Vooroordelen

05-02-2012 11:34 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me spontaan af of er mensen zijn die geen vooroordelen over mensen hebben?

Wanneer ik naar mezelf kijk, betrap ik mij erop dat ik wel altijd vooroordelen heb. Deze hoeven niet per definitie negatief te zijn, of me tegen te houden met mensen 'in zee' te gaan, maar ze zijn er wel.

Zo is het bijvoorbeeld een vooroordeel dat ik denk dat de meeste forummers op het VF van lezen houden, terwijl dat natuurlijk helemaal niet zo hoeft te zijn.

Dus, zijn er mensen die echt geen vooroordelen hebben?
Iedereen heeft vooroordelen. Iedereen.

Hoeft overigens niet altijd negatief te zijn.
Iedereen heeft vooroordelen. Zolang je je eigen vooroordelen niet als absolute waarheid gebruikt is daar niet zo heel veel mis mee.
Alles geeft aanleiding tot vooroordelen. Je hebt dus ook hele onschuldige vooroordelen, en op basis waarvan je iemand niet afrekent zeg maar.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
ik denk dat het bijna ondoenlijk is om altijd en eeuwig objectief en zonder (voor)oordelen te zijn
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Iedereen heeft vooroordelen. Helpt ons het leven makkelijker te maken om mensen vast een beetje in hokjes in te delen. Het beeld kan vervolgens bevestigd of bijgesteld worden.
Jullie zijn unaniem

En ik heb een spelfout gemaakt in de titel.
Ik heb vooroordelen, positieve en negatieve. Daar ontkom je ook niet aan denk ik; elk mens heeft ze. Belangrijker is wat je met je vooroordelen doet. Houd je vast aan je vooroordeel, of geef je de persoon gewoon een kans. Sluit je je af, of sta je open voor iemand. Je kan dus wel een vooroordeel hebben, maar je kunt er voor kiezen om niet gelijk te veroordelen.
Ik heb ze. Ik weet dat ik ze heb. Mijn kinderen hebben ze ( nog) niet. Dat maakt kinderen in mijn ogen dan wel weer mooi.
Het leuke van vooroordelen hebben is als blijkt dat ze niet kloppen. Dat vind ik altijd een aangename verrassing. Maar vaak kloppen ze ook wel en blijkt dus dat je vooroordelen toch echt wel ergens op gebasseerd zijn.
Denk dat ik als puber de meeste vooroordelen had, probeer nu veel genuanceerder naar het leven te kijken en de mensen daarin. Ik ben echt wel een paar keer totaal de mist ingegaan.
De mist in gaan werkt verhelderend vind ik. Dan word je met je neus op je vooroordelen gedrukt
quote:missy_acy schreef op 05 februari 2012 @ 12:22:

Ik heb ze. Ik weet dat ik ze heb. Mijn kinderen hebben ze ( nog) niet. Dat maakt kinderen in mijn ogen dan wel weer mooi.Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn, maar ik kan me goed herinneren dat ik als kind wel vooroordelen had. Toen ik een jaar of 6 was, gingen we van een groot huis verhuizen naar een flat, omdat mijn vaders bedrijf failliet was gegaan. Ik kan me goed herinneren dat ik tegen mijn zus zei dat ik het wel raar vond, want wij waren geen 'flat-mensen'. En daarmee bedoelde ik dan dat flatmensen toch een ander slag mensen waren dan wij (misschien meer 'ordi' ofzo). Natuurlijk een rare gedachte, maar dat vooroordeel had ik, op die leeftijd al. Kinderen hebben absoluut minder vooroordelen, maar ze hebben ze wel.
Echt? Flat mensen. Mijn kinderen zijn n baby en een peuter. Peuter vindt iedereen lief, en zegt iedereen gedag op straat. Het zal vast wel komen, aangezien ik als ouder ook vooroordelen heb. Maar voor nu vind ik het leuk om te zien dat er ook een leven zonder is, voor zolang het duurt.
Het zou erg arbeidsintensief worden om ieder mens te leren kennen. Daarom maak je een grove selectie. Dat moet wel, om je overlevingskansen zo gunstig mogelijk te maken.

Als ik in een donker steegje een man tegenkom met een bijl dan word ik alert, terwijl hij misschien niks kwaads van plan is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven