Onzekerheid
dinsdag 6 maart 2012 om 20:19
Ik had m'n OP weg gehaald, uit schaamte...maar ik plaats hem toch maar terug:
Kortsamengevat:
Ik ben erg onzeker over mijzelf, ik ben best spontaan maar ik ben onzeker over wat ik doe.
Ik denk dat dit komt door m'n ex die me een aantal jaren mishandeld en vernederd heeft.Hij schold mij uit en behandelde mij als vuil omdat ik voor hem al andere vriendjes (3 of 4 denk ik) had gehad.. Hij zei dat ik vies was...
Ik heb nu een hele lieve vriend, hem heb ik over mijn verleden verteld maar eigenlijk wil/durf ik er niet met hem over te praten...met niemand eigenlijk. Maar soms denk ik tijdens sex met mijnn vriend dus ook dat ik vies ben en walg van mijzelf. En dat wil ik absoluut niet.
Ik denk ook dat ik m'n verhaal niet durf te vertellen aan iemand, face to face bedoel ik.
Ook al zijn psychologen er om je te helpen.. Dat snap ik maar de drempel is te hoog.
Ik wil mijn zelfwaarde zo graag terug.. :-(
Kortsamengevat:
Ik ben erg onzeker over mijzelf, ik ben best spontaan maar ik ben onzeker over wat ik doe.
Ik denk dat dit komt door m'n ex die me een aantal jaren mishandeld en vernederd heeft.Hij schold mij uit en behandelde mij als vuil omdat ik voor hem al andere vriendjes (3 of 4 denk ik) had gehad.. Hij zei dat ik vies was...
Ik heb nu een hele lieve vriend, hem heb ik over mijn verleden verteld maar eigenlijk wil/durf ik er niet met hem over te praten...met niemand eigenlijk. Maar soms denk ik tijdens sex met mijnn vriend dus ook dat ik vies ben en walg van mijzelf. En dat wil ik absoluut niet.
Ik denk ook dat ik m'n verhaal niet durf te vertellen aan iemand, face to face bedoel ik.
Ook al zijn psychologen er om je te helpen.. Dat snap ik maar de drempel is te hoog.
Ik wil mijn zelfwaarde zo graag terug.. :-(
dinsdag 6 maart 2012 om 20:36
Wat fijn voor je dat je nu wel een lieve, begripvolle vriend hebt. Ik denk dat het goed is dat je hem over je verleden hebt verteld. Natuurlijk is het zo dat hij niet je therapeut moet worden, maat dat betekent niet dat je het er niet met hem over kan hebben. Je verleden is nou eenmaal deel van jou en heeft je gemaakt tot wie je nu bent. Dus als je hem daar wel over vertelt, geef je hem wel de mogelijkheid om jou beter te begrijpen.
Je schrijft dat je graag met iemand zou praten, maar liever niet met een psycholoog omdat je je probleem niet groter wil maken dan het is. Maar neem je jezelf dan ergens gewoon niet helemaal serieus? Ik vind het nogal wat, wat je allemaal hebt meegemaakt. Eigenlijk ben je door je ex geestelijk mishandeld.
Ik denk toch dat een psycholoog wel de juiste persoon voor jou is. Het is niet zo dat alleen maar zwaar depressieve of getraumatiseerde mensen ed 'recht' hebben op een psycholoog. Misschien verward je het met een psychiater?
Daarnaast moet je niet onderschatten hoeveel mensen op een bepaald punt in hun leven naar een psycholoog gaan. Het is niks om je voor te schamen hoor. Zo iemand kan samen met jou kijken waar je tegenaan loopt, jouw gedachten in kaart brengen en zo samen met jou kijken hoe je jouw gedachtepatroon kunt doorbreken. Want zelf loop jij daarin vast.
Sterkte in ieder geval!
Je schrijft dat je graag met iemand zou praten, maar liever niet met een psycholoog omdat je je probleem niet groter wil maken dan het is. Maar neem je jezelf dan ergens gewoon niet helemaal serieus? Ik vind het nogal wat, wat je allemaal hebt meegemaakt. Eigenlijk ben je door je ex geestelijk mishandeld.
Ik denk toch dat een psycholoog wel de juiste persoon voor jou is. Het is niet zo dat alleen maar zwaar depressieve of getraumatiseerde mensen ed 'recht' hebben op een psycholoog. Misschien verward je het met een psychiater?
Daarnaast moet je niet onderschatten hoeveel mensen op een bepaald punt in hun leven naar een psycholoog gaan. Het is niks om je voor te schamen hoor. Zo iemand kan samen met jou kijken waar je tegenaan loopt, jouw gedachten in kaart brengen en zo samen met jou kijken hoe je jouw gedachtepatroon kunt doorbreken. Want zelf loop jij daarin vast.
Sterkte in ieder geval!
dinsdag 6 maart 2012 om 20:37
Ik herken mezelf wel.. niet dezelfde dingen meegemaakt, maar ook onzekerheid door het verleden. Het is makkelijker gezegd dan gedaan, dat jou ex je zo vernederde was onmacht. Wat mij heeft geholpen is niet terug denken aan het verleden, maar juist naar de toekomst kijken. En je zegt dat als je geslachtsgemeenschap hebt met je vriend dat je van jezelf walgt, waarom? Je bedrijft alleen maar liefde met jou vriend. Lieve schat vergeet die gedachtens, kijk naar de toekomst ookal is het makkelijker gezegd dan gedaan maar blijf positief denken. Het is fijn om te lezen dat je nu een lieve vriend hebt, vertel aan hem wat je voelt zodat hij jou ook erin kan steunen!
dinsdag 6 maart 2012 om 23:13
Bedankt voor de lieve reacties.
Uit schaamte heb ik m'n OP weg gehaald....
Daar is die onzekerheid weer...
Kortsamengevat:
Ik wil mijn zelfwaarde zo graag terug..
Uit schaamte heb ik m'n OP weg gehaald....
Daar is die onzekerheid weer...
Kortsamengevat:
Ik wil mijn zelfwaarde zo graag terug..
dinsdag 6 maart 2012 om 23:17
Je vertelt het hier, dat is de eerste stap! Hoe kan jij nou vies zijn? Dus iemand die slaat en scheldt en jou zegt dat jij vies bent geloof jij? Ik zou zeggen dat hij degene is met een vies karakter. Waarom geloof zelfs na al die tijd iemand die door zijn gedrag zelfs het aankijken niet waard is?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
dinsdag 6 maart 2012 om 23:43
Het is al bijna 6 jaar geleden maar hij heeft mij zo beschadigd dat ik hier dus nog last van heb. En dat heb ik niet elke dag heel bewust, maar ik denk wel onbewust en ik wil niet beinvloed worden door die minderwaardigheid die hij mij aangepraat heeft.
Ik weet ook wel dat het onzin is wat hij zei maar toch blijf ik me minder voelen dan een ander, en voel me in het dagelijks leven snel aangevallen...en ben bang dat "mensen" mij onderuit willen halen, net als dat hij dat deed.
Terwijl dit dus meestal niet zo is.
Ik wil mijn vriend niet lastigvallen met dit verhaal (wat ik hem dus vaag verteld heb) en met het gevoel dat ik er nu nog bij heb...ik wil het afsluiten en achter me laten, gewoon helemaal vergeten.
Maar ik ben bang dat datt niet meer kan, ik ben erdoor veranderd; positief, ik laat niet meer met me sollenen negatief, mijn zelfwaarde is erg laag (vooral op sexueel gebied)
Ik weet ook wel dat het onzin is wat hij zei maar toch blijf ik me minder voelen dan een ander, en voel me in het dagelijks leven snel aangevallen...en ben bang dat "mensen" mij onderuit willen halen, net als dat hij dat deed.
Terwijl dit dus meestal niet zo is.
Ik wil mijn vriend niet lastigvallen met dit verhaal (wat ik hem dus vaag verteld heb) en met het gevoel dat ik er nu nog bij heb...ik wil het afsluiten en achter me laten, gewoon helemaal vergeten.
Maar ik ben bang dat datt niet meer kan, ik ben erdoor veranderd; positief, ik laat niet meer met me sollenen negatief, mijn zelfwaarde is erg laag (vooral op sexueel gebied)
dinsdag 6 maart 2012 om 23:56
Ik vrees dat het "gewoon doorgaan en vergeten wat in de toekomst ligt" heel moeilijk is. In totaal andere omstandigheden heb ik dat járen geprobeerd, maar elke keer kwam het weer boven.
Toen besloot ik voor mezelf dat mijn strategie niet werkte, hoe hard ik er ook in geloofde. Het sluimert bij je en de ene keer kan je het handelen en de andere keer niet. Feit blijft dat het er zit en dat je wegdrukt. Je kunt denken dat je verder leeft zonder je geschiedenis, maar dat is niet waar.
Op de achtergrond speelt het altijd mee, het heeft een rol. Je kunt het benoemen of niet, je kunt het wegstoppen of negeren, maar het blijft. Juist omdat je het wegstopt is het er. Iets wat je niet hoeft te negeren is er ook niet.
Toen besloot ik voor mezelf dat mijn strategie niet werkte, hoe hard ik er ook in geloofde. Het sluimert bij je en de ene keer kan je het handelen en de andere keer niet. Feit blijft dat het er zit en dat je wegdrukt. Je kunt denken dat je verder leeft zonder je geschiedenis, maar dat is niet waar.
Op de achtergrond speelt het altijd mee, het heeft een rol. Je kunt het benoemen of niet, je kunt het wegstoppen of negeren, maar het blijft. Juist omdat je het wegstopt is het er. Iets wat je niet hoeft te negeren is er ook niet.
woensdag 7 maart 2012 om 00:04
Lupine, bedoel je dat er over praten en er mee leren omgaan/leven misschien beter is dan het negeren en verzwijgen?
Klinkt logisch. Toch is dat laatste makkelijker maar het lost waarschijnlijk niets op.
erovrr praten met iemand die ik ken (vriend, familie) vind ik erg eng maar een psycholoog ook. Wat al jij/zij mij niet kan helpen, dan leg ik m'n ziel bloot en dan zou dat voor niets zijn.
Of niet...
(daar zijn faalangst en onzekerheid weer)
Klinkt logisch. Toch is dat laatste makkelijker maar het lost waarschijnlijk niets op.
erovrr praten met iemand die ik ken (vriend, familie) vind ik erg eng maar een psycholoog ook. Wat al jij/zij mij niet kan helpen, dan leg ik m'n ziel bloot en dan zou dat voor niets zijn.
Of niet...
(daar zijn faalangst en onzekerheid weer)