Raambekleding

22-01-2012 14:07 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort ga ik verhuizen en ik ben druk bezig met nadenken over de inrichting. Ik ga verhuizen naar een appartement op het zuid/zuid-westen. Het appartement ligt op een hoek waardoor ik in twee muren ramen heb. In totaal zijn er 4 ramen van 1 meter breed, die van vloer tot plafond lopen. En twee deuren naar het balkon. De ramen liggen diep in de muur (ongeveer 40 cm schat ik).

Ik wilde eerst gewoon stoffen gordijnen, maar omdat de ramen zo diep liggen twijfel ik. Vandaar mijn vraag wat heb jij voor raambekleding, en wat zou mooi zijn bij dit soort ramen?
Ik heb mijn appartement ook op het zuid/zuidwesten en heb aan drie kanten licht. Ik heb daar goed gebruik van gemaakt door overal cremekleurige rolgordijnen op te hangen met als gevolg dat als ik ze dicht heb, het altijd nog goed licht is in huis, terwijl het zonlicht wel goed wordt tegen gehouden.Ik heb een soort van gouden licht in huis.

Wat ik het nadeel vindt met gekleurde raambedekking is, dat het hele huis die kleur aan neemt als je ze dicht doet tegen de zon en om nou de hele dag in het blauwe licht te zitten vanwege blauwe gordijnen, vind ik persoonlijk verschrikkelijk.
Ik denk dat gordijnen inderdaad niet zo mooi zijn. Of ze moeten in het kozijn hangen maar nemen dan veel licht weg of erbuiten maar nemen dan weer veel ruimte uit je kamer. Misschien plissegordijnen? Die heb je ook met een soort metalen laagje aan de zonkant, scheelt misschien wat warmte in huis want zuid/zuid-westen kan best warm worden. Je hebt ze ook dat je wel naar buiten maar niet naar binnen kan kijken, weet niet of je inkijk hebt?

Plisse

Anders zou ik voor in-between kiezen, dat oogt wat lichter dan overgordijnen. Plisse is misschien minder handig bij de deur als je ze niet op de deur kan monteren maar ze in het kozijn moeten omdat je plisse dan op moet trekken(net als een rolgordijn). Of plisse oid en voor de deuren in-between?
@cateatje dat klinkt inderdaad erg mooi.

@kakelvers de deuren gaan naar binnen open, dus daar kunnen eigenlijk geen gordijnen o.i.d. aan worden gemonteerd. Ik heb verder geen inkijk dus dat scheelt wel weer. Plisse gordijnen zien er ook mooi uit, had ik eigenlijk nog niet naar gekeken
Vouwgordijnen
Ik heb rolgordijnen van Luxaflex (nano) die op m'n glas geplakt zijn, hierdoor kon ik het ook bevestigen op m'n raam. Ik vond plisse gordijnen ook erg mooi (vooral de dubbele) maar die kunnen weer niet voor m'n raam omdat die naar binnen open gaat. De rolgordijnen die ik nu heb kan ik zowel onder als boven deels open doen; ik kan de bovenkant een stuk(je) laten zakken en de onderkant een stuk(je) omhoog schuiven. Net als Cateautje heb ik voor een hele lichte kleur gekozen zodat het evengoed licht is als ik ze helemaal sluit.
Of vertical strings, die kunnen ook voor een deur

Het zijn lamellen (kunnen dus ook helemaal opzij of opengeklapt) die uit losse sliertjes bestaan en daardoor meer op een gordijn lijken:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven