Peuterangsten

04-01-2012 21:38 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Mijn zoontje is nu bijna 3.5 jaar en ik vroeg mij af hoe het beste om te gaan met zijn angsten en eigenlijk ook wel of het normaal is. Soms heb ik nameljjk t idee dat hij wel heel vaak ergens bang voor is.

Het zijn voornamelijk dingen waarbij hij angst heeft dat t 'niet meer weggaat'. Als ik bijvoorbeeld een washandje over zijn gezicht haal en gezicht en haar zijn nat, sneeuw op je kleren, een huilend gezicht, een wondje wat geen pijn doet, strepen in het gezicht van zusje omdat ze raar geslapen heeft Hij is dan niet panisch maar vraagt wel continu of het wel weer weggaat en is echt wel een beetje angstig. Huilen etc. Ik legde altijd gewoon rustig uit dat t natuurlijk weer weggaat maar moet er de laatste tijd eigenlijk ook wel eens om lachen omdat hij volgens mij echt wel beter weet. De fase duurt alleen nu best wel lang. Iemand herkenning en tips?
Hier helpt heel droog uitleggen altijd erg goed, en dat dan op bijna wetenschappelijk niveau...

Bijv. dat de sneeuw op de jas smelt tot water omdat de omgevingstermperatuur te hoog is en dat het het water daarna ook nog verdampt en dat de jas daardoor weer opdroogt.

Dat een wondje gerepareerd wordt, dat het lichaam er een natuurlijke pleister op maakt, dat wordt ook wel een korstje genoemd, en daaronder wordt de huid dan weer gezond.

Ik denk dat dit ook gewoon een stuk afleiding biedt, maar door dergelijke verhalen wordt onze 3.5 jarige altijd relatief snel weer rustig.
Hetzelfde als tof. Bij bijvoorbeeld een wondje raakt zoon hier eerst in paniek. Ik heb toen uitgelegd hoe het werkte en elke dag even in de spiegel gekeken dat het aan het helen was en op een gegeven moment weg was. Nu hoef ik als hij een wondje heeft alleen maar te zeggen, weet je nog toen je op je kin was gevallen? Dat is ook weg, dus ook dit gaat weg. En zo pakken wij het met alles aan. Juist het uitgebreide uitleggen vindt hij fijn. Hij wil weten hoe het werkt, hoe het kan. Bliksem legde ik eerst aan hem uit als wolken die tegen elkaar botste en ruzie maakte. Maar nee daar nam hij geen genoegen mee. Toen uitgelegd hoe het in elkaar steekt en is het goed. ZOon is hier overigens net 4 jaar.
Oh ja, en hij vraagt ook 20 keer per dag of hij een bult heeft, als zijn hoofd ergens tegen aanstoot. Omdat hij dan denkt dat die bult blijft zitten, aangezien pluto ook een bult heeft

Ik denk dat ik dan idd uitgebreider uit moet leggen want dat doe ik misschien niet en ga ervan uit dat hij dingen begrijpt die hjj misschien nog helemaal niet begrijpt. Bij dat bult verhaal moesten man en ik de laatste paar dagen eigenlijk steeds lachen en zeiden dan 'ja je hebt een bult, net als pluto'. Gemeen he, maar hij lachte er zelf ook om!
Als je je hoofd stoot, dan doe je je flink pijn omdat er wat weefsel beschadigd raakt, en kleine bloedvaatjes. Daarbij lekt er dan wat bloed en weefselvocht uit de vaatjes, en dat zorgt voor een bult. Dat is goed, want die bult zorgt ervoor dat er niets verder beschadigd raakt. Het bloed en vocht van die bult worden na een paar dagen weer opgeruimd door je lichaam, dan verdwijnt die bult ook weer langzaam. Fijn he, dat je lichaam zelf zo goed weet hoe dit alles moet!

(Heeft Pluto een bult op z'n hoofd? Ik heb serieus net plaatjes van Pluto lopen google-en, maar ik snap hem niet...)
Tvp

Tof, kun je niet al jouw wetenschappelijke uitleg(gen? Wat is het mv) posten en hier een centraal topic van maken, waar ook anderen kunnen posten!

Als to dit goed vind tenminste! Ik had laatst al moeite om onweer uit te leggen aan mijn driejarige, ik schaamde me diep. Terwijl ik niet dom ben, het is gewoon weggezakt! Anders open ik morgen wel een topic hierover, zo handig!

To, ik denk dat uitleggen op de manier van Tof en idd met die kin die eerder ook genas, dat soort voorbeelden, rust geeft voor je kleintje.
Erg is dat he patricia? Hier op de kleuterschool wordt er al het nodige uitgelegd over de maan, de zon e.d. en af en toe sta ik echt van oh ja joh is dat zo?? (schaam schaam)
idd. Bij mij is het ook weg. Waarom de maan klein is etc. En ik ben ook niet dom dacht ik eigenlijk. Maar die angsten zijn dus normaal. Dan ga ik het beter proberen uit te leggen en pluto nog eens goed bekijken.
Daarvoor bestaat er ook google....

De uitleg moet gewoon aannemelijk en duidelijk zijn, op die manier bedoelde ik het woord wetenschappelijk hier.

Hmm, een topic "Hoe verklaar ik de wereld aan mijn peuter/kleuter".

Dat is dan wel heeeeeeeeel erg breed, in mijn ogen.
quote:alisan schreef op 05 januari 2012 @ 08:06:

... en pluto nog eens goed bekijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven