Taboevoedsel

11-12-2011 15:49 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb de index even doorgekeken maar kon niets vinden wat hierop leek, dus hoop dat dit topic er ook inderdaad nog niet is!

Ik vroeg me af of jullie ook etenswaar hebben waar voor jullie een taboe op rust, en zo ja, waarom? Heb al verschillende dingen gehoord: überhaupt geen vlees vanwege vegetarisme, geen tonijn vanwege het uitsterven daarvan, geen varkensvlees vanwege religie, geen suiker vanwege medische redenen, bijvoorbeeld, maar ben benieuwd of er nog meer dingen zijn

En zo ja, hoe gaan jullie ermee om? Als je iemand anders datzelfde eten wél ziet eten, probeer je ze dan te overtuigen dat ze dat niet zouden moeten doen?

Ben benieuwd!
Het weinige dat ik niet eet is vis en orgaanvlees omdat ik het ronduit smerig vind.

Verder kan ik me erg verheugen op een lapje (paarden)draadjesvlees een lekkere lanskotelet of een goeie portie échte lamsshoarma, een biefstukje of varkenshaasje slaan we ook niet over en een "simpele" gehaktbal laten we ook niet staan,

Mijn vrouw eet zeer graag Echte paling hier bij de rokerij verkrijgbaar, of een broodje met verse paardenworst.

Onze hond kan ik geen lekkerder ontbijtje voorzetten als vers runderhart met een broodje erdoorheen.

Natuurlijk gun ik verder iedereen het recht om te leven/eten zoals de persoon zelf wil.
Ik eet bijna alles wat bij de slager en visboer te krijgen is.

Ik koop geen kiloknallers, maar dan houdt mijn 'goeie' gedrag wel op.

Ik zal zelf nooit vegetariër worden, maar ik snap best dat mensen dit wel willen zijn.

Geen probleem, lekker eten waar je zin in hebt en waar je je goed bij voelt.

Wat ik niet eet en drink: light producten.

1 ding waar ik echt heel erg tegen ben: energy drank. Al die jongeren die dat drinken. Waarom?
Ik eet alleen scharrel/biologisch vlees, en dat maar 2-3 keer per week (uit overtuiging en omdat ik eten zonder vlees ook lekker vind). Eerst was ik altijd bang om 'lastig' te doen, bang dat mensen je willen omkletsen of je niet serieus nemen oid. Maar eigenlijk accepteren de meeste het zonder enige vorm van discussie. Heel erg fijn
in ieder geval geen hond, kat of insecten. ik probeer altijd biologisch of in ieder geval scharrel vlees te eten.

wat ik mij afvroeg of de mensen die geen orgaan vlees eten ook geen leverworst eten? en waarom geen paardenvlees? dat laatste eet ik zelf ook niet maar weet eigenlijk niet waarom. over het algemeen zijn dat paarden die een goed leven hebben gekend met veel liefde van de baas...
quote:pliert schreef op 11 december 2011 @ 17:01:

wat ik mij afvroeg of de mensen die geen orgaan vlees eten ook geen leverworst eten? en waarom geen paardenvlees? dat laatste eet ik zelf ook niet maar weet eigenlijk niet waarom.

Leverworst eet ik ook niet, ik vind A de smaak niet lekker en B de worst als worst te zacht.

Wat ik weet over de reden dat (sommige) mensen geen paardenvlees eten is omdat veel mensen anders over paarden denken dan over koeien/varkens ( paarden zijn "edele" dieren )

Verder heeft paardenvlees ook een specifieke smaak die niet iedereen lekker vind.

De paardenworst die hier verkocht word vind ik niet zo erg lekker, maar dat ligt aan mkij en de gebruikte kruiden,Als ik een mooi stuk paardenvlees kan kopen zal ik het niet laten.

Bereid het als rundvlees en het is heerlijk eten.
Wij eten alles behalve orgaanvlees. Man vindt kippenlevertjes wel lekker, die mag hij van mij bestellen in en restaurant want ik wil die lucht niet in huis. Balkenbrij en bloedworst moet ik niet aan denken dus dat komt hier dan ook nooit op tafel. En verder geen konijn, haas, struisvogel e.d. maar ook geen sprinkhanen of wormen zoals in China. Alles wat ik hiervoor genoemd heb is wat mij betreft "taboe" hier in huis.

De kinderen lusten bijna alles maar ik hoef ze geen zeevruchten voor te zetten. Die eten man en ik dan dus maar samen met iets anders voor de kinderen. Oudste (14) is sinds kort vegetariër. Soort van vegetariër want de kibbeling van afgelopen vrijdag heeft ze wel met smaak zitten eten. Ik moedig het niet aan maar houd het ook niet tegen. Wij zijn als gezin wel wat meer vegetarische producten gaan gebruiken, nasi, bami en macaroni met vegetarisch gehakt. Wat vooral bij man (carnivoor+) nogal een obstakel (bijna een taboe ) was. Die zag dat helemaal niet zitten. Maar hij is er intussen aan gewend en er ook achter dat vegetarisch ook gewoon lekker eten kan zijn.

En ik probeer zoveel mogelijk met verse producten te koken, maak bijna alles zelf zodat ik weet wat we binnen krijgen. Pakjes en zakjes gebruik ik nauwelijks. Als ik lees wat daar allemaal in zit dan heb ik vaak al geen trek meer. Maar ik ga niet spastisch lopen doen als we bij vrienden een keer kant en klare pindasaus uit een bakje krijgen of zo.
Ik eet vrijwel alles wat me voorgezet wordt, zeker als ik niet weet wat het is. Geloof dat ik dieren die huisdieren zijn niet bewust door mijn keel zou kunnen krijgen. Paardenvlees at ik vroeger trouwens wel.

Voor thuis koop en kook ik geen vlees, en als mensen het vragen voordat ik op bezoek kom geef ik ook aan dat ik geen vlees eet, als het niet is gevraagd eet ik het wel op. Verder probeer ik alleen milieu en diervriendelijk vis te eten en eet steeds minder vis eigenlijk, en ik beperk soya zoveel mogelijk. Is allemaal ook van toepassing op gekocht eten in restaurants etc. Spekjes trek ik niet meer sinds ik vrijwel altijd vegetarisch eet.

Misschien die blikjes pasta... uit het blikvoertopic.
quote:koettie schreef op 11 december 2011 @ 16:29:

Ik eet geen tonijn op paling en zoveel mogelijk biologisch. Maar verder zijn er wel een hoop dingen die ik nog wel eens wil proberen! Krekels bijvoorbeeld. Of cavia, ben heel nieuwsgierig hoe dat is.Lijkt me ook niet lekker,tonijn OP paling nee?
Liefst zoveel mogelijk biologisch.

En ik eet geen varkensvlees en geef dat ook niet aan mijn kinderen.

Geen religie, maar ik vind het vies, ongezond en vet.

En foie gras niet, en geen wild, eend, konijn etc

Bij vis liefst duurzame vangst.

Fruit en groente liefst zoveel mogelijk biologisch. Lukt niet altijd in haast.

Verder geen witbrood en geen witte pasta. Maar volkoren.

En ook geen tarwebrood.
quote:Mylene_Valerie schreef op 11 december 2011 @ 15:58:

Gister sprak ik iemand en die beweerde iemand te kennen die kok was bij een chinees restaurant in mijn woonplaats, die gebruikte hondenvoer in hun gerechten. Nou of het wel of niet waar is, walgelijk.Waarom is dat walgelijk? Ik weet niet of ik het erg lekker zou vinden, maar walgelijk... Ik heb me er juist over verbaasd dat het aanbiedingsvlees bij AH goedkoper is dan die kleine blikjes kattenvoer die ze verkopen.
Wat eten we vanavond?
quote:ladytruckster schreef op 11 december 2011 @ 17:37:

[...]

Lijkt me ook niet lekker,tonijn OP paling nee? Oeps! Dat moest of zijn, niet op Maar misschien is het wel dé nieuwe smaak van 2012!
Ik eet geen orgaanvlees en ook geen schaap of geitenvlees puur omdat ik het een vieze smaak vind.

Biefstuk lust ik ook niet..

Verder ook weinig varkensvlees.

Het meeste eet ik kip en rund.
Ik heb niet echt een duidelijk beeld van taboevoedsel, behalve het kat/hond/insectenverhaal. Ik vind zelf lamsvlees totaal niet lekker dus dat zal ik nooit in huis halen, maar dat ik beschouw ik niet als taboe ofzo, heeft gewoon met smaak te maken.

Ik eet grotendeels vegetarisch maar ben ook daarin totaal inconsequent. Ik eet vooral geen grote stukken vlees (steak, entrecote, varkenshaas, wild, dat soort dingen). Gehakt of kip door de saus daar doe ik dan weer totaal niet moeilijk over. Boerenkool is voor mij ook niet compleet zonder rookworst. Onafhankelijk van het soort beest dus .
Ik eet echt alles, behalve als het niet lekker is klaar gemaakt of als de kwaliteit niet optimaal is.

Dus vlees dat te taai is of te vet of te droog, of wat een vervelende bijsmaak heeft hoef ik niet.

Verder heb ik zaken gegeten, waarvan velen de rillingen zullen krijgen, zoals slang, krokodil, papegaai, slakken, kikkerbillen, insecten en nog veel meer.

Het meeste vind ik niet lekker en hoef ik niet perse nog een keer te eten.

Taboe? Dat zou ik vinden als ik iemands huisdier zou opeten.
quote:wionn schreef op 11 december 2011 @ 16:37:

Trouwens, in het kader van bemoeienissen met andermans voedsel valt het mij wel op dat het veel vaker voorkomt dat vleeseters tegen mij gaan zeuren omdat ik geen vlees eet dan omgekeerd. Ik ken vrij veel vegetaries maar die hebben geen van allen een militante bekeringsdrift ofzo terwijl vleesetens dan aankomen met: waarom eet je geen vlees? Maar waarom eet je dan wel eieren? En waarom eet je dan geen biologisch vlees? Maar soja is toch ook slecht voor het milieu? (eet amper sojaproducenten maar kennelijk hebben veel mensen het idee dat vegetariers voornamelijk op soja leven)

Haha, dit herken ik heel erg.

Ik bekeer niet, en heb het er ook het liefst zo min mogelijk over dat ik geen vlees of vis eet. Ik maak ook geen vlees klaar voor een ander en dat wordt hier op het forum geloof ik nog wel eens als asociaal gezien. Nu weet ik ook niet hoe dat moet, dus ik doe mijn gasten daar alleen maar een plezier mee denk ik..
quote:Mevrouw75 schreef op 11 december 2011 @ 18:12:

[...]

Haha, dit herken ik heel erg.

Ik bekeer niet, en heb het er ook het liefst zo min mogelijk over dat ik geen vlees of vis eet. Ik maak ook geen vlees klaar voor een ander en dat wordt hier op het forum geloof ik nog wel eens als asociaal gezien. Nu weet ik ook niet hoe dat moet, dus ik doe mijn gasten daar alleen maar een plezier mee denk ik..

Ja ik herken het ook, dan gaan ze extra demonstratief hun vlees voor mijn neus houden en dan met veel Mmmmm opeten. Bijzonder kinderachtig.

Ik maak trouwens ook geen vlees klaar voor anderen, want in mijn huis gelden mijn regels en dus eten ze maar wat ik ze voorzet (maar meestal gaan we uiteten omdat ik een waardeloze kok ben ).
Och ik zie dat niet als asociaal evenmin als niet vegetarisch koken.

Dat wordt dan vaak weer wél als aso gezien want dan ben je niet gastvrij en blablabla en je wilt het je gasten toch naar de zin maken...

Bij mij komen nooit vegetariërs eten dus dat scheelt weer..
Ik eet geen orgaanvlees, vind het een naar idee om dat te eten. En dat kan ik niet goed uitleggen, voelt gewoon naar. Eet dus ook geen bloedworst of foie gras ofzo. Verder eet ik alle dieren wel. Ik maak een uitzondering voor vis die in de viswijzer rood is, die eet ik niet. Zonde en onnodig om bedreigde dieren op mijn bordje te leggen, dan leg ik er liever iets anders op.

Als gastvrouw hou ik altijd rekening met wie er komt eten, dus eet je vega, krijg je vega, eet je geen weet-ik-veel, dan krijg je dat niet. @Anna37: ik verbaasde me dan ook dat jij, als je bij anderen bent, wel vlees eet als het je voorgezet wordt. Ik vind dat een goede gastvrouw dat hoort te vragen!

Ik gebruik weinig pakjes en zakjes, probeer gezond en smaakvol te koken op eigen kracht. Maar ik geef mensen geen "lezingen" hoor, eenieder mag zijn of haar eigen keuzes maken.
Het gebeurt niet vaak hoor Teigera, meer bij spontane acties, of gewoon omdat het er niet van gekomen is om te vragen denk ik. Soms vragen mensen het dan als het al vrijwel op tafel staat en dan zeg ik dat ik het niet zelf kook, maar wel eens eet bij anderen.

Ik vraag zelf ook altijd of er iets is dat mensen niet eten (niet wat ze wel lusten of graag willen eten btw, ik kook dus ook geen vlees voor gasten -ik ken ook niemand die perse elke dag vlees wil eten). Maar als het beestje eenmaal in de pan heeft gelegen vind ik het helemaal zonde om het dan ook niet op te eten.
quote:koettie schreef op 11 december 2011 @ 17:40:

[...]

Oeps! Dat moest of zijn, niet op Maar misschien is het wel dé nieuwe smaak van 2012!

Nou, een plakje rauwe tonijn op een stukje gerookte paling lijkt me helemaal niet verkeerd. Maar ja, mag niet hè?

Ik eet ook geen foie gras meer, maar ik vind het zoooo lekker! Soms is het best een opgave om netjes te leven, zelfs als je weet hoe foie gras geproduceerd wordt...

Het enige wat me op de rails houdt, is het besef dat je het niet kunt maken levende wezens te laten lijden voor iets dat jij niet perse nodig hebt om te kunnen overleven maar alleen verschrikkelijk lekker vindt. Ik eet zelf trouwens misschien 1 x per week vlees, meestal minder.
Orgaanvlees eet ik niet. Niet uit principe maar omdat ik het niet lekker en niet gezond vind.

Verder eet ik alleen biologisch vlees en koop ik geen met uitsterven bedreigde vis of vis die slecht is voor de gezondheid.

Verder eet ik geen 'slechte' E-nummers, vooral geen E621 en E951, en zo min mogelijk bewerkt voedsel.
Toen ik net een relatie had ben ik woedend geworden omdat mijn vriend salami uit de supermarkt had gekocht en in de koelkast had gelegd. '" je ziet toch dat er een sticker op zit: verboden toegang voor dierenleed?!! kun je niet lezen malloot?'

Kalfsvlees was een taboe vroeger thuis in de zin dat mijn moeder dat nooit at en het mij ook nooit zou geven. Kalfjes worden heel jong van hun moeder gescheiden (binnen en dag) en hebben express bloedarmoede zodat het mooi wit vlees is... Ik heb het nog nooit gegeten en zal dat ook niet snel doen, hetzelfde geld voor foie grass.

Dit zijn trouwens taboe's voor mij. Als iemand anders kalf wil eten, moet hij dat zelf weten (maar dan mag het dus niet in mijn koelkast liggen, want dan voel ik me medeplichtig )

Overigens ligt voor mij het taboe idd vooral bij dierenleed, milieu, uitbuiting etc. en niet zo zeer dat ik iets vies vind. Ik zal rustig hersenen eten (als het van een scharrel koe is). Al vind ik het een lastig onderwerp. Want waar leg je de grens? wat is duurzaam en wat is zonder dieren of mensen leed geproduceert? dat is allemaal niet zo heel makkelijk te achterhalen tegenwoordig, je verzuipt eerder in de keurmerken dan dat het helpt, bovendien wie moet je geloven? de producent? de mileu beweging? die hebben allebei belangen...

Mijn man heeft trouwens als taboe inktvis. Hij duikt veel en vind het intelligente beesten, bovendien worden ze vaak dood gemept... Paling en haring moet ik ook niet in huis halen: beschermde diersoort...
Foie gras zou ik nooit eten.

Ook geen fan van wild zoals hert of fazant.

En ik heb ook moeite met een speenvarkentje in vol ornaad met een zo'n appeltje in zijn bekje.

Wellicht hypocriet maar ik hoef het niet.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Ik eet geen vlees en vis en haal zelf alleen biologische eieren en biologisch vlees voor mijn vriend.

Ik krijg eigenlijk niet zoveel commentaar op mijn vegetarier zijn en als dat wel zo is dan gaat het meestal om vragen en niet om mij uit mijn tent te lokken.

Ik bekeer niemand, aangezien ik zelf ook niet bekeerd wil worden.
I choose happy!
Ik ben in die zin zo inconsequent als de pest, ik eet geet orgaanvlees want ik gruwel bij het idee, maar eet wel smeerworst.

Ik wil geen foie gras omdat ik het zielig vind voor de ganzen, maar eet gerust kiloknallers uit de supermarkt.

Ik eet geen vlees van een dier waarvan ik weet dat het met uitsterven wordt bedreigt, maar als ik vis koop kijk ik niet eens op de verpakking waar het vandaan komt.

Slecht he?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven