Gezondheid alle pijlers

Badolie

10-03-2012 18:27 40 berichten
Vooraf: ik heb het gifcentrum gebeld, dus er is niets aan de hand. Maar ik wilde het even delen, vanwege een ander punt waar ik op stuitte.

.......

Ik vind het vreemd dat wij in Nederland geen rechtstreeks nummer hebben voor particulieren bij dergelijke vragen.
Alle reacties Link kopieren
Het NVIC/RIVM is inderdaad alleen voor hulpverleners. Maar zij geven dan ook -nadat ze eerst een heleboel info vragen over de vergiftiging- specifiek advies over de behandeling, waar je als leek niks mee kan. Dus daarom is die lijn niet bedoelt voor Jan en alleman.
Los van het feit dat er genoeg Jantjes en allemantjes zullen zijn die voor het minste of geringste naar die lijn zullen bellen en hierdoor onnodig de lijn overbelasten.
quote:pompsnol schreef op 10 maart 2012 @ 23:39:

Los van het feit dat er genoeg Jantjes en allemantjes zullen zijn die voor het minste of geringste naar die lijn zullen bellen en hierdoor onnodig de lijn overbelasten.Maar de HA en HAP worden wel verlicht.
quote:maxi14 schreef op 10 maart 2012 @ 23:26:

Het NVIC/RIVM is inderdaad alleen voor hulpverleners. Maar zij geven dan ook -nadat ze eerst een heleboel info vragen over de vergiftiging- specifiek advies over de behandeling, waar je als leek niks mee kan. Dus daarom is die lijn niet bedoelt voor Jan en alleman.Ja. wat je als leek wilt weten is: wat kan ik zelf doen en moet ik wel of niet naar een dokter. Dat soort informatie kan prima voor de meest voorkomende stoffen op schrift. Zoals de gifwijzer bijvoorbeeld. Zou ook wel handig zijn als die online stond, maar volgens mij houden ze de site summier zodat je de gifwijzer besteld (of is ie gratis?)
Trouwens, ik begrijp niet zo goed waarom je een nummer gaat bellen waar duidelijk bij vermeld staat dat het niet voor jou bedoelt is, en dan niet eens omdat je heel bezorgd bent, maar 'uit nieuwsgierigheid'
quote:scamp schreef op 10 maart 2012 @ 23:40:

[...]

Maar de HA en HAP worden wel verlicht.Ja, maar de vraag is of dat via dit nummer moet of dat je daar een apart nummer voor wilt openstellen en zo ja, of dat uit kan.
quote:vosje78 schreef op 10 maart 2012 @ 23:58:

Trouwens, ik begrijp niet zo goed waarom je een nummer gaat bellen waar duidelijk bij vermeld staat dat het niet voor jou bedoelt is, en dan niet eens omdat je heel bezorgd bent, maar 'uit nieuwsgierigheid'

Dat 'nieuwsgierigheid' moet je maar niet te letterlijk nemen. Want als ik schrijf dat ik bezorgd ben (ik wilde het namelijk wel weten, want het zat wel óp mijn huid immers!), dan krijg ik het halve forum over me heen die roept 'nu naar de huisarts bellen'. Het is hier vaak zo'n hysterie als het gaat om relatief kleine medische zaken, dat ik dus even nieuwsgierigheid schreef.

Overigens stond het er niet (duidelijk) te lezen dat het niet voor particulieren bedoeld was. Niet waar ík het nummer vandaan had in ieder geval (via Google).
quote:vosje78 schreef op 10 maart 2012 @ 23:40:

[...]

Ja. wat je als leek wilt weten is: wat kan ik zelf doen en moet ik wel of niet naar een dokter. Dat soort informatie kan prima voor de meest voorkomende stoffen op schrift. Zoals de gifwijzer bijvoorbeeld. Zou ook wel handig zijn als die online stond, maar volgens mij houden ze de site summier zodat je de gifwijzer besteld (of is ie gratis?)

1,80 Euro.

Dus inderdaad, ze willen je wel helpen, maar niet gratis en niet ten koste van een huisarts die ook brood moet eten.

Ik begrijp de logica wel die Maxi schreef, dat er een behandeling uit voort moet komen. En dat dit te ingewikkeld is voor gewone burgers. Toch lijkt me een nummer wel handig, waarbij je snel hoort of iets schadelijk is.

Een voorbeeldje van een product waarbij iedere moeder de arts zal bellen, maar waarvan ik op mijn opleiding en in mijn werk heb geleerd dat het dus niet schadelijk is: silicakorrels (die in nieuwe tassen zit bvb. tegen het vocht). Er staat in het groot op: do not eat. Maar het kan dus geen kwaad mocht je kind dit zakje per ongeluk leeg geschud hebben in zijn mondje.

Moeder belt huisarts, of rijdt misschien langs de SEH, enfin.. vul maar in. Nou zeg ik niet dat moeders daar fout aan doen, uit onwetendheid immers. Maar of het altijd nodig... zo'n nummer zou dan uitkomst bieden denk ik. En waarom in België dus wel? Daar zouden ze toch met dezelfde redenen moeten zitten als hier in Nederland?
quote:molly74 schreef op 11 maart 2012 @ 11:40:

[...]

Dat 'nieuwsgierigheid' moet je maar niet te letterlijk nemen. Want als ik schrijf dat ik bezorgd ben (ik wilde het namelijk wel weten, want het zat wel óp mijn huid immers!), dan krijg ik het halve forum over me heen die roept 'nu naar de huisarts bellen'. Het is hier vaak zo'n hysterie als het gaat om relatief kleine medische zaken, dat ik dus even nieuwsgierigheid schreef.

Overigens stond het er niet (duidelijk) te lezen dat het niet voor particulieren bedoeld was. Niet waar ík het nummer vandaan had in ieder geval (via Google).Ja, die hysterie klopt wel. Ik zag gisteravond ook dat een forummer hier bijna vermoord werd omdat ze niet direct naar het ziekenhuis ging om een CT-scan te eisen. Op hun eigen website staat het wel duidelijk: https://www.vergiftigingen.info/webtik/faces/index.jspx
quote:vosje78 schreef op 11 maart 2012 @ 00:04:

[...]

Ja, maar de vraag is of dat via dit nummer moet of dat je daar een apart nummer voor wilt openstellen en zo ja, of dat uit kan.Dus mijn idee: een apart nummer. En hoe bedoel je 'of het uit kan'?
quote:molly74 schreef op 11 maart 2012 @ 11:48:

[...]

Dus mijn idee: een apart nummer. En hoe bedoel je 'of het uit kan'?Tja, sorry, maar in tijden dat alles uit het basis pakket gaat behalve euthanasie, omdat het anders niet te betalen is, denk ik ook aan de kosten. Het openen van zo'n lijn kost wel geld. De vraag is of het de huisarts en de SEH dusdanig ontlast dat het uitkan.
Oh, je bedoelt op die manier. Snapte het even niet.

Ik weet niet of het in België bvb. vanuit de overheid geregeld wordt. En geen idee ook of het de huisarts dan inderdaad veel ontlast. Daar zullen ze cijfers op moeten loslaten. Of dat hebben ze wellicht al gedaan en geconstateerd dat het niet zinvol is inderdaad.
quote:molly74 schreef op 11 maart 2012 @ 11:56:

Oh, je bedoelt op die manier. Snapte het even niet.

Ik weet niet of het in België bvb. vanuit de overheid geregeld wordt. En geen idee ook of het de huisarts dan inderdaad veel ontlast. Daar zullen ze cijfers op moeten loslaten. Of dat hebben ze wellicht al gedaan en geconstateerd dat het niet zinvol is inderdaad.Je kunt er natuurlijk een 0900 nummer voor 1 euro per minuut van maken, dan betaald de patient zelf. Ik weet alleen niet of dat de kosten dekt. Ik weet eigenlijk ook niet hoe dat zit met dingen als de kindertelefoon (bestaat ie nog?) etc. ik dacht dat dat gesubsidieerd werd.
Even off topic, maar eh Vosje ' Ik zag gisteravond ook dat een forummer hier bijna vermoord werd omdat ze niet direct naar het ziekenhuis ging om een CT-scan te eisen.'

Wie is hier nou aan het overdrijven... 'CT scan' en 'eisen' zijn niet genoemd, bovendien ging het om iemand die geen HAP kon bellen ivm ander gezondheidszorgsysteem. Bij sommige klachten kun je nou eenmaal beter voorzichtig zijn, en kan mensen voor hysterisch uitmaken gevaarlijk zijn.
Vosje, zie nu pas jouw linkje naar vergiftigingen.info. Die site had ik dus niet gezien, bedankt.

@Anna: nu denk ik aan iets, door wat jullie schrijven. Ik heb wel eens opgemerkt dat op het forum vaak met twee maten gemeten wordt. Gaat het om kwaaltje x en iemand weet uit (professionele) ervaring dat het niets ergs is, dan wordt daar niet naar geluisterd, maar is Google alwetend. En gaat het de volgende keer om kwaal y, dan kan Google wel alles weten, maar dan is de angst en het niet-rationele denken groter: dan rent men al naar de HAP of HA om een scheet die dwars zit, bij wijze van spreken.

Weet nu niet of ik het goed uitleg, maar je begrijpt me hoop ik wel.

Het is soms heel dubbel in ieder geval. Vandaar ook dat ik zelf mijn OP begon met dat ik al wel gebeld had.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven