eisen woning gastouder.

28-02-2012 14:52 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoera ik heb eindelijk een leuke en geschikte gastouder gevonden voor mijn kleine monstertje. Kende haar al van de kinderopvang en onze zoon is helemaal dol op haar.

Nu wilden we haar graag voor 40 uur per week inhuren bij ons thuis. Nu begreep ik echter dat dit niet mocht. Ze zou maximaal 3 dagen per week bij ons mogen opvangen.

Nou goed dan de andere 2 dagen bij haar, geen probleem !

Maar nu zijn we alleen nog op zoek naar aan welke eisen haar huis moet voldoen om goed gekeurd te worden. Weet een van jullie misschien waar ik dit terug kan vinden ?

Daarnaast opperde iemand om de combinatie tussen gastouder en kinderdagverblijf te maken, maar je krijgt dan maar voor 1 van beide tegemoetkoming van de belastingdienst ?

Wie o wie kan mij hier meer over vertellen
40 uur???
Is dat vreemd Mimootje?

Ik werkte wel meer dan 40 uur voor ouders, met pauze en reistijd meegerekend is een dag van tien uur vrij normaal.

De eisen voor de woning kan je vast vinden op internet TO, ik kan zo snel even niet googelen maar het staat wel ergens.
quote:mimootje schreef op 28 februari 2012 @ 14:53:

40 uur???

Als je beide fulltime werkt, plus reistijd, zit je zo aan 40 uur.

@TO; Ze moet volgens mij aangesloten zijn bij een gastouderbureau, ik neem aan dat ze daar de regels kennen waar haar huis aan moet voldoen.
Inderdaad: 40 uur?

Dus jullie werken allebei fulltime?
Ik zeg ook 40uur???
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
40 uur is toch niet zo heel veel ? Verdeeld over 5 dagen is het 8 uur per dag. Ik heb een 38 contacturen per weer op school, en de andere 2 uren zijn om te reizen.

Nu moet ik hele dagen opvang betalen. Van 07.30 tot 18.30 terwijl zoon vanaf 08.00 tot maximaal 17.00 op het kdv is.

Vind op internet hele verschillende dingen. enerzijds dat er alleen aan aparte kamer hoeft te zijn, brandmelders en traphekjes. Anderzijds dingen als veiligheidsglas enz. Vandaar mijn vraag
ja man werkt zelfs 42 uur per week, 2 uur per week worden dan bij zijn verlof uren gerekend en niet uitgekeerd. Maar worden wel vermeld op zijn loonstrook.

Ikzelf heb 38 contact uren van school en komend school jaar 28 uur stage en 8 uur school.
En ik denk dat je op toeslagen.nl wel kunt vinden oif je voor zowel een KDV als een GO toeslag tegelijkertijd mag aanvragen. Ik weet dat je wel voor meer dan 1 KDV toeslag mag opvragen.
De ggd gaat daarover.
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
dankjewel jorina en mali30 ga meteen contact met deze opnemen !
De opvangomgeving

- de gastouder is bereid mee te werken aan de Risico Inventarisatie veiligheid en gezondheid

- de ruimte moet te allen tijde rookvrij zijn

- er moeten voldoende rookmelders aanwezig zijn

- het huis en de eventuele tuin van de gastouder zijn hygiënisch en kindveilig

- er is in huis voldoende ruimte om te spelen, te eten en te slapen afgestemd op het aantal kinderen

- er is voldoende gelegenheid om buiten te spelen

In onderstaande punten nader uitgewerkt.

Deuren en ramen algemeen

 Zit veiligheidsglas in; er is ook veiligheidsglas met draad (brandveiligheid)

 Een deurdranger/ deur stop voorkomt dichtwaaien van de deuren

 Raambeveiliger of raamsluitingen tegen uitvallen; zet geen opstapmogelijkheden bij het raam

Trappen algemeen

 Traptreden mogen niet te glad zijn

 Veilige afstand tussen spijlen van de trapleuning max. 8 cm

 Treden zijkanten direct aansluiten op de muur of afscheiding

 Balustrade min. 1 m hoog

Verblijfsruimten en entree

 Grootte en indeling aangepast aan aantal kinderen en activiteiten (al kinderen dienen voldoende

speelruimte te hebben

 Aparte mogelijkheden voor rustige en meer onrustige activiteiten

 Stopcontacten beveiligen of min. 1.35 m boven de grond

 Vloeren niet glad

 Geen scherpe uitstekende delen (denk aan kapstok) en scherpe randen (denk aan meubels), dek af!

 Radiatoren niet te warm of anders afschermen

 Geen hinderlijke obstakels (denk aan kinderwagen in de gang, opstapjes) en struikelvoorwerpen

 Geen ‘opstapjes’ die uitnodigen om te klimmen en springen

 Goede verlichting, TL-buizen afschermen

 Geen giftige planten

 Liever geen dieren in de ruimtes, afspraken maken tussen vraag- en gastouders

 Regelmatige controle van speelgoed

 Kinderen niet op de tocht laten zitten, kruipen, liggen

 Kinderen niet op koude ondergrond laten zitten, kruipen, liggen

 Goede ventilatie (luchten voordat de kinderen komen), maar niet te erg afkoelen (condensatie)

 Temperatuur: niet lager dan 17° en niet hoger dan 27°

 Temperatuurschommelingen van meer dan 5° vermijden

 Goede vochtbalans (40-60% luchtvochtigheid)

 Ervoor zorgen dat ruiten niet langdurig beslagen zijn

Slaapkamers

 Slaapkamer afgezonderd van speelkamer

 Indien kinderen van verschillende leeftijd, slaapkamers apart per leeftijdsgroep

 Temperatuur 17° optimaal, nooit hoger dan 25°

 Luchten van matrassen en dekken, vermijd schimmels, huismijten (vermijd poreus materiaal en

condenswater)

 Bed aangepast aan de leeftijd (kind kan niet zelfstandig uit bed stappen, niet beklemmen)

 Grootte van de slaapkamer in relatie tot het aantal bedden

 Zie ook ‘Verblijfsruimten’

Speelplaats buiten

Grootte

 Aangepast aan het aantal kinderen; mogelijkheid scheppen voor bescherming tegen fel zonlicht

Omheining

 Moet voorkomen dat kinderen tijdens het spel op straat terechtkomen; mag niet bestaan uit

prikkeldraad, hek met scherpe punten, beplanting met scherpe punten of giftige planten en struiken

 Mag niet uitnodigen tot klimmen

 Spijlen max. 10 cm uit elkaar (max. 9 cm bij verschil van hoogte aan weerszijden), bij gaas.

 Maaswijdte max. 4 x 4 cm

 Hoogte min. 1.20 m

 Afstand tussen bodem en onderkant max. 5 cm

Ondergrond

 Geen gevaarlijke roosters, uitstekende putdeksels, losliggende of verzakte tegels

 Dagelijks controle op glasscherven, scherpe metalen onderdelen, plasticzakken, koordjes etc.

 Ondergrond onder toestellen schokdempend (hoe hoger het toestel hoe meer schokdempend!)

Speeltoestellen

 Speeltoestellen voor kinderen onder de 4 jaar niet hoger dan 1.50 m

 Geen scherpe, ruwe of uitstekende delen, verzonken bouten, punten, wel afgeronde randen en

uiteinden

 Geen beklemminggevaar voor de kinderen

 Afmetingen moeten aangepast zijn aan de afmetingen van het kind (handgrepen, afstanden tussen

treden)

 Kind moet toestel gemakkelijk kunnen verlaten

 Bewegende toestellen afschermen (botsen!)

 Stabiel en onbeweeglijk verankeren

 Houten toestellen: splintervrij

 Periodiek onderhoud

 Glijbanen: gladde glijgoot, directe aansluiting op het platform, opstaande randen van minstens 10 cm,

horizontaal uiteinde, goede afstap, beugel bovenaan voor goed vasthouden bij zitten op platform

 Klimtoestellen: opstaphoogte zodanig dat jongere kinderen er niet op kunnen komen.

 Hoogte voor kleuters max. 1.50 m

 Schommel: zitjes van zacht materiaal, tussen zitje en afschermpaal 75 cm ruimte, voldoende afstand

met andere toestellen en gebouw, hek etc. (botsen!), kettingen waarin vingers niet bekneld kunnen

raken, zitjes die niet kunnen kantelen

 Wip: schokdempingsmechanisme, afgeschermde as

Zandbak

 Grootte in relatie tot de leeftijd van het kind

 Rustige plaats, half schaduw, half in de zon

 Looprand, van bijvoorbeeld rubber- of betontegels

 Drainage (regenwater moet snel weg kunnen lopen) of afdekbaar

 Materiaal: duurzaam, hygiënisch, kindvriendelijk, milieuvriendelijk, b.v. kunststof elementen,

geïmpregneerd hout (controle op splinters! geen spijkers!)

 Rand niet hoger dan 25 cm

 Afdekken tegen vervuiling door katten etc.

 Zand: minstens 50 cm, let op speelzand!

 Controleer regelmatig op verontreiniging, splinters, glasscherven etc.

Noodgevallen

 Is er een telefoonlijst binnen handbereik die ook in noodsituaties ‘gevonden’ wordt?

 Zijn de gegevens van ouders, huisarts, hulpdiensten nog actueel en toegankelijk?

 Is een verbandtrommel aanwezig en binnen handbereik, ook in noodsituaties?

 Is hulp geregeld voor het geval dat iemand op eventuele andere kinderen moet passen indien een kind

snel naar ziekenhuis of EHBO moet?

Aanbevolen websites o.a.:

o www.keurmerk.nl , Alles over kinderen

o www.veiligheid.nl
Wat wordt hier nou weer moeilijk gedaan over 40 uur, sommige ouders werken beide fulltime. Nou en!

Wat fijn warmwaterbadeendje dat je een geschikte gastouder hebt gevonden! Ik heb er weinig verstand van, maar misschien kan een gastouder bureau je meer vertellen?
Dan krijg je vast heel veel mee van je kind, als je beide 40 uur werkt. Ik snap dat echt niet. Je hebt een kind en de opvoeding en verzorging laat je vervolgens over aan een gastouder?
Ik zou er zelf niet voor kiezen zeg maar voor 40 uur. Als het niet nodig is dan he???

maar ik kan daar gewoon niet bij..als het niet nodig is,dan mis je toch veel te veel van je kind? tenminste ik zou dat wel vinden. En 40 uur dezelfde gastouder? wat als ze ziek wordt,op vakantie wil, een dag vrij wil? hoe werkt dat dan? Op het KDV is er dan altijd wel iemand. HIer zomaar een ander inhuren is verwarrend voor het kind. nou ja..jullie moeten het zelf weten natuurlijk..

mijn moeder kreeg gewoon een lijst van het gastouderbureau toen zij het deed.
Puck
Mijn ouders werken ook (meer dan) 40 uur en ik heb een heerlijke jeugd gehad. Iedere avond samen eten, zij legden ons in bed. Ieder weekend gezellig samen dingen doen.

Doordeweeks hadden wij een lieve oppas aan huis.

Ik begrijp echt niet dat er zó gereageerd wordt. alsof je als thuisblijfmoeder 24/7 leuk en verantwoord met je kinderen bezig bent (was, boodschappen, koken, een terrasje pakken met vriendinnen).

Mijn moeder/vader kwam uitgerust thuis. Eten stond ongeveer klaar (aardappels geschild etc), de strijk/was, was gedaan.

Alle tijd met mijn ouders was dus quality time, om het zo maar te zeggen.
quote:sofi2010 schreef op 28 februari 2012 @ 15:12:

Ik zou er zelf niet voor kiezen zeg maar voor 40 uur. Als het niet nodig is dan he???

maar ik kan daar gewoon niet bij..als het niet nodig is,dan mis je toch veel te veel van je kind? tenminste ik zou dat wel vinden. En 40 uur dezelfde gastouder? wat als ze ziek wordt,op vakantie wil, een dag vrij wil? hoe werkt dat dan? Op het KDV is er dan altijd wel iemand. HIer zomaar een ander inhuren is verwarrend voor het kind. nou ja..jullie moeten het zelf weten natuurlijk..

mijn moeder kreeg gewoon een lijst van het gastouderbureau toen zij het deed.Plus dat het kind zich wel heel erg gaat hechten aan 1 persoon... dat is op een kdv een stuk gereguleerder met meerdere leidsters.
Waar bemoeien mensen zich in godsnaam mee..! Ik schrik ervan hoe fel er op TO wordt gereageerd.

Als je kind naar school gaat dan geef je de opvoeding en zorg toch ook grotendeels uit handen. Of geven jullie allemaal thuis les..
Schaduwlicht, het is mijn keuze ook niet. Maar realiseer je je wel dat niet iedereen een keuze hééft?
Ik krijg er een punthoofd van!
sinaasappellikeur hartstikke bedankt voor je lijstje. Heb deze meteen naar haar gemaild en ze gaat ze nalopen.

ik heb officieel 38 contact lesuren op school, maar zoals bijvoorbeeld vandaag hoefde ik maar 3 lesuren lijfelijk aanwezig te zijn. Dus ben zoon ook direct gaan ophalen. In de praktijk is hij vele uren minder op de kinderopvang dan dat ik inkoop. Maar ik kan er niet vanuit gaan dat lessen uitvallen/projecten sneller afgerond worden enz.

Daarnaast is het helemaal niet vreemd om beide fulltime te werken. Niet iedereen kan rondkomen van 1 of anderhalf inkomen.

Daarbuiten ben ik iedere avond, iedere weekend, alle feestdagen en vakanties thuis bij mijn kleine man. Mocht de gastouder ziek worden, dan zal ik mij ziek melden van school totdat ze weer beter is. Dat moet ik nu ook als mijn zoon ziek is.
quote:schaduwlicht schreef op 28 februari 2012 @ 15:09:

Dan krijg je vast heel veel mee van je kind, als je beide 40 uur werkt. Ik snap dat echt niet. Je hebt een kind en de opvoeding en verzorging laat je vervolgens over aan een gastouder?en ja hoor ik krijg heel erg veel mee van mijn kind. Waarschijnlijk meer dan moeders die de hele dag thuis zijn en ondertussen aan het forummen/bellen/smsen enz zijn. Want de tijd tussen dat ik mijn zoon van het kdv ophaal en zijn bedtijd is ook echte onze tijd waarin ik alleen aandacht heb voor hem !
Je kunt gewoon voor zowel KDV als GO kinderopvangtoeslag aanvragen.

Doe ik ook.

Vanzelfsprekend moeten die wel allebei voldoen aan de voorwaarden, en moet het totaal aantal opvanguren binnen de nieuwe norm zitten.

Maar als je allebei fulltime werkt kun je dus prima voor 3 dgn GO en voor 2 dgn KDV subsidie aanvragen.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
je krijgt beiden vergoed hoor kdv en gastouder hebben wij ook gehad, geen probleem. gastouderbureau zoeken die helpt met huis anders krijg je ook geen vergoedingen.
quote:summerbreeze21 schreef op 28 februari 2012 @ 15:18:

Waar bemoeien mensen zich in godsnaam mee..! Ik schrik ervan hoe fel er op TO wordt gereageerd.

Als je kind naar school gaat dan geef je de opvoeding en zorg toch ook grotendeels uit handen. Of geven jullie allemaal thuis les..En dit.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
KDV + gastouder mag zeker allebei tegelijk aangevraagd worden, heb je ook gewoon recht op. Of je nou 40 uur bij 1 KDV afneemt, of 20 bij KDV en 20 bij gastouder, je blijft recht hebben op kinderopvangtoeslag. Heb het zelf ook zo gecombineerd opgelost. Denk je wel aan de regels vanaf 2012 TO? Dat er uit wordt gegaan van uren minst werkende ouder en reistijd niet meeteld?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven