Vrijwilligers werk

20-12-2011 19:38 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Ik heb uiteraard het forum al doorzocht en natuurlijk wel het een en ander gevonden over dit onderwerp.

Helaas toch niet exact kunnen vinden wat ik precies zoek en via Google zie ik door de bomen het bos niet meer... Vandaar dat ik hierbij toch graag naar jullie ervaringen wil vragen.

Het verhaal is als volgt.

Ik denk er serieus over om deze zomer vrijwilligerswerk te gaan doen in Europa, of een buurland van Europa. Dit voor 2 a 3 weken. Iets wat ik altijd heb willen doen, maar wat er nooit van gekomen is. Bovendien hoop ik net voor de zomer een belangrijke periode van mijn leven af te sluiten en zou ik dit zien als een mooie afsluiting daarvan en tevens als een brug naar weer een nieuw stukje van mijn leven.

Wat ik er wel eerlijk bij moet zeggen, is dat ik momenteel vrij krap zit qua financiën en ik helaas dus niet kan betalen voor het vrijwilligerswerk. Ik zou hooguit de reis er naartoe zelf kunnen bekostigen maar ik zie bij veel grote organisaties dat er duizenden euro's worden gevraagd voor een paar weekjes vrijwilligerswerk!

Het maakt mij overigens niet uit wat voor soort vrijwilligerswerk het precies is, maar wil natuurlijk wel iets doen waarmee ik echt een verschil kan maken. Hoe klein dit verschil dan ook mag zijn.

Wie van jullie heeft ervaring met dit soort vrijwilligerswerk en bij welke organisaties kan ik hiervoor het beste aankloppen? Alle tips en ervaringen, zowel positief als negatief zijn van harte welkom!

Liefs,

Beschuitje
Lijkt me dat je eerst moet beoordelen wat je wil, en wat je kan! 2 a 3 weken is overigens wel kort voor vrijwilligerswerk. Weet ook niet hoe oud je bent maar misschien is dit iets voor je: http://ec.europa.eu/youth/evs/aod/hei_en.cfm
Ha Pinks,

Ik ben halverwege twintig (sorry, ik hou het even vaag ivm herkenbaarheid ) 2 a 3 weken is inderdaad niet enorm lang, maar vrees dat ik ook niet langer vrij kan nemen van mijn werk.

Er staat erg veel info op die site die je gaf. Zal even duren voordat ik die helemaal doorzocht heb. Bedankt in ieder geval voor je reactie!
anoniem_104877 wijzigde dit bericht op 20-12-2011 19:51
Reden: spatie vergeten
% gewijzigd
Ik vind het in elk geval niet meer dan normaal dat je de reis zelf betaald. Je gaat er immers heen voor je eigen plezier! Dat je daarnaast daar nog mensen kunt helpen is een mooie bijkomstigheid.

Maar dat geld dat je moet betalen voor het werk daar, misschien kun je vrienden en familie vragen om je te sponsoren? Als je het geld dan alleen gebruikt voor materiaal e.d.?

Ik ken een aantal mensen die vrijwilligerswerk in Roemenië hebben gedaan. Misschien kun je hier eens kijken?

Vrijwilligerswerk Roemenie

Dit is al vanaf 2 weken.
Ik vraag me oprecht altijd af waarom mensen zo nodig vrijwilligerswerk willen doen in één of ander ver buitenland. is het de spanning, het avontuur? Ga dan gewoon lekker backpacken, en noem het gewoon een vakantie ....

Of is het echt omdat je vrijwilligerswerk wilt doen? Wat denk je dan te betekenen voor mensen waar-dan-ook? Heb je ervaring in - bijvoorbeeld - onderwijs of gezondheidszorg? Wat kun je betekenen? Je komt drie weken, wat kun je dan helemaal doen? Je spreekt de taal niet (neem ik aan), je hebt geen idee van land/volk/cultuur van het land waar je komt .....

Waarom moet het in een ver buitenland?

Er is zo onnoemelijk veel vrijwilligerswerk nodig hier, gewoon in ons eigen landje!

Er zijn zoveel asieldieren die verzorgd, geknuffeld, uitgelaten moeten worden.....

Er zijn zoveel dementerende bejaarden die moeten worden geholpen met het eten ....

Er zijn zoveel eenzame gehandicapten, jong of oud, die een maatje kunnen gebruiken, om eens ergens wat te gaan drinken, om eens een praatje mee te maken, om mee naar de stad te gaan ....

Er zijn zoveel kinderen die extra zorg nodig hebben, waarvan je de ouders kunt onlasten door een middagje met ze op stap te gaan ....

Er zijn zoveel kinderen terminaal ziek, die je via allerlei stichtingen een fantastische dag kunt bezorgen .....

Allemaal geweldig vrijwilligerswerk, dichtbij huis en in een taal die je wél spreekt.

Kortom: ik snap het niet!
quote:Joyce48 schreef op 20 december 2011 @ 21:19:

Ik vraag me oprecht altijd af waarom mensen zo nodig vrijwilligerswerk willen doen in één of ander ver buitenland. is het de spanning, het avontuur? Ga dan gewoon lekker backpacken, en noem het gewoon een vakantie ....

Of is het echt omdat je vrijwilligerswerk wilt doen? Wat denk je dan te betekenen voor mensen waar-dan-ook? Heb je ervaring in - bijvoorbeeld - onderwijs of gezondheidszorg? Wat kun je betekenen? Je komt drie weken, wat kun je dan helemaal doen? Je spreekt de taal niet (neem ik aan), je hebt geen idee van land/volk/cultuur van het land waar je komt .....

Waarom moet het in een ver buitenland?

Er is zo onnoemelijk veel vrijwilligerswerk nodig hier, gewoon in ons eigen landje!

Er zijn zoveel asieldieren die verzorgd, geknuffeld, uitgelaten moeten worden.....

Er zijn zoveel dementerende bejaarden die moeten worden geholpen met het eten ....

Er zijn zoveel eenzame gehandicapten, jong of oud, die een maatje kunnen gebruiken, om eens ergens wat te gaan drinken, om eens een praatje mee te maken, om mee naar de stad te gaan ....

Er zijn zoveel kinderen die extra zorg nodig hebben, waarvan je de ouders kunt onlasten door een middagje met ze op stap te gaan ....

Er zijn zoveel kinderen terminaal ziek, die je via allerlei stichtingen een fantastische dag kunt bezorgen .....

Allemaal geweldig vrijwilligerswerk, dichtbij huis en in een taal die je wél spreekt.

Kortom: ik snap het niet!

Och, ik snap het wel: het is gewoon een hang naar reizen, het leren kennen van een andere cultuur, andere mensen. En dan niet als toerist. Dat je daarbij ook nog wat kunt betekenen voor een ander (of in elk geval het idee krijgt dat je dat kunt) maakt het natuurlijk nog beter.

Ikzelf zou het ook best wat vinden!

Maar ik zou me nooit laten sponsoren, hoe hard ik ook moet 'werken' daar. Gewoon, omdat ik het toch in essentie voor mezelf doe: je voelt je beter over jezelf, voelt je nuttig, komt in contact komen met andere mensen...

Ik denk dat er weinig mensen zijn die echt puur 'voor de ander' dit soort vrijwilligerswerk doen. Dit is meer een soort werkvakantie.
http://www.ibo-nederland.org/

Hier al gekeken?

Staat voor zover ik weet goed aangeschreven.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ken meerdere mensen die met de ibo zijn gegaan. Prima organisatie.
Vrijwilligers werk kan ook voor dieren iets betekenen hoor, hoeft niet percé mens gerelateerd te zijn. Dieren fondsen et cetera kunnen vrijwilligers goed gebruiken! Naar mijn mening kunnen dieren organisatie's vrijwilligers beter gebruiken als mens gerelateerde organisatie's, daar doen toch veel mensen al wat voor.
Afgelopen zomer heb ik vrijwilligerswerk met dieren gedaan; schildpaddenproject in Italië. Dit was via Global Spirit en je hebt ook Eco Volunteer. Vond deze beide niet heel duur.

Overigens viel het mij wel tegen hoe 'nuttig' ik bezig was. Bij mij was de motivatie dus wel dat ik echt iets nuttigs wilde doen, maar in de praktijk had ik het gevoel dat ik niet echt iets toe kon voegen..

Een projectgenootje ging idd met het idee van eens iets anders qua vakantie, zij vond het dus ook erg leuk.

Het is maar met welke bedoeling je vrijwilligerswerk gaat doen in 't buitenland.
quote:nlies schreef op 20 december 2011 @ 22:42:

http://www.ibo-nederland.org/

Hier al gekeken?

Staat voor zover ik weet goed aangeschreven.Prima organisatie. Ik ben 4x met ze op pad geweest. Je betaald alleen de reis. Meestal is de groep internationaal. Ze bieden bouwprojecten en sociale projecten. Kijk eens op de website.
-
Iedereen bedankt voor jullie reacties!

De reden dat ik vrijwilligerswerk wil gaan doen in het buitenland is inderdaad het leren kennen van een andere cultuur, andere manier van leven. Backpacken heb ik gedaan, was super! Maar dit lijkt mij weer een compleet nieuwe ervaring! Bovendien wil ik er echt even tussenuit... Even weg uit Nederland, toch even een zonnetje meepakken tussendoor. Ik zit momenteel in een hele zware periode in mij leven, waar ik, als het goed is, als een ander (beter!, gelukkiger) mens uit ga komen.. Ik zou deze periode zo goed kunnen gebruiken als afsluiting daarvan.. En als ik daar ook anderen (mensen/ dieren) een klein beetje mee kan helpen, dan vind ik dat helemaal super!

Die website van IBO Nederland ziet er goed uit! Die ga ik even wat uitgebreider bekijken...

Ik heb overigens ervaring in het onderwijs, heb een behoorlijke talenknobbel (spreek Nederlands, Duits, Hongaars, engels, Frans.. Daarmee moet ik wel uit de voeten kunnen in Europa, toch?) heb echt een zwak voor alle soorten dieren en ben niet vies van hard werken.. Kan me niet voorstellen dat ik helemaal niets nuttigs zou kunnen doen in het buitenland...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven