Geld & Recht alle pijlers

Aftrekpost, geld terug?

15-02-2012 19:48 16 berichten
Sorry, nog een (domme) belastingvraag!

Ik kan over 2011 studiekosten als aftrekpost opvoeren omdat ik geen studiefinanciering meer kreeg (zonet belastingtelefoon gebeld).

Nu vroeg ik me af: als je een aftrekpost opvoert (en we gaan er even vanuit dat die wordt goedgekeurd), betekent dat alleen dat je minder belasting hoeft te betalen? (dus dat jouw te betalen bedrag wordt verminderd met de aftrekpost)?

Of krijg je ook geld terug als jouw aftrekpost hoger is dat je te betalen belasting?

Edit: en hoe zit dat als je bijverdiensten hebt zoals freelance werk? Ik kreeg meestal zo'n 300 terug van de belasting omdat ik 2 inkomstenbronnen heb en maar bij 1 loonheffingskorting krijg. Vorig jaar kreeg ik echter maar 100 terug, omdat ik veel freelance had gewerkt waar nog belasting over moest. Hoe zit dat dan dit jaar, trekken ze die studiekosten dan af van de belasting die ik over mijn freelance uren moet betalen? Of wordt alles op 1 hoop gemikt?
Alle reacties Link kopieren
Dan krijg je geld terug.
quote:bliefjeblaf schreef op 15 februari 2012 @ 19:51:

Dan krijg je geld terug.

Alle opgevoerde studiekosten? (excl de drempel van 500 dus)

Dus ook als ik minder dan dat aan belasting hoef te betalen?
@Willemeen:

Belasting betalen werkt ongeveer zo.

Je hebt een inkomen (eventueel uit meerdere bronnen, dus werk 1, werk 2, freelance werkzaamheden).

Over dat inkomen betaal je belastingen en doe je een bijdrage aan de sociale lasten. Dat is in Nederland progressief opgebouwd, dat betekent dat je een hoger percentage belasting gaat betalen als je meer verdiend. Dat zijn de zogenaamde belastingschijven.

Over de eerste 18.000 euro betaal je 33%

Over 18.000 euro tot 33.000 betaal je 41,95%

Over 33.000 euro tot 55.000 betaal je 42%

Daarboven betaal je 52% belasting.

Omdat het onhandig zou zijn als je dit aan het eind van het jaar in 1 keer terug moet betalen wordt dit vooraf voor je berekend door je werkgever. Maar werkgevers weten van elkaar niet precies hoeveel je verdiend dus die berekening is niet helemaal precies. Daarom moet je aan het eind van het jaar bepalen wat nu precies je inkomen is en hoeveel belasting je precies moet betalen.

Omdat de overheid sommig gedrag wil belonen (een huis kopen, studeren) wordt er voor precies wordt bepaald wat je inkomen nog is gekeken of je aftrekposten hebt. Aftrekposten zijn (de naam zegt het eigenlijk wel) posten die je mag aftrekken van je inkomen voor de belasting wordt berekend.

Dus als je uit baan 1 10.000 euro verdiend en uit baan 2 20.000 euro en uit je freelance werk 3.000 euro dan verdien je in totaal 33.000 euro.

Je mag sommige kosten die je hebt gemaakt daarvan dus aftrekken, bijvoorbeeld 3.000 euro voor je studiekosten.

De belasting wordt dan berekend alsof je 30.000 euro hebt verdiend. Dus eerst over 18.000 euro 33% en dan over 30.000-18.000 euro 41,95%.

Omdat er al een voorlopige berekening is gemaakt door je werkgever kan het zo zijn dat je precies genoeg betaald hebt (meestal als je 1 werkgever hebt), dat je niet genoeg hebt betaald (grotere kans als je meerdere werkgevers hebt, helemaal als je freelance hebt gewerkt en over dat inkomen nog geen loonbelasting hebt betaald) of dat je teveel hebt betaald (vaak als je meerdere werkgevers hebt waar je een klein inkomen mee hebt).
De aftrekpost wordt afgetrokken van je inkomen, en niet van de te betalen belasting. Het kan er wel voor zorgen dat je geld terugkrijgt.
quote:willemeen schreef op 15 februari 2012 @ 20:10:

[...]

Alle opgevoerde studiekosten? (excl de drempel van 500 dus)

Dus ook als ik minder dan dat aan belasting hoef te betalen?Nee dus, de studiekosten zijn een aftrekpost op je inkomen hoeveel je terugkrijgt hangt af van in welke belastingschaal je inkomen wordt belast.
Was het maar zo simpel. De aftrekpost minus drempelbedrag verlaagt het belastbaar inkomen. Oftewel; over het bedrag wat je kunt aftrekken hoef je "geen" belasting te betalen. Teruggave is in de norm nooit hoger dan het totaalbedrag dat je afgedragen hebt aan belasting over dat jaar. Enkele uitzonderingen daargelaten zoals bijv. wanneer men zeer hoge ziektekostenaftrek heeft, waarbij soms andere regelingen gelden.

Klinkt allemaal best lastig, maar download gewoon eens het aangifteprogramma en ga invoeren. Dan wordt het al snel duidelijk, zeker als je eens een keer de gegevens uitprint. Is echt goed te volgen qua invullen en daarna inzicht te krijgen in hoe het nu eigenlijk werkt en het dus geen "euro aftrek is euro terug" is.
when you wish upon a star...
Kaaatje en stella, bedankt voor de antwoorden!

Heb ik toch nog vragen dan. Hoe kun je dan geld terugkrijgen? Als je over je 'uiteindelijke' inkomen (dus inkomen - aftrekpost) 'teveel' loonheffing hebt betaald?

Ik heb namelijk meerdere werkgevers tegelijk gehad waar ik weinig verdiende en echt iets van 1/4 loonheffing betaalde, op mijn 'hoofdwerkgever' na dan. Dit alles in kleine hoeveelheden, want naast mijn studie.
Okee, ik snap hem volgens mij!

Dan wacht ik verder rustig de aangifte af :-) wilde alleen weten of het de moeite loonde om al die studiekosten in te voeren.
@Willemeen: Het loont altijd om je aftrekposten op te voeren, want het verminderd je belastbaar inkomen en dus de hoeveelheid belasting die je betaald.
Weet iemand hoeveel je aan studiekosten mag aftrekken? En mag dat ook als je studiefinanciering ontvangt? Telt studiefinanciering eigenlijk als inkomen? Of staat dit ook op de belastingsite?
@turkoiss: er is een rgeling voor studiekosten aftrek als je nog stufie ontvangt en een regeling voor studiekosten aftrek als je geen stufie meer ontvangt even goed lezen in het aangifte programma.
Dankje Kaatje
Maar koort door de bocht; als je nog stufie krijgt kom je miet aan dat drempelbedrag, dus heb je er niets aan.
quote:Janna_ schreef op 15 februari 2012 @ 20:40:

Maar koort door de bocht: als je nog stufie krijgt kom je miet aan dat drempelbedrag, dus heb je er niets aan.Dit is inderdaad kort door de bocht Janna. In het algemeen waar, met twee kanttekeningen:

1. Een student met studiefinanciering / thuiswonend en uitsluitend basisbeurs komt meestal wel in aanmerking voor studiekostenaftrek. Normkosten minus studiefinanciering (basisbeurs) minus drempel komt boven de streep uit.

2. De drempel voor 2012 wordt ¤ 250. Dat scheelt weer een slok op een borrel in vergelijking met de drempel die jarenlang gold: ¤ 500.

------------------------------------------------------------------------------------

Willemeen: Of er belastingteruggave is via studiekostenaftrek is NOGAL afhankelijk van je inkomen. Drie voorbeelden:

a. Je inkomen is ¤ 6500. Studiekostenaftrek: ¤ 2000 / geen belastingvoordeel. Dat komt omdat je door de heffingskortingen over ¤ 6500 sowieso geen belasting hoeft te betalen.

b. Inkomen ¤ 10.000 'Belastingvrij'deel ¤ 6500 De studiekostenaftrek vindt plaats in schijf 1 - 33 % Dus globaal ¤ 2000 : 3 is ¤ 667 teruggave.

(hogere teruggave - zie uitleg Kaaaaaaaatje)

c. Inkomen: ¤ 0 (bij jou niet van toepassing) Er is ¤ 2000 aftrek.

Deze aftrek kan niet worden verzilverd. Er is immers geen belasting betaald. De aftrekpost schuift als restant persoonsgebonden aftrek door naar het volgend jaar. En ALS er inkomen is kan de aftrekpost (waarschijnlijk) alsnog worden verzilverd.

Algemeen: ga eens wat vogelen in het programma. Naam: xxx / BSN: 2999.99.993 of 2999.99.981 of 1234.56.782

Bekijk steeds de consequenties van ingevulde cijfers en getallen. Klik op de vraagtekens. Kijk in het overzicht en klik op heffingskortingen / inkomsten uit werk en woning / persoonsgebonden aftrek
quote:fisbel schreef op 16 februari 2012 @ 03:01:

[...]

Willemeen: Of er belastingteruggave is via studiekostenaftrek is NOGAL afhankelijk van je inkomen. Drie voorbeelden:

a. Je inkomen is ¤ 6500. Studiekostenaftrek: ¤ 2000 / geen belastingvoordeel. Dat komt omdat je door de heffingskortingen over ¤ 6500 sowieso geen belasting hoeft te betalen.

b. Inkomen ¤ 10.000 'Belastingvrij'deel ¤ 6500 De studiekostenaftrek vindt plaats in schijf 1 - 33 % Dus globaal ¤ 2000 : 3 is ¤ 667 teruggave.

(hogere teruggave - zie uitleg Kaaaaaaaatje)

c. Inkomen: ¤ 0 (bij jou niet van toepassing) Er is ¤ 2000 aftrek.

Deze aftrek kan niet worden verzilverd. Er is immers geen belasting betaald. De aftrekpost schuift als restant persoonsgebonden aftrek door naar het volgend jaar. En ALS er inkomen is kan de aftrekpost (waarschijnlijk) alsnog worden verzilverd.

Algemeen: ga eens wat vogelen in het programma. Naam: xxx / BSN: 2999.99.993 of 2999.99.981 of 1234.56.782

Bekijk steeds de consequenties van ingevulde cijfers en getallen. Klik op de vraagtekens. Kijk in het overzicht en klik op heffingskortingen / inkomsten uit werk en woning / persoonsgebonden aftrek

Dit vind ik echt een goede uitleg, thanks!

Ik denk dat ik wel geld terug krijg. Ontvang loon bij 2 tot 3 verschillende werkgevers gelijktijdig per jaar naast mijn studie, waarbij ik dus maar bij een daarvan heffingskorting krijg.

Ik ga even vogelen met het aangifteprogramma!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven