Gezondheid alle pijlers

MS en voeding......

12-02-2012 18:01 40 berichten
Hoi!

Ik ben, voor mezelf, op zoek naar ervaringen van mensen met MS die een "dieet" gebruiken. De naam die veel genoemd wordt bij dit "dieet" is Mevr. Maas, zij is de "bedenker".

Ik heb op internet nl. informatie gevonden dat ik erg interessant vind voor mezelf.

Ik heb zelf (nog) geen MS, maar zit wel in de molen en wie weet heb ik over een aantal maanden wel. Ik vind het een nare tijd en ben me dus flink aan het inlezen en dit kwam ik tegen.

Ik ben zelf sowieso al gezonder aan het eten, ga je vanzelf doen als je veel mankeert

Maar goed.....wie o wie kan me tips en inzichten geven?

Alvast bedankt voor de genomen moeite!!

groetjes Leolieke
Ik heb sinds de kort de diagnose MS gekregen en heb daardoor dus enorm veel gelezen over MS en wat voeding kan doen.

Gezond eten is natuurlijk altijd een goed idee, maar ik denk dat een speciaal dieet geen effect zal hebben op je klachten/ziektebeeld. Het is natuurlijk wel zo dat als je goed eet, je je meestal ook goed voelt en daardoor kun je minder last van klachten hebben. Maar meer dan dat is het niet.

Hoe ver zit je in de medische molen met onderzoeken etc?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen MS wel andere chronische ziekten waarmee ik al jaren de invloed van voeding daarop aan het uitzoeken ben.

Wat me opvalt aan de lijst is dat ze wel vleeswaren (is immers vaak varkensvlees) zuivel en naturel chips (te zout) toestaat.

Ik vind dat twijfelachtige produkten, die zou ik zeker weglaten.
Volg de oorspronkelijke stem van je hart.
Voeding heeft bij mij een hele grote invloed op hoe ik me voel dus ik kan me goed indenken dat het bij MS patienten ook zo zal zijn.

Met name varkensvlees, zout en zuivel heeft hele negatieve invloed bij mij. En dan ook echt zo erg dat ik door het huis heenstrompel en de hele dag enorme pijn en ontstekingen heb.
Ik heb zelf van dichtbij MS meegemaakt. MS-patienten reageren vaak sterk op bepaalde voedingsmiddelen. Welke is voor iedereen anders, dus het kan helpen een eetdagboek bij te gaan houden om te achterhalen welke dingen je in jouw geval beter kunt vermijden. Een aantal dingen waarvan ik weet dat ze regelmatig genoemd worden;

- Chocolade

- Koffie

- Oude kaas

De persoon uit mijn omgeving reageerde bijv. gevoelig op japanse zoutjes, en ik heb ook wel eens sinaasappelsap gehoord, dus het kan sterk verschillen.

Heel veel sterkte de komende periode!
Fijn dat er al een aantal reacties staan....

@Cici25; je hebt het dus niet geprobeerd lees ik uit jouw woorden....ik denk dat voeding je lijf ziek kan maken, merk dat als ik netjes eet het beter gaat. Nog niet het MS "dieet" hoor. Ik heb sowieso voeding intolerantie voor bepaalde voeding, en reageer daarop dmv een opgeblazen gevoel en opgezette buik.

Verder zit ik in de molen en ben er nog niet aan toe om dat hier volledig uit te schrijven....je kan er iets over lezen in mijn vorige berichten (zie vergrootglas onder mijn naam).

@jas; mag ik vragen welke chronische ziekte je hebt? Je hebt gelijk in wat je opnoemt, zuivel is voor mij nl. een grote boosdoener, mn het echte room gedeelte. Tja varkensvlees heb ik nog nooit laten staan en zoute chips ook niet.

Wel vermijd ik al zo veel mogelijk E-nummers en wil ook de zoetstoffen gaan schrappen. Wat naar trouwens dat je zo heftig reageert op deze voedingsmiddelen. Hoelang houden je klachten eigenlijk aan als ik mag vragen?

@bergkristal; chocolade heb ik ook gelezen idd....dat eet ik al weinig ivm een gevoel van intolerantie (opgeblazen gevoel). Koffie en oude kaas heb ik vooralsnog niet echt iets van vernomen. Eet ook geen oude kaas trouwens, maar drink wel koffie (3 glazen per dag ongeveer) meestal met 0%vet melk.

Weet jij ook wat de reactie was die er volgde als de persoon bijv. wel japanse nootjes at? En wat deed degene eraan om het te verhelpen?
@ Leolieke: ik heb je even geloept en jouw situatie is heel anders dan de mijne. Ondanks dat ik de diagnose MS heb gekregen, heb ik gelukkig momenteel geen klachten. Ik heb twee keer een ontsteking gehad (zonder heftige uitval) en ben daarvan weer volledig hersteld. Momenteel gaat het al een tijdje goed (en ik hoop dat dat nog lang zo blijft!). Ik slik wel vitamine D, maar verder voel ik niet de noodzaak om op dit moment alles uit de kast te trekken. Daarbij: ik ervaar geen klachten nu, dus ik zou met andere voeding geen verschil kunnen ervaren.

Ik eet gewoon gezond en daar houd ik het bij. Overigens is het effect van een speciaal ''MS dieet'' volgens mij niet bewezen, ik vraag me dus ook af hoe zinvol het zou kunnen zijn...

Veel sterkte met je onderzoeken!
Leolieke, ik doe hetzelfde als jij, vermijd alle zoetstoffen en ook E621 (ve-tsin, MSG, google daar maar eens op, of heb je wellicht al gedaan).

Room en oa roomijs gaat bij mij echt heel erg mis, net als varkensvlees. Dat uit zich in dagenlang hevige pijn (ongeveer 3 dagen) en wat jij ook schrijft opgeblazen gevoel, vocht vasthouden, ontstekingen en algehele malaise gevoel.

Zout heeft er mee te maken dat om je optimaal te voelen je nieren goed moeten werken. Dat is in veel gevallen van chronische ziekte al zwaar en als je dus extra zout neemt hebben je nieren het nog zwaarder.

Interessant om te lezen is oa wat dokter Vogel in zijn boek de kleine dokter (bieb) schrijft over voeding en wat het met je doet.

Varkensvlees die tip kreeg ik ooit, dat het voor minstens 50% minder pijn zou zorgen. Ik vind zelf dat het voor wel 75% minder pijn zorgt.

Ik heb zelf gewrichtsreuma (RA) en chronische bronchitis en ben gevoelig voor eczeem.

Net als Cici slik ik vitamine D en geen medicijnen behalve 1 pufje inhalator, onderhoudsdosering. Ook gebruik ik kiezelaarde.

De tip van geen varkensvlees zou ik zeker proberen, dat vind ik echt een aanrader. Dus ook geen ham oid op brood en geen half om half gehakt.

Ik weet nog lang niet alles en het is een heel werk om het uit te pluizen en uit te vinden maar je doet uiteindelijk jezelf er een groot plezier mee!
Een vriendin van mij heeft MS. Nooit heeft ze van de arts adviezen gekregen over dingen die je beter wel, of juist niet kan of mag eten.

Natuurlijk als je je beter voelt bij bepaalde dingen te eten of juist niet dan is dat aan te bevelen.

Maar je wordt niet zieker of minder ziek van een bepaald etenswaar.

Het in een ziekte die het centrale zenuwstelsel in meer- of mindere mate aantast.

De verminderde informatie- overdracht in het centrale zenuwstelsel kan uiteenlopende klachten en symptomen van Multiple Sclerose in het lichaam veroorzaken.

De meest voorkomende klachten zijn vaak moe, evenwichtsproblemen en het veel moeten plassen. En dat loopt uiteen van heel licht tot behoorlijk zwaar.

De arts heeft haar gewoon het advies te geven om gezond te leven, neem je rust als je moe wordt.

Er is geen geneesmiddel voor MS. De medicijnen die sommige artsen voorschrijven zijn hoofdzakelijk om de de ziekte af te remmen als dat nodig is.
Ik weet wel dat ze, net als bij crohn wat ik heb, aanraden om genoeg vitamine D te slikken.Het liefst datje waarde boven de 100 blijft. Zo heb je minder kans op terugvallen.
Ik zit op dit moment ook in de molen, deze week uitgebreide mri, volgende week de uitslag daarvan. (heel bizar dat ik eind nov ergens schreef dat ik geen ms had na onderzoek, een maand later typische ms klachten kreeg na 4 jr rust en nu weer onder de mri moet)

anywayz, ik lees me ook suf. Ook over voeding, omdat het wel één van mijn interesses is.

wat ik doe is zo puur mogelijk eten, minst bewerkt. Veel groente, minder brood met beleg, fruit, goede vetten eten etc. Ik merk dat ik mij wel beter voel (qua energie vooral). Vooral de salades (80% groente en 20% "lekkers" ) en groene thee zorgen dat ik minder suikerdippen heb en dus minder snaaibehoefte. En dus krijg je minder slechte voeding binnen.

(hier ben ik overigens al langer mee bezig dan eind dec, het is iets wat ik steeds meer en beter in mijn dagpatroon krijg)

Ik slik ook vitamine D, mijn niveau was 39. Te laag dus. Nu slik ik 1600 IE, over 2 mnd weer testen. Idd vitamine D moet liefst boven de 80-90 liggen, met auto-immuun ws nog hoger.

heb je wel eens op het forum van ms gekeken? daar wordt ook veel gesproken (of geruzied) over voeding. het moeilijke is dat nog weinig wetenschappelijk bewezen is.

Ik probeer mijn gezonde verstand te gebruiken; zo min mogelijk bewerkt voedsel eten, weinig suiker , meer puur eten en de 80% regel aanhouden (lukt lang nog niet altijd!).

aantal linkjes:

paleo dieet

terry wahls is een arts die ms kreeg en zichzelf 'genas' met voeding. Even tussen haakjes, want 1 genezing is geen bewijs. Maar wel opmerkelijk.

swank dieet

weston a price

ik heb nog niet alles gelezen, maar deze mensen/dieten worden genoemd ivm ms.
quote:Cici25 schreef op 12 februari 2012 @ 21:18:

Ik slik wel vitamine D, maar verder voel ik niet de noodzaak om op dit moment alles uit de kast te trekken. Daarbij: ik ervaar geen klachten nu, dus ik zou met andere voeding geen verschil kunnen ervaren.

Ik denk dat het idd zo is dat als je weinig klachten hebt, het wel goed vindt zo. Bij mij is dat idd heel anders (helaas). Vitamine D lees is ook veel terug, toch ff op googlen.en misschien gewoon proberen.

Ik eet gewoon gezond en daar houd ik het bij. Overigens is het effect van een speciaal ''MS dieet'' volgens mij niet bewezen, ik vraag me dus ook af hoe zinvol het zou kunnen zijn...

Het is idd niet bewezen, maar ik ben er wel van overtuigd dat als er eens flink onderzoek gedaan wordt naar alle toevoegingen, dat we schrikken. E nummers staan erom bijv. om bekend dat je er heel vermoeid van kan raken en ja ik merk dus een verschil. Het zal vast bij de een iets doen en bij de ander niets, maar daarom vraag ik hier ook ervaringen.

Kijk, MS is niet door voeding te genezen, dat zie ik ook wel. Maar aangezien ik zelf al, zonder de diagnose MS nog, veel voedingsintoleranties heb heeft het extra mijn interesse.

Ik moet toch steeds meer strepen op mijn lijstje, dat is niet anders....en mocht ik idd MS hebben dan ben ik lekker goed voorbereid voor mezelf!

Veel sterkte met je onderzoeken!

Dank je! Kan ik wel gebruiken moet ik eerlijk bekennen....maar met een lach en een traan komt het goed! Heb gelukkig een lieve man, kids en vriendinnen....die weten inmiddels dat ik liever grap over mijn kwalen dan bij de pakken neerzit, dus hoppa we gaan ervoor!!
quote:lipstick000 schreef op 13 februari 2012 @ 10:11:

Een vriendin van mij heeft MS. Nooit heeft ze van de arts adviezen gekregen over dingen die je beter wel, of juist niet kan of mag eten.

Dat kan kloppen idd, is niet wetenschappelijk bewezen.

Natuurlijk als je je beter voelt bij bepaalde dingen te eten of juist niet dan is dat aan te bevelen.

Maar je wordt niet zieker of minder ziek van een bepaald etenswaar.

Mijn nekharen gaan toch wel iets overeind staan.....maar dat is jouw mening. Fijn iig dat jij niet gedwongen wordt om na te denken over je eten, je mag je gelukkig prijzen!

Het in een ziekte die het centrale zenuwstelsel in meer- of mindere mate aantast.

De verminderde informatie- overdracht in het centrale zenuwstelsel kan uiteenlopende klachten en symptomen van Multiple Sclerose in het lichaam veroorzaken.

Kijk....dat heb je idd helemaal goed. Maar juist kan voeding effect hebben op de overdracht. Bij voeding intolerantie sla je vocht op en vocht kan je zenuwstelsel beïnvloeden....snap je?

De meest voorkomende klachten zijn vaak moe, evenwichtsproblemen en het veel moeten plassen. En dat loopt uiteen van heel licht tot behoorlijk zwaar.

Dit kunnen idd klachten zijn, maar helaas zijn er nog veel meer.

De arts heeft haar gewoon het advies te geven om gezond te leven, neem je rust als je moe wordt.

Er is geen geneesmiddel voor MS. De medicijnen die sommige artsen voorschrijven zijn hoofdzakelijk om de de ziekte af te remmen als dat nodig is.

Daar heb ik me nog niet in verdiept.....dus kan ik niets over zeggen.
quote:swiertje schreef op 13 februari 2012 @ 12:32:

Ik zit op dit moment ook in de molen, deze week uitgebreide mri, volgende week de uitslag daarvan. (heel bizar dat ik eind nov ergens schreef dat ik geen ms had na onderzoek, een maand later typische ms klachten kreeg na 4 jr rust en nu weer onder de mri moet)

Jeetje meid wat heftig....wat zal je koppie overuren maken! Ik wil je een hele dikke knuffel geven

anywayz, ik lees me ook suf. Ook over voeding, omdat het wel één van mijn interesses is.

wat ik doe is zo puur mogelijk eten, minst bewerkt. Veel groente, minder brood met beleg, fruit, goede vetten eten etc. Ik merk dat ik mij wel beter voel (qua energie vooral). Vooral de salades (80% groente en 20% "lekkers" ) en groene thee zorgen dat ik minder suikerdippen heb en dus minder snaaibehoefte. En dus krijg je minder slechte voeding binnen.

(hier ben ik overigens al langer mee bezig dan eind dec, het is iets wat ik steeds meer en beter in mijn dagpatroon krijg)

Ja die suikerdippen moeten we idd zien te voorkomen, dan is de dag zoveel makkelijker. Al doe ik het vandaag helemaal fout trouwens... En idd de energie is zoveel beter. Groene thee ben ik ook net mee begonnen, moest ff wennen. Koop het wel vers met trouwens, geen pickwick oid.

Ik slik ook vitamine D, mijn niveau was 39. Te laag dus. Nu slik ik 1600 IE, over 2 mnd weer testen. Idd vitamine D moet liefst boven de 80-90 liggen, met auto-immuun ws nog hoger.

ik ken mijn waarde niet....keertje navragen

heb je wel eens op het forum van ms gekeken? daar wordt ook veel gesproken (of geruzied) over voeding. het moeilijke is dat nog weinig wetenschappelijk bewezen is.

Nog niet ingekeken....misschien nu nog iets te confronterend (bedoel niet het onderwerp voeding hoor, maar helemaal). Wil me er stap voor stap toe zetten. Heb vanaf mijn tienerjaren al veel verwachtte diagnoses gehad....vandaar.

Ik probeer mijn gezonde verstand te gebruiken; zo min mogelijk bewerkt voedsel eten, weinig suiker , meer puur eten en de 80% regel aanhouden (lukt lang nog niet altijd!).

tja...met al die winkels vol "troep" ook niet gek!

aantal linkjes:

paleo dieet

terry wahls is een arts die ms kreeg en zichzelf 'genas' met voeding. Even tussen haakjes, want 1 genezing is geen bewijs. Maar wel opmerkelijk.

swank dieet

weston a price

ik heb nog niet alles gelezen, maar deze mensen/dieten worden genoemd ivm ms.

Ga ik ff lekker in snuffelen! Dank je voor je info!
Tip voor de groene thee, eerst een klein beetje koud water in je glas, dan het kokende water er op en dan het theezakje er in.

Smaakt het heel anders.
Wat reageer jij vervelend en fanatiek op mijn goedbedoelde post leolieke.

Of mag ik alleen zeggen wat jij wil horen?

Haar neuroloog zegt dat eten geen enkele invloed om MS heeft.

Maar als jij "kruidenvrouwtje" wil gaan spelen moet je het vooral doen.

Misschien sorteert het placebo effect bij jou nog enig succes.

Voor jou is dat wel te hopen.
Goede voeding heeft invloed op je hele lichaam, op al je cellen, noem maar op. 99 van de 100 artsen zullen niet zo snel zeggen dat je op je voeding moet letten. Die schrijven hun pillen voor en willen zo zorgen dat je zo min mogelijk last krijgt. Ook die medicijnen zitten in je cellen. Met goede voeding maak je je lichaam sterker en kan het meer aan.

Eten zal je ms niet genezen maar misschien krijg je er wel minder aanvallen/opvlammingen door? Elke dag doen ze meer ontdekkingen van de goede kracht van vitamines en mineralen.

Vergeet nooit de dokter die er achter kwam dat coeliaki veroorzaakt werd door het eten van gluten/graan etc. Dit soort ontdekkingen worden nog steeds gedaan.

En de hoeveelheid mensen met een autoimmuunziekte neemt steeds meer toe. Zo gezond leven we niet meer in de Westerse wereld, en de voeding wordt er ook niet gezonder op.
quote:lipstick000 schreef op 13 februari 2012 @ 15:30:

Wat reageer jij vervelend en fanatiek op mijn goedbedoelde post leolieke.

Of mag ik alleen zeggen wat jij wil horen?

Haar neuroloog zegt dat eten geen enkele invloed om MS heeft.

Maar als jij "kruidenvrouwtje" wil gaan spelen moet je het vooral doen.

Misschien sorteert het placebo effect bij jou nog enig succes.

Voor jou is dat wel te hopen.

Ik ga hier niet op reageren, mijn spaarzame energie gun ik je niet!

Hoop dat jij gezegend bent met een goed lijf(al zou ik nu stiekem willen dat je mijn lijf 2 weken had)
quote:madamemicmac schreef op 13 februari 2012 @ 17:48:

Goede voeding heeft invloed op je hele lichaam, op al je cellen, noem maar op. 99 van de 100 artsen zullen niet zo snel zeggen dat je op je voeding moet letten. Die schrijven hun pillen voor en willen zo zorgen dat je zo min mogelijk last krijgt. Ook die medicijnen zitten in je cellen. Met goede voeding maak je je lichaam sterker en kan het meer aan.

Eten zal je ms niet genezen maar misschien krijg je er wel minder aanvallen/opvlammingen door? Elke dag doen ze meer ontdekkingen van de goede kracht van vitamines en mineralen.

Vergeet nooit de dokter die er achter kwam dat coeliaki veroorzaakt werd door het eten van gluten/graan etc. Dit soort ontdekkingen worden nog steeds gedaan.

En de hoeveelheid mensen met een autoimmuunziekte neemt steeds meer toe. Zo gezond leven we niet meer in de Westerse wereld, en de voeding wordt er ook niet gezonder op.

Hier heb ik niets meer aan toe te voegen!

Helemaal met je eens......vandaar ook mijn zoektocht en het zoeken naar ervaringen van mensen. Samen weet je immers meer dan alleen.
heb je overigens al een afspraak met een neuroloog?

ik kon mijzelf op een wachtlijst zetten voor als er een afspraak uitviel bij de arts. zo kon ik 2 weken eerder komen!

ik denk dat voeding je heel wat kan helpen. ik verwacht er zelf geen wonder van, maar alles wat mijn lichaam sterker en weerbaarder maakt, probeer ik.
Hier een (nieuw) forumlid.... Ik heb zelf nu ong. 7,5 jaar MS.

Ik ben erachter gekomen dat er een aantal voedingsmiddelen zijn waar ik veel last van krijg.

Als ik dingen eet waar het E nummer 621 of kaneel in zit dan krijg ik binnen no time heel veel pijn in mijn benen en wordt het lopen lastiger. Ook krijg ik last van cacao (chocola). Ik ben er "per ongeluk" achter gekomen. Dan had ik hele goede dagen zonder pijn en ging ik lekker aan de thee met chocola dan ging het mis.

Je moet je lichaam echt goed leren kennen. En dat is heel moeilijk. Het lijkt wel of er een bepaalde hoeveelheid voor nodig is. Van 1 chocolaatje krijg ik geen last, maar eet ik er 3 dan gaat het mis. Zo is het ook met speculaas. 1 koekje gaat goed, maar eet ik appeltaart met kaneel dan gaat het fout.

Zo ben ik nog steeds aan het uitvogelen waar ik nog meer niet goed tegen kan. Ik heb wel eens dat de pijn spontaan op komt zetten na bv een etentje. Dan moet ik echt gaan "zoeken" waar het vandaan zou komen.

Ik was altijd heel sceptisch tegenover reacties op voedsel, maar ik ben nu echt overtuigd dat voedsel wel degelijk invloed kan hebben op je gestel.

Ik hoop dat je eruit gaat komen. Het is een heel gepuzzel en gezoek, maar je gaat er vanzelf achter komen waar je goed en niet goed op reageert.

Succes!
Hallo allemaal, Leolieke,

Toen ik in de mallemolen terecht kwam heb ik net als jij een hoop geploeterd en gelezen, kan zowel nuttig zijn en ook om gek van te worden..Mijn mallemolen duurde niet zolang, ik kreeg binnen een paar weken te horen MS.

Ik ben begonnen met behoorlijke uitval, behalve alles boven borsthoogte voelde ik helemaal niets meer gedurende een aantal weken. Daarna uitval in mijn arm, krampen en teken van Lhermitte heel erg sterk.

Als je dan MS hoort gaan er allerlei belletjes rinkelen, zoals je zegt, dan wil je opeens wel op je voeding en levensstijl letten..

wat ik vanaf het begin duidelijk voor ogen heb gehad: het ziekenhuis/ neurologen is 1 (belangrijk) ding, jouw levensstijl/ voeding en alles wat daar bij hoort is een ander (belangrijk) ding en de eerste zal zich nooit in grote mate met de laatste bemoeien omdat het nou eenmaal een andere insteek is (helaas).

Naast het bezoek aan mijn neuroloog ben ik vanaf begin ook bij een complementaire arts gegaan waar ik regelmatig naartoe ga. Deze arts kende ik via een kennis. Let wel: het is een arts, studeerde zowel reguliere als complementaire geneeskunde en is volgens beide ook onderhevig aan regels en controles.

Nu, mijn ervaring met betrekking tot jou vraag (in context van behandeling bij complementaire arts):

Voeding is een van de allerbelangrijkste dingen, eigenlijk voor alles, maar voor iemand met een ziekte/ aandoening etc nog veel meer.

MS wordt vooralsnog gezien als een auto-imuunziekte waarbij onstekingen ontstaan in het centrale zenuwstelsel. Het eten van voeding die je niet goed verdraagt/ stress/ inentingen die je imuunsysteem een optater hebben gegeven -> het ontzorgt allemaal voor mini-ontstekingen in jouw lichaam. Als dit in te grote mate voorkomt verhoogt dit in geval van MS de kans op aanvallen.

Zaak is dus om de ontstekingsreacties in jouw lichaam tot een minimum te beperken. Een van de belangrijkste zaken hierbij is voeding. Je kunt gaan raden wat je allemaal bekomt en niet, maar dat is erg lastig. Ik heb een ImuPro test gedaan waarbij zo'n 380 voedingsmiddelen/ stoffen worden getest (het betreft voedingsintoleranties-> anders dan allergieen). Hieruit rolden een aantal dingen die ik moet vermijden of schrappen. (Jarenlange buikpijn was daarmee eindelijk verleden tijd).

Naast dit worden in herhaalde behandelingen op basis van homeopathie en metingen gekeken welke stoffen (bijv. resten van inentingen) in je lichaam voorkomen en zorgen voor ontstekingen. Ook neem ik vitamine B12 en D, iets wat mijn eerste neuroloog niet nodig vond. Voor vitamine D zat ik in de 70 terwijl nu uit studies is gebleken dat mensen met MS minsten aan de 120 waarde moeten komen. afgelopen tijd is vitamine D opeens helemaal hip. (om het nog wat gecompliceerder te maken, welke soort vitamine D/ B12 je neemt, kan ook nog wat uitmaken, er zijn namelijk verschillende samenstellingen, waar je lichaam verschillend op kan reageren.)

al met al ben ik nu dus 2 jaar bezig, mijn lichaam te zuiveren van vanalles was stress/ ontstekingen veroorzaakt. Sommige mensen vinden dat debiel en zonde van mijn tijd.

ik heb een boel meer energie als vroeger. ik ken mijn lichaam beter en merk nu pas hoe weinig aandacht je het normaal geeft als je lichaam protesteert. Ik heb in de eerste periode 4 aardige aanvallen gehad van MS. Ik ben naderhand overgestapt naar een fijne neuroloog in het ms-centrum in nijmegen. Deze vond dat veel en was sceptisch over het feit dat ik geen medicijnen wilde nemen.

Afgelopen zomer hebben we een herhalingsscan gedaan, Hierop waren zover hij kon zien geen nieuwe ontstekingen te zien. Wel nog een kleine actieve. Na dat onderzoek en het feit dat ik het eerste jaar een paar zware aanvallen, dicht na elkaar, en het 1,5 jaar daarna niet meer leidde ertoe dat hij erin kon komen dat ik geen medicijnen neem nu.

Een arts in het ziekenhuis kan niet instaan voor andere behandelingen. Helaas is het gat tussen reguliere en complementaire geneeskunde daarvoor te groot. Ik zou zeggen gebruik je verstand en neem van beide het beste. Sla geen goede adviezen in de wind, maar neem niet alles zomaar aan (dan had ik al 2 jaar lang zware medicijnen gehad, waarvan neuro nummer 2 zei dat hij dat in het begin al helemaal niet had aangeraden).

Kijk eens naar wat er bij het kweken van een komkommer in een kas al niet allemaal wordt gemeten en gecontroleerd aan waarden zowel buiten als binnen het plantje zelf. Ons lichaam is niet anders, het reageert op allerlei dingen. Het 'nare' van het volgen een complementair pad (wat zo regulier zou moeten zijn) is dat je er iets voor zal moeten doen, en meestal er wat dingen voor laten.

Maar ik heb het zo gevoeld: ik kan zélf iets doen.

Ik hoop dat je je weg vindt, ook alle anderen natuurlijk (heb niet alles gelezen). Veel sterke!
Je hebt weinig energie. Stop dat niet allemaal in een klein onderdeel als voeding.

Verwacht geen wonderen.

Gezond eten is een must, maar geneest de ziekte niet.

Heb je weleens een allergietest gehad, gebaseerd op voedsel?

Voorderest zou ik als ik jou was de afschuwelijke opmerking richting Lipstick verwijderen.

Die opmerking van jou is naar.

Plaats jezelf niet zo in de slachtofferrol en reageer normaal op goedbedoelde adviezen.

Je gaat mensen niet een ziek lijf toewensen, ben jij nou gek.
Schoonvader heeft/had MS. Hij had een dieet. Weet de naam niet, maar hij at sowieso vegetarisch (vis mocht wel en kip??? ook). Daarnaast at hij veel lijnzaad door zijn producten heen en had hij speciaal zuurdesembrood. Veel van de producten kwamen van de natuurwinkel. Helaas was de MS bij mijn schoonvader progressief (pas nadat hij het 20 jaar had) en ging hij door tig verslikkingslongontstekingen over op sondevoeding.
Jeetje Nudan1 je zet me nog meer op scherp! Wat goed om te lezen dat het jou ook zo helpt.

Wat ik me afvroeg; jij krijgt na iets fouts te hebben gegeten pijn in je benen, heb jij misschien ook een wat afknijpend gevoel in je keel? Dus het gevoel dat het allemaal op gaat zetten en de ademhaling iets zwaarder maakt.

Bovendien ben ik wel benieuwd of jij ook problemen hebt met voeding waar echt vette room in zit, herken je daarin iets?

Speculaas is voor mij ook een fout iets evenals (soms) appeltaart, en hoe het nou weer kan dat het soms is.....??

Maar bij mij zijn de kenmerken als eerste het knijpende gevoel in mijn keel. En ik krijg soms al zo moeilijk eten weg, erg vervelend.

Ik wil hier toch iets meer toelichten van mijn klachten, al zal ik niet alles hier neerzetten. Nu alleen even het meest relevant.

Ik heb al vanaf mijn tienerjaren een probleem met mijn gewrichten. Dagelijks pijn en inmiddels niet meer aan het werk. Wilde me niet af laten keuren, dacht dat het wel ging na een tijdje rust....helaas.

TJa en en vermoeidheid, wat een drama!

Wat er nu is gebeurd is opzich erg gek allemaal....ik heb sinds eind okt. geen gevoel meer in mijn blaas, voel niet wanneer ik moet gaan, tenzij hij mega vol zit (gisteren 900ml!).

Dit is voor mij duidelijk geworden na een operatie, maar na lang denken heb ik deze klachten eigenlijk al langer, maar nooit over nagedacht. Andere klachten stonden meer op de voorgrond.

Gelukkig is mijn sluitspier prima, dus ik verlies geen urine en ik kan gewoon plassen als ik ga zitten op het toilet.

(meer hierover kan je ook lezen onder mijn loepje).

Ik ben nu bij een uroloog geweest en daar heb ik aangegeven dat ik een positieve ANA-test heb (geeft aan dat er een auto-imuunziekte in je lijf zit(al kan deze ook fout positief zijn)) en dat mijn internist, waar ik onder controle ben, er van overtuigd is dat ik iets heb, maar welke is de vraag.Verder heb ik veel MS gerelateerde klachten.Tja en dan nu die uitval....

Ik heb de uroloog verteld dat ik de angst heb dat het toch MS zal zijn en, helaas, snapt hij donders goed mijn angst, aangezien dit idd vaak een teken is.

Ik heb mijn internist nog niet van de uitval op de hoogte gesteld, ik noem het maar struisvogelpolitiek, mooier kan ik het niet maken.

Ik krijg nu onderzoeken naar de blaas, maar ik moet eerst geopereerd worden aan mijn heup begin maart.

Hiermee ben ik ruim 2 maanden zoet en op 10 mei volgt dan het laatste blaasonderzoek met daarna een gesprek.

Dit is het even voor nu...mijn hulp komt binnen en dan is typen wat moeilijker om me koppie erbij te houden..

Tot later! leolieke

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven