Wie is wat aan het haken?

18-09-2011 20:37 3013 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg me gewoon af wat de haaksters onder ons aan het maken zijn. Ik ben vanavond aan dibbes draak uit amigurumi & more begonnen. Nadat ik vanmiddag polly van deliciouscrochet.com heb afgemaakt. Die is echt leuk geworden

(plaatje linken lukt me even niet)

Wat zijn jullie aan het maken
Little turtle, zoals ik 'm lees is 'ie als volgt:

Rij 1: 8 lossen haken en hier met een halve vaste een ringetje van maken

Rij 2: 2 vasten in de eerste steek, 1 vaste in de 2e steek, 1 vaste in de 3e steek, 2 vasten in de 4e steek. Dit riedeltje 1x herhalen. Je hebt dan in alle 8 de basissteken "iets" gedaan en bent dan weer terug bij 't begin, maar je hebt nu wel 12 steken.

Rij 3: In elke steek 1 vaste haken.

Rij 4: 2 vasten in de 1e steek, 1 vaste in de 2e, 3e, 4e en 5e steek, 2 vasten in de 6e steek. Dit riedeltje 1x herhalen. Je hebt dan in alle 12 steken weer "iets" gedaan, bent weer terug bij het begin en hebt nu 16 steken.

Het getal tussen haakjes wat achteraan staat, geeft steeds aan hoeveel steken je na elke rij hebt.

Wat ik altijd heel fijn vind werken, is om een marker in de laatste steek te doen (kan met een paperclip, maar ze verkopen er ook speciale dingetjes voor), dan kun je altijd zien of je niet onderweg ergens wat vergeten bent.

Net voor ik de laatste steek ga haken, haal ik de marker er even uit en als ik de laatste steek gehaakt heb, steek ik 'm daar meteen weer doorheen.

Ik hoop dat je hiermee verder komt!!!
Peetje, ik lees hem ook zo . Ben benieuwd hoe hobbes eruit komt te zien. Op het plaatje ziet hij er wel erg schattig uit.

Little turtle succes!

Ik gebruik als marker een ander kleur touwtje. Deze loopt door mijn hele haakwerk heen en als ik klaar ben trek ik hem eruit. Werkt prima.

Kaatje, ik had al zo'n vermoeden
is Catania Fine iets om mee te haken? Gebruik nu altijd gewone Catania maar zit er veel verschil in? Is het veel fijner of ietsie fijner?
Ik heb een 'clover' haaknaald besteld, maar ik vind hem heel stug haken... Hebben meer mensen dat? Het leek/voelde alsof ik veel te strak aan het haken was.

Ik ben daarna weer met mn 'oude' haaknaald verder en toen voelde het weer een stuk soepeler.

De clover haaknaald is ook van 'mat' materiaal en mn andere (met softgrip) is dat niet. Heeft dat hier mee te maken?
ik snap wel een beetje wat je bedoelt, maar toch vind ik de clover alsnog fijner haken...
Ik heb nog een klein vraagje. Mijn pip is af, maar ben een paar keer tegen een euvel aan gelopen.

Als je begint, dan haak je 4 lossen tot een ring. En dan moet er in de ring 6 vasten. Maar als ik dat doe, krijg ik geen ring meer, maar blijft er een stuk over omdat die 4 lossen 'langer' zijn dan die 6 vasten. Ik heb van alles geprobeerd, maar ik blijf houden dat ik eigenlijk zo'n vier steken tekort kom.

Ik hoop dat jullie me begrijpen. Wat doe ik verkeerd?
Deze hartjes zijn het dus geworden...

En dit poppetje.

Vittel, ik gebruik altijd een magic loop, dan heb je dat probleem niet. In de boekjes van Christel Krukkert staat uitgelegd hoe dat moet, maar je kunt 't ook hier vinden:

Magic loop haken

Op deze manier hou je nooit ruimte over en is 't gaat je in 't midden ook zo goed als dicht.

Succes!
Vittel, ik gebruik ook de magicloop, zo krijg je hele mooie kleine gaatjes.

Rozenbloempje, wat een mooie hartjes. Je poppetje vind ik ook erg schattig.

Jose, dat stroeve had ik in het begin ook. Maar of het stroeve gaat er af of het went. Ik merk nu geen verschil meer met mijn clover of gewone naald.

Melice, ik heb nooit gehaakt met catania fine. Dus ik kan je niet vertellen of het fijn haakt.

Ik zit nu te wachten op de wegenwacht. Hoop maar dat ze opschieten. Mijn auto heeft het tijdens de hele strenge vorst gedaan. Nu is het boven nul en stopt ie ermee, grrrrr.
quote:PeetjeP schreef op 13 februari 2012 @ 13:19:

Little turtle, zoals ik 'm lees is 'ie als volgt:

Rij 1: 8 lossen haken en hier met een halve vaste een ringetje van maken

Rij 2: 2 vasten in de eerste steek, 1 vaste in de 2e steek, 1 vaste in de 3e steek, 2 vasten in de 4e steek. Dit riedeltje 1x herhalen. Je hebt dan in alle 8 de basissteken "iets" gedaan en bent dan weer terug bij 't begin, maar je hebt nu wel 12 steken.

Rij 3: In elke steek 1 vaste haken.

Rij 4: 2 vasten in de 1e steek, 1 vaste in de 2e, 3e, 4e en 5e steek, 2 vasten in de 6e steek. Dit riedeltje 1x herhalen. Je hebt dan in alle 12 steken weer "iets" gedaan, bent weer terug bij het begin en hebt nu 16 steken.

Het getal tussen haakjes wat achteraan staat, geeft steeds aan hoeveel steken je na elke rij hebt.

Wat ik altijd heel fijn vind werken, is om een marker in de laatste steek te doen (kan met een paperclip, maar ze verkopen er ook speciale dingetjes voor), dan kun je altijd zien of je niet onderweg ergens wat vergeten bent.

Net voor ik de laatste steek ga haken, haal ik de marker er even uit en als ik de laatste steek gehaakt heb, steek ik 'm daar meteen weer doorheen.

Ik hoop dat je hiermee verder komt!!!

PeetjeP en Tumtum, dank je voor de hulp . Ik begrijp nu wat ik moet doen, alleen.. ik doe echt iets fout! Rij 1 lukt, ik heb idd 8 lossen, maar als ik dan klaar ben met rij 2, heb ik ineens 12 vasten, terwijl het er 8 moeten zijn, toch?

Ik wist niet dat haken zo ingewikkeld was

Sowieso vind ik het raar; ik ben voor mijn gevoel bezig een rondje te haken, terwijl het een hartvormige cactus hoort te worden...

Pff sorry voor m'n vele vragen! Maar hoop echt dat het kwartje nog gaat vallen.

@ Tumtum: balen van je auto.. Hoe is het nog afgelopen?
Turtle, het klopt dat je bij de tweede toer 12 steken hebt. Want je meerdert hier en daar. Het aantal steken wat je aan het einde van je toer moet hebben staat tussen haakjes en bij toer 2 staat (12) dus dat gaat helemaal goed. Ik denk dat je je cactus/lapje dubbelvouwt op het eind (dan is hij ook wat steviger ).

Met mijn auto is alles goed. Ze waren erg snel. Ik was maar een half uur te laat. Het voordeel is dat ik geen vaste werktijden heb, dus niemand had me nog gemist. Maar het was wel even balen
Dank jullie wel voor de tip! Ik ga het meteen proberen.
Ik zit op het strand een sneeuwpop te haken. Lijf is af, nu de rest nog. Moet alleen af en toe even afkoelen in de zee of zwembad . Voor de rest weinig te melden, heb helaas geen tijd om alles te lezen. Haak ze allemaal
Weet hier iemand toevallig of er ook online wolwinkels zijn die wol verkopen in ongeveer dezelfde prijsklasse als de wol van action en zeeman? Ik kan me niet echt veroorloven om er meer aan uit te geven per bol, maar ben t zat dat de voorraad bij de winkels bij mij zo wisselt, en ik bijna onmogelijk een paar bollen bij kan halen als ik van een kleur te weinig heb gekocht.
marktplaats? Ik heb nieuwe bollen wol voor 40 euro gekocht in 5 verschillende kleuren. Dus leuke hoeveelheiden voor dekens, etc. Voor grotere projecten iig.
Het duurde even maar hier een foto van mijn ripple (nou ja, wat er van af is dan..... ). Hij is nu pas 32 cm breed dus ik ben nog wel even bezig. Ik wordt wel helemaal blij van de kleuren.

Lisette, ik zie je al helemaal zitten. Onder een palmboom, mooie blauwe zee en wit zand onderwijl hakend aan een sneeuwman

Pinks, ik heb geen idee. De sites zullen er best wel zijn, maar ik heb ze (nog) niet gevonden. Ik vind het overigens toch wel lastig om wol te kopen op het internet.
quote:pinks schreef op 15 februari 2012 @ 12:05:

Weet hier iemand toevallig of er ook online wolwinkels zijn die wol verkopen in ongeveer dezelfde prijsklasse als de wol van action en zeeman? Ik kan me niet echt veroorloven om er meer aan uit te geven per bol, maar ben t zat dat de voorraad bij de winkels bij mij zo wisselt, en ik bijna onmogelijk een paar bollen bij kan halen als ik van een kleur te weinig heb gekocht.

Ik gebruikt zelf ook vaak phildar impact 3,5. Deze verkopen ze in wolwinkels, euroland en in diverse webwinkels. De prijs ligt tussen de 1 euro en 1,30 euro. Koop het zelf nooit in een webwinkel.

Ik haak ook vaak met schachenmayr bravo. Deze kost ongeveer 1,30 euro. Ik weet niet wat het bij de action kost.
quote:lisettev schreef op 15 februari 2012 @ 10:10:

Ik zit op het strand een sneeuwpop te haken. Lijf is af, nu de rest nog. Moet alleen af en toe even afkoelen in de zee of zwembad . Voor de rest weinig te melden, heb helaas geen tijd om alles te lezen. Haak ze allemaal
quote:pinks schreef op 15 februari 2012 @ 12:05:

Het is 80 cent voor 50 gram.

Het voordeel vind ik de hoevelheid kleuren.

http://www.ltcleiden.nl/p ... 85005&plaatje=44068-60828

http://www.ltcleiden.nl/d ... producten&zonderheader=38
quote:Tumtummetje schreef op 15 februari 2012 @ 15:14:

Het duurde even maar hier een foto van mijn ripple (nou ja, wat er van af is dan..... ). Hij is nu pas 32 cm breed dus ik ben nog wel even bezig. Ik wordt wel helemaal blij van de kleuren.

[afbeelding]

Lisette, ik zie je al helemaal zitten. Onder een palmboom, mooie blauwe zee en wit zand onderwijl hakend aan een sneeuwman

Pinks, ik heb geen idee. De sites zullen er best wel zijn, maar ik heb ze (nog) niet gevonden. Ik vind het overigens toch wel lastig om wol te kopen op het internet.Wauw, hij wordt echt prachtig.
Haha, tumtum, onze ripple heeft hetzelfde patroon!
Wow Tumtum dat ziet er gaaf uit zeg. Hoeveel steken heb je opgezet in het begin? Zo te zien wordt het een tweepersoons deken? Hij is prachtig in ieder geval. Ik heb de wol al gehaald om een ripple te maken, gewoon bij de Action en Pipoos. Was klaar voor nog geen 40 euro. Maar eerst de wooleater klaar maken en dat schiet al op
quote:maylea schreef op 15 februari 2012 @ 16:40:

[...]

Het is 80 cent voor 50 gram.

Het voordeel vind ik de hoevelheid kleuren.

http://www.ltcleiden.nl/p ... 85005&plaatje=44068-60828

http://www.ltcleiden.nl/d ... producten&zonderheader=38

Super, dank voor de link!

Action heeft wel stabiel wol in het assortiment bij mij in de buurt, maar dan weer niet zo veel kleuren.

Ik ben al aan het nadenken wat het volgende project wordt. Ik heb nu een granny-stripes deken gemaakt en een ripple, zou eigenlijk wel nog een willen maken maar weer met een andere steek/ander patroon. Iemand nog briljante suggesties?
Maylea, heb jij daar al eens besteld? Ik kan namelijk nergens vinden voor welke naalden ze zijn bedoeld.

Letscandy, ik heb echt geen idee meer hoe veel steken het waren. Hij is wel extreem breed hoor. 2.10 m maar straks kunnen we er met de hele familie onder .

Pinks, hier geen suggesties (ik pik meestal jullie ideeen )

Karan, grappig dat we hetzelfde patroon gebruiken. Ik vind de overgangen zo erg leuk .
Hee, die hele site doet t nu niet meer! Of ligt dat aan mij?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven