Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?

Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?

Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Alle reacties Link kopieren
Dinsdag heb ik een slamix gezaaid en ik zie al wat groene stengeltjes opkomen. Leuk!
Mijn hartelijke dank summer en verli, ik zal er eens mee aan de slag gaan en hier zo af en toe een update posten of het wat wordt ;)

Oh, enne, van die hoeveelheid zaadjes (ik snap dat er 1 plant uit moet komen :D) vroeg ik, omdat het mss kon dat er één mislukte ofzo. Dus als je er dan 2 of 3 doet heb je sowieso wat, was mijn idee :D Maar gewoon eentje dus ;)

edit: en aan iedereen hartelijk dank voor al die sites, ik ga eens even een studie groenten kweken oppakken ;)
Hahaha zazu... Het ligt er een beetje aan ... Bv courgette komt altijd wel op, en is groot dus doe ik maar 1 zaadje in een potje. Basilicum ed moet je wel dicht zaaien. Tomaten bv of oudere zaden doe ik weleens 3 tegelijk en dan de zwakste wegknippen anders krijgen ze niet genoeg ruimte.
Computer says nooooo
quote:holadijee schreef op 01 maart 2012 @ 19:46:

Dinsdag heb ik een slamix gezaaid en ik zie al wat groene stengeltjes opkomen. Leuk!Leuk! Je had binnen gezaaid neem ik aan?
quote:summer73 schreef op 02 maart 2012 @ 00:50:

Hahaha zazu... Het ligt er een beetje aan ... Bv courgette komt altijd wel op, en is groot dus doe ik maar 1 zaadje in een potje. Basilicum ed moet je wel dicht zaaien. Tomaten bv of oudere zaden doe ik weleens 3 tegelijk en dan de zwakste wegknippen anders krijgen ze niet genoeg ruimte.*Maakt druk aantekeningen*
quote:MissMartine schreef op 02 maart 2012 @ 08:58:

[...]

Leuk! Je had binnen gezaaid neem ik aan?Ja, binnen inderdaad. Groeit echt snel. Voel me net een klein kind: ieder uur kijken of het alweer wat is gegroeid.
quote:MissMartine schreef op 02 maart 2012 @ 08:58:

[...]

*Maakt druk aantekeningen*Goed te zien dat ik blijkbaar niet de enige ben die dit soort basistips nog nodig heeft, haha.
Courgette is echt een gemakkelijke plant, die komt altijd op. Zo had ik in het begin van mijn moestuincarriere 10 zaadjes gezaaid, onder het mom: als er een paar niet niet opkomen dan is dat geen ramp. Kwamen ze dus alle 10 op, zat ik daar met 10 planten die ook nog eens behoorlijk vruchtdragend waren. Heb veel courgettes aan vrienden/buren/aan iedereen die het wilde hebben gegeven (heb veel vrienden gemaakt).

Nu zaai ik altijd een paar zaadjes tegerlijkertijd. Alleen de sterkste planten houd ik, de zwakkere zaailingen gooi ik weg. Daarnaast zaai ik met tussenperiodes, zodat niet alles tegelijk opkomt. Dus stel ik wil 3 courgetteplanten, dan zaai ik in april 1 plant, in mei 1 plant en in juni 1 plant.
Ik heb vandaag de mestkorrels ingeharkt. Deze week mogen de bietjes de grond in!
Weet iemand hier waar je goedkoop kleine kasjes kan kopen?

Ik heb er 2 jaar geleden 2 gezien bij de intratuin maar die waren erg duur. Dat was een kastje van glas? met een frame van hout. Afmeting iets van 1,20 x 1,0m.

http://static.fonq.nl/data/producten/38242-normaal.jpg

Ik wil komend weekens al dingen voor gaan zaaien onder glas en ik denk dat we ook de kruiden / fruittuin in orde gaan maken.

We zijn ook nog opzoek naar zo'n kastanjehek (schapenhek) van 80 a 120 cm hoog. Weet iemand waar je dat goedkoop kan krijgen?
quote:louise1 schreef op 01 maart 2012 @ 09:09:

Ik heb de framboos afgelopen weekend gesnoeid maar ik zag al wat nieuwe scheuten uit de grond komen, leuk joh! De jostabes heb ik ook wat bijgeknipt en moet ik nog gaan leiden anders groeit ie uit de klauwen.

Wat een rampen ding is dat!

Kan je die nu snoeien? En hoe ga jij hem leiden? Ik heb hem niet in de buurt van een muurtje staan ofzo.
quote:Mac123 schreef op 02 maart 2012 @ 15:07:

Ik heb vandaag de mestkorrels ingeharkt. Deze week mogen de bietjes de grond in! Mestkorrels hark je natuurlijk makkelijker in als er nog geen zaailingen in staan. Had ik zelf kunnen verzinnen, maar of ik het ook gedaan zou hebben....
Het is idd een joekel van een struik. Ik heb hem tegen een muur staan en alles wat niet tegen de muur aangroeit snoei ik weg. Op de muur moet ik nog een raster schroeven waar ik de takken aan wil bevestigen.

Ook ga ik tijdig een net spannen tegen de vogels. Die hebben vorig jaar in een dag alle bessen opgevreten. Nog voordat wij ze konden eten want de bessen waren wel donkerrood/paars maar nog niet lekker zoet. Voor de vogels bijlkbaar wel al lekker.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Ik zit die plantaardig.com site te lezen en wat ik niet helemaal snap;

Het lijkt of ze in sommige artikelen ook gewoon rechtstreeks buiten in de grond zaaien? Of kan dat helemaal niet en is dat onzin?

En als je eerst binnen in bakjes doet, wat voor aarde moet er dan in? Las hier eens het woord 'stekgrond' (geen idee wat dat is), maar ik zag in een artikel op die site ook gezeefde potgrond staan. Kan dat ook gewoon? (want daar heb ik nog wel wat zakken van). Of moet je weer voor elk zaadje een andere grond en mest en allemaal stuff hebben?
quote:Maja82 schreef op 02 maart 2012 @ 15:11:

Weet iemand hier waar je goedkoop kleine kasjes kan kopen?

Ik heb er 2 jaar geleden 2 gezien bij de intratuin maar die waren erg duur. Dat was een kastje van glas? met een frame van hout. Afmeting iets van 1,20 x 1,0m.

http://static.fonq.nl/data/producten/38242-normaal.jpg

Ik wil komend weekens al dingen voor gaan zaaien onder glas en ik denk dat we ook de kruiden / fruittuin in orde gaan maken.

We zijn ook nog opzoek naar zo'n kastanjehek (schapenhek) van 80 a 120 cm hoog. Weet iemand waar je dat goedkoop kan krijgen?Goedkope kastanje hekken.Kweekkast
quote:zazu_ schreef op 02 maart 2012 @ 16:16:

Ik zit die plantaardig.com site te lezen en wat ik niet helemaal snap;

Het lijkt of ze in sommige artikelen ook gewoon rechtstreeks buiten in de grond zaaien? Of kan dat helemaal niet en is dat onzin?

En als je eerst binnen in bakjes doet, wat voor aarde moet er dan in? Las hier eens het woord 'stekgrond' (geen idee wat dat is), maar ik zag in een artikel op die site ook gezeefde potgrond staan. Kan dat ook gewoon? (want daar heb ik nog wel wat zakken van). Of moet je weer voor elk zaadje een andere grond en mest en allemaal stuff hebben?

Sommige groente, zoals bijv. peultjes en worteltjes, kunnen rechtstreeks de grond in. Andere soorten zoals bijv. aubergine zijn warmte minnend en de zaadjes kiemen pas als het 18/20 graden is. Dus eerder zaaien heeft geen zin, mits je geen verwarmde kweekkas hebt. De meeste soorten zijn gevoelig voor vorst en mogen pas na 15 mei (IJsheiligen) de volle grond in.

Wat btreft grond: het maakt niet zoveel uit of je stekgrond of gewone potgrond gebruikt. Sommige tuinders gebruiken alleen cocopeat of vermiculiet gemengd met potgrond. Als je maar geen bemeste tuinaarde gebruikt, want dat s niet zo goed voor de jonge plantjes (de wortels kunnen verbranden). Als de planten groot zijn en ze de volle grond ingaan, strooi ik wel mestkorrels in het plantgat (wel afhankelijk v.d. soort).
Nou, dan moet het gaan lukken! Bedankt alweer
Vandaag grond verbeterd met compost en koemest en de wortels ingezaaid. Had nog een zak zaai- en stekgrond liggen en probeerde de rest voor te zaaien maar de grond was zo droog dat het water er gewoon op bleef liggen. Maar een nachtje laten weken dus. Jammer voor de kids....

Het gaat in elk geval dit jaar pompoen, tomaten, courgettes, wortels, koolrabi, peultjes, broccoli en misschien okra worden. Leuk leuk! Twijfel nog of ik een kleine moestuin ga bouwen of grote potten ga gebruiken en sommige dingen in de volle grond ga doen.
Weet iemand of een pompoen het ook goed kan doen in een wat schaduwrijker deel van de tuin (wel zuiden)?
Nicolientje, pompoenen houden van zon. Natuurlijk kun je ze ook op een minder zonnige plek planten, maar dan krijg je minder pompoenen. Als het echt een plek in de schaduw is, zou ik er geen pompoen neerzetten (maar bijvoorbeeld een bladgroente, die kunnen vaak wel iets beter tegen minder zon).
@Adamas. Bedankt voor de tip, maar jammer, ik heb net op dat stuk achterin de tuin nog wel een plek over, er groeit ook wel wat wilde geranium dus het niet geen braakliggend land maar ik dacht, ik zet daar mooi een pompoen neer want daar heb ik goed de ruimte. Maar het is in de schaduw van een boom in de tuin van de buren. Helaas dus.
quote:nicolientje76 schreef op 03 maart 2012 @ 00:37:

@Adamas. Bedankt voor de tip, maar jammer, ik heb net op dat stuk achterin de tuin nog wel een plek over, er groeit ook wel wat wilde geranium dus het niet geen braakliggend land maar ik dacht, ik zet daar mooi een pompoen neer want daar heb ik goed de ruimte. Maar het is in de schaduw van een boom in de tuin van de buren. Helaas dus.Als het eigenlijk alleen voor grondvulling is kun je er dan niet wat meer neerzetten?
Eigenlijk geen enkel vruchtgewas is blij in de schaduw, nicolientje .. Pompoen klimt meetal wel graag, mss is dat een tip?

en nog een fijne zaaisite boordevol tips:

http://www.zaaisite.nl/html/opkweken.htm
Computer says nooooo
Gister heb ik wortel, biet en pastinaak binnen voor gezaaid.

Ik ben met smart aan het wachten op de eerste kiemplantjes van de vruchtgewassen maar er gebeurt nog niets Waarschijnlijk iets te ongeduldig..

Vandaag bloemen voorzaaien en bollen van stokroos en wat mooie lelie-achtige in de pot doen.
Computer says nooooo
Ik heb vandaag helemaal niets in de moestuin gedaan, wat ik eigenlijk wel van plan was.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven