vergoeding voor medezeggenschapsraad basisonderwijs?
dinsdag 17 januari 2012 om 14:15
Ik ga ws deelnemen aan de Gezamelijke medezeggenschapsraad van het bestuur waaronder 25 scholen hier in de regio vallen. Ik ben ouder (de raad bestaat uit ouders een leerkrachten). Nu staat er in de 'vacaturetekst' dat er een vergoeding is conform de faciliteiten regeling CAO primair onderwijs. Ik heb al gegoogeld, maar kan daar niks over vinden. Het gaat om 5 of 6 vergaderingen per jaar van 2 uur en 2 uur per keer voorbereidingstijd.
Even alvast om vervelende reacties te voorkomen: ik doe het natuurlijk niet voor het geld. Ik doe het omdat ik het leuk vind om betrokken te zijn bij het onderwijs van mijn kinderen (hiernaast doe ik ook allerlei dingen op de eigen school van de kinderen).
Maar: kan iemand een indicatie geven van de vergoeding? Uit ervaring? Of iemand die gewoon beter kan googelen?
Puur uit nieuwsgierigheid dus.
Uiteraard kan ik het ook (als alles doorgaat) vragen bij de organisatie, maar dat duurt nog even voordat ik daar een gesprek heb)
Even alvast om vervelende reacties te voorkomen: ik doe het natuurlijk niet voor het geld. Ik doe het omdat ik het leuk vind om betrokken te zijn bij het onderwijs van mijn kinderen (hiernaast doe ik ook allerlei dingen op de eigen school van de kinderen).
Maar: kan iemand een indicatie geven van de vergoeding? Uit ervaring? Of iemand die gewoon beter kan googelen?
Puur uit nieuwsgierigheid dus.
Uiteraard kan ik het ook (als alles doorgaat) vragen bij de organisatie, maar dat duurt nog even voordat ik daar een gesprek heb)
anoniem_4837 wijzigde dit bericht op 17-01-2012 14:16
Reden: typefouten
Reden: typefouten
% gewijzigd
dinsdag 17 januari 2012 om 14:17
dinsdag 17 januari 2012 om 14:19
Nee dit gaat niet om de medezeggenschapsraad van de school zelf (daar is bij ons ook geen vergoeding voor), maar de raad van het bestuur waar alle scholen in de regio onder vallen. Het is dus een orgaan waar alle schooloverschrijdende onderwerpen worden besproken, zoals bijv. begroting en personeelsbeleid etc.
dinsdag 17 januari 2012 om 14:45
Als je googled op vergoeding gemeenschappelijke medezeggenschapsraad krijg je wel wat hits hoor. Ik zie het alleen niet in de CAO. Het schoolbestuur heeft als het goed is een medezeggenschapsstatuut en daar zou het in moeten staan. BIj het ene bestuur zie ik staan presentiegeld van 50 euro per vergadering, bij de andere vrijwilligersvergoeding van 300 per jaar, bij weer een ander kan je reiskosten declareren.

dinsdag 17 januari 2012 om 15:04
Sunemom, ik weet al dat ik het wil hoor, dat is los van de vergoeding. Eerlijk gezegd vind ik het wel gek dat er een vergoeding tegenover staat. Maar misschien is dat omdat de leerkracht-leden ook een vergoeding (in tijd of geld?) ervoor krijgen.
Of omdat ze toch (inhoudelijk) wel wat van je vragen (HBO niveau, kennis op gebied van bestuur/onderwijs/juridische zaken etc.)?
Of omdat ze toch (inhoudelijk) wel wat van je vragen (HBO niveau, kennis op gebied van bestuur/onderwijs/juridische zaken etc.)?
dinsdag 17 januari 2012 om 19:02
In de cao-po staat niks over een vergoeding voor ouders inderdaad, wel het aantal uren voor leerkrachten, is het misschien een algemeen document dat voor ouders en leerkrachten wordt gebruikt?
De GMR is inderdaad een grotere investering van tijd dan de MR en er wordt ook meer expertise van je gevraagd. De besluiten die worden genomen hebben ook meer veel invloed dan die van de MR, dus op zich is het niet zo raar dat er voor de GMR wel een vergoeding wordt gegeven en voor de MR niet.
Wat die vergoeding dan vervolgens is is geheel afhankelijk van de afspraken binnen het bestuur. Er zijn besturen die geen vergoeding geven, of waar je de gemaakte kosten vergoedt krijgt (oppas, reiskosten) of een bedrag per vergadering bijvoorbeeld. Hangt ook weer af van hoe groot het bestuur is, sommige besturen hebben 5 scholen onder zich en andere 40, dat scheelt natuurlijk nogal.
De GMR is inderdaad een grotere investering van tijd dan de MR en er wordt ook meer expertise van je gevraagd. De besluiten die worden genomen hebben ook meer veel invloed dan die van de MR, dus op zich is het niet zo raar dat er voor de GMR wel een vergoeding wordt gegeven en voor de MR niet.
Wat die vergoeding dan vervolgens is is geheel afhankelijk van de afspraken binnen het bestuur. Er zijn besturen die geen vergoeding geven, of waar je de gemaakte kosten vergoedt krijgt (oppas, reiskosten) of een bedrag per vergadering bijvoorbeeld. Hangt ook weer af van hoe groot het bestuur is, sommige besturen hebben 5 scholen onder zich en andere 40, dat scheelt natuurlijk nogal.