Ze laat het lopen...wat nu?

16-01-2012 23:03 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mag ik ook een vraag stellen want ik begin een beetje radeloos te worden.

Mijn poes is oud, ze wordt in april 16 jaar. Het is een heel lief beestje en op haar schildklierprobleem na (waar ze pilletjes voor slikt) is ze goed gezond. Ze krijgt regelmatig een bloedtest om haar goed in de gaten te houden en ook weeg ik haar regelmatig.

Tot voor kort deed ze al haar poep- en plaswerk bij ons in de tuin (verder kwam ze niet) of op de kattebak. Nu wil ze helemaal niet meer naar buiten en de kattebak negeert ze.

Het probleem is dus dat ze niet meer zindelijk is. Wat moet ik doen ???? Ik heb kinderen en ze kan echt niet aan de lopende band alles maar laten lopen.

Dus jongens...wie herkent dit? En heeft 'n oplossing gevonden?
de DA controleert ook haar blaas?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ja, hij kijkt haar helemaal na.

Vroeger vroeg ze altijd om naar buiten te mogen, maar dat doet ze niet meer. Ze plast ook niet meer plasjes, maar wel op de verkeerde plekken. Ik snap niks van dat beest. Ze moet gewoon op d'r bak gaan zitten en niet gaan zitten plassen in een legodoos.
Eerst even naar de dokter om medische problemen uit te sluiten. Mocht het psychisch zijn, dan kun je proberen de kattenbak met chloor schoon te maken. Katten zijn gek op die geur en doen daar graag hun plasje overheen, dus wie weet lokt haar dat de juiste kant op. Ook kan ouderdom ervoor zorgen dat ze meteen moet als ze moet, dus misschien is meerdere bakken neer zetten ook een goed idee, zodat er altijd eentje in de buurt is.
Even een paar dagen in 1 aparte kamer houden met kattenbak???

Ben geen expert maar dan heb je in je woonkamer enz geen ongelukjes.

En goed dat je naar de DA gaat.
Op die leeftijd kan dementie ook een rol spelen (ook bij katten komt dementie voor). Merk je nog meer gedragsveranderingen (bv 's nachts miauwen?)
Wow fijn al die reacties! Bedankt ook voor de tips.

Ja, nou en of ze ander gedrag vertoont. Ze maakt van die keelgeluiden...alsof ze ons roept dat we allemaal boven moeten komen om te gaan slapen ofzo. Echt heel vaak. Ze wil ook al-tijd bij je zijn. Het liefst gaat ze ook nog naast je bord aan tafel zitten. Vraagt dus veel aandacht als ze wakker is, maar dat is niet zo heel erg vaak, want ze slaapt verschikkelijk veel. Het is zo'n schatje, maar ze spoort gewoon niet de laatste tijd....

Maar die dementie? Hoe uit zich dat bij katten dan? Heeft iemand hier een demente kat gehad?
Ja en dat kan echt vreemde vormen aannemen. Luid bulkend miauwen tegen een blinde muur. Tegen kasten en stoel/tafelpoten oplopen (ogen heb ik toen laten checken en waren goed). Naast de bak piesen en poepen en geen besef lijken te hebben dat het niet klopt. Gewoon doen als je ongeveer naast hem zat. Echt heel vreemd gedrag. Zo zielig
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Ja, ik vind het ook zielig...want ze weet volgens mij best dat ik zo niet oke vind.

Ze lijkt nog wel heel gelukkig omdat ze aanhalig is nog steeds. Ze is nog steeds enthousiast en heeft ookwel haar goede momentjes. Ze ziet er niet uit als een versleten kat.

Maar ja, die pilletjes voor haar schildklier hebben een beperkte werking. Het kan best zo zijn dat ze al een behoorlijke hersenbeschadiging opgelopen heeft.

Wat doen ze eigenlijk met zulk soort poezen....zegt de DA dan straks tegen mij dat ik haar moet laten inslapen?
Ppff breek me de bek niet open..

Mijn kat is 20 en ook aardig dement.

Slikt ook pilletjes voor dr schildklier, ze weegt nog maar 2,5 kilo (!) maar verder aardig gezond.

Miauwt ook het heuuuuule huis bij elkaar, snachts, maar ook overdag. (werk gelukkig 40uur :p)

Slaapt ook heel veel, maar als ze wakker is heeft ze veel aandacht nodig.

Plaste ook regelmatig naast de bak, in het berghok naast de keuken, op de voordeurmat, ze heeft zelfs 2x in huis GEPOEPT. Toen ze dat deed wist ik het ook niet meer..

Inmiddels een andere poes erbij, gaat prima, maar die begon ook te plassen in huis -_-'

Heb nu 2 bakken staan, een in het berghok zoals altijd, en nu ook een op de gang bij de voordeur.. ( woon in een appartement )

Sinds de tweede bak er staat, word er niet meer buiten de bak geplast, gelukkig!

Het lijkt wel alsof ze dan METEEN moet, en dan kan ze nu kiezen voor de dichtsbijzijnde bak :p lijkt te werken!

Succes, het is niet makkelijk, die oudjes!
Dementie is op zich geen reden om een dier in te laten slapen. Katten met dementie hebben vooral structuur, duidelijkheid en geduld nodig (en begrip, want straffen helpt niet, net zoals dat bij mensen ook niet helpt). Maar ik zou eerst even vast laten stellen dat het idd dementie is. Sterkte!
Dit is trouwens goede info ober dementie bij katten; http://www.dierenkliniekw ... /kat/senior/dementie.html
quote:xxxlondon schreef op 16 januari 2012 @ 23:43:

Ja, ik vind het ook zielig...want ze weet volgens mij best dat ik zo niet oke vind.

Ze lijkt nog wel heel gelukkig omdat ze aanhalig is nog steeds. Ze is nog steeds enthousiast en heeft ookwel haar goede momentjes. Ze ziet er niet uit als een versleten kat.

Maar ja, die pilletjes voor haar schildklier hebben een beperkte werking. Het kan best zo zijn dat ze al een behoorlijke hersenbeschadiging opgelopen heeft.

Wat doen ze eigenlijk met zulk soort poezen....zegt de DA dan straks tegen mij dat ik haar moet laten inslapen?

Nee want je kat is niet onzindelijk in de zin van incontinent geworden, maar een wildplasser.

Het kan door vergeetachtigheid/dementie komen dat ze het nu naast de bak doet, het kan van de medicijnen komen of het is een teken van stress (bijv. dat het haar nu veel te druk in huis is, maar ook dementie geeft haar veel onrust en stress).

Laat haar voor de zekerheid checken op lichamelijke problemen (dementie, blaasontsteking, blaasgruis) en als dat zo niet is schakel dan de hulpmiddelen in als:

- een eigen kamer als je weg bent;

- Royal Canin Calm brokjes;

- Het kalmerende voedingssupplement Zylkène (ook goed tegen stress door dementie);

- een Feliwaystekker.
Thanks Iris! Ze is inderdaad een wildplassert en ze ligt nu ook vaker alleen; ze zoekt ook zelf rust op.

Volgende week heb ik afspraak bij de DA...we laten haar weer helemaal nakijken.
Oke,. we zijn met ons zieltje naar de dierensrts geweest. En inderdaad heeft ze een beginnende ouderdomsdementie. Dat geloei, dat ze niet naar buiten wil, de hele dag wil maffen en ook dat ze de kattebak "kwijt" is duiden daar allemaal op.

Ze hebben een buisje bloed afgenomen en haar bloed getest (oa haar nieren) en alle waardes waren normaal...als een jonge meid. Lichamelijk is ze dus helemaal in orde. We wachten nog op de uitslag over haar schildklier.

De dierenarts was erg te speken over haar conditie, dat ze zoooo lief is en dat haar vachtje nog zo glansde. Gewicht was ook oke. Ze laten eigenlijk oude katten pas inlsapen als de baasjes het niet meer trekken. Als katten ook 's nachts heel veel gaan loeien. Ons poezebeest doet dat gelukkig nog niet.

Ik heb haar de laatste dagen ook niet meer betrapt op wildplassen. Heb ook een extra bak nu boven staan. We zullen zien......
Jammer van die ouderdomsdementie, maar fijn dat ze verder nog goed gezond is.

Dat miauwen omdat ze "de weg" kwijt is zal gaan toenemen naar mate te dementer wordt en daar zal ze erg onzeker van worden en daar kan ze ook verlatingsangst van krijgen. Hier moet je rekening mee gaan houden en haar gewoon even laten weten dat je er nog bent en laat haar 's-nachts ook op je slaapkamer slapen. Dat geeft een gevoel van veiligheid.

Onderstaande link geeft wat informatie over voedsel en medicijnen bij dementie:

Dementie katten

En daar kun je ook in lezen dat het mogelijk is dat ze toch geen dementie heeft maar een schildklierprobleem, maar dat is een kwestie van afwachten wat de uitslag is.

Dit kun je eventueel ook nog gaan gebruiken in overleg met je DA als je kat echt flink dement wordt:

Cholodin voor een demente kat
Bedankt weer Iris, voor het meedenken!
Graag gedaan .
Newborn luiertje omdoen en een gaatje voor de staart erin maken? Hoor regelmatig dat mensen met ( kleine) honden die niet meer zindelijk zijn dit ook doen....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven