Geld & Recht alle pijlers

Pensioen bij meerdere partijen

14-02-2012 08:31 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen!

Ik heb mijn pensioen bij meerder partijen lopen. Lijkt me handig om dit bij 1 partij onder te brengen? Kan dat zomaar? En kan ik dan 1 partij vragen om de pensieoen bij de andere partijen 'weg te halen'? Geen idee hoe dit werkt namelijk. Alvast bedankt!

Groeten,

Noerie
Alles kan, maar ook alles kost geld... maw je verliest pensioen jaren.
Bedankt voor je reactie. Dan maar niet doen dus.
@Spectral: is dat zo? Volgens mij niet per definitie.

@Noerie: In rpincipe maakt het niet heel veel uit als je pensioen bij meerdere partijen ligt, dat betekent alleen dat je straks uit heel veel verschillende potjes geld krijgt als je met pensioen gaat.

Volgens mij mag je geld uit een pensioen halen, maar zitten daar wel voorwaarden aan en is het beste moment omdat te doen op het moment dat je een nieuwe baan hebt waar een nieuwe pensioenverzekering bijhoort (en zou het dan dus ook zo goed als gratis moeten zijn)

Dan nog kan het handiger zijn om het bij verschillende partijen te laten staan omdat de kosten die gerekend worden en de voorwaarden per pensioenverzekeraar anders zijn. Dus eerst goed uitzoeken hoe die pensioenverzekering in elkaar steekt en dan kijken of het voordeliger is om over te stappen. Al kan ik me voorstellen dat als je echt kleine bedragen hebt lopen dat je er dan alsnog voor kiest om het over te hevelen gewoon om het aantal terug te brengen.
Dat wat hierboven staat over verlies van pensioenjaren klopt niet, dat was vroeger zo. Als je binnenkomt bij een nieuw pensioenfonds wegens een nieuwe baan krijg je vaak een formulier waarmee je waardeoverdracht kunt vragen. Ik weet niet hoe het werkt als je het tussendoor wilt, maar dat kun je vragen aan je huidige pensioenfonds. Momenteel is het wel zo dat veel waardeoverdrachten in de ijskast liggen omdat de dekkingsgraden van een groot aantal pensioenfondsen onder de 100% liggen. Zodra die percentages weer goed zijn, worden de waardeoverdrachten in werking gezet.
Binnen een x aantal maanden moet je dat regelen, daarna kost het zeker wel geld...
quote:hedda2hedda schreef op 14 februari 2012 @ 08:57:

Momenteel is het wel zo dat veel waardeoverdrachten in de ijskast liggen omdat de dekkingsgraden van een groot aantal pensioenfondsen onder de 100% liggen. Zodra die percentages weer goed zijn, worden de waardeoverdrachten in werking gezet.

Dit klopt voor collectieve waardeoverdrachten (dus een heel fonds gaat op in een ander (groter) fonds bijvoorbeeld een ondernemingspensioenfonds gaat over in een bedrijfstakpensioenfonds, maar niet voor individuele waardeoverdrachten.

Individuele waardeoverdrachten kunnen binnen een bepaalde periode na indiensttreding worden aangevraagd. Hierbij is het belangrijk om te kijken wat de voorwaarden van het pensioen zijn welke je over wil dragen en de nieuwe. Stel je heb een eindloonregeling bij pensioenfonds 1 en een toegezegde bijdrageregeling bij fonds 2. Dan zou het gunstiger kunnen zijn om het deel dat je hebt opgebouwd bij pensioenfonds 1 te laten staan omdat dit een veel uitgebreidere regeling is. Je bouwt echter geen verder pensioen op bij fonds 1, dus het loon dat je op het laatst had is het pensioengevend salaris minus franchise.

Kortom, het verschilt per situatie wat gunstig is.

Overigens kunnen kleine pensioenen afgekocht worden door het pensioenfonds. Doe dit niet! Ook al heb je maar een jaar of 2 iets opgebouwd, aan de contante waarde nu (maximaal een paar honderd euro) heb je veel minder dan het pensioen in de toekomst hoe weinig dit ook lijkt. Pensioenfondsen willen kleine pensioenen graag afkopen om administratiekosten te besparen. Je kunt dit beter door middel van een waardeoverdracht naar je nieuwe pensioen over laten zetten.
Wow, bedankt! Ik ben nu werkeloos helaas en hard ana het solliciteren. Als ik dan straks die nieuwe baan heb is het dus het tijdstip om wat te gaan doen. Ik ga me maar eens inlezen in die waarde-overdrachten. Bedankt voor jullie info!
Na indiensttreding moet je inderdaad binnen een bepaalde periode waardeoverdracht aanvragen. Ook voor individuele waardeoverdrachten geldt dat zij in de ijskast blijven als de dekkingsgraden niet hoog genoeg zijn (uit eigen ervaring).

Als je waardeoverdracht aangevraagd hebt (en overdracht is mogelijk i.v.m. dekkingsgraden), krijg je een overzicht waarop je pensioenrechten zijn als je geen overdracht doet en wat je pensioenrechten zijn na overdracht. Op dat moment kun je beslissen of je wel of niet wilt overdragen. Als je meerdere oude pensioenaanspraken hebt, kun je per pensioenaanspraak beslissen of je wel of niet overdraagt.
@ Modus: Jouw informatie klopt niet! Individuele waardeoverdrachten worden wel stilgelegd als één van beide pensioenfondsen onder die dekkingsgraad zitten! De waardeoverdracht vraag je wel aan, maar de transactie leggen ze in de ijskast.
Waardeoverdracht moet binnen zes maanden. Daarna ben je afhankelijk of het fonds wil meewerken (ze hebben geloof ik wel met elkaar afgesproken dat ze ook na die zes maanden waardeoverdracht doen maar je hebt er dan dus geen recht meer op en afhankelijk van de welwillendheid van het fonds)
quote:modus schreef op 14 februari 2012 @ 09:52:

Overigens kunnen kleine pensioenen afgekocht worden door het pensioenfonds. Doe dit niet! Ook al heb je maar een jaar of 2 iets opgebouwd, aan de contante waarde nu (maximaal een paar honderd euro) heb je veel minder dan het pensioen in de toekomst hoe weinig dit ook lijkt. Pensioenfondsen willen kleine pensioenen graag afkopen om administratiekosten te besparen. Je kunt dit beter door middel van een waardeoverdracht naar je nieuwe pensioen over laten zetten.Kun je een dergelijke afkoping ook aanvragen? En zitten daar dan nog tijdslimieten aan verbonden? Ik heb nog een klein pensioentje lopen dat afgetrokken gaat worden van mijn ouderdomsuitkering, dus als ik de contante waarde daarvan uitgekeerd zou kunnen krijgen op enig moment voor ik recht heb op een uitkering, dan zou dat erg voordelig kunnen zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven