IJsland in juni

15-12-2011 14:45 133 berichten
Ben me 'n beetje aan 't orienteren op IJsland en zit er aan te denken daar in juni voor zo'n 11 dagen naartoe te gaan.

Ik heb al 'n tip gekregen voor de huurauto: http://www.sadcars.com

En met Icelandair vlieg je voor ca. 314 (vanaf Brussel) tot 360 (vanaf Amsterdam) retour in de eerste helft van juni. Neem niet aan dat dat nog goedkoper kan?

Mochten er mensen zijn die bepaalde gebieden (vooral op natuurgebied) kunnen tippen of die linkjes hebben van leuke hotels/b&b's, hou ik me aanbevolen. Ik zoek overigens alleen accommodatie waar 'n 1pk met d/t mogelijk is.
Alle reacties Link kopieren
Houd er rekening mee dat in juni sommige binnenlandse wegen nog niet eens open zijn ivm sneeuw. Ik zou je eerder begin juli aanraden qua seizoen.

Huur je een 4x4?

Wat ik zelf erg indrukwekkend vond is Lakakgigar, een kraterrij van 25 km lang, te bereiken via een extreem slechte hobbelweg vanaf de 1 aan de zuidkant (tussen Vik en Kirkjubaejarklauster).

Ik vond ook het Breidamerlon (Jokulsarlon=ijsbergenmeer) erg mooi. Onderaan de grootste ijsmassa op het europese continent.

Aan de noordkant kun je 'echte' walvissafari's doen (aan de zuidkant zitten kleinere walvissen, maar in het koudere water aan de noordkant zitten de bekende grote jongens)

Myvatn, de enige plek met muggen is heel mooi. Askja, ruig maar indrukwekkend.

En wat je niet mag missen is uiteraard Thingvellir.

Hoe actief moet het zijn? Wil je ook gletsjerwandelen e.d.?
Oh en Thorsmörk, zowaar een bosachtige oase, ook heel mooi en als je vanaf daar naar boven hiket (pittige wandeling!) kom je bij Fimmvorduhals, redelijk dichtbij de locatie van uitbarsting van de Eiyafjallajokul. De aarde is daar nog heet.

Iedereen gaat naar Landmannalaugar voor de warme beek. Persoonlijk vond ik dat erg tegenvallen. Er zijn vast mooiere warme baden te vinden dan dat.
Ik wil begin juni vanwege dat dat vóór het hoogseizoen zit (dus alles nog net 'n slag goedkoper) Ook las ik dat juni het seizoen van de puffins is en dat de lupines dan ook al bloeien.

Ik huur zeker 'n 4x4! Wil alleen korte wandelingen doen. zeker geen zwaar klim en klauter gebeuren. Ik ga vooral voor fotografie, dus als ik met de auto vrij dichtbij de mooie plekjes kan komen en vandaaruit middels korte wandelingen de mooie foto's kan maken dan is het goed.

Ook wil ik natuurlijk wel 'n keer ergens paardrijden.
OK, dat is duidelijk. Zolang je mar begrijpt waar je aan begint: BEGIN juni is niets meer dan het einde van de winter op IJsland. Dit jaar (2011) waren op 20 juni nog 80% van de binnenlandse wegen afgesloten vanwege sneeuw.

Als je met je 4 x 4 tot aan de mooiste plekjes wilt rijden, dan beperkt dat je mogelijkheden flink. Je kunt namelijk alleen de kustrondweg rijden op dat moment. Daar is genoeg te zien, maar dan mis je ook nog veel.

Paardrijden is goed mogelijk, omgeving Selfoss, Hella zijn heel veel paardenboerderijen. Vanaf een (paar) uur tot aan tochten van een week. Bij bijv Hekluhestar kun je volgens mij ook overnachten.

Lupines bloeien wel, maar die bloeien eind juni ook nog wel.Papegaaiduikers overwinteren op volle zee en komen naar de kust oa om te broeden. dat broeen duurt zes weken, dus het 'seizoen' is ook wel iets langer.

In Reykjavik heb je een hostel bij de camping, in Akureyri he je een heel aantal guesthouses. http://www.randburg.com/i ... _breakfast_in_iceland.asp staan er heel wat op.

Bij de Seljalandsfoss (waterval) is ook een guest house met vriendelijk personeel en lekkere taartjes

Goed te bereiken per auto zijn de 'golden circle' attracties Geysir & Strokkur, Guldfoss en Thingvellir, het Jökulsarlon, Skaftafell (np) aan de zuid en zuidwest kant. Aan de noordkant Akureyri, Husavik en Myvatn. De highlands is dus niet zeker, afhankelijk van het weer. Bij een zachtere winter en/of een warm voorjaar smelt de sneeuw wellicht eerder. maar dan zit je weer met smeltwater en kan alsnog de weg afgesloten zijn.

De Westfjorden zijn volgens mij wel goed te bereiken. (NO)Naar de Westmann (Z) eilanden vaart een ferry. Daar zit ook een puffin kolonie.
Zeker doen!

Volgens mij moet je "kiezen". In die 11 dagen een ronde over het eiland rijden en dan veel km's maken maar ontzettend veel verschillende dingen zien.

Of meer tijd nemen voor bepaalde plaatsen en dan zou ik alleen de zuid-oostkant op rijden en intensiever beleven.

Stel je er op in dat je het eiland niet overdwars kan berijden (zeker niet in juni), omdat gewone wegen al niet vlot doorrijden.

Denk aan Jökulsarlon - prachtig ijsmeer, in juni nog zeker veel ijsschotsen te zien. Of Pingvellir, en Asbyrgi en en en .

Overigens vonden wij het heel handig om de slaapplaatsen van te voren te reserveren, omdat wij accommodatie slechts mondjesmaat tegenkwamen (en meestal "sorry fully booked").
Sowieso van te voren bespreken, dan weet je zeker dat ze open zijn :-)
Ik zou sowieso het hele rondje willen rijden en dan bij de highlights van de hoofdweg af. Hou er wel van veel km's te maken in ongerepte landschappen (dit jaar ca. 8500 km gereden in bijna 5 weken) dus da's geen probleem.

Lijkt me trouwens wel apart dat het rond die periode bijna 24 uur licht is. Dan kun je dus ook weer veel meer doen in 'n dag.

Had trouwens 'n voordelige vlucht gevonden op 7 juni heen en op 18 juni terug, dus zeg maar week 2-3 van juni. Zou dat echt zoveel schelen om nog 2 weken later te gaan wat toegankelijkheid betreft? Het is vanaf de 15e wel op alle gebied 'n stuk duurder.
Het is zeker duurder, maar vanaf pakweg eind juni is er veel meer open, rijden de toeristenbussen enz enz. Het scheelt zeker. Qua sneeuw weet je het nooit echt zeker. Zoals gezegd was er de 20e nog van alles afgesloten, wij vlogen de 27e en hebben echt geen afgesloten wegen in het binnenland meegemaakt. Zo snel kan het gaan.

Wel spoelde de rbug uit de hoofdweg weg, en hebben we flink om moeten reizen om weer in reykjavik te komen. Als je dus helemaal rond gaat (wat ik in jouw plaats met een auto waarschijnlijk ook zou doen), bouw dan wel voldoende reservetijd in. Er kan altijd iets gebeuren. IJsland is een land in beweging en reizen gaat daar minder snel dan elders, zelfs zonder stremmingen.
Dat toeristenbussen nog niet rijden lijkt mij persoonlijk nu niet direct 'n nadeel. En de wegen zal dan idd 'n gok zijn, maar de hoofdweg is altijd wel helemaal open? En liggen attrakties als het gletchermeer redelijk bereikbaar of zou dat dan afgesloten kunnen zijn? Ik heb natuurlijk nog geen flauw benul van hoogtes in IJsland, want hoe hoger hoe meer kans op sneeuw en afgesloten wegen lijkt me.
Gletsjermeer ligt aan zee en de hoofdweg rijdt met een brug over het water, daar waar het uit het meer de zee in stroomt (of bij vloed andersom).

De bussen uiteraard is niet zo'n probleem, tenzij je een keer het binnenland in wilt en dat niet zelf wilt rijden. Bij attracties van het type 'openluchtmuseum' is het wel zaak om te weten of die hetzelfde seizoen hanteren.

Voor hoogtes moet je je vooral druk maken over bereikbaarheid van vulkanen en evt gletsjers (als je een soort ijssafari zou willen doen in zo'n Dakar-achtige truck met ijsbanden) en spots als Landmannalaugur.
En de hoofdweg is altijd open behoudens wat groter natuurgeweld, zoals de overstromng van afgelopen zomer. Toen spoelde de brug voorbij Vik uit de hoofdweg weg. Dat soort dingen kan gebeuren. Je zult zien dat alle bruggen ed over een gletsjerafvloeigebied tijdelijke bruggen zijn. Van het soort dat makkelijk weg spoelt en makkelijk te vervangen is. Het is letterlijk een land in beweging en daarom is het verstandig om voldoende reistijd in te boen, voor het geval je wel een stuk om zou moeten rijden, of in het slechtste geval helemaal terug.

Afgelopen zomer duurde de stremming ruim een week, waarbij na zo'n 4 dagen een truck passagiers ging overzetten. Die truck is overigens ook nog een keer gekapseisd in het water. Ik geloof niet dat ze toeristen in een 4x4 doorlieten op dat moment, omdat er toch wel sprake was van geothermische activiteit en niemand kon vertellen of er meer water kwam.
quote:zwartezwanen schreef op 15 december 2011 @ 16:55:

Gletsjermeer ligt aan zee en de hoofdweg rijdt met een brug over het water, daar waar het uit het meer de zee in stroomt (of bij vloed andersom).

De bussen uiteraard is niet zo'n probleem, tenzij je een keer het binnenland in wilt en dat niet zelf wilt rijden. Bij attracties van het type 'openluchtmuseum' is het wel zaak om te weten of die hetzelfde seizoen hanteren.

Voor hoogtes moet je je vooral druk maken over bereikbaarheid van vulkanen en evt gletsjers (als je een soort ijssafari zou willen doen in zo'n Dakar-achtige truck met ijsbanden) en spots als Landmannalaugur.Zo'n gletchertocht heb ik dit jaar al in Canada gedaan en dat hoeft dus niet meer. Als 'n bus ergens kan rijden, dan kan dat met 'n 4x4 toch ook? Denk dat ik alleen naar dingen wil die ik zelf kan bereiken met eigen vervoer. Een openluchtmuseum spreekt mij altijd wel aan, maar dat zal dus ook afwachten zijn of die al open zijn.
quote:zwartezwanen schreef op 15 december 2011 @ 17:02:

En de hoofdweg is altijd open behoudens wat groter natuurgeweld, zoals de overstromng van afgelopen zomer. Toen spoelde de brug voorbij Vik uit de hoofdweg weg. Dat soort dingen kan gebeuren. Je zult zien dat alle bruggen ed over een gletsjerafvloeigebied tijdelijke bruggen zijn. Van het soort dat makkelijk weg spoelt en makkelijk te vervangen is. Het is letterlijk een land in beweging en daarom is het verstandig om voldoende reistijd in te boen, voor het geval je wel een stuk om zou moeten rijden, of in het slechtste geval helemaal terug.

Afgelopen zomer duurde de stremming ruim een week, waarbij na zo'n 4 dagen een truck passagiers ging overzetten. Die truck is overigens ook nog een keer gekapseisd in het water. Ik geloof niet dat ze toeristen in een 4x4 doorlieten op dat moment, omdat er toch wel sprake was van geothermische activiteit en niemand kon vertellen of er meer water kwam.

Dat klinkt in elk geval wel avontuurlijk

Zijn geboekte accommodaties in IJsland eigenlijk kosteloos te annuleren 24 of 48 uur op voorhand?
Ik heb paardgereden bij Myvatn, een erg mooie omgeving en er waren verschillende aanbieders. Onze begeleider was 79 en nog heel kwiek, hij wilde ook nog een hele tijd doorgaan. En dat hoop ik voor hem!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:elninjoo schreef op 15 december 2011 @ 17:11:

[...]

Zo'n gletchertocht heb ik dit jaar al in Canada gedaan en dat hoeft dus niet meer. Als 'n bus ergens kan rijden, dan kan dat met 'n 4x4 toch ook? Denk dat ik alleen naar dingen wil die ik zelf kan bereiken met eigen vervoer. Een openluchtmuseum spreekt mij altijd wel aan, maar dat zal dus ook afwachten zijn of die al open zijn.Niet altijd, ligt eraan hoe hoog je auto op z'n wielen staat. Sommige rivieren zijn best diep....
Snjókorn falla, á allt og alla
EasyJet gaat volgend voorjaar/zomer vanaf Londen naar Reykjavík vliegen. Misschien de moeite waard om dat ook te checken.
Er wordt geprobeerd de ringweg altijd begaanbaar te hebben maar soms lukt dat niet door bv. het weer (2 weken geleden hevige sneeuwstorm in het noorden en dan wordt de bergpas pas geschoven als het weer beter wordt) of vulkaanuitbarstingen.
Leuk Nien! Vrienden van mij zijn geweest en die vonden het fantastisch! Reykjavik schijnt wel de sufste stad van Europa te zijn
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
quote:EvyBlissy schreef op 15 december 2011 @ 19:26:

Reykjavik schijnt wel de sufste stad van Europa te zijn Vond er ook niet veel aan (sorry Snjo! ) maar een paar uurtjes heb ik me er wel vermaakt.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:himalaya schreef op 15 december 2011 @ 19:27:

[...]

Vond er ook niet veel aan (sorry Snjo! ) maar een paar uurtjes heb ik me er wel vermaakt.Ik vind er ook niet veel aan. Weinig geen sfeer en gewoon saai.
In dit topic staat een boel informatie (huurauto's, overnachtingen, mooie plekjes)
Je kunt er wel heen in juni maar niet op de binnenlandse wegen. Dat betekent dat je een aantal van de mooiste plekken mist en het betekent ook dat een 4x4 huren tamelijk nutteloos is, want alle wegen waar je die voor nodig hebt, zijn nog dicht. Er zijn twee grote hooglandroutes door het binnenland van IJsland: de Kjölur en Sprengisandur. Die gaan pas in juli open en kun je dus niet nemen. Ook zullen wandellokaties lastig bereikbaar zijn of de wegen afgesloten. Lakagigar lijkt me ook te lastig bereikbaar.

IJsland is niet zo heel hoog, maar wel heel erg noordelijk! Verkijk je daar niet op. Het toppunt van snikheet in de zomer, zeg maar 36 graden bij ons, is daar 20 graden. Ook in lagere gebieden is er in juni nog sneeuw.

Neemt niet weg dat IJsland groot genoeg is om je te vermaken ook buiten het hoogland. Als je de hele ring gaat doen dan zit je wel veel in de auto, houd daar rekening mee. Ongeveer 1500 km en de wegen daar zijn niet te vergelijken met hier. Je kunt er ook voor kiezen om je op een bepaald gebied te concentreren en dan zou ik zeker voor omgeving Myvatn gaan. Noordoost dus.

Sowieso heb je in het noorden (ten noorden van de grote gletsjers) de grootste kans op mooi weer. Het is daar veel droger. Houd er hoe dan ook rekening mee dat het regenachtig kan zijn.

De highlights voor mij:

1) thermisch gebied van Kerlingarfjöll. Wel in het binnenland.

2) driedaagse Askja-Kverkfjöll trip. Ook binnenland.

3) thermisch gebied van Námaskard (bij Myvatn)

4) de nog rokende lavavelden rondom vulkaan Krafla (bij Myvatn)

5) de puffins in het zuiden. Je kunt tot een meter afstand komen als je de goede, begaanbare plekken opzoekt.

6) Lakagigar (ook moeilijk bereikbaar)

7) Strokkur (geiser)

8) grillige rotsformaties van Dimmuborgir (ook bij Myvatn)

9) allerlei watervallen, elk hun eigen charme. Gullfoss natuurlijk maar er zijn er zo veel.

10) Wandeltrip naar Fimmvordhurhals, gelopen over lava die vorig jaar is uitgestroomd. En van mijn sokken geblazen. Nog nooit zulke harde wind meegemaakt op een wandeling. Dat was zo ongeveer orkaankracht, moeite om te blijven staan.

Thingvellir vond ik eigenlijk niet zo heel veel aan. Wel leuk om in de kraakheldere meertjes in de bergspleten te kijken hoe diep het water was (tientallen meters).

Wat betreft nr 2, Askja: de meeste mensen doen de eendaagse excursie maar dan mis je het mooiste nl. Kverkfjöll. Een driedaagse busexcursie het binnenland in, vanuit Akureiri/Myvatn: dag 1 Askja, dag 2 fikse wandeltocht over een gletsjer met thermische activiteit. Dag 3 terug naar de ring. Die combinatie van ijs en vuur op dag 2 is echt super. Maar wel binnenland dus, en niet geschikt voor juni.

Reken er trouwens op dat je de hoofdprijs betaalt voor dagexcursies. 80 euro ben je zo kwijt. Uit eten gaan is ook schreeuwend duur. Veel lokaties hebben wel kookgelegenheid.
quote:snjokorn schreef op 15 december 2011 @ 19:20:

EasyJet gaat volgend voorjaar/zomer vanaf Londen naar Reykjavík vliegen. Misschien de moeite waard om dat ook te checken.Ik vrees dat 'm dat niet wordt. Op zo'n kort afstandje over moeten stappen en Londen is ook niet een van de snelste vliegvelden. Zoveel kan 't in prijs volgens mij niet schelen dat dat aantrekkelijk wordt voor mij
quote:EvyBlissy schreef op 15 december 2011 @ 19:26:

Leuk Nien! Vrienden van mij zijn geweest en die vonden het fantastisch! Reykjavik schijnt wel de sufste stad van Europa te zijn

Ben ook geen stadsmens dus zal nooit lang in Reykjavik zijn.

Kun je accommodatie daar net zo makkelijk boeken en weer annuleren als in de USA? Dit ivm eventueel andere route ivm het weer e.d.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven