recept lasagne
donderdag 15 maart 2012 om 22:49
Er komen volgend weekend mensen eten en nou wilde ik lasagne maken lekker en makkelijk.
Met een salade en stokbrood.
Nou vraag ik me af of iemand nog een lekker recept weet zonder pakjes en zakjes. Ik maak hem vaker maar mis er wat in.
Of is er iemand die nog een ander lekker en makkelijk idee/recept heeft?
Met een salade en stokbrood.
Nou vraag ik me af of iemand nog een lekker recept weet zonder pakjes en zakjes. Ik maak hem vaker maar mis er wat in.
Of is er iemand die nog een ander lekker en makkelijk idee/recept heeft?
donderdag 15 maart 2012 om 22:55
donderdag 15 maart 2012 om 22:58
Hoi,
Ik maak de saus altijdvan verse tomaten, een stuk of 12. Die kook ik samen met een in stukken gesneden courgette en een kruidenbouillonblokje.
Ondertussen bak ik gehakt met knoflook en zout en peperen fruit er een uitje door.Later nog een paprika erdoor.
Dan de tomatenprutpureren en bij het gehaktmengsel gieten en er een pakje tomatofrito bij doen. Wat de saus ook oppept is een beetje suiker erdoor,dat haalt de smaak van de tomaten op. Dan nog kruiden met zout/peper/italiaanse kruiden.
Ik maak de saus altijdvan verse tomaten, een stuk of 12. Die kook ik samen met een in stukken gesneden courgette en een kruidenbouillonblokje.
Ondertussen bak ik gehakt met knoflook en zout en peperen fruit er een uitje door.Later nog een paprika erdoor.
Dan de tomatenprutpureren en bij het gehaktmengsel gieten en er een pakje tomatofrito bij doen. Wat de saus ook oppept is een beetje suiker erdoor,dat haalt de smaak van de tomaten op. Dan nog kruiden met zout/peper/italiaanse kruiden.
donderdag 15 maart 2012 om 23:07
Voor een heel traditionele voor 4-5 personen;
3 blikken tomaten (veel lekkerder dan verse voor pastasauzen)
1 blikje tomatenpuree
3 stengels bleekselderij, klein gesneden
paar wortels, klein gesneden
gehakt
zout
peper
italiaanse kruiden (al gemixt of zelf paar soorten pakken)
knoflook
Doe een eetlepel olie in de pan en voeg de knoflook even toe. Niet bruin laten worden. Voeg het gehakt toe en rul het. Voeg de bleekselderij en wortels toe, voeg alle tomaten en de puree toe. Hak met je pollepel een beetje in de tomaten zodat ze wat kleiner worden. Breng op smaak met zout, peper en kruiden.
2 uur laten pruttelen. Dus lekker de avond er voor maken
De lasagne maken, afmaken met een laagje kaas en de oven in op de dag zelf. Onder de kaas evt. bechamelsaus als op een na laatste laag, maar zelf ben ik daar niet zo weg van.
3 blikken tomaten (veel lekkerder dan verse voor pastasauzen)
1 blikje tomatenpuree
3 stengels bleekselderij, klein gesneden
paar wortels, klein gesneden
gehakt
zout
peper
italiaanse kruiden (al gemixt of zelf paar soorten pakken)
knoflook
Doe een eetlepel olie in de pan en voeg de knoflook even toe. Niet bruin laten worden. Voeg het gehakt toe en rul het. Voeg de bleekselderij en wortels toe, voeg alle tomaten en de puree toe. Hak met je pollepel een beetje in de tomaten zodat ze wat kleiner worden. Breng op smaak met zout, peper en kruiden.
2 uur laten pruttelen. Dus lekker de avond er voor maken
De lasagne maken, afmaken met een laagje kaas en de oven in op de dag zelf. Onder de kaas evt. bechamelsaus als op een na laatste laag, maar zelf ben ik daar niet zo weg van.
donderdag 15 maart 2012 om 23:08
Ik doe ook half verse tomaat en half tomato frito, gehakt, knoflook, gesnipperd sjalotje, scheutjerode wijn of balsamico en kruiden naar smaak.
Meestal doe ik er ook flink wat groente in. Courgette, prei, aubergine of bladspinazie bijvoorbeeld.
Bovenop een mengsel van goudse kaas en mozzarella.
En verse bladen zijn lekker en snel klaar! Je hebt ze kant en klaar.
Meestal doe ik er ook flink wat groente in. Courgette, prei, aubergine of bladspinazie bijvoorbeeld.
Bovenop een mengsel van goudse kaas en mozzarella.
En verse bladen zijn lekker en snel klaar! Je hebt ze kant en klaar.
donderdag 15 maart 2012 om 23:11
Alle vijf al eens gemaakt, alle vijf prima, alle vijf anders.
http://www.ah.nl/recepten/recept?id=534960&rq=lasagne
http://www.ah.nl/recepten/recept?id=661520&rq=lasagne
http://www.ah.nl/recepten/recept?id=749482&rq=lasagne
http://www.ah.nl/recepten/recept?id=87884&rq=lasagne
http://www.ah.nl/recepten/recept?id=497760&rq=lasagne
http://www.ah.nl/recepten/recept?id=534960&rq=lasagne
http://www.ah.nl/recepten/recept?id=661520&rq=lasagne
http://www.ah.nl/recepten/recept?id=749482&rq=lasagne
http://www.ah.nl/recepten/recept?id=87884&rq=lasagne
http://www.ah.nl/recepten/recept?id=497760&rq=lasagne
donderdag 15 maart 2012 om 23:24
Ik maak hem eigenlijk altijd anders (ik hou me nooit aan recepten en hoeveelheden) Maar over het algemeen gebruik ik het volgende:
Rundergehakt (500gr)
4 Tomaten of tomatenblokjes, gepelde tomaten in blik.
blikje tomatenpuree
Soepgroenten
Knoflook
Ui
Scheutje rode wijn (niet altijd)
Peper
Zout / Bouillonblokje (kruiden)
Basillicum of Oregano
Mozzarella
Soms met bechamelsaus en soms niet.
Gehakt rullen (kruiden naar smaak toevoegen).
In een andere pan (wok) uitje fruiten, daarna soepgroentes, tomaten in blokjes, tomatenpuree, knoflook, peper, zout of boullionblokje, beetje basillicum of oregano (niet teveel, overheerst snel) toevoegen.
Beetje laten pruttelen en dan de staafmixer erdoorheen zodat je een mooie dikke egale saus krijgt. Is het te dik dan doe je er wat water of rode wijn bij.
Laagje gehakt, laagje bladen, laagje saus, laagje bladen paar plakken mozzarella of een laagje bechamel, Op het einde wat plakjes mozzarella en geraspte kaas erover, in de oven en klaar!
Smakelijk!
Rundergehakt (500gr)
4 Tomaten of tomatenblokjes, gepelde tomaten in blik.
blikje tomatenpuree
Soepgroenten
Knoflook
Ui
Scheutje rode wijn (niet altijd)
Peper
Zout / Bouillonblokje (kruiden)
Basillicum of Oregano
Mozzarella
Soms met bechamelsaus en soms niet.
Gehakt rullen (kruiden naar smaak toevoegen).
In een andere pan (wok) uitje fruiten, daarna soepgroentes, tomaten in blokjes, tomatenpuree, knoflook, peper, zout of boullionblokje, beetje basillicum of oregano (niet teveel, overheerst snel) toevoegen.
Beetje laten pruttelen en dan de staafmixer erdoorheen zodat je een mooie dikke egale saus krijgt. Is het te dik dan doe je er wat water of rode wijn bij.
Laagje gehakt, laagje bladen, laagje saus, laagje bladen paar plakken mozzarella of een laagje bechamel, Op het einde wat plakjes mozzarella en geraspte kaas erover, in de oven en klaar!
Smakelijk!
vrijdag 16 maart 2012 om 00:30
Ik hou erg van koken zonder pakjes en zakjes maar wanneer ik lasagne maak, dan maak ik 'm met pakjes en zakjes. Want wanneer je lasagne voorschotelt aan gasten, dan ga je al voor iets makkelijks en snels, anders zou je wel voor een ander gerecht kiezen. Al weet ik wel lasagnes zonder pakjes en zakjes, maar die zijn dus niet makkelijk en snel.
Als ik lasagne maak voor zoiets dan doe ik 400g groenten in de lasagne ipv de 200g die op het pak staat en ik doe er nog een ons fijngesneden salami in, en een verkruimeld piripiripepertje (tabasco of sambal oelek kan ook). En wat meer kaas dan staat aangegeven op de verpakking.
Salade erbij, gewoon caprese of met druiven en pecannnoten en balsamico, als het maar veggie is.
Als je culinair wilt pieken dan maak je gewoon geen lasagne bolognese toch?
Als ik lasagne maak voor zoiets dan doe ik 400g groenten in de lasagne ipv de 200g die op het pak staat en ik doe er nog een ons fijngesneden salami in, en een verkruimeld piripiripepertje (tabasco of sambal oelek kan ook). En wat meer kaas dan staat aangegeven op de verpakking.
Salade erbij, gewoon caprese of met druiven en pecannnoten en balsamico, als het maar veggie is.
Als je culinair wilt pieken dan maak je gewoon geen lasagne bolognese toch?
vrijdag 16 maart 2012 om 00:51
Toch is vers veel lekkerder!
De saus kan je een dag van tevoren maken en de lasagne gaat in de oven waarna je er geen omkijken meer naar hebt!
Makkelijk zodat je meer tijd hebt voor je gasten
Hier een recept voor echte Bolognesesaus + Lasagne Bolognese
http://www.coquinaria.nl/recepten/03.5recept.htm
De saus kan je een dag van tevoren maken en de lasagne gaat in de oven waarna je er geen omkijken meer naar hebt!
Makkelijk zodat je meer tijd hebt voor je gasten
Hier een recept voor echte Bolognesesaus + Lasagne Bolognese
http://www.coquinaria.nl/recepten/03.5recept.htm
vrijdag 16 maart 2012 om 00:55
Nee dat klopt, maar voor mij zijn makkelijk en snel wat dit betreft eigenlijk hetzelfde. Geheel onterecht eigenlijk want een stoofpotje is meestal supermakkelijk maar niet snel.
Maar voor mijn vriendinnen die niet van koken houden is makkelijk gelijk aan snel. En sja, ik associeer de vraag om een recept voor lasagne met mijn vriendinnen die niet van koken houden...mijn vriendinnen die wel van koken houden, vragen zulks niet, die googelen zelf of kijken in hun kookboeken en zijn al een week van te voren bijzondere lasagnes aan het proberen.
Maar voor mijn vriendinnen die niet van koken houden is makkelijk gelijk aan snel. En sja, ik associeer de vraag om een recept voor lasagne met mijn vriendinnen die niet van koken houden...mijn vriendinnen die wel van koken houden, vragen zulks niet, die googelen zelf of kijken in hun kookboeken en zijn al een week van te voren bijzondere lasagnes aan het proberen.
vrijdag 16 maart 2012 om 08:15
Ik maak altijd een trditionele ragu bolognese, een grote pan vol en die portioneer ik. De ragu gebruik je voor de pasta, maar dus ook voor de lasagne ( laag om laag met bechamel, parmezaan, pasta en mozarella). Beetje bewerkelijke saus maar erg lekker.
Meestal is de truc van een lekkere tomatensaus
1. Blik en geen verse tomaten
2. Genoeg tijd geven om in te koken
Meestal is de truc van een lekkere tomatensaus
1. Blik en geen verse tomaten
2. Genoeg tijd geven om in te koken
Computer says nooooo
vrijdag 16 maart 2012 om 09:08
Veel meer kruiden in doen dan je in een niet ovengerecht zou doen.
Als je de saus proeft voor het de oven in gaat, moeten het enorme "hoera"-smaken zijn. Te zout, te zoet, te veel oregano.
In een oven vlakken smaken af.
Daarom smaakt het lekker als het de oven in gaat.
En mis je iets, als het de oven uit komt.
Als je de saus proeft voor het de oven in gaat, moeten het enorme "hoera"-smaken zijn. Te zout, te zoet, te veel oregano.
In een oven vlakken smaken af.
Daarom smaakt het lekker als het de oven in gaat.
En mis je iets, als het de oven uit komt.
vrijdag 16 maart 2012 om 12:00
Mmm.. ben ik niet helemaal met je eens, Stabilo. Over het algemeen vlakken smaken af bij koudere temperaturen en kunstmatige smaakstoffen.
Verse ingrediënten gebruiken juist.
De sugo: (voldoende voor een paar x lasagne/pasta - verdelen over ongeveer 6 vriezerporties)
500gr. rundergehakt
150gr. spekjes
150gr. pancetta
150gr. peen
150gr. bleekselderij
150gr. ui
6 tenen knoflook
4 tomatenblokjes
blokje runderbouillon
klein flesje/2 glazen rode huiswijn
3 laurierblaadjes, wat rozemarijntakjes, peper, evt. zout
-alle groenten en de ui heel fijn snijden (liefst in zo'n keukenmachientje, mag echt fijn zijn
- spekjes en pancetta ook heel fijn snijden
- groenten even kort in wat olie glazig bakken en weer uit de pan halen
- het gehakt in dezelfde pan rullen
- fijngesneden spekmengsel erbij uitbakken
- groenten er weer bij
- flesje wijn erbij gieten en op hoger vuur meebakken tot de overheersende alcohollucht verdwenen is
- vuur lager zetten en de rozemarijn, laurierblaadjes, peper, bouillonblokje, tomaten uit blik erdoor roeren en op zacht vuur min. 2 uur laten sudderen.
Evt. naar smaak zout erbij. Ik doe dat niet aangezien peuterdochter ervan mee eet, en eigenlijk is het ook niet echt nodig.
Deze saus gebruik ik voor over de pasta en als basis voor lasagne.
Verse ingrediënten gebruiken juist.
De sugo: (voldoende voor een paar x lasagne/pasta - verdelen over ongeveer 6 vriezerporties)
500gr. rundergehakt
150gr. spekjes
150gr. pancetta
150gr. peen
150gr. bleekselderij
150gr. ui
6 tenen knoflook
4 tomatenblokjes
blokje runderbouillon
klein flesje/2 glazen rode huiswijn
3 laurierblaadjes, wat rozemarijntakjes, peper, evt. zout
-alle groenten en de ui heel fijn snijden (liefst in zo'n keukenmachientje, mag echt fijn zijn
- spekjes en pancetta ook heel fijn snijden
- groenten even kort in wat olie glazig bakken en weer uit de pan halen
- het gehakt in dezelfde pan rullen
- fijngesneden spekmengsel erbij uitbakken
- groenten er weer bij
- flesje wijn erbij gieten en op hoger vuur meebakken tot de overheersende alcohollucht verdwenen is
- vuur lager zetten en de rozemarijn, laurierblaadjes, peper, bouillonblokje, tomaten uit blik erdoor roeren en op zacht vuur min. 2 uur laten sudderen.
Evt. naar smaak zout erbij. Ik doe dat niet aangezien peuterdochter ervan mee eet, en eigenlijk is het ook niet echt nodig.
Deze saus gebruik ik voor over de pasta en als basis voor lasagne.
Computer says nooooo
vrijdag 16 maart 2012 om 15:12
zaterdag 17 maart 2012 om 17:37
Ik ben te laat, maar heb nog wel een hele lekkere. En totaal anders dan een traditionele.
2 pakjes mon chou,
50 gr blanke amandelen
4 halve perziken,
1 bakje champions,
pd. rundergehakt,
2 pakjes spaghettimix,
3 eetl. ketjap manis,
1 pak voorgekookte lasagnevellen, geraspte kaas.
Mon chou in stukjes snijden. Amandelen grof hakken. Perziken in stukjes snijden. Champignons in plakes snijden.
In droge koekenpan gehakt rul bakken. In braadpan champignons zachtjes bakken.
In zeef champignons laten uitlekken, vocht opvangen.
Saus maken volgens gebruiksaanwijzing.
Aan saus toevoegen: ketjap en bakvocht van champignons.
Ovenschotel invetten.
Dun laagje saus op bodem schenken.
1/4 van de plakken lasagne erover verdelen.
Door rest van saus gehakt mengen.
Achtereenvolgens in schotel doen:
1/4 van gehaktsaus, amandelen, 1/4 lasagne, 1/4 gehaktsaus, perziken en champignons, 1/4 lasagne, 1/4 gehaktsaus, mon chou, 1/4 lasagne, 1/4 gehaktsaus en geraspte kaas.
Oven voorverwarmen op 180 C.
Op rooster in midden van o ven lasagneschotel in 45 min gaarbakken.
2 pakjes mon chou,
50 gr blanke amandelen
4 halve perziken,
1 bakje champions,
pd. rundergehakt,
2 pakjes spaghettimix,
3 eetl. ketjap manis,
1 pak voorgekookte lasagnevellen, geraspte kaas.
Mon chou in stukjes snijden. Amandelen grof hakken. Perziken in stukjes snijden. Champignons in plakes snijden.
In droge koekenpan gehakt rul bakken. In braadpan champignons zachtjes bakken.
In zeef champignons laten uitlekken, vocht opvangen.
Saus maken volgens gebruiksaanwijzing.
Aan saus toevoegen: ketjap en bakvocht van champignons.
Ovenschotel invetten.
Dun laagje saus op bodem schenken.
1/4 van de plakken lasagne erover verdelen.
Door rest van saus gehakt mengen.
Achtereenvolgens in schotel doen:
1/4 van gehaktsaus, amandelen, 1/4 lasagne, 1/4 gehaktsaus, perziken en champignons, 1/4 lasagne, 1/4 gehaktsaus, mon chou, 1/4 lasagne, 1/4 gehaktsaus en geraspte kaas.
Oven voorverwarmen op 180 C.
Op rooster in midden van o ven lasagneschotel in 45 min gaarbakken.
donderdag 22 maart 2012 om 21:16
En sja, ik associeer de vraag om een recept voor lasagne met mijn vriendinnen die niet van koken houden mijn vriendinnen die wel van koken houden, vragen zulks niet, die googelen zelf of kijken in hun kookboeken en zijn al een week van te voren bijzondere lasagnes aan het proberen.
ik had hier overheen gelezen maar wil nog even reageren ik vind koken dus wel leuk en google en kookboeken raadplegen doe ik ook maar daar staan dan weer geen ervaringen bij hoe het smaakte.
En gewoon tips als wel of geen verse tomaten gebruiken bv zijn ook handig.
Nog bedankt inyminy
ik had hier overheen gelezen maar wil nog even reageren ik vind koken dus wel leuk en google en kookboeken raadplegen doe ik ook maar daar staan dan weer geen ervaringen bij hoe het smaakte.
En gewoon tips als wel of geen verse tomaten gebruiken bv zijn ook handig.
Nog bedankt inyminy