Geld & Recht alle pijlers

rekening verbouwing

12-03-2012 17:38 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben bij een verbouwing een electricien op uurbasis ingehuurd. Dat kon niet anders, omdat het nog niet goed duidelijk was wat de omvang van de verbouwing zou worden. Vooraf zijn natuurlijk wel de kosten per uur besproken van de electricien: 40 euro. Veel geld, maar een vakman is dat waard, geen probleem dus.

Tijdens de verbouwing had hij ook een assistent bij zich, een jongen die dingen aan moest geven en soms af moest maken of iets dergelijks. Net iets ouder dan een leerling/stagiair, maar nog geen zelfstandig werkend electricien. Vaak had hij niks te doen en zat dan een beetje te relaxen, roken, bijdehante opmerkingen te maken (dit heeft er natuurlijk niet veel mee te maken, maar om jullie een indruk te geven). Nu bleek bij de eindafrekening dat ook deze jongen voor 40 euro per uur is opgevoerd. Omdat er erg veel uren is gewerkt, tikt dat flink aan. Eigenlijk vinden wij dat niet terecht en gaan nu met het bedrijf praten of zijn uurloon niet lager kan. Het is natuurlijk zonneklaar dat die jongen niet hetzelfde betaald krijgt als de senior electricien, dus dat verschil is winst voor het bedrijf. Onze aannemer vond het uurloon voor die jongen bijvoorbeeld ook te hoog.

Wat vinden jullie? Hebben we een punt? Vooraf vragen naar het uurloon van een assistent oid was niet in me opgekomen. Ik wil natuurlijk niet onterecht gaan zeuren over de rekening, maar het gaat echt om een paar honderd euro's verschil, als er een tientje of 15 euro vanaf gaat.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Wisten jullie van te voren dat er iemand mee zou lopen? Zo nee, dan zou ik maar voor 1 persoon betalen.
Je hebt de electricien ingehuurd, niet zijn stagiair.
verba volant, scripta manent.
Wat bankje zegt: wisten jullie dat er een assistent mee zou komen? Als dat niet het geval is, dan zou ik voor een persoon betalen. Het zou toch van de zotte zijn, dan zou ik m'n hele familie meenemen en ze dingen laten aangeven

Als je niet wist dat de stagiaire mee zou komen, zou ik het bedrijf opbellen en zeggen dat je alleen een elektriciën hebt ingehuurd, dat het prima is dat hij een stagiaire meeneemt zodat hij het vak kan leren, maar dat je niet van plan bent om daar voor te betalen omdat dat niet afgesproken is.
Een uurloon is een uurloon. Dat zegt niets over de kwaliteiten van iemand. Als ze niet met z'n 2-en waren gekomen was de electriecien waarschijnlijk langer bezig geweest. Wie ben jij om te bepalen wat het "salaris"vam deze jongen is? Er zijn nog veel meer kosten verwerkt in dit tarief.

Voor de grote beurt van je auto betaal je toch ook gewoon. Terwijl heel wat werkzaamheden van de grote beurt worden uitgevoerd door een "stagiaire" of andere goedkope kracht.

Of je een punt hebt kun je neerleggen bij het juridisch loket.

Ik zeg niet dat je geen punt hebt, ik weet bijvoorbeeld niet welke afspraken er van te voren zijn gemaakt.
Voor hetzelfde geld is het inderdaad wen stagiar, of een taakgestrafte, en kost hijget bedrijf helemaal niets. En daar zou jij dan vakmantarief voor moeten betalen? Belachelijk natuurlijk.

Als zij de klus sneller hadden willen klaren door 2 mensen in te zetten, hadden ze dat met jullie moeten overleggen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:Dahlia74 schreef op 12 maart 2012 @ 18:15:

Een uurloon is een uurloon. Dat zegt niets over de kwaliteiten van iemand. Als ze niet met z'n 2-en waren gekomen was de electriecien waarschijnlijk langer bezig geweest. Wie ben jij om te bepalen wat het "salaris"vam deze jongen is? Er zijn nog veel meer kosten verwerkt in dit tarief.

Voor de grote beurt van je auto betaal je toch ook gewoon. Terwijl heel wat werkzaamheden van de grote beurt worden uitgevoerd door een "stagiaire" of andere goedkope kracht.

Of je een punt hebt kun je neerleggen bij het juridisch loket.

Ik zeg niet dat je geen punt hebt, ik weet bijvoorbeeld niet welke afspraken er van te voren zijn gemaakt.

Een uurloon is ook afhankelijk van je ervaring hoor. Wij hebben ook stagiaires in dienst die werkzaamheden verrichten voor klanten, maar dat is een fractie van het tarief van de "expert". Wij laten hen de makkelijke klussen doen. Voordelig voor ons én voor de klant. Dan berekenen wij echt niet het dure uurloon.

Tevens gaat het er om wat is afgesproken. Kom je alleen of niet en wat is de toegevoegde waarde van de 2e klusser. Om dit soort fratsen te voorkomen had je beter voor een aanneemsom kunnen kiezen, maar uit je post begreep ik dat dat geen optie was ivm niet in te schatten werkzaamheden. Wie heeft dat bepaalt? Een opdrachtnemer kan zoveel zeggen. De opdrachtnemer heeft natuurlijk het liefst een opdracht per uur en niet voor aanneemsom.
Ik zou aangeven dat ik weiger het volle tarief te betalen voor de hulp en dat ik bovendien weiger om alle uren te vergoeden aangezien deze jongeman veel tijd met lanterfanten heeft volgemaakt. Mijn voorstel zou zijn 20 euro per uur voor max het aantal uren dat die jongen produktief is geweest.
PS en dat aanbod zou ik doen als 'water bij de wijn' nadat ik in eerste instantie helemaal zou weigeren om te betalen voor een stagiair!
Je hoeft alleen te betalen voor wat je overeen gekomen bent. Als je overeen gekomen bent dat er 1 elektricien komt tegen een uurloon van 40 euro, dan kunnen ze wel met z'n vijven komen, maar volgens mij hoef jij er volgens jouw overeenkomst dan maar 1 te betalen.

Maar goed, even naar het Juridisch Loket, even laten zien wat voor afspraken je precies gemaakt hebt, zij kunnen je verder helpen. Maar mijn eerste indruk is dat jij dit niet hoeft te betalen nee. En al helemaal niet op deze voorwaarde (40 euro per uur vragen voor iemand die zit te lanterfanten en af en toe wat aan geeft). Eerste vereiste van een uurloon lijkt mij dat er gewerkt is.

Leermomentje voor de volgende keer: als jij een overeenkomst hebt met één elektricien, meteen vragen wat de functie van de tweede is als die er bij blijkt te zijn en meteen afspraken over de kosten maken. Maar dat zul je zelf ook wel bedacht hebben.
Ik zou geen cent betalen voor "een hulpje". Training on the job is voor rekening van de werkgever. Trouwens als zo'n "hulpje" meer zit te niksen en bijdehante opmerkingen aan het maken is, dan had ik hem allang gevraagd om weg te gaan. Zou mij persoonlijk mateloos irriteren. Maar dat terzijde.
Als je tijdens het werk van deze jongeman er niet over bent begonnen heb je nu denk ik weinig recht van spreken.

Een verbouwing is iets waar je als opdrachtgever echt bovenop moet zitten. Als ervaren opdrachtgever gaat alles hier middels een 'aanneemsom'. Daarin valt dan alles dat van te voren is overeengekomen. Daarnaast ontvangen we dan vaak een 'meerwerknota' voor alle dingen die niet waren voorzien én waar tijdens de klus wel overleg over is geweest.

Voor de aanneemsom ontvangen we dan een offerte en uiteindelijk dan een nota met; 'zoals overeengekomen werkzaamheden voor bedrag x' daarnaast wordt het meerwerk dan geheel gespecificeerd.

Dit alles helpt je nu niet zo heel erg meer, maar is wel goed om over na te denken bij een volgende klus.
Weet je zeker dat het een stagiair was?

Is dat ook zo gezegd?

Wat het niet gewoon een nogal luie collega? (eventueel junior)
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
quote:MarianneDavids schreef op 12 maart 2012 @ 18:13:

Je hebt de electricien ingehuurd, niet zijn stagiair.Dat zou ik nou ook denken!
De klusjesman die onze leidingen van de keuken heeft verlegd en extra groepen heeft aangelegd kwam ook met een stagiair. Op de rekening heeft ie alleen zijn uren berekend. Geen cent voor de stagiair. En dat vind ik ook niet meer dan logisch.

Weet je zeker dat het een stagiair was? Als het een stagiair is, zou ik echt weigeren te betalen. Een stagiair moet nog leren en krijgt zelf amper een vergoeding. Dat is dus alleen winst voor het bedrijf. Bij een junior zou ik ook weigeren te betalen, want het is immers niet wat je overeen bent gekomen.

Heb je toen ze met z'n tweeën kwamen (en je één man verwachtte) ook gevraagd of beiden betaald moesten worden?
In de elektrotechnische wereld werkt het nu eenmaal zo dat bij veel werkzaamheden twee personen nodig zijn. Denk bijvoorbeeld aan het zogenaamde draden trekken en dergelijke. Het is dan ook absoluut normaal dat een klus met zijn 2-en wordt uitgevoerd.

Ook is het normaal dat dit wordt uitgevoerd door een 1e Elektromonteur (oftewel een ervaren monteur) samen met een leerling-monteur (het woord zegt het al: dit is een leerling van de 1e Elektromonteur, betekent niet dat deze leerling niets kan en het vak nog in zijn geheel moet leren, maar dit zijn nou eenmaal de termen).

Wel is het bizar dat hetzelfde tarief wordt aangehouden voor de twee. Hier zit absoluut verschil in en hier kan je ook zeker over beginnen. Dat hoort zeker niet zo.

Hoop dat je hier wat aan hebt!
Je betaalt die 40 euro voor een gediplomeerd vakman. Bel het bedrijf op en weiger de kosten van de hulp te betalen. Betaal niks totdat je een gesprek hebt met de eigenaar. Leg het verhaal uit, maak een inschatting van rendabele uren van de hulp en wees bereid om daar eventueel een deel, max. 25% van het volle uurtarief te betalen. Laat je niet bang maken, ze hebben geen poot om op te staan.

Ik heb precies hetzelfde meegemaakt, ook de volle pond op de rekening. Gewoon geweigerd te betalen. Dat was een groot bedrijf maar de eigenaar kwam wel langs om alles netjes te regelen.
Dag allemaal, bedankt voor jullie reacties.

Ik denk niet dat het hier om een stagiair ging, maar om een jonge relatief onervaren monteur, misschien wel een leerling-monteur waar Smurfje het over heeft.

Het ingewikkelde is dat hij ook loodgieterswerkzaamheden heeft gedaan (een bedrijf), daarvoor hebben we (heb ik net nagezocht) een prijsindicatie gekregen in de loop van de werkzaamheden waar het gaat over monteur X en monteur Y zeg maar, dus zijn naam wordt wel genoemd. Uurlonen allemaal hetzelfde (40 euro). Daar heb ik niet eens zoveel problemen mee (al was het ook hier duidelijk dat hij de jongste en onervarenste was). Maar de werkzaamheden in de electra hebben we niet op papier. In die zin dus een beetje ingewikkelder dan het op het eerste gezicht lijkt.

We kwamen bij dit bedrijf omdat de aannemer er vaak mee samenwerkt, het was een haastklus allemaal en daarom is er niet heel zorgvuldig vantevoren afgesproken hoe en wat. Klassieke fout, en ik weet best dat je altijd een beetje genaaid wordt als leek bij verbouwingen, maar ik probeer de naaierij nu dus te beperken. Belangrijkste argument voor mezelf dat we wel genaaid worden is dat de aannemer het ook een beetje belachelijk vond. Maar die wil denk ik ook geen ruzie en het dus niet zelf aankaarten.
Pichegru - het is misgegaan door een combinatie van goed vertrouwen in de aannemer (die dit bedrijf aanraadde), de snelheid van de start van de werkzaamheden en het niet goed hebben gelezen / realiseren waarvoor je opdracht geeft. Maar ik zou het toch proberen om dit bespreekbaar te maken bij het loodgietersbedrijf, zonder de aannemer hierbij te betrekken. Zoals je zegt, is de kans groot dat je "enigszins genaaid wordt bij verbouwingen". Iedereen zal zo'n voorbeeld hebben. Ik ook . En ik dacht nog wel de meest simpele opdracht te hebben waarna toch bleek dat er "iets" niet in de prijs was meegenomen. Tja, dan sta je even op je neus te kijken. Ik heb uiteindelijk dan ook de laatste factuur niet betaald. Ik dacht "ze komen het maar halen" en dat is uiteindelijk niet gebeurt. Kortom, nee heb je en ja kun je krijgen - maak het bespreekbaar en laat je niet met een kluitje in het riet sturen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven