Gezondheid alle pijlers

Slecht slapen, haaruitval

26-03-2012 11:28 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ben 22 jaar en ben de laatste tijd erg moe. Daarnaast heb ik ook erg veel haaruitval. (als ik mijn hand door mn haar haal soms echt een hele pluk en mijn kleding zit onder de haren, hier baal ik van, want mijn haar is van zichzelf al heel dun)

De afgelopen 5 maanden heb ik in het buitenland gewoond (ben net 2 maanden weer in Nederland), dus het zou kunnen zijn dat ik moet wennen, maar ik vind dat dit nu wel erg lang aanhoudt.

Ik ben al wel langs de huisarts geweest en heb bloed laten prikken (algemeen bloedbeeld, suiker, vitamine b12, lever-, nier- en schildklierfuncties), dit was allemaal goed.

Ik merk aan mezelf dat ik 's avonds vroeg op bed probeer te gaan, (rond half 10) echter val ik pas op z'n vroegst half 12 in slaap, soms pas half 1. 's nachts ben ik erg veel aan het dromen (nachtmerries?) en word ik heel vaak wakker.

Heeft iemand enig idee wat er zou kunnen zijn? of wat ik zou kunnen doen zodat het beter wordt?

Alvast bedankt.
Hey!

Wat vervelend zeg!

Bij mij wil het ook wel eens gebeuren door seizoens verandering ( meer haaruitval ) En het lijkt ook een stuk meer als je je hand door je haar haalt.

Als je een plukje pakt ( wat door een drink-rietje past ) en daar dan zachtjes aan trekt en er komen 1 tot 6 haren uit. is er niks aan de hand, dat is normaal.. worden het er meer dan 6, heb je last van haar uitval.

Misschien een virus opgelopen in het buitenland?

Evt beter op de (andere) vitamine letten?

Bij de drogist zijn genoeg (homeopatische ) middelen te vinden om beter te kunnen slapen ( Valeriaan , nachtrust van A-vogel enz)

succes in ieder geval!
Misschien kom je sávonds niet echt tot rust en speelt er op dit moment veel in je leven.

Probeer elke avond lekker te douchen, boekje lezen. Gedachte ff van je afzetten en ga niet te vroeg naar bed. Teveel slaap is ook niet goed.

Misschien als je wat meer tot rust komt dat het met je haar dan ook weer goed komt. Verder gezond eten, vitamienen, lekker veel naar buiten. Het geijkte verhaal eigenlijk.

Succes
Weet niet hoe ernstig het is, maar zoek eens naar Telogeen Defluvium. De haaruitval vind dan enkele maanden na een stressvolle periode plaats (psychische of lichamelijke stress, bv ziekte, bevalling).
Wat vervelend zeg! En helaas zo herkenbaar! Ik heb exact hetzelfde probleem gehad, paar maanden buitenland, daarna weer in NL en het gedonder begon. Heeft bij mij zeker 4 maanden geduurd. Kwam ook niks uit de bloedtest bij de huisarts en kon dus niet zoveel voor mij doen. Ik ben toch extra b12 vitamines gaan slikken (davitamon, te koop bij drogist) en dit heeft wel wat geholpen. Kapper gaf aan dat ook kon helpen om je hoofdhuid geregeld te masseren om de bloedsomloop te stimuleren. Inmiddels gaat het weer goed en is het wat opgeknapt: nieuw probleem: korte nieuwe haartjes die nu langzaam groeien en dus geregeld behoorlijk piekerig bovenop mijn hoofd staan:) Maar goed, dat nemen we dan maar voor lief!

Succes!
Aanvulling op schnitzel: Mijn huisarts vertelde ook dat het kan optreden als je flink ziek bent geweest tijdens je reis. Net als bij stress treedt het haaruitval dan een aantal maanden later pas op, dus oorzaak-verband is soms lastig te achterhalen.
Ik heb de laatste tijd ook veel haaruitval en heb voor morgen een afspraak bij de huisarts staan.

Ik slaap de laatste tijd ook erg onrustig en wordt soms zwetend en trillend wakker. Ik had dit niet aan elkaar gelinkt, maar nu jij beide klachten ook hebt..
Ik probeer al iedere dag vitamine (multi) pillen te nemen. Dit heeft tot nu toe voor mijn gevoel nog weinig effect. Daarnaast probeer ik gezond te eten en genoeg te bewegen. Echter ben ik nu zo moe dat ik mijn training van vanavond wel af ga zeggen. Kan m'n ogen bijna niet open houden.

Ik zal ook proberen om mn hoofdhuid regelmatig te gaan masseren. Wie weet helpt het! Ik ken het probleem met de kleine haartjes, ik merk het nu af en toe ook al bij mezelf!
@ blobs.. Ja ik heb beide dingen idd ook.. Bij mij kon de huisarts er weinig van zeggen! Wie weet bij jou wel. Ik zou graag horen wat hij zegt.
Vit D ook getest?
Nee deze is niet getest. Maar ik heb dus net 5 maanden in het buitenland gewoond (daar was het eigenlijk altijd zonnig), dus dan kan dit bijna niet laag zijn toch?
Even over het vroeg naar bed gaan: dit heeft geen nut.

Als je standaard pas om bijv 00.30 slaapt kan je beter zo laat mogelijknaar bed gaan. Om 00.30 dus. Je slaapt dan sneller en dieper.

Je moet voorkomen dat je veel tijd wakker in bed doorbrengt.

Vooral dus ook vroeg je bed uit, actief zijn s ochtends om je interne klok weer te resetten op nederlandse tijd.
Voorkomen dat je veel tijd wakker in bed doorbrengt.. Ik kijk ook wel eens een film vanuit bed, dat is dan zeker niet zo goed?
@mrlielie: ligt eraan hoe je slaap is. Als je prima slaapt is er niks aan dehand, als je niet kan inslapen of heel licht slaapt zijn dat soort kleine dingetjes aanpassen soms al genoeg
Eigenlijk doe ik dat soort dingen al heel lang en sliep ik altijd prima.. Het is echt van de laatste tijd dat ik licht en slecht slaap en raar droom. Daarom valt het me ook zo op, ben er namelijk echt uitgeput van.
zat je in het buitenland in een andere tijdszone? Ben je anders gaan eten?

Door later naar bed te gaan en vroeg op te staan dwing je je lichaam om efficiënt te slapen, 'slaapdruk' heet dat in insomnia studies.

Je moet zeker ook niet spelletjes doen, met je neus voor de laptop/ipad zitten. Dat is te actief en je hersenen krijgen te veel licht binnen waardoor je waak/slaapritme kan verstoren.

Gewoon een periode s avonds chill op de bank met ene lekker boek en een kopje thee, bij zo weinig mogelijk licht.

En dus niet om 21.30 al naar bed als je pas om 23.30 slaapt. Ga je bed ook weer uit als het slapen niet lukt
Ja ik zat in een andere tijdszone.. (5 uren tijdsverschil) en eet nu veel gezonder dan daar, daar at ik geen fruit en amper groente, hier probeer ik die draad weer op te pakken.

Ik ga geloof ik dan maar een paar goede boeken aanschaffen ;) Haha
quote:mrielie schreef op 28 maart 2012 @ 09:04:

Ja ik zat in een andere tijdszone.. (5 uren tijdsverschil) en eet nu veel gezonder dan daar, daar at ik geen fruit en amper groente, hier probeer ik die draad weer op te pakken.

Ik ga geloof ik dan maar een paar goede boeken aanschaffen ;) Haha

ik heb net zelf twee nachten niet geslapen vanwege zomertijd en heb ook een probleem met mij suikerspiegel dat maakt dat ik of niet inslaap of midden in de nacht wakker wordt en wakker blijf. Vandaar mijn vragen.

Rust nemen s avonds is echt de basis. Probeer dat maar een poos. als dat niet werkt kan je altijd weer verder zoeken.

Ik gebruik zelf ook al een poos een app 'Slaap lekker' op mijn iphone. Daarmee krijg je tips en opdrachten en kan je bijhouden hoe veel en hoe goed/slecht je geslapen hebt.

Je hebt nog vele meer apps; voor ontspanning, ademhalingsoefeningen etc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven