gewoon deels door het fietsplan betaald worden)
Ik heb de cortina en vind hem juist heerlijk. Staat stevig op de grond als hij stil staat, fietst lekker met 7 versnellingen en een mooie prijs.

Maar net als met een kinderwagen, is het een kwestie van smaak.

Ik raad je aan om gewoon te gaan test fietsen bij de winkel. Ik vond juist de gazelle bloom niet lekker fietsen terwijl dat mijn eerste keuze was
Ik heb het op mijn eigen (opoe-) fiets geprobeerd, maar bij mij ook te weinig ruimte om goed op- en af te kunnen stappen. Tijdens het fietsen zit ik tegen het stoeltje aan. Heel gevaarlijk dus, want ik kan niet snel stoppen/ afstappen.

Ik lees mee, want ik ben dus ook op zoek! Ik vind de Pack Max nog wel leuk/ stoer eruit zien, maar die is heel duur. Nu aan het kijken op MP.
Ik heb 'm in juni gekregen (nieuw) dus ik denk niet dat er nu een nieuwe lichtere verbeterde versie is hoor, ik heb er echt spijt van als ik eerlijk ben!
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Kijk eens naar andere opties. Je hebt tegenwoordig ook gewoon fietsen met een lage instap. Een breed stuur kun je eventueel laten aanpassen. En kinderzitje kun je desnoods direct achter laten doen.

Een moederfiets vanwege het voorzitje is gewoon zonde. Zo'n fiets is veel duurder in aanschaf dan andere fietsen terwijl het voorzitje niet zo lang gebruikt wordt.

En als dat nog niet genoeg redenen zijn om af te zien van een moederfiets dan is het het fietsen zelf wel. Die fietsen zijn zoveel zwaarder dan een gewone fiets, je fietst je de blubber.
Ik heb een mamafiets van Montego, bevalt ook goed, en goed te betalen.
Hier de Bloom, superfiets! Niet zwaar zoals hier genoemd wordt, pertinent onwaar. Ook onwaar dat een mamafiets alleen meerwaarde heeft als je dik bent. Ik voel me bijna beledigd. Je fiets stukken veiliger als iedereen de ruimte heeft, dat heb je op een mamafiets. Moest ik het opnieuw doen, dan koos ik deze fiets weer.
Ik krijg er een punthoofd van!
Hier ook de Gazelle Bloom. Ziet er ook uit als een gewone stadsfiets vind ik. Ben ook niet dik trouwens. Beetje rare opmerking trouwens.

Hele fijne fiets!
Haha, eens met Plokkie. Ben ook niet dik, maar het model van mijn fiets is er gewoon niet geschikt voor. Bovendien vind ik een verstevigd frame, dubbele standaard, lage instap mocht ik weer zwanger zijn, versnellingen etc ook allemaal een fijner idee. Mijn fiets is echt een gammel oud ding.
Oh en mn dochter voorop ipv meteen achterop vind ik gezelliger.
De Gazelle Bloom is de enige fiets die eigenlijk een normale fiets is. Hij weegt ook niet zoveel als die zogenoemde moederfiets. De Bloom is in eerste instantie ook niet in de markt gezet als een moederfiets maar hij bleek daar uiteindelijk wel erg geschikt voor te zijn.
Ik hb geen moederfiets maar een batavus dilivery bike en ben er super tevreden mee!! Ideaal met twee kindjes. lage instap breder stuur en nog een leuke fiets als de stoeltjes eraf zijn! Hij heeft een specaal stuurslot wat je vast kan zetten zodat je stuur niet omslaat. Ideaal als ik mn oudste eruit til, dan kan de jongste makkelijk blijven zitten zonder dat de fiets omvalt.
Nou, ik ben redelijk klein en mager, maar heb 1x op een normale fiets met voorzitje gefietst, en vond het levensgevaarlijk! Tussen zitje en zadel zat te weinig ruimte waardoor je bij het afstappen dus niet 'tussen' de twee wielen kon staan.

Heb nu zelf een tweedehands Sparta Amazone van een jaar of 5-6 oud, met vier versnellingen, en die bevalt me prima. Ik heb verder geen andere moederfietsen geprobeerd en kan dus niet vergelijken, maar deze is in ieder geval erg robuust. En het brede stuur geeft mij juist een veilig gevoel en hij fietst licht. Het enige wat ik wel een groot nadeel vind t.o.v. mijn gewone fiets (een sportieve citybike) is het gewicht. Ik moet de fiets af en toe over drempels tillen (bijv. als ik 'm in onze garage zet) en dat gaaat dan zwaar. Maar ik denk dat alle moederfietsen dat hebben, ze moeten nu eenmaal wel robuust zijn.
Ik zou ook naar de Batavus Mambo Deluxe kijken. Ik vind het een geweldige fiets en hij ziet er ook niet zo ontzettend moederfietserig uit. Stuur is redelijk normaal en dat vind ik een voordeel.
Dik?(sinds waneer ben je dik met maat 36/38?) ik ben gewoon klein en heb dus de ruimte nodig om mijzelf om hoog te hijsen anders kan ik niet op mijn fiets.

Ik heb ook een Gazelle, welke type weet ik niet. gewoon een goede 2dehandsje
Ik rijd nu ruim een jaar op de Gazelle Bloom en ik vind 'm erg fijn. De lage instap vind ik prettig, je zit niet zo dicht op het voorstoeltje en hij is 'zwaar' wat ik ook fijn vind. Heb er ook op gefietst met twee kinderen en dat gaat prima. Zelfs zwaar beladen (dochter/fietstassen vol/buggy) gaat het fietsen prima.
Hier een Sparta met zeven versnellingen, en ik ben er niet kapot van. Ben tenger en de fiets is gewoon te zwaar voor me. Brede stuur vind ik ook niet handig. Ik zou weer kiezen voor een normale fiets met voorzitje.
Hier net een Batavus Mambo Deluxe aangeschaft en wat een heerlijk ding. Ik vind het niet zwaar trappen trouwens. Ik heb een lange tijd een normale fiets gehad met all toebehoren maar wat een heerlijk verschil is zon fiets zeg.

Iedereen die zegt dat je wel een normale fiets kan nemen heeft natuurlijk gelijk maar ja, op schoenen van de schoenenreus kom je ook van A naar B, maar merkschoenen zijn dan net iets comfortabeler en van betere kwaliteit. En dat merk je duidelijk bij een moederfiets.

Kan mij het trouwens schelen dat de fiets er "moederig" uitziet (wat trouwens bij deze heel erg meevalt vind ik zelf). Ik gebruik de fiets heel veel als vervoersmiddel en niet als mode accessoire en ben al hip genoeg van mezelf. Het gaat mij om kwaliteit, comfort en veiligheid. Ook als straks een keer de zitjes eraf zijn. Ik heb spijt dat ik deze niet 2 jaar geleden al aangeschaft heb.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven