insectenkenner in de zaal?
donderdag 1 december 2011 om 21:34
Ik trof vanavond toch zo'n vreemd beestje aan naast mijn fruitschaal.
Hij heeft de grootte van een dikke mug. De kleur is zwart. Geen vleugels.
Maar wat maakt 'm nou zo raar: Hij lijkt een soort harig gewei op z'n kopje te hebben!
Als ik Google op insecten met een gewei, krijg ik alleen maar het Vliegend Hert, maar dat is het niet. Hij lijkt sowieso niet op een kever.
Iemand een idee? Ik heb close-ups gemaakt:
Het gewei vanaf de zijkant:
Het gewei vanaf de voorkant:
Hij heeft de grootte van een dikke mug. De kleur is zwart. Geen vleugels.
Maar wat maakt 'm nou zo raar: Hij lijkt een soort harig gewei op z'n kopje te hebben!
Als ik Google op insecten met een gewei, krijg ik alleen maar het Vliegend Hert, maar dat is het niet. Hij lijkt sowieso niet op een kever.
Iemand een idee? Ik heb close-ups gemaakt:
Het gewei vanaf de zijkant:
Het gewei vanaf de voorkant:
donderdag 1 december 2011 om 22:08
Oke, vind mezelf een heule goeie googlelaar, want ik heb m gevonden!
Het is een perentak. Ja echt!
En ik weet zelfs dat het een vrouwelijke perentak is.,
De wetenschappelijke naam is Phigalia pilosaria
Het vleugelloze vrouwtje is bruinachtig en heeft een dubbele rij vlekjes over het achterlijf; de bruin met wit geringde poten zijn niet behaard.
Linkje
En nog eentje
Het is een perentak. Ja echt!
En ik weet zelfs dat het een vrouwelijke perentak is.,
De wetenschappelijke naam is Phigalia pilosaria
Het vleugelloze vrouwtje is bruinachtig en heeft een dubbele rij vlekjes over het achterlijf; de bruin met wit geringde poten zijn niet behaard.
Linkje
En nog eentje
donderdag 1 december 2011 om 22:13
quote:lionlily schreef op 01 december 2011 @ 22:00:
Ik vind insectjes leuk, daarom weet ik een beetje in welke hoek ik moet zoeken... Als donateur van de Vlinderstichting vind ik het grappig dat het een vlindertje blijkt te zijn. Die zogenaamde geweitjes blijken dus vleugelstompjes, die elk vrouwtje heeft. Hun piek zit precies op eind november begin december, het klopt dus helemaal.
Ik vind insectjes leuk, daarom weet ik een beetje in welke hoek ik moet zoeken... Als donateur van de Vlinderstichting vind ik het grappig dat het een vlindertje blijkt te zijn. Die zogenaamde geweitjes blijken dus vleugelstompjes, die elk vrouwtje heeft. Hun piek zit precies op eind november begin december, het klopt dus helemaal.
donderdag 1 december 2011 om 22:19
quote:maryni83 schreef op 01 december 2011 @ 22:08:
*
Oooo wat ben ik ongelofelijk MOSTERD!!
En dan lijkt die wintervlinder er zelfs ook nog meer op volgens mij, haha
Nou, ook voor jou mijn complimenten hoor, want je zat heel dicht in de buurt! Zowel de Perentak als de Kleine Wintervlinder behoren tot dezelfde vlinderfamilie, namelijk de "spanners". De vrouwtjes hebben in beide gevallen geen (volledige) vleugels.
Helaas voor jou was het dus nèt geen Perentak vrouwtje, maar een vrouwtje van de Kleine Wintervlinder.
*
Oooo wat ben ik ongelofelijk MOSTERD!!
En dan lijkt die wintervlinder er zelfs ook nog meer op volgens mij, haha
Nou, ook voor jou mijn complimenten hoor, want je zat heel dicht in de buurt! Zowel de Perentak als de Kleine Wintervlinder behoren tot dezelfde vlinderfamilie, namelijk de "spanners". De vrouwtjes hebben in beide gevallen geen (volledige) vleugels.
Helaas voor jou was het dus nèt geen Perentak vrouwtje, maar een vrouwtje van de Kleine Wintervlinder.
donderdag 1 december 2011 om 22:23
donderdag 1 december 2011 om 22:32
Mooi dat je oog hebt voor de natuur.
Afgelopen lente was er hier een mooi motje naar binnen gevlogen.
Ik heb hem gevangen met een glas een even bekeken. Hij leek precies op een groen blad van een boom en zag er ongeveer zo uit;
De natuur is zo slim, want in de herfst zijn er soorten die zo uitzien;
Op deze site staan er nog meer.
http://www.gardensafari.net/dutch/nachtvlinders.htm
Cicades zijn ook best wel cool
Afgelopen lente was er hier een mooi motje naar binnen gevlogen.
Ik heb hem gevangen met een glas een even bekeken. Hij leek precies op een groen blad van een boom en zag er ongeveer zo uit;
De natuur is zo slim, want in de herfst zijn er soorten die zo uitzien;
Op deze site staan er nog meer.
http://www.gardensafari.net/dutch/nachtvlinders.htm
Cicades zijn ook best wel cool
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020
donderdag 1 december 2011 om 22:40