Oosterse filosofie,
zaterdag 25 februari 2012 om 07:53
zaterdag 25 februari 2012 om 07:58
zondag 26 februari 2012 om 01:56
Missy_acy:
Samenvatting: Op weg naar een tempel die gewijd is aan Krishna, komt een pelgrim een oude vrouw tegen die hem van haar armoede vertelt. De pelgrim wordt er zo door geraakt dat hij al zijn geld aan haar geeft. De pelgrim moet zijn bedevaart afbreken, maar in de nacht verschijnt Krishna in zijn droom en zegent hem.
Hier refereer je naar. Voor de volledigheid zet ik hem hier.
Het doet me een beetje denken aan de barmhartige Samaritaan uit de bijbel.
Samenvatting: Op weg naar een tempel die gewijd is aan Krishna, komt een pelgrim een oude vrouw tegen die hem van haar armoede vertelt. De pelgrim wordt er zo door geraakt dat hij al zijn geld aan haar geeft. De pelgrim moet zijn bedevaart afbreken, maar in de nacht verschijnt Krishna in zijn droom en zegent hem.
Hier refereer je naar. Voor de volledigheid zet ik hem hier.
Het doet me een beetje denken aan de barmhartige Samaritaan uit de bijbel.
zondag 26 februari 2012 om 02:01
Ik kwam via google dit gedicht tegen:
't Is niet altijd even makkelijk
De scherpe kanten van het leven te dragen
Probeer vooral het goede te zien
En koester de mooie dagen
Het is een beetje fatalistisch maar wel waar want je bent niet altijd in staat om het leed weg te halen door het probleem op te lossen.Wat je dan rest is het leed te leren dragen. En in zo'n fase ben ik in mijn leven.
't Is niet altijd even makkelijk
De scherpe kanten van het leven te dragen
Probeer vooral het goede te zien
En koester de mooie dagen
Het is een beetje fatalistisch maar wel waar want je bent niet altijd in staat om het leed weg te halen door het probleem op te lossen.Wat je dan rest is het leed te leren dragen. En in zo'n fase ben ik in mijn leven.
zondag 26 februari 2012 om 02:04
Deze vond ik ook via google:
Met vertrouwen en geloven
kom je elke zorg te boven
angst en twijfel zijn een last
"Hoop doet leven"...
dat staat vast!
Waar ik last van heb is dat ik jarenlang geloofde en vertrouwde op betere tijden en die kwamen maar niet. Depressief en pessimistisch wordt dan echt wel elke ware optimist!
Met vertrouwen en geloven
kom je elke zorg te boven
angst en twijfel zijn een last
"Hoop doet leven"...
dat staat vast!
Waar ik last van heb is dat ik jarenlang geloofde en vertrouwde op betere tijden en die kwamen maar niet. Depressief en pessimistisch wordt dan echt wel elke ware optimist!
zondag 26 februari 2012 om 02:05
Deze past beter bij mijn situatie:
Nooit de moed opgeven
ook al is het (leven) soms zwaar
Durven om verder te leven
met en voor elkaar
Nooit zomaar accepteren
laat een uitdaging niet staan
Huilen, lachen, knokken, leren
om toch weer verder te gaan
Nooit? probeer het maar
geef het niet snel gewonnen
Iemand staat altijd ergens klaar
bij elkaars levensbronnen
Dit verbieden om de hoop op te geven ook al is het leven nog zo zwaar. Ja, want zwaar is het. O mijn god!
Nooit de moed opgeven
ook al is het (leven) soms zwaar
Durven om verder te leven
met en voor elkaar
Nooit zomaar accepteren
laat een uitdaging niet staan
Huilen, lachen, knokken, leren
om toch weer verder te gaan
Nooit? probeer het maar
geef het niet snel gewonnen
Iemand staat altijd ergens klaar
bij elkaars levensbronnen
Dit verbieden om de hoop op te geven ook al is het leven nog zo zwaar. Ja, want zwaar is het. O mijn god!
zondag 26 februari 2012 om 02:15
Het is mijn hobby op internet naar mooie quotes te zoeken , deze vond ik ook ergens :
"There's a light at the end of the tunnel with darkness. And that light shows where the tunnel with happiness starts.
You're forced to never give up, if you want to reach that light. But once you reach it, no one can take your victory away from you."
Of ben je specifiek opzoek naar Oosterse wijsheden ?
"There's a light at the end of the tunnel with darkness. And that light shows where the tunnel with happiness starts.
You're forced to never give up, if you want to reach that light. But once you reach it, no one can take your victory away from you."
Of ben je specifiek opzoek naar Oosterse wijsheden ?
zondag 26 februari 2012 om 02:22
Eentje die mooi is omdat je in tijden van lijden weet dan je een echte vriend hebt bij wie je kan schuilen:
Mag ik even....
Mag ik even bij je schuilen
Heel even en heel stil
Mag ik op jouw schouder huilen
Heel zachtjes als ik wil
Mag ik eventjes vergeten
Wie ik eigenlijk ben
Even niet meer denken
Aan iedereen die ik ken
Mag ik dan eventjes genieten
Van de stilte en de rust
Zodat ik na dat even
Weer kan leven, heel bewust
- Goverdina -
Mag ik even....
Mag ik even bij je schuilen
Heel even en heel stil
Mag ik op jouw schouder huilen
Heel zachtjes als ik wil
Mag ik eventjes vergeten
Wie ik eigenlijk ben
Even niet meer denken
Aan iedereen die ik ken
Mag ik dan eventjes genieten
Van de stilte en de rust
Zodat ik na dat even
Weer kan leven, heel bewust
- Goverdina -
zondag 26 februari 2012 om 02:25
Als een ander je uitnodigt om over je problemen te praten dan is dat je liefde geven:
Hoe gaat het met jou?
Hoe gaat het met jou?
En zeg nu niet, goed
Voel eerst eens echt
Wat deze vraag met je doet
Hoe gaat het echt met jou?
Is wat iemand je hier vraagt
En geef eens eerlijk antwoord
Ik weet dat jij niet gauw klaagt
Voel eens echt van binnen
Hoe het met je is
Ben je wel gelukkig
Of is er soms iets mis
Zeg niet zo gauw
Dat het goed met je gaat
Laat de ander weten
Hoe het je echt vergaat
Geef een eerlijk antwoord
Als je dat tenminste kan
Die ander vraagt er toch naar
Die heeft toch recht op jou eerlijkheid dan
Hoe gaat het met jou?
- Goverdina -
Hoe gaat het met jou?
Hoe gaat het met jou?
En zeg nu niet, goed
Voel eerst eens echt
Wat deze vraag met je doet
Hoe gaat het echt met jou?
Is wat iemand je hier vraagt
En geef eens eerlijk antwoord
Ik weet dat jij niet gauw klaagt
Voel eens echt van binnen
Hoe het met je is
Ben je wel gelukkig
Of is er soms iets mis
Zeg niet zo gauw
Dat het goed met je gaat
Laat de ander weten
Hoe het je echt vergaat
Geef een eerlijk antwoord
Als je dat tenminste kan
Die ander vraagt er toch naar
Die heeft toch recht op jou eerlijkheid dan
Hoe gaat het met jou?
- Goverdina -
dinsdag 28 februari 2012 om 13:50
quote:cynthiao schreef op 26 februari 2012 @ 02:22:
Eentje die mooi is omdat je in tijden van lijden weet dan je een echte vriend hebt bij wie je kan schuilen:
Mag ik even....
Mag ik even bij je schuilen
Heel even en heel stil
Mag ik op jouw schouder huilen
Heel zachtjes als ik wil
Mag ik eventjes vergeten
Wie ik eigenlijk ben
Even niet meer denken
Aan iedereen die ik ken
Mag ik dan eventjes genieten
Van de stilte en de rust
Zodat ik na dat even
Weer kan leven, heel bewust
- Goverdina -
Krijg er een brok van in mn keel, maar vind het heel mooi..
Ben net beide ouders verloren (beetje off topic sorry)
maar vind het wel een heel mooi stukje...
Eentje die mooi is omdat je in tijden van lijden weet dan je een echte vriend hebt bij wie je kan schuilen:
Mag ik even....
Mag ik even bij je schuilen
Heel even en heel stil
Mag ik op jouw schouder huilen
Heel zachtjes als ik wil
Mag ik eventjes vergeten
Wie ik eigenlijk ben
Even niet meer denken
Aan iedereen die ik ken
Mag ik dan eventjes genieten
Van de stilte en de rust
Zodat ik na dat even
Weer kan leven, heel bewust
- Goverdina -
Krijg er een brok van in mn keel, maar vind het heel mooi..
Ben net beide ouders verloren (beetje off topic sorry)
maar vind het wel een heel mooi stukje...
dinsdag 28 februari 2012 om 18:47
quote:missy_acy schreef op 23 februari 2012 @ 09:17:
De gedachte manifesteert zich in het woord,
het woord manifesteert zich in de daad,
de daad ontwikkelt zich tot een gewoonte,
en de gewoonte verhardt zich tot een karakter.
Sla dus acht op de gedachte en waar ze u brengt,
en laat haar voortkomen uit liefde
ontstaan uit begaanheid met alle wezens.
Zoals de schaduw het lichaam volgt,
zo worden wij wat we denken.
Alles wat een begin heeft,
heeft ook een einde.
Sluit daar vrede mee en alles komt goed.
Timmerlieden vormen het hout;
pijlenmakers maken pijlen;
de wijze vormt zichzelf.Mooi Missy!
De gedachte manifesteert zich in het woord,
het woord manifesteert zich in de daad,
de daad ontwikkelt zich tot een gewoonte,
en de gewoonte verhardt zich tot een karakter.
Sla dus acht op de gedachte en waar ze u brengt,
en laat haar voortkomen uit liefde
ontstaan uit begaanheid met alle wezens.
Zoals de schaduw het lichaam volgt,
zo worden wij wat we denken.
Alles wat een begin heeft,
heeft ook een einde.
Sluit daar vrede mee en alles komt goed.
Timmerlieden vormen het hout;
pijlenmakers maken pijlen;
de wijze vormt zichzelf.Mooi Missy!
dinsdag 28 februari 2012 om 18:58
Cynthiao, misschien vind je deze link ook wel interessant:
http://levendegedachten.nl/
Er staat veel over Osho te lezen.
En ken je de verhalen over Mulla Nasrudin? Dat zijn kleine verhaaltjes of zinnetjes die een metafoor vormen voor iets uit het dagelijks leven. Het zijn prachtige wijsheden. Van oorsprong zijn het de soefies, de vertegenwoordigers van de mystieke stroming binnen de Islam, die de verhalen van Nasrudin gebruiken voor het overbrengen van hun wijsheid.
Lees er hier maar eens meer over. Is zomaar een site, met interessante dingen te lezen.
http://levendegedachten.nl/
Er staat veel over Osho te lezen.
En ken je de verhalen over Mulla Nasrudin? Dat zijn kleine verhaaltjes of zinnetjes die een metafoor vormen voor iets uit het dagelijks leven. Het zijn prachtige wijsheden. Van oorsprong zijn het de soefies, de vertegenwoordigers van de mystieke stroming binnen de Islam, die de verhalen van Nasrudin gebruiken voor het overbrengen van hun wijsheid.
Lees er hier maar eens meer over. Is zomaar een site, met interessante dingen te lezen.
dinsdag 28 februari 2012 om 18:58
Hier een verhaal over Mulla, dat wellicht op jou van toepassing is, Cythiao:
"Mullah Nasrudin en het verwijt van de mensen
Op een dag gingen Mullah en zijn zoon op reis samen met hun ezel. Mullah gaf er zelf de voorkeur aan te lopen en zette zijn zoon op de rug van de ezel. Toen zij mensen tegen kwamen zeiden die:"Zie daar de hedendaagse jeugd, die heeft geen respect meer voor de ouderdom! Die gezonde jongen rijdt op de ezel, terwijl zijn arme, vermoeide vader nauwelijks vooruit komt." Toen de jongen dit hoorde, kleurde het schaamrood zijn wangen.
Hij stapte af en stond erop, dat zijn vader verder zou rijden. Zo liepen ze verder en even later kwamen ze weer mensen tegen. Die zeiden:"Moet je dat zien! Wat een ontaarde vader, die zelf op de ezel zit en zijn kleine kind in bloed en zweet laat lopen." Na dit verwijt zei Mullah tegen zijn zoon en zei: "Kom, dan zullen we samen op de ezel rijden."
Zo vervolgden zij hun weg, Maar ook nu maakten mensen een opmerking, ze zeiden:"Kijk dat arme beest! Zijn rug zakt door onder het gewicht, zijn buik schuurt over de grond”.Nu zei Mullah tegen zijn zoon:"Laten we afstappen. Het is beter dat we allebei te voet gaan, dan kan niemand ons nog verwijten maken." Zo vervolgden vader en zoon hun weg, lopend achter de ezel.
Ze kwamen opnieuw mensen tegen en die zeiden;"Kijk eens wat voor dwazen er op de wereld zijn! Ze lopen in de brandende zon en geen van hen denkt eraan op de ezel te gaan zitten".
Nasrudin draaide zich naar zijn zoon en zei:"Je hebt het gezien mijn zoon. Hoe je je ook gedraagt, je zult nooit genade vinden in de ogen der mensen. Leer daarom je eigen waarheid te volgen." "
"Mullah Nasrudin en het verwijt van de mensen
Op een dag gingen Mullah en zijn zoon op reis samen met hun ezel. Mullah gaf er zelf de voorkeur aan te lopen en zette zijn zoon op de rug van de ezel. Toen zij mensen tegen kwamen zeiden die:"Zie daar de hedendaagse jeugd, die heeft geen respect meer voor de ouderdom! Die gezonde jongen rijdt op de ezel, terwijl zijn arme, vermoeide vader nauwelijks vooruit komt." Toen de jongen dit hoorde, kleurde het schaamrood zijn wangen.
Hij stapte af en stond erop, dat zijn vader verder zou rijden. Zo liepen ze verder en even later kwamen ze weer mensen tegen. Die zeiden:"Moet je dat zien! Wat een ontaarde vader, die zelf op de ezel zit en zijn kleine kind in bloed en zweet laat lopen." Na dit verwijt zei Mullah tegen zijn zoon en zei: "Kom, dan zullen we samen op de ezel rijden."
Zo vervolgden zij hun weg, Maar ook nu maakten mensen een opmerking, ze zeiden:"Kijk dat arme beest! Zijn rug zakt door onder het gewicht, zijn buik schuurt over de grond”.Nu zei Mullah tegen zijn zoon:"Laten we afstappen. Het is beter dat we allebei te voet gaan, dan kan niemand ons nog verwijten maken." Zo vervolgden vader en zoon hun weg, lopend achter de ezel.
Ze kwamen opnieuw mensen tegen en die zeiden;"Kijk eens wat voor dwazen er op de wereld zijn! Ze lopen in de brandende zon en geen van hen denkt eraan op de ezel te gaan zitten".
Nasrudin draaide zich naar zijn zoon en zei:"Je hebt het gezien mijn zoon. Hoe je je ook gedraagt, je zult nooit genade vinden in de ogen der mensen. Leer daarom je eigen waarheid te volgen." "
dinsdag 28 februari 2012 om 19:05
Nasrudin draaide zich naar zijn zoon en zei:"Je hebt het gezien mijn zoon. Hoe je je ook gedraagt, je zult nooit genade vinden in de ogen der mensen. Leer daarom je eigen waarheid te volgen." "
Hij is mooi, Molly. Hij staat ook in de Bijbel, wist je dat? De Bijbel en Koran bevatten dezelfde verhalen, andere namen voor de personen vaak.
Hij is mooi, Molly. Hij staat ook in de Bijbel, wist je dat? De Bijbel en Koran bevatten dezelfde verhalen, andere namen voor de personen vaak.
dinsdag 28 februari 2012 om 19:18
Haha, ik ben wel Rooms Katholiek opgevoed, maar niet met Bijbelteksten. Dus ik wist dat niet. Dank je.
Het mooie aan de Bijbel, de Koran of welk boek dan ook, is dat dergelijke wijsheden universeel zijn. LEVEN en LIEFDE zijn universeel.
Ik denk dat de verhalen van Mulla een beetje tussen de geloven in hangt, dus dat je ze ook kunt lezen als je niet één bepaald geloof aanhangt of ongelovig bent. Zodra er ergens de naam God of Allah verschijnt, haken veel mensen al af. En dat zou zonde zijn van zulke mooie teksten.
Het mooie aan de Bijbel, de Koran of welk boek dan ook, is dat dergelijke wijsheden universeel zijn. LEVEN en LIEFDE zijn universeel.
Ik denk dat de verhalen van Mulla een beetje tussen de geloven in hangt, dus dat je ze ook kunt lezen als je niet één bepaald geloof aanhangt of ongelovig bent. Zodra er ergens de naam God of Allah verschijnt, haken veel mensen al af. En dat zou zonde zijn van zulke mooie teksten.
dinsdag 28 februari 2012 om 19:30
Is het ook. Echt heel veel verhalen kwamen in enige vorm al voor deze boeken voor. Ik zie de Koran en Bijbel als een soort verzameling van de verhalen.
Liefde en leven komt in alle levens en geloofsovertuigingen als sterkste voor, mooi is dat. Jammer dat veel mensen het niet oppikken, aangezien liefde leven maakt.
Vind de stromingen in al de geloven wel interessant. Om te lezen, bestuderen. Ben ook naar meerdere geloofshuizen geweest. En alle feestdagen meegemaakt. Maar ben zelf niet gelovig, door dat vele bestuderen misschien? Maar t blijft mij boeien. Vandaar dat ik ook wist dat Mattie vd Pinkster is. Herken zijn stijl.
Liefde en leven komt in alle levens en geloofsovertuigingen als sterkste voor, mooi is dat. Jammer dat veel mensen het niet oppikken, aangezien liefde leven maakt.
Vind de stromingen in al de geloven wel interessant. Om te lezen, bestuderen. Ben ook naar meerdere geloofshuizen geweest. En alle feestdagen meegemaakt. Maar ben zelf niet gelovig, door dat vele bestuderen misschien? Maar t blijft mij boeien. Vandaar dat ik ook wist dat Mattie vd Pinkster is. Herken zijn stijl.