De VIva bijbelquiz.

01-03-2008 14:02 868 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat is er met Toon gebeurd? De koning van de diepste riolen gaat over de bijbel praten? Is hij dan toch aangeraakt door de liefde van God?

Nee dames, ik voel me nog steeds ongeveer hetzelfde, en ik zing nog steeds geen psalmen. Als ik Maarten het Hart hoor vertellen over psalmenteksten moet ik eerder lachen dan dat ik mij dolblij voel.

Maar goed. Ik weet vrijwel niks van de bijbel, alhoewel ik nog wel eerste communie heb gedaan. Ik sta echter versteld van bepaalde mensen hun bijbelkennis. Sommige vrouwen hier hebben mij er op gewezen dat er hele vrouwvijandige zaken in de bijbel stonden, wat ik niet wist. Ook staat er ergens dat je niet christenen moet vermoorden cq bestrijden. Ik ken alleen maar wat rare verhalen uit Genesis, zoals de grot van Lot (Lot had sex met zijn 6 eigen dochters), en dat offerverhaal, waar iemand zijn zoon moet offeren aan God, en als hij op het punt staat dat te doen, zegt God dat het niet hoeft. Dat laatste vind ik een schurkenstreek.

Anyway, zijn er vrouwen die leuke vragen kunnen formuleren over de bijbel die andere vrouwen kunnen beantwoorden? Ikzelf ben op bijbelkennisgebied een nitwit. Ik zal we meekijken.
*ot.. speculaasje ik heb jouw pm niet ontvangen*
* ok didi, heb je net gemaild*
tabernakel?
Those dresses and skirts make you look so gloriously girlie, my darlings.
Ja !
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Mooi!

In het Nieuwe Testament was Jezus op een gegeven moment in Kafarnaum.

Het was er ontzettend druk. Voor de deur stond alles vol.

Er was een verlamde en het lukte 4 mannen om die toch bij Jezus te brengen voor genezing, hoe deden ze dat?
Door het (dak)raam!
Ik reken het goed, ze braken het dak open en lieten de verlamde op een matras naar beneden zakken.
Deze heb ik nog niet beantwoord gezien:

Hoe oud werd de oudste mens (Metusalem is goed BGB)?

Ik heb zelf altijd geleerd 969 (of 979) jaar, maar dit vind ik op wikipedia:

Metusalem was de zevende generatie na Adam en Eva. Hij werd geboren in het 687e jaar van Adams leven en werd vader van Lamech in het 874e jaar van Adams leven, 56 jaar voor diens dood (zie Genesis 5:22-27).

Volgens de Septuagint, de Griekse vertaling van het Oude Testament, werd Metusalem 'slechts' 720 jaar oud waarmee Adam met 930 jaar de oudste zou zijn. Volgens de Tenach, de joods-Hebreeuwse tegenhanger van het Oude Testament, zijn die 720 jaren echter Metusalems levensjaren na de geboorte van zijn zoon Lamech waarmee men de volgende generatie van de mensheid zou hebben willen aanduiden.

Dus dan zou Metusalem 907 jaar zijn geworden, waarmee Adam nog steeds de oudste was.

en de tekenen die Gideon kreeg voor hij aan zijn opdracht begon:

Hij legt een vlies wol op de dorsvloer. De volgende dag is het vlies vochtig van de dauw, terwijl de dorsvloer kurkdroog is. Daarna kreeg hij het teken andersom, de dorsvloer is nat van de dauw maar de vlies wol kurkdroog..
Whatever, I do what I want
Ik ga gewoon de nieuwe vraag stellen ; met een tak van welke boom keerde de duif terug naar de ark ?
Een tak van een olijfboom toch?
Ja !
ok girl volgende, en als je er niet binnen 5 min een gesteld hebt, weet ik er wel 1
Noem de 10 plagen van Egypte
hoe lang duurde de tweede woestijntocht (hoe lang moesten ze nog voor straf in de woestijn blijven)
Yeeh, nou nog n goede vraag verzinnen, want meestal kom ik een beetje uit bij de peppie en kokkie vagen omdat ik er zelf vrij weinig van weet haha. Een vraag, die een beetje van mezelf is en een beetje van google:

De geest is gewillig maar het vlees is zwak.

Deze uitdrukking heeft zn oorsprong in de bijbel. In welke context/verhaal komt deze uitdrukking naar voren?

(handen wassen in onschuld vond ik iets te gemakkelijk )
Bloed en Kikker ,

Luis en Pikker,

Pest en Puist,

Hagel ruist,

Sprinkhaan, dikke duisternis,

Dood wie t eerst geboren is

(de tien plagen in ezelsbrugvorm)

(ik geloof dat luis en mug allebei weleens gebruikt worden; vertalingsverschillen?)
Gullie bent trouwens wel ongeduldig
Die woestijntocht, gokje, 40 jaar?
quote:crini schreef op 03 maart 2008 @ 10:05:

hoe lang duurde de tweede woestijntocht (hoe lang moesten ze nog voor straf in de woestijn blijven)40 jaar in totaal ?
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
quote:crini schreef op 03 maart 2008 @ 10:05:

Noem de 10 plagen van Egypte

water in bloed

zweren

dood oudste jongens

sprinkhanen

vee-sterfte

Dat valt tegen........
Woestijntocht ...eh.........70 jaar ?
BGB, leer anders mijn rijmpje uit je hoofd: in de eerste middelbare (is dus 12 jaar geleden; shit, ik word oud!) geleerd en kan het nog zo oprakelen!
In mijn tijd op de middelbare ging het over Calvijn enzo , Bijbelverhalen is voor mij toch echt lagere schooltijd .
Hmm ik zat op een openbare basisschool, dus geen bijbelles daar. Wel op een katholieke middelbare. Werd eigenlijk niks echt actief aan gedaan, behalve dan die bijbellessen in de eerste klas (rest ging over andere godsdiensten en verder veel ethiek)
Heb alleen maar op openbare scholen gezeten met veel meer aandacht voor de vaderlandse geschiedenis dan voor de bijbel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven