Geld & Recht alle pijlers

Moeilijke erf-kwestie

20-03-2012 18:45 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil jullie graag iets voorleggen:

Uit zijn voormalig huwelijk heeft een man een kind dat woont bij zijn ex-echtgenote. Deze man overlijdt.

De ex echtgenote heeft een slechte verstandhouding met de familie van haar overleden ex man.

Het ligt in de lijn der verwachting dat haar kind de enige wettige erfgenaam is omdat een testament ontbreekt. Ze is er bang voor dat haar ex schoonfamilie (die toegang hebben tot de woning) de boedel gaan verkopen.

Hoe kan zij dit tegengaan?
Niet, maar zoveel is een inboedel meestal ook niet waard
Dat is wel erg kort door de bocht. In dit geval is de boedel (niet inboedel) wel veel waard (diverse auto's, een motor, kunst).

Bovendien roep je dat dit niet is tegen te gaan. Waar baseer je dat op?
Vraag ik me toch af of jij toevallig die ex-vrouw bent. Ik zou zeggen, schakel zelf een notaris in voor het kind.

Heeft het kind trouwens wel een goede verstandhouding met de familie van man? Dan zouden ze het kind toch niet gaan 'pesten' omdat ze de moeder niet mogen...
Nee, ik ben niet de ex vrouw maar ben wel bij deze kwestie betrokken (zakelijk).

Het kind ziet de familie niet. Alle contact is door hen verbroken. Het gaat dus niet om "pesten" maar om "inhalig gedrag". Zo zijn er al bewijzen dat de motor op marktplaats staat.
Vreemd. Wat zegt de notaris?
You are not crazy, you are... colorful. Colorful in a way that might respond to medication.
Je noemt het kort door de bocht,

Maar het is heeel moeillijk te bewijzen dat bijv een schilderij van iemand geweest is, zou een goede advocaat zoeken
quote:wiesdie schreef op 20 maart 2012 @ 18:50:

Vraag ik me toch af of jij toevallig die ex-vrouw bent. Ik zou zeggen, schakel zelf een notaris in voor het kind.

Heeft het kind trouwens wel een goede verstandhouding met de familie van man? Dan zouden ze het kind toch niet gaan 'pesten' omdat ze de moeder niet mogen...

Daar zou ik niet zo zeker van zijn.

Een auto kun je als niet eigenaar niet zomaar verkopen. Bij alle loszittende zaken in het huis wordt het lastiger. Als er dingen verdwijnen vlak na het overlijden is dat moeilijk te bewijzen.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Moet beter lezen. Sorry.

Rechtsbijstand inschakelen of advocaat zoeken.
Weet het kind bij welke notaris het testament gedeponeerd is?

Dan zou ik die inlichten met betrekking tot het vermoeden dat er zaken verduisterd of gestolen worden.
wie is er aangesteld als executeur testamentair ?? deze moet zorgdragen voor het juist inventariseren en afhandelden van het nalatenschap.
http://www.obeliskboedelbeheer.nl/

en ietwat off topic; http://www.nrcnext.nl/gel ... of-je-een-erfgenaam-bent/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Bij welke notaris het niet bestaande testament geponeerd is? Overigens maakt dat helemaal niet uit want die komen in een nationaal register en dat kan elke notaris checken. Ik zou zeggen als de wiedeweerga naar een notaris. Of naar de politie als er echt al dingen op marktplaats staan. Heeft het kind een huissleutel? Zo ja, maak foto's van waardevolle dingen in het huis.
Oh ja.... het kind is 5 .....!

belangrijk detail....
quote:pyridine schreef op 20 maart 2012 @ 19:03:

Bij welke notaris het niet bestaande testament geponeerd is?

Oeps, weer slecht gelezen.

Sorry Bergje.
.
Een kind heeft altijd recht op een erfdeel. (kindsdeel)

Je kunt kinderen ook niet zomaar laten onterven.

De ex heeft nergens recht op. Kan alleen erfenis beheren totdat kind 18 is.

Zo is het mij verteld bij de notaris.
Ik weet wel al dat een testament genoteerd wordt in een Centraal Testamentenregister. Je kunt, als erfgenaam, elke notaris in armen nemen, ongeacht met welke notaris de overledene zaken heeft gedaan...
quote:Booyahh schreef op 20 maart 2012 @ 19:06:

[...]

Nou ik proef toch een hoop emotie onder de oppervlakte. Ben jij echt wel de juiste persoon om je hier 'zakelijk'mee te bemoeien als je geen flauw idee hebt hoe erfenissen werken?ja, ik ben de juiste persoon en ik ben niet emotioneel. Ik stel slechts een vraag omdat ik geen verstand heb van erf-kwesties.
Zijn de erfgenamen bevoegd om over de goederen van de nalatenschap te beschikken als er een executeur is?

Nee. Zo lang de executeur het beheer over de nalatenschap heeft, zijn de erfgenamen onbevoegd om de goederen van de nalatenschap te beheren en onbevoegd om hierover te beschikken. Dit geldt al vanaf erflaters overlijden, ook al heeft de executeur zijn functie nog niet aanvaard.

De executeur is exclusief bevoegd tot het beheer. Het beheer omvat tevens het voldoen van de schulden van de nalatenschap, waaronder het afgeven van legaten en het voldoen van erfbelasting. Ook is de executeur - in beginsel zonder medewerking van de erfgenamen maar wel in overleg met hen - bevoegd om goederen te gelde te maken als dat nodig is om schulden van de nalatenschap te kunnen voldoen. Tot andere beschikkingshandelingen zijn de erfgenamen evenmin bevoegd, tenzij met medewerking van de executeur

http://www.executeur.nl/vraag_en_antwoord/
quote:secondhandsuus schreef op 20 maart 2012 @ 19:06:

Een kind heeft altijd recht op een erfdeel. (kindsdeel)

Je kunt kinderen ook niet zomaar laten onterven.

De ex heeft nergens recht op. Kan alleen erfenis beheren totdat kind 18 is.

Zo is het mij verteld bij de notaris.

Zonder testament kun je een kind niet onterven en is het in dit geval de enige erfgenaam.

Tenzij pa ineens stiekem getrouwd blijkt te zijn.
Het gaat om de waarde ten tijde van overlijden. Ze kunnen dus alles verkopen maar zullen het kind zijn deel moeten betalen.
quote:helene31 schreef op 20 maart 2012 @ 19:16:

[...]

Zonder testament kun je een kind niet onterven en is het in dit geval de enige erfgenaam.

Tenzij pa ineens stiekem getrouwd blijkt te zijn.Een samenlevingscontract is ook voldoende.
quote:helene31 schreef op 20 maart 2012 @ 19:16:

[...]

Tenzij pa ineens stiekem getrouwd blijkt te zijn.

Zoals het mij verteld is, kun je een kind ook niet dmv testament onterven. Het heeft altijd recht op een erfdeel.

Ik weet dat "zo zeker" omdat ik bij de notaris zowat van mijn stoel viel.

Ben met een man die 2 kinderen heeft. Zouden wij niets hebben laten vastleggen in een contract, zouden de kinderen van hem, na overlijden van mijn partner, hier aan de deur de helft van het bezit kunnen opeisen.

Nu gaat het bezit naar de langstlevende.

Denk dat veel mensen dat niet weten.
Je kunt een kind inderdaad maar gedeeltelijk inderdaad, gewoonsuus. Het kindsdeel bedraagt dan de helft van het gelijke deel. In geval van 4 kinderen waarvan er een onterfd is, krijgt het onterfde kind geen 1/4 deel, maar slechts 1/8.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven