Co-sleepen
maandag 20 februari 2012 om 22:20
Hier op het Viva forum is co-sleepen naar mijn idee meer regel dan uitzondering. Omdat ik in mijn omgeving niemand ken die dit doet, vroeg ik me iets af; ga je als ouder tegelijkertijd naar bed met je kind? Want als je dat niet doet, dan ligt je kind dus eerst een tijd alleen in het co-sleep bedje, maar dan is het idee er achter toch weg? Dan zou je hem/haar toch net zo goed meteen in zijn/haar eigen bed kunnen leggen?
Verhelder mij!
Verhelder mij!
maandag 20 februari 2012 om 22:25
maandag 20 februari 2012 om 22:26
quote:phoehee schreef op 20 februari 2012 @ 22:25:
Hier leggen we zoon over als wij gaan slapen, van zijn eigen bed naar de co-sleeper op zolder. Hier merkt hij niets van. Nog even en wij gaan ook beneden slapen en dan blijft hij in zijn eigen bed.Maar waarom eg je hem over? Of word hij 's nachts wakker ofzo?
Hier leggen we zoon over als wij gaan slapen, van zijn eigen bed naar de co-sleeper op zolder. Hier merkt hij niets van. Nog even en wij gaan ook beneden slapen en dan blijft hij in zijn eigen bed.Maar waarom eg je hem over? Of word hij 's nachts wakker ofzo?
maandag 20 februari 2012 om 22:29
quote:calvijn1 schreef op 20 februari 2012 @ 22:27:
Hier op het Viva forum is co-sleepen naar mijn idee meer regel dan uitzondering.
Is dat zo?
Ik ken ook niemand in mijn omgeving die het doen eigenlijk.Dat idee krijg ik altijd. Als het gaat over iemand die een kind heeft dat slecht slaapt dan is het advies hier toch erg vaak; co-sleepen. Maar ik ken dus ook niemand IRL die dat doet.
Hier op het Viva forum is co-sleepen naar mijn idee meer regel dan uitzondering.
Is dat zo?
Ik ken ook niemand in mijn omgeving die het doen eigenlijk.Dat idee krijg ik altijd. Als het gaat over iemand die een kind heeft dat slecht slaapt dan is het advies hier toch erg vaak; co-sleepen. Maar ik ken dus ook niemand IRL die dat doet.
Ik heb de cosleeper tot 6 maanden gebruikt, daarna ging kind in eigen bedje. Bij hele kleine baby (tot week of 6), sliep baby s avonds eerst in mijn buurt (dus bv in kinderwagenbak naast bank) en ging dan tegelijk naar bed met mij. Bij iets makkelijker wakker worden wel in cosleeper met hekjes omhoog naast ons bed (+babyfoon) en s nachts hekje omlaag tegen ons bed aan.
Het allergrootste deel van de nacht slaap je dan naast je baby. Aangezien ik zo 3-4 keer per nacht borstvoeding gaf lag ik om 21.00 uur in mijn bed
Ik heb het gebruikt omdat:
1. het heel handig was met borstvoeding (ik hoefde mn bed niet uit)
2. het aangeraden wordt om de eerste 6 maanden je kindje bij je op de kamer te laten slapen om de kans op wiegendood te verkleinen en dit een veilige methode van "samen slapen".
3. ik het prettig en gezellig vond.
Het allergrootste deel van de nacht slaap je dan naast je baby. Aangezien ik zo 3-4 keer per nacht borstvoeding gaf lag ik om 21.00 uur in mijn bed
Ik heb het gebruikt omdat:
1. het heel handig was met borstvoeding (ik hoefde mn bed niet uit)
2. het aangeraden wordt om de eerste 6 maanden je kindje bij je op de kamer te laten slapen om de kans op wiegendood te verkleinen en dit een veilige methode van "samen slapen".
3. ik het prettig en gezellig vond.
anoniem_13280 wijzigde dit bericht op 20-02-2012 22:31
Reden: typfoutje
Reden: typfoutje
% gewijzigd
quote:Jorina schreef op 20 februari 2012 @ 22:25:
[...]
Maar je kind valt dan dus uit zichzelf alleen in slaap? En als het slaapt heeft hij/zij niet door dat jij er wel of niet bent. Of doe je het omdat je het zelf fijn vind?
Ik heb geen co sleeper dus geen idee.
Maar ik denk dat het meestal is omdat het handiger is met bv.
[...]
Maar je kind valt dan dus uit zichzelf alleen in slaap? En als het slaapt heeft hij/zij niet door dat jij er wel of niet bent. Of doe je het omdat je het zelf fijn vind?
Ik heb geen co sleeper dus geen idee.
Maar ik denk dat het meestal is omdat het handiger is met bv.
maandag 20 februari 2012 om 22:30
maandag 20 februari 2012 om 22:30
Wij hadden geen echte co-sleeper maar deden wel heel lang aan samen slapen, gewoonweg omdat dat makkelijker was ivm de vele nachtvoedingen die onze dochter wilde tot ze een maand of 15 was. Het idee was dat ze eerst zelf, alleen in het ledikant op onze kamer zou slapen en dat ik haar er alleen uit hoefde te halen om te voeden en weer terug te leggen. De praktijk was een kindje dat de hele avond bij ons op schoot hazeslaapjes deed tot het mijn bedtijd was om vervolgens de hele nacht met zijn 3en (soms 4en) in ons bed te slapen.
maandag 20 februari 2012 om 22:31
Bij ons heeft/had de co-sleeper meer de functie van een wiegje. Dus te gebruiken om je kind de eerste maanden op je kamer te houden. Reuze handig, want sussen, speen erin doen en dergelijke kunnen zonder over een irritante rand van de wieg heen te moeten. En voor een voeding pak je het kind ook makkelijker.
Verder wordt een co-sleeper vaak gebruikt als het kind in kwestie vaak wakker wordt s'nachts omdat je dan zelf je bed niet uit hoeft. Voor kruipende kindjes kun je hekjes maken of andere voorzieningen dat ze er niet uit kunnen.
Zullen wij niet nodig hebben hoop ik, want inmiddels slaapt dochter al twee weken op haar eigen kamer. En ik hoop dat er geen slecht-slapen periodes gaan komen. (Afkloppen....)
Verder wordt een co-sleeper vaak gebruikt als het kind in kwestie vaak wakker wordt s'nachts omdat je dan zelf je bed niet uit hoeft. Voor kruipende kindjes kun je hekjes maken of andere voorzieningen dat ze er niet uit kunnen.
Zullen wij niet nodig hebben hoop ik, want inmiddels slaapt dochter al twee weken op haar eigen kamer. En ik hoop dat er geen slecht-slapen periodes gaan komen. (Afkloppen....)
maandag 20 februari 2012 om 22:33
Zoon slaapt in ons bed. Hij gaat rond 19/20 uur naar boven en slaapt alleen tot ik naar bed ga. Man gaat meestal later dan ik naar bed.
Eerst (baby/dreumestijd) dronk hij zich aan de borst in slaap en was overleggen in een ander bed geen optie. Garantie op huilen, dus lekker laten liggen. Later (vanaf een maand of 20/22) viel hij niet meer aan de borst in slaap, maar daarna als ik of mijn man bij hem lag. De laatste tijd kan hij het ook alleen, d.w.z. man leest voor en blijft daarna een tijdje bij hem liggen. Hij gaat naar beneden voor zoon slaapt en zoon valt dan zelf in slaap.
Als hij tussendoor wakker wordt/werd (voordat ik naar bed ga), hetzelfde ritueel opnieuw (voeden, bij liggen, ..). Hij wordt niet wakker als ik bij hem kom liggen als ik zelf naar bed ga.
Nu is hij 2,5 en hebben we sinds kort een peuterbed voor hem. Nu valt hij vaak zelf in slaap in zijn peuterbed, maar meldt zich in de loop van de nacht en komt dan bij ons.
Eerst (baby/dreumestijd) dronk hij zich aan de borst in slaap en was overleggen in een ander bed geen optie. Garantie op huilen, dus lekker laten liggen. Later (vanaf een maand of 20/22) viel hij niet meer aan de borst in slaap, maar daarna als ik of mijn man bij hem lag. De laatste tijd kan hij het ook alleen, d.w.z. man leest voor en blijft daarna een tijdje bij hem liggen. Hij gaat naar beneden voor zoon slaapt en zoon valt dan zelf in slaap.
Als hij tussendoor wakker wordt/werd (voordat ik naar bed ga), hetzelfde ritueel opnieuw (voeden, bij liggen, ..). Hij wordt niet wakker als ik bij hem kom liggen als ik zelf naar bed ga.
Nu is hij 2,5 en hebben we sinds kort een peuterbed voor hem. Nu valt hij vaak zelf in slaap in zijn peuterbed, maar meldt zich in de loop van de nacht en komt dan bij ons.
maandag 20 februari 2012 om 22:33
Met een hele kleine baby snap ik het wel, die van mij slaapt ook meer op mij dan in een eigen bed. Maar bv een dreumes/peuter? Zou er zelf niet aan moeten denken om die naast me te hebben liggen, alleen als ik echt geen andere uitweg zie. En dan denk ik dus; ga je dan tegelijkertijd met je peuter naar bed?
maandag 20 februari 2012 om 22:35