Een Mexicaanse Kerst

13-12-2011 17:38 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees al langer mee, maar schrijf eigenlijk nooit. Dus ja … voordat ik begin bedankt voor jullie heerlijke recepten en leuke ideeën.

Nu ga ik toch zelf jullie hulp eens inroepen. De gehele Kerst ben ik bij mijn ouders. Tweede Kerstdag komt broer en vriendin, maar Kerstavond en Eerste Kerstdag zijn wij met z`n drietjes. Om mijn vader wat werk uit handen te nemen stelde ik voor om voor Kerstavond eten mee te nemen. Uiteindelijk resultaat: de vraag of ik op Eerste Kerstdag burrito’s (gehakt) wil klaarmaken. Tsjah … niet helemaal wat ik dacht, maar wel lekker. Neemt niet weg dat het wel wat feestelijker mag dan gewoon 2 burrito’s met wat zure room en een salade.

Nu had ik het volgende in gedachte:

Vooraf: Tacochips met guacamole en tomatensalsa

Voorgerecht: Nog geen idee, ik heb nog geen leuke recepten kunnen vinden (geen gehakt want dat is al in het hoofdgerecht - de maissoep zoals eerder beschreven zal niet erg in de smaak vallen ben ik bang – dus: een simpel licht Mexicaans soepje, een salade met kip bijvoorbeeld, iets van gevulde paprika of champignons dacht ik aan)

Hoofdgerecht: simpele (gehakt) burrito’s uit de oven

Bijgerechten: Een mexicaanse rijst, misschien een lekkere bonen salade of refried beans en zure room met de guacamole en tomatensalsa van vooraf (heeft iemand lekkere, niet al te tijdrovende recepten hiervoor?)

Nagerecht: Iets lekkers met mango, maar wat weet ik nog niet (dat vind m`n mams lekker )

Koffie/thee: met iets lekkers erbij natuurlijk

Ohhh … en tussendoor een Mexicaanse spoom ofzo.

Kortom, hebben jullie nog lekkere recepten voor een Mexicaanse Kerst of andere goede ideeën? Ik maak alles het liefst vers, dus geen pakjes en zakjes. Verder sta ik de dag zelf het liefst niet uren in de keuken.

Alvast bedankt en ik ben erg benieuwd naar jullie reacties.
Maissoep met kip en koriander?

Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ik heb een topic met Mexicaanse gerechten, misschien zit daar nog iets bij?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ceviche maken als voorgerecht.
Bijgerecht;

Amuses;

Of de amuses als voorgerecht;

Nagerecht Mexicaanse chocoladetaart;

(komt uit mijn mex.kookboek)

Natuurlijk heb ik daarnaar gekeken. Je recepten met foto's zien er altijd super uit! M`n complimenten . Ik ben alleen bang dat de maissoep niet zo in de smaak gaat vallen en verder zat er vooral veel met gehakt bij. Ook de bakjes zijn een beetje te veel hetzelfde als ik al tortilla chips erbij doe.

De chocolade taart zag er geweldig uit, maar daar doe ik alleen mezelf een plezier mee. Dus ook dat gaat hem helaas niet worden ...
In ieder geval magharita's serveren!
Isabel Allende heeft ooit een kookboek geschreven met veel Zuid Amerikaanse recepten: Afrodite: liefdesverhalen en andere zinnenprikkels
voorgerecht: advocado gevuld met garnalen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik wil morgen wel even in mijn kookboeken kijken of er nog andere lekkere dingen in staan.

Wat al gezegd was, ceviche is erg lekker, ik weet alleen niet of iedereen daarvan houdt.
quote:nlies schreef op 13 december 2011 @ 17:52:

voorgerecht: advocado gevuld met garnalenGister was er een voorgerecht van gevulde avocado bij Over de Kook, zij kreeg voor het gerecht een 7 van topchef Kranenborg, het recept staat op hun site.
Wat zijn jullie snel! Bedankt .

Die ceviche klinkt goed. Dan ben ik niet dol op garnalen, maar van een wit vis kan ook zag ik. Lekker! Ik ga even zoeken naar recepten hiervoor. Mocht je een goed recept hebben, dan hoor ik dat natuurlijk ook graag.

Haha ... die Margarita's had ik natuurlijk ook al aan gedacht. Ik denk dat ik er één kan serveren, daarna gaan ze vast weer over op de bier en wijn. Wat ik me nu afvroeg: wanneer serveer je dit? Is dat vooraf of tussendoor een keer? Ik neem aan vooraf ... ? Ook daar maar eens een leuk recept voor gaan zoeken.
http://www.recepten.net/mexicaans.html

die mangomousse is best wel lekker lijkt mij
Margarita drink je vooraf, als feestelijke binnenkomer.

Een mexicaans biertje kan ook he

en vergeet de aankleding niet, felle kleuren voor de servetten en eventuele placemats
Ja alles lekker kleurig opdienen en corona/desperados serveren!

Margarita's Idd als apperitief.

Als je op internet zoekt vind je vast genoeg andere recepten dan maissoep voor je voorgerecht.

Salsa en guacamole zijn beiden makkelijk te maken. Ik ken geen moeilijke recepten daarvan!
quote:Scorpion schreef op 13 december 2011 @ 17:58:

Wat zijn jullie snel! Bedankt .

Die ceviche klinkt goed. Dan ben ik niet dol op garnalen, maar van een wit vis kan ook zag ik. Lekker! Ik ga even zoeken naar recepten hiervoor. Mocht je een goed recept hebben, dan hoor ik dat natuurlijk ook graag.

Haha ... die Margarita's had ik natuurlijk ook al aan gedacht. Ik denk dat ik er één kan serveren, daarna gaan ze vast weer over op de bier en wijn. Wat ik me nu afvroeg: wanneer serveer je dit? Is dat vooraf of tussendoor een keer? Ik neem aan vooraf ... ? Ook daar maar eens een leuk recept voor gaan zoeken.Ik heb wel een lekker recept, zal straks even mijn ext.geheugen erbij pakken.
Ik ben zelf gek op avocado, maar ben bang dat ik niet iedereen daarin mee krijg. Een lekkere guacamole is dan ook wel genoeg (helaas). Toevallig hadden we het die avond ook over vis, en witvis valt bij iedereen sowieso goed in de smaak. Dus ... denk dat dat wel een erg goed idee is.

Die mangomouse had ik inderdaad ook gezien. Ik twijfel hier eigenlijk nog wel een beetje over. Al vind ik het leuk dat het echt Mexicaans is en naast een mangosorbet waar je een ijsmachine voor nodig hebt was het eigenlijk het enige wat ik zo kon vinden.

Die Margarita rond 6e en dan als hapje de chips met dips lijkt me een goed idee. Ik zal ook even kijken naar wat om de tafel aan te kleden, niet te veel maar iets is toch wel leuk.
Ik zou vooraf een lekker pittig tomatensoepje met een maiskoekje

Tussendoor een garnalen-cocktail of kip-cocktail met blokjes advocado, creme fraiche en mango

Hoofdgerecht mini burrito's uit de oven waarvan 1 gevuld met kip, 1 gevuld met gehakt en 1 gevuld met zalm en in het midden van het bord een geroosterde paprika, gevuld met wat rijst en zwarte bonen.

Een paar lekkere sausjes erbij serveren.

En als toetje een mangocitroenbavarois taart
quote:Mylene_Valerie schreef op 13 december 2011 @ 18:11:

[...]

Ik heb wel een lekker recept, zal straks even mijn ext.geheugen erbij pakken.Oh geweldig! Ik ben benieuwd
quote:monalisalove schreef op 13 december 2011 @ 18:15:

Ik zou vooraf een lekker pittig tomatensoepje met een maiskoekje

Tussendoor een garnalen-cocktail of kip-cocktail met blokjes advocado, creme fraiche en mango

Hoofdgerecht mini burrito's uit de oven waarvan 1 gevuld met kip, 1 gevuld met gehakt en 1 gevuld met zalm en in het midden van het bord een geroosterde paprika, gevuld met wat rijst en zwarte bonen.

Een paar lekkere sausjes erbij serveren.

En als toetje een mangocitroenbavarois taart

Dit klinkt ook goed! Ik wil alleen wel echt Mexicaanse recepten (tomatensoep en kip-cocktail), dus daar ga ik eens naar zoeken.

Als hoofdgerecht wil ik alleen buritto's gevuld met gehakt doen. Ik had zelf ook aan een variatie gedacht, maar ken m`n pa en die heeft het liefst één soort gerecht. Een gevulde paprika met rijst en zo een bord opdienen klinkt ook erg goed. Ik ga weer verder zoeken ...

Super al die snelle reacties! En mocht je hier de recepten voor hebben, dan hoor ik het natuurlijk ook graag
http://www.smulweb.nl/recepten/mexicaan ... d=kerstmis

8 mexicaanse

kerstdiner recepten
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Mexicaans varkenshaasje in sinaasappel-koriandersaus

Categorie: Hoofdgerecht, Vlees

Ingrediënten voor 4 personen:

500 gram Varkenshaas

1 eetlepel mexicaanse kruiden

3 bosuitjes

½ rode spaanse peper

3 sinaasappels

15 gram verse koriander of peterselie

75 gram margarine

2 dl vleesfond of vleesbouillon

Bereiding:

Vouw het puntje van de varkenshaasjes terug en steek dit vast met een cocktailprikker. Wrijf ze in met Mexicaanse kruiden.

Snijd de bosuitjes in dunne ringetjes. Verwijder de zaadjes uit de peper en hak de peper fijn.

Boen de sinaasappels schoon en rasp er 1 eetlepel oranje schil dun af. Pers de sinaasappels uit.

Verhit de margarine in een braadpan tot het schuim wegtrekt. Bak de varkenshaasjes in ca. 5 minuten op matig hoog vuur rondom bruin.

Leg het vlees op een bord. Roer het sinaasappelsap met fond en sinaasappelrasp door het bakvet en schraap de aanbaksels los.

Voeg de bosuitjes, de peper en de helft van de koriander toe. Breng dit aan de kook en leg de varkenshaasjes erin.

Stoof de varkenshaasjes met het deksel schuin op de pan in nog ca. 15 minuten zachtjes gaar.

Leg de varkenshaasjes op een plank (of een voorverwarmd bord) en houd ze onder aluminiumfolie warm.

Kook het stoofvocht in nog ca. 1 – 2 minuten in tot een licht gebonden jus (evt. licht binden met allesbinder of aardappelzetmeel).

Roer de rest van de koriander erdoor. Snijd het vlees in plakken.

Tips:

Variatietip:

Marineer de varkenshaas ca. 6 uur (of langer) in een marinade van het sap van 3 sinaasappels, het sap van 1 citroen, 1½ eetlepel honing, 2 theelepels mosterd en (versgemalen) peper . Dep de varkenshaasjes vervolgens met keukenpapier droog alvorens ze in te wrijven met de mexicaanse kruiden.

Serveertip:

Schil twee sinaasappels tot op het vruchtvlees en snijd ze in plakken. Leg de plakken vlees en sinaasappel om en om op de borden of op een schaal en giet er de jus over. Serveer de rest van de jus apart.

Wijnadvies:

Rode Bergerac, Côtes du Rhône, rode Valdepeñas, rode Rioja of Valpolicella (circa 16°C)
Gebruik hiervoor ingrediënten van de allerbeste kwaliteit en beknibbel vooral niet op de vanilleboon.

Mexicaanse flan van pijnboompitten

Nodig voor 8 flans:

- 150 gram suiker (voor karamel)

- 75 cc water (voor karamel)

- 200 gram suiker (voor vla)

- 100 gram pijnboompitten

- 1 liter melk

- 1 grote vanilleboon, in de lengte in tweeën gesneden

- 4 eierdooiers

- 6 losgeklopte eieren

Verwarm de oven voor op 175 graden. Rooster de pijnappelpitten in een droge koekepan (pas op dat ze niet verbranden!) en strooi ze op de bodem van zoveel portieschaaltjes als er eters zijn. Laat 150 g suiker met 75 cc water op laag vuur warm worden tot hij smelt en lichtbruin wordt (karamelliseert) en giet er een beetje van in elk schaaltje, over de pijnappelpitten. Draai de kommetjes rond zodat bodem en zijkanten met caramel bedekt zijn.

Breng de melk met 200 g suiker en de vanille aan de kook en laat ca. 10 minuten op laag vuur trekken. Laat iets afkoelen en klop er achtereenvolgens van het vuur af de dooiers en de eieren door (geruime tijd energiek kloppen; de eieren moeten de melk goed binden). Verwijder de vanille, schraap er het merg uit en roer dit door de vla; gooi de de rest van de boon weg (u kunt hem ook laten drogen en vervolgens in een bakje met wat suiker doen voor zelfgemaakte vanillesuiker). Klop nog even door en giet het mengsel in de kommetjes. Giet een bodempje heet water in de braadslee en plaats hier de de kommetjes in. Laat nu de flans gedurende anderhalf uur in de oven indikken. Laat ze volledig afkoelen vóór u ze op een dessertbordje stort.

Serveer bij dit dessert desgewenst een uitstekende cream sherry.
Recept

Mexicaans varkensvlees met zoete aardappels en limoenyoghurt

Krientjes heeft dit recept op 17 juni 2011 toegevoegd. Dit recept is 737 keer bekeken, 2 x bewaard

Print recept

Boodschappenlijst

Bereidingstijd: Langer dan 1 uur Gang: Hoofdgerecht Keuken: Mexicaanse keuken Smaak: Pittig Techniek: Grillen Soort gerecht: Hoofdgerecht Uit eigen keuken: Nee (i)

Ingrediënten voor 4 personen

* 4 middelgrote zoete aardappels (a 180-200gr)

* 150 gr yoghurt

* 1 rode peper zonder zaad fijngehakt

* 1 bosje koriander fijngehakt

* geraspte schil van 1 limoen

* 1 theel komijnzaad

* 0.5 theel paprikapoeder

* naar smaak 0.5 theel cayennepeper

* 2 tenen knoflook geperst

* 1 eetl bruine suiker

* 1 eetl olijfolie

* 4 varkenskarbonades zonder bot

* voor garnering:

* naar smaak limoenpartjes

Wist je dat mosselen altijd kunnen? Dinsdag of zaterdag! Lees hier meer.

Bereidingswijze

Verwarm de oven voor op 180 graden. Leg de zoete aardappels op een bakplaat en bak ze 45 min tot ze zacht zijn. Dek af met folie en houd warm. Meng terwijl de aardappels bakken, de yoghurt met de rode peper, koriander en het limoenrasp en zet dit apart. Verwarm de gril tot middelmatig heet. Meng in een kom komijnzaad, paprikapoeder, cayennepeper, knoflook, suiker en olie door elkaar. Wrijf de karbonades in met deze kruidenpasta. en leg ze los van elkaar op een met folie bedekte bakplaat. Rooster ze in 6 min aan beide kanten gaar, maar nog steeds sappig is. Snijd de zoete aardappels in partjes en serveer ze met de karbonades, een limoenpartje en de yoghurt ernaast.
http://www.smulweb.nl/zoeken/?type=rece ... =mexicaans

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven