Werk & Studie alle pijlers

Wie solliciteert momenteel ook? deel 2

06-03-2011 19:54 3016 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit is deel 2 van het algemene sollicitatietopic

"Wie solliciteert momenteel ook?" ooit opgestart door Akkies:

quote:Akkies schreef op 08 juli 2009 @ 17:35:

Ik ben op zoek naar mensen die momenteel ook druk bezig zijn met solliciteren en die hierover ervaringen willen delen. Over alles wat erbij komt kijken! Denk aan openingszin brief, voorbereiden op gesprekken, afwijzingen, frustraties Misschien brengen we elkaar op ideeën!Ik heb de vrijheid genomen om het tweede deel hiervan te openen omdat het de bedoeling is dat topics na 3000 posts worden gesloten.
Bij mij staat t er wel op, maarja ik zit dan ook in de ww en doe nu op uitzendbasis een klusje (maar dat loopt binnenkort af). Dus ik zet ook in mn brief dat ik per direct beschikbaar ben etc etc... Daarnaast doe ik wel vrijwilligerswerk.

Ik snap het idee van wanhopig wel, maar het hangt er denk ik maar net van af hoe je het brengt!
Ik wil hier ook graag meeschrijven. Ik ben ruim twee jaar geleden afgestudeerd in de letteren en sla mezelf inmiddels voor mijn kop dat ik ooit voor een opleiding heb gekozen waarmee ik eigenlijk voor weinig concreets ben opgeleid. Zelfs voor het onderwijs is mijn opleiding niet specifiek genoeg, niet dat ik in het onderwijs zou willen, maar toch

Na mijn afstuderen ben ik eerst een jaar aan de slag gegaan als receptioniste, ik had daar totaal geen ervaring mee maar had het geluk dat iemand mij die kans wilde geven. Daarna had ik nog een keer het geluk dat ik zowaar een tijdelijke baan in mijn richting vond. Helaas kon ik daar ook niet blijven. Nu werk ik weer tijdelijk als receptioniste, maar ook dit loopt zeer binnenkort af. Mijn WW-rechten heb ik inmiddels verbruikt, ik had natuurlijk maar zeer weinig opgebouwd in die twee jaar op de arbeidsmarkt. Kortom: Ik solliciteer me suf, zie momenteel ook bijna geen leuke vacatures i.v.m. de feestdagen, en las vanmorgen in de Spits dat er een werkloosheidsgolf onder jongeren aankomt

Over LinkedIn: volgens mij staat daar op dit moment niet op dat ik werkzoekend ben, maar misschien is het geen slecht idee om dat erop te zetten. Ik heb toch niets te verliezen.

Ik vind jullie verhalen tot nu toe erg herkenbaar, en het lijkt me dan ook fijn om me bij dit topic aan te sluiten
Welkom bij de club Typette! Hopelijk vind je snel een baan en tot die tijd kun je hier gezellig al je frustraties, maar ook blije berichten kwijt. Ik herken je verhaal over de opleiding. Ik heb 1 niet afgemaakte opleiding, 1 algemene waar ik niks mee kan en 1 heel specifieke waarmee momenteel weinig werk te vinden is. Ik solliciteer op vanalles, maar word standaard afgewezen omdat ik te hoog ben opgeleid of niet de juiste opleiding heb.

Maar.... heel soms vind je ineens vacatures in je eigen vakgebied, zoals ik er deze week 2 vond. Dat wordt dus weer brieven schrijven!
Ik vind het helemaal niet wanhopig, het is toch gewoon zo at je op zoek bent naar een leuke nieuwe uitdaging.

Ik ben net gebeld, ze willen in eerste instantie verder gaan met een andere kandidaat die meer aansluiting had in zijn c.v. mochten ze er niet uitkomen met die persoon dan willen ze toch wel graag verder praten. Ik heb gezegd dat ik daar ook voor open stond.

Positiever dan ik had gedacht dus.

Hopelijk kan ik volgend weekend weer wat enegie vinden om verder te kijken!
Misschien is het hier wel geschreven, maar ik merk dat via via toch een erg goede manier is om aan een baan te komen. Vaak als je solliciteert ben je een van de 100, en zie dan maar eens uitgenodigd te worden! Als je een ingang hebt wordt je vaak wel uitgenodigd en krijg je in ieder geval de kans jezelf te laten zien! Dus zet vooral op linkedin dat je werkt zoekt, je weet maar nooit! (moet zeggen dat ik het zelf nu niet doe omdat ik nog ander werk heb.. maar anders zou ik het zeker doen!)

Maar goed, verder loop ik tegen dezelfde problemen aan. Opleiding en activiteiten tijdens studie worden steeds minder belangrijk. En werkervaring is veelal op MBO niveau terwijl ik op zoek ben naar een HBO baan. Ik ben nu bijna 2 jaar geleden afgestudeerd dus probeer nu nog voor de laatste keer op traineeships, junior functies te solliciteren. Goede manier om ervaring op te doen! Maar erg populair dus lastig te krijgen..
@ leiaa: zeker waar, via via werkt vaak goed. Die ene baan die wel in mijn vakgebied was had ik dan ook via via gekregen. Dus ik hou mijn ogen goed open en vertel zo'n beetje iedereen in met netwerk dat ik werk zoek. Maar tot nu toe stromen de aanbiedingen nog niet bepaald binnen, dus ik solliciteer ook maar gewoon braaf op vacatures

@ Kaaaaaaatje: toch mooi dat jij de runner up bent! Wie weet... misschien is die andere persoon wel heul erg stom

@ Snoepie123: fijn is dat hè, als je opeens tóch iets in je eigen vakgebied tegenkomt. Die verborgen pareltjes... Succes met brieven schrijven!

Ik heb gisteren mijn CV op een website van een soort detacheringsbureau voor receptionistes e.d. gezet, ik ben benieuwd of daar iets uitkomt. Kan natuurlijk even duren, maar wie weet bellen ze op een dag opeens... Mijn huidige baan heb ik trouwens ook op die manier gekregen, maar dan via een grotere algemene site waar mijn CV al een hele tijd op stond. Dat loont dus wel.
@ Typette: Ik heb helemaal niet het idee dat de grote zoeksites als monster en intermediair door recruiters worden gebruikt om te zoeken. Althans niet in mijn business. Misschien wel in de IT, ik heb het idee dat IT'ers nog altijd zwemmen in de vacatures! Wat een luxe, ik kan me er niets bij voorstellen......... Via via is idd heel fijn! Mijn vorige baan was ook via via..

Ben ook weer aan het zoeken op al 'mijn' sites. Tegenwoordig doe ik dat 1x per week, vaker heeft weinig zin. Toen ik net begon met zoeken zat ik bijna dagelijks te kijken! Daar word je echt knap depri van kan ik je vertellen.......

Zijn er verder nog resultaten, gesprekjes, brieven te melden? Ik heb nu een paar brieven uitstaan, maar de meesten daarvan lopen op zn vroegst 1/1/12 af, dus moet een lange adem hebben...

Succes everybody!!! 2012 wordt óns carrièrejaar!
Inderdaad is viavia het toverwoord, helaas zitten er veel mensen in mijn netwerk in hetzelfde schuitje dus iedereen houdt zijn ogen open voor iedereen haha!

Op de weinige brieven (nu een stuk of 10) die ik al heb verstuurd enkel afwijzingen gekregen.

Frustrerend vind ik dat veel grote bedrijven melden open sollicitaties in een bestand op te nemen bij geschiktheid. Echter heb ik enkel brieven terug waarin staat dat ze nu geen vacatures hebben, maar ook niets over opname in het bestand ondanks dat ik zeker qua opleiding en achtergrond bij de organisatie pas... Nog niet echt iets wat bij mij dus zijn vruchten afwerpt.
Mijn ervaring is dat het 'we houden je in portefeuille'-verhaal in de praktijk weinig inhoud heeft. Ik heb nu al een paar keer gehad dat ze dat zeiden, en later er vacatures uitgezet werden die in principe best prima zouden aansluiten. Maar ze gaven mij geen seintje... tja.. Pro-actief is het sleutelwoord.
Ik heb eigenlijk nog steeds niet veel te melden, heb vorige week een sollicitatie er uit gedaan, nog niets van gehoord(gister wel een mailtje gestuurd of ze mijn brief wel in goede orde hebben ontvangen omdat ik deze via het werkbedrijf moest vesturen) en ik heb op een soort vacature gereageerd via een UZB, die zoeken regelmatig adm.medewerkers maar hebben nu op dit moment geen concrete vacature maar ze willen wel vrijdag een intake gesprek met mij, dus daar ga ik heen.
Relaxed dat je ook af en toe gesprekken hebt!
Ja das waar maar het is een intake bij een UZB, ik hoop alleen niet dat ik in een bak terecht kom met honderden andere werkzoekenden hahaha.

Verder zag ik nog een vacature bij een andere UZB, maar even op gereageerd. Ik vind weer genoeg voor deze week haha.

Ik moet mijzelf ook aanleren dat ik niet elke dag naar vacatures ga zoeken, ik doe het wel, en elke keer denk ik, nee het weekend niet, ik heb nu weekend, maar zodra ik mijn laptop aan zet is het eerste wat ik doe , even kijken of er vacatures zijn
Ladyanne, dat doe ik ook hoor, ik ben altijd bang om iets geweldigs mis te lopen Ik blijf ook tegen beter weten in kijken en reageren op een site waar altijd de meest populaire vacatures van mijn sector op staan. Ik WEET dat er met mij tweehonderd anderen reageren die beter gekwalificeerd zijn, maar die vacatures zijn vaak zo leuk, dat ik het dan toch probeer

Dapperedoda, dat hele "in de portefeuille"-gedoe is inderdaad een wassen neus. Ik heb zelf ook weleens aan de andere kant gezeten en zelf ook dat soort mailtjes verstuurd op open sollicitaties (die dat bedrijf ongevraagd kreeg, dat wel). Ik heb er een jaar gewerkt en er heeft nooit iemand om die portefeuille gevraagd bij mij

Ik ben momenteel wel goed bezig, gisteren 3 sollicitaties verstuurd op uiteenlopende (MBO/HBO) functies. Benieuwd hoeveel ik vandaag gedaan krijg. Ik wil ook bij het bedrijf waar ik nu zit informeren of mijn tijdelijke werk misschien wat kan worden opgerekt, maar degene die daar over gaat is al anderhalve week ziek
jeetje wat een verschil kan er zijn bij intakegesprekken van UZB, bij de een was alleen een geldig identiteitsbewijs nodig, maar waar ik morgen naar toe ga vragen ze kopie diploma, 2 referenten,hebben een rijtje competenties meegestuurd waar ik er 5 uit moet kiezen die het meeste bij mij passen en waarom pfff
Mag ik met jullie meeschrijven?

Ongeveer 3 maanden geleden ben ik mijn baan kwijtgeraakt. Positief als ik toen was dacht ik zo weer een baan te vinden. Heb nl 6 jaar werkervaring bij "gedegen, gerenommeerde" werkgevers en een evenzo gedegen opleiding (rechten). Maar tig afwijzingen later begin ik me toch eens achter de oren te krabben dat er inmiddels iets veranderd is. Toen ik drie jaar geleden toe was aan iets anders en een aantal sollicitaties de deur uit deed mocht ik overal op gesprek komen en kon ik zelfs kiezen. Nu krijg ik soms niet eens een antwoord?!

Ik wil positief blijven en niet in het klaaghoekje te belanden en hoop samen met jullie te kunnen kletsen over het wel en wee in sollicitatieland

Update: deze week gesprek gehad en afgewezen. (voor mijn gevoel ook wel begrijpelijk, tijdens gesprek bleek functie niet te passen bij mijn ervaring, kan me er dus wel in vinden) Verder nog een afwijzing op mijn brief, daarnaast nog een "we houden je in het dossier maar hebben nu geen passende vacatures", en gelukkig loopt er nog eentje waar ik hopelijk volgende week wat op te horen krijg!

Zo dan ga ik nu even bijlezen
@DitjeDatje: wat rottig dat het allemaal nog niet helemaal gaat zoals je had gehoopt. Hopen dat het nu snel lukt!
Nou zeg, ik heb weer een uitnodiging! Van een solli waarvan ik eigenlijk even hard moet nadenken wat de functie ook alweer inhield . Had ik niet meer verwacht, want heb een maand geleden geschreven en zou 1.5 week geleden uiterlijk reactie krijgen... En dan nu alsnog! Volgende week wo op gesprek. Even goed voorbereiden! Blij!
.
@Ladyanne: ik herken dat van de uitzendbureau's, sommige kunnen ook een hoop poeha maken om een heel suf baantje. Maar goed, ga er gewoon van uit dat ze een hele leuke baan voor je hebben en het de moeite waard is!

@ditjedatje: heel frustrerend, maar je moet het vooral niet op jezelf betrekken. Een aantal jaren geleden waren de tijden (helaas) heel anders. Wel flauw dat je soms geen reactie krijgt. Positief blijven is idd het sleutelwoord! En welkom!

@Dapperedoda: hoera! wat fijn dat je op gesprek mag. Duimen voor een goede afloop!

Ik heb er deze week 2 brieven uitgestuurd. Dat t.o.v. 6 per week in het begin. Ben wat kritischer geworden omdat ik gek werd van de afwijzingen. Vandeweek weer één, hadden ze bijna 300 reacties op gehad...
Super Dappere Doda, ik ga weer voor je duimen!

Ditjedatje , welkom hier!

Snoepie, ja daar ga ik natuurlijk ook maar vanuit haha

Typette,jij begrijpt mij

Verder ben ik vandaag gebeld door een uitzendbureau, ik had gesollciteerd op een suf baantje, tja je moet toch wat he, en UZB wil mij ook op intakegesprek hebben voordat ze mij gaan voorstellen aan het bedrijf. Dus morgen en maandag intakegesprekken
Leuk Ladyanne dat je bij het UZB op gesprek kan komen! Ook al is het dan een suf baantje, van daaruit kun je wat rustiger verder solliciteren.
Nou , dat suf baantje gaat niet door, ze belde net op dat de vacature net vervuld is en daarbij wordt de intakegesprek ook geannuleerd.
Boeh! Naja, beter dat je het nu weet dan dat je daar morgen voor niks zit...
Die van morgen gaat wel door,maar die van maandag is geannuleerd.
Die UZB's weten ook niet wat ze willen soms... een vriendin van mij had dat laatst ook: eerst moest ze wel komen, toen toch weer niet, toen toch weer wel, en uiteindelijk was ze er en hadden ze toch niks... Hopelijk komt er iets uit je intake van morgen Ladyanne!

@ Dapperedoda: spannend, veel succes alvast!

Ik kwam vanmiddag een GEWELDIGE vacature tegen voor een baan die ik zo graag wil en die zo goed bij mij past dat ik bijna niet durfde te solliciteren uit angst voor een mega-teleurstelling Ik ken ook nog eens de P&O-er die het afhandelt, wat aan de ene kant een voordeel is maar een eventuele afwijzing extra pijnlijk maakt. Nou ja, een knaller van een sollicitatiebrief geschreven natuurlijk, die is verstuurd, en nu in spanning afwachten...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven