Huizenjacht perikelen

29-03-2012 19:02 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste huizenjagers,

Om ook een ander geluid te horen dan de topics van huizenverkopers, start ik dit topic om ervaringen uit te wisselen over de andere kant - de koperskant. Ik huur al jaren een woning, maar ben wel op zoek naar een koopwoning, maar omdat ik de tijd heb kijk ik rustig rond. Ik heb de laatste 2 jaar ongeveer 10 bezichtigingen gehad. Gisteren nog een. Wat me opvalt is hoe leugenachtig het er aan toe gaat in makelaars land. Tenminste, dat denk ik. De laatste 2 bezichtigingen werden afgesloten met de makelaars-mededeling dat er meerdere gegadigden waren die zelfs al probeerden hun financiering rond te krijgen. En dat beweren ze met droge ogen. Het voorlaatste huis wat ik bekeek staat nu nog steeds te koop, en dat was maanden geleden. Verder valt het me op dat er nog steeds huizen op de markt komen die niet af zijn, dus geen goede afwerking hebben. Vandaag de dag verkoop je alleen maar als je huis er spic en span uitziet. Heb ik dan zo'n ander idee bij spic en span? Ik zie afgebladderde verf, loszittend behang, losse kapjes, loze spijkers, gele plekken op de muur, afgeragde trappen en deuren, niet onderhouden tuinen, vanalles. En dit wordt gepresenteerd als helemaal af. De makelaar van gisteren had geen brochure voor me. Een andere makelaar wist geen WOZ waarde te noemen, bladerde in zijn papieren en mompelde dat hij het niet wist. Verder wilde een andere makelaar de tuindeur niet openmaken omdat hij dacht dat ik verder niet geinteresseerd was. Ik krijg soms bijna medelijden met de verkopers, wat een klungels huren ze in om hun huis te verkopen. En dan heb ik het nog niet over de niet realistische vraagprijzen. Voor het grootst mogelijke krot wordt nog steeds de jackpot gevraagd. Als dan het beruchte 6+maanden stempeltje op funda komt kan de prijs ineens toch wel 20.000 omlaag. Kortom, het lijkt me leuk om meer ervaringen te lezen van kopers over hun huisbezoeken en contacten met makelaars.
You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time.
Ik herken wel het eea... Alleen snap ik de huidige huizenkoper niet die perse een huis wil kopen waar niets meer aan gedaan hoeft te worden. Van een beetje verf ga je niet dood
anoniem_144603 wijzigde dit bericht op 29-03-2012 20:44
Reden: Spelfoutjuuuh
% gewijzigd
Hier ook een huizenjager. Ik wordt echt gek van die vertekenende foto's en omschrijvingen op Funda. Foto's die enorme ruimtes suggereren die er niet zijn. In het begin ging ik steeds kijken, tegenwoordig bel ik eerst en vraag ik alles na voordat ik ga kijken (waar ik vaak vrij voor moet nemen omdat zelfs in deze markt makelaars alleen doordeweeks tijdens kantoortijden werken. Echt idioot) Ik heb inderdaad ook soms wel een maand moeten wachten op een bezichtiging van een huis wat al eeuwen te koop stond.

Laatst op Funda een leuk stadshuisje in doodlopende steeg waar in de omschrijving steeds over een zonnige voortuin wordt gerept. Op de plattegrond zag ik het echter niet terug. Ik bellen: "bedoelt u met voortuin soms de steeg?"

Makelaar: "Ja mevrouw maar het is wel eigen grond, u kunt daar een bloembak neerzetten"

Ik: "maar de andere bewoners lopen toch ook door die steeg?"

Makelaar: :"jawel maar de woning is helemaal achteraan, er hoeven maar 4 buren over uw stukje steeg"

Ik vond het een leuk huis en ik verwachtte en hoef niet eens een tuin maar ik was zo pissig over dit soort leugenachtige shit dat ik niet meer wilde kijken. Na de zoveelste leugen ben je er op gegeven moment klaar mee.

Tips voor huizenverkopers:

1. natuurlijk wil je je huis zo gunstig mogelijk neerzetten maar ga mensen niet lopen besodemieteren, dan valt het alleen maar tegen bij de bezichtiging.

2. controleer je makelaar of doe het gewoon zelf via makelaarsland ofzo, je wil niet weten hoe onwerkwillig vele makelaars zijn.
@nettel, ik denk dat de meeste kopers wel een nieuwe laag verf aanbrengen, of nieuw behang. Al was het alleen maar om je het je eigen huis te maken. Ik zou een huis ook niet laten lopen om een verkeerde kleur op de muur. Het gaat om de staat van onderhoud. Het huis wat ik gisteren heb bekeken is meer dan 20 jaar oud. Een aantal dingen zijn in die tijd nooit vernieuwd. Toch wordt geschreven dat het huis helemaal af is, en je er zo in kunt. Als je dan ziet dat de vraagprijs tov 20 jaar geleden wel is gestegen naar hedendaagse prijzen geeft dat toch te denken. Ik vind het niet realistisch.
You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time.
@bloemetje, hahaha, ja ik herken het. Ook de badkamer van gisteren, ik had nog ijdele hoop dat ik iets kon schuiven aan de indeling. Maar, er was niks mee te beginnen, zo klein. Ik begrijp wel dat de groothoeklens even om de hoek moet laten zien, dus ik stoorde me er in dit geval niet aan, maar ik heb menig tuin groter ingeschat. Je weet het, dat alles wordt geschoten met groothoeklens, maar toch valt het soms tegen.
Ik wilde hier ook even op reageren, heb onlangs mijn huis verkocht , binnen 6 wk en een reele vraagprijs. Wilde daarom ook niet veel zakken maar alles was zo rond. Mijn huis was wel af, maar het hoeft iemand zijn smaak niet te zijn.

Ik heb ook een makelaar gekozen die wel op tijd op de bezichtiging kwam, met brochure en die eerlijk was tbv met de verkoopprijs. (Om mijn huis te verkopen dan he)

De andere waren of te laat, geen goede info enz schandalig!!

Ons nieuwe huis daar moet echter nog alles aan gebeuren en daarom zijn de verkopers flink gezakt met de prijs, iedereen blij!

Ik vond het echter wel leuk om overal rond te kijken en om een goede keus te kunnen maken, met ons vorige huis moesten we een paar jaar geleden erg snel beslissen want toen vlogen de huizen weg haha

Succes met bezichtigen en zaterdag weer de open huizenroute , ook een goed middel om even binnen te kijken.
@cameron tja... Elk huis kan je zo in, behalve huizen "waar de koper nog echt zijn eigen stempel op kan drukken". Ik moet wel lachen om die huizentaal

het is meer dat ik in mijn omgeving merk dat een huis echt perfect afgewerkt moet zijn wil't het overwegen waard zijn. Echter, een beetje achterstallig onderhoud is een goede reden om de vraagprijs te negeren.. Daarnaast ga je sowieso investeren in de afwerking van je huis.. Als je een perfect huis koopt betaal je al voor die goede afwerking die je daarna nog ns dunnetjes overdoet. Weggegooid geld......
quote:Cameron10 schreef op 29 maart 2012 @ 20:57:

@bloemetje, hahaha, ja ik herken het. Ook de badkamer van gisteren, ik had nog ijdele hoop dat ik iets kon schuiven aan de indeling. Maar, er was niks mee te beginnen, zo klein. Ik begrijp wel dat de groothoeklens even om de hoek moet laten zien, dus ik stoorde me er in dit geval niet aan, maar ik heb menig tuin groter ingeschat. Je weet het, dat alles wordt geschoten met groothoeklens, maar toch valt het soms tegen.

oh ja, er staat hier een ultiem groothoekvoorbeeld op funda. Het is dat het niet netjes is om het adres te laten zien Maar de ronde klok aan de muur lijkt bijna even lang als de eettafel

Ach, om eerlijk te zijn vind ik dat makelaarstaaltje altijd wel grappig. Je weet gewoon dat karakter=oud, eigen stijl aangeven = valt uit elkaar etc.etc.
quote:nettel schreef op 29 maart 2012 @ 20:44:

Ik herken wel het eea... Alleen snap ik de huidige huizenkoper niet die perse een huis wil kopen waar niets meer aan gedaan hoeft te worden. Van een beetje verf ga je niet dood

Het hangt natuurlijk van de stad af, maar hier (Ut) zie je echt panden waar je bijna met een bouwhelm naar binnen moet. Of waar de wind vrolijk door de muren komt. Of de vloer volledig vervangen moet worden voor je maar aan dat beetje verf toekomt.

Verf, nieuwe keuken etc. kan ik doorheen kijken, maar ik wil gewoon niet beginnen aan een huis waar in de constructie vanalles moet gebeuren. Ik ben geen klusser, heb ook geen klussers in mijn omgeving en ook echt geen flauw idee. En vind trouwens dat ik voor 200/225k best een klein appartementje moet kunnen kopen waar dat niet nodig is...
wat dacht je van "zonnige tuin", waar ze het hebben over een tuin op het noorden
quote:Cameron10 schreef op 29 maart 2012 @ 22:00:

wat dacht je van "zonnige tuin", waar ze het hebben over een tuin op het noorden

Lol...

Ik heb ook eens een brochure van een nieuwbouwhuis gezien, zo'n energiehuis. Met "veel glas op het zuiden voor de goede energiehuishouding" oid. Ik vond het al vreemd dat de windroos op de kaartjes naar het "zuiden" wees.

Was dus een energiehuis met veel ramen in de woonkamer op het noordwesten en de tuin ook noordwest.
Mwah, een tuin op het noorden kan best heel zonnig zijn. Afhankelijk van hoe diep de tuin is, zodat de zon gewoon over het huis heen kan vallen.

Maar goed, hier ook grotendeels dezelfde ervaringen. Ik heb 3 maanden geleden ene huis gekocht en dus net klaar met al die bezichtigingen. Ik heb welgeteld één goede makelaar gezien (in mijn ogen). Helaas was dat niet het huis dat ik wilde en die ik nu heb verkocht zichzelf, maar goed ;)

Ik heb dus wel zijn naam opgeschreven, voor als ik dit huis weer wil verkopen, haha.

Ik denk trouwens dat de huizen waar alles spic en span is, zoals in de OP staat, helemaal niet als beste verkocht worden. Als er kleine dingen mis zijn, zoals AL die voorbeelden (een loze spijker, seriously?), is dat toch voor niemand een probleem? Je weet dat de koopprijs er naar is, dan wel dat je kunt proberen die er naar te maken. En dat is minder geld verspilling dan spic en span, omdat het merendeel toch direct zn eigen dingen gaat doen in huis en het dan alleen maar weggegooid geld is.

Achterstallig onderhoud aan vloeren, daken, kozijnen, al dat spul is natuurlijk een heel ander verhaal. Maar meestal is zo'n huis op Funda dan 'voor de echte klusser'.
Nou nou, ik wil toch even reageren op de loze spijker. Wat ik daarmee bedoel is dat als ik een verkoper zou zijn, dan zou ik die spijker er even uittrekken. Ik zou los behang even vastplakken. Ik zou een gapende goot in het laminaat verhelpen. Dat allemaal omdat je veel concurrentie hebt, en je dus wilt zorgen dat je huis er zo goed mogelijk uitziet.

Ik ben geen zeurzak, ik zou een slimme verkoper zijn.
Ik denk dat het heel erg afhangt van het segment waarin je huis valt en in welke stad dat is. Je hebt als koper nu iets langer de tijd, maar de echt gewilde huizen zijn nog steeds in no time weg. Ik vond het aanbod hartstikke tegenvallen. Goed, er staat wel veel op Funda, maar in een jaar tijd heb ik dus maar één huis gezien dat mij beviel (en gekocht). Je hoeft het als koper nu niet te doen met iets 'dat wel voldoet' omdat je binnen 3 dagen moet beslissen, maar als het huis mij bevalt is er geen enkele spijker of loszittend stukje behang dat mij zou tegenhouden. Ik zou er zelfs nauwelijks naar kijken.

En sja, als jij die woning wilt verkopen waarvan er in de straat nog 20 te koop staan voor concurrerende prijzen, dan zijn het wellicht wel net die kleine dingetjes.
Die spijker weerhoudt mij ook niet van kopen, het valt me gewoon op. Helaas moet ik het met je eens zijn, het aanbod is niet geweldig. Ik kijk tot 2 ton, en dan is het allemaal niet zo fantastisch. De huizen zijn gewoon te duur geprijsd.
Toen ik mijn huis te koop had staan mocht ik bij een bezichtiging bij mijn buren naar binnen. Door het open raam kon ik na de bezichtiging de aankoopmakelaar horen die met potentiele kopers over mijn huis aan het praten was. Heel slim van hem want zo kon ik tegen mijn makelaar het eerste en tweede bod afwijzen ondat ik al had gehoord dat ze meer wilden betalen.

Sorry, sindsdien geen hoog aanzien van dit vak.
En dat mensen geen bezichtiging willen als de kids thuis zijn heeft een andere reden. Kids kunnen enorm veel rotzooi maken en soms synchroon als ik aan het opruimen was. De meeste mensen kunnen niet door rotzooi of troepjes heen kijken.
Ik ben het eens dat het huidige aanbod van huizen niet geweldig is (in mijn regio in ieder geval). Ik ben echt verbaasd over prijzen boven 220000 bij huizen waarvan de kozijnen, het dak, badkamer en keuken geheel vernieuwd moeten worden.

Om dan nog maar niet te spreken over ander achterstallig onderhoud. Ik heb op funda nog maar 1 huis gezien wat ik zou willen bezichtigen.

Ik lees overal dat er steeds meer huizen te koop staan maar binnen ons budget is er weinig te koop.

De goed onderhouden huizen zijn wel snel weg, die zie ik nooit lang staan.

Wel leuk om te lezen al die makelaarervaringen. Ben ik vast voorbereid.
Doubt kills more dreams than failure ever will
Ik zat dus ook in dat segment ja. Ik denk wel dat dat een segment is waarin het moeilijker zal blijven, omdat de vraag daar ook enorm groot is. Zo tot 2 ton ongeveer zijn alle starterwoningen (in grote steden). En ook hier (A'dam) durfden ze dat te vragen voor pure crap en als het niet crap was, was het nog steeds heel snel weg inderdaad (dus ondanks de markt). Hopelijk betekent dat ook dat de prijzen dus niet als een gek nog gaan kelderen, omdat de vraag hoog blijft. Maar we'll see, ik heb er rekening mee gehouden dat wonen geld kost in principe ipv een dikke cash cow. Dus kan het hopelijk alleen maar meevallen;)

Als het bij een VvE hoort en daken en kozijnen zijn niet zo goed meer, heb je trouwens wel kans dat daar gewoon voor gereserveerd is en dat dat binnenkort gaat gebeuren. In zulke gevallen zou ik daar wel even onderzoek naar doen. Ook om het omgedraaide te voorkomen (dat er niet gereserveerd is en ze ineens met een leuke bijdrage komen van een paar 1000 euro om dat te gaan doen).
Keukens en badkamers schijnen niks meer op te leveren, omdat dat smaakgevoelig is. Zo kan het dus dat je een duur huis bekijkt met een oude keuken en badkamer: als ze niks opleveren kunnen ze de prijs ook niet drukken. Zie het als een voordeel: als je het wel moest betalen, maar het is net niet je smaak, dan is het alleen maar vervelend dat je voor iets moet betalen wat je er meteen weer uithaalt.

Wat bepaalt dan wel de prijs van een huis? Oppervlakte, en lokatie.
quote:_Webs_ schreef op 29 maart 2012 @ 21:17:

[...]

Het hangt natuurlijk van de stad af, maar hier (Ut) zie je echt panden waar je bijna met een bouwhelm naar binnen moet. Of waar de wind vrolijk door de muren komt. Of de vloer volledig vervangen moet worden voor je maar aan dat beetje verf toekomt.

Verf, nieuwe keuken etc. kan ik doorheen kijken, maar ik wil gewoon niet beginnen aan een huis waar in de constructie vanalles moet gebeuren. Ik ben geen klusser, heb ook geen klussers in mijn omgeving en ook echt geen flauw idee. En vind trouwens dat ik voor 200/225k best een klein appartementje moet kunnen kopen waar dat niet nodig is...Voor die prijs is anders genoeg aanbod in Utrecht en dan hebben we het over nette woningen en niet in creepy buurten. Bovendien staat op Funda omschreven hoe groot een woning/perceel is, vaak inclusief plattegrond.
Dansen is leuker dan lopen
quote:Cameron10 schreef op 29 maart 2012 @ 22:57:

. Helaas moet ik het met je eens zijn, het aanbod is niet geweldig. Ik kijk tot 2 ton, en dan is het allemaal niet zo fantastisch. De huizen zijn gewoon te duur geprijsd.

Tja, of je verwacht gewoon te veel voor het budget dat je hebt. Als bijna alle huizen volgens jou te duur zijn, dan schat jij huizen te goedkoop in.

Ik vind dat een fatsoenlijk onderhouden huis met 3 of 4 slaapkamers en tuin, niet duurder hoeft te zijn dan 100 of 150.000, net zoals in Duitsland. Maar ja, daar koop je dat toch echt niet voor in Nederland.
jullie als huizenzoekers: ga je naar de openhuize route???

zomaar interesse van een verkoper
Ik heb momenteel niks op het oog. Het huis wat ik deze week heb gezien deed niet mee, dus dat ging via de makelaar.
Leuk topic. Ik heb vorig jaar een huis gekocht. Vorig jaar tijdens de open huizen route hebben we het bezichtigd. Dit was eigenlijk een huis waar we niet een afspraak voor hadden gemaakt met een makelaar om te gaan kijken. Het trok ons op funda helemaal niet aan, maar we zijn er echt helemaal verliefd op. Als er dus geen open huizen route was geweest, hadden we het nooit bezichtigd.

Voor morgen is het misschien een idee om ook wat huizen uit te kiezen die je niet met een makelaar zou gaan bezichtigen. Morgen heb je mooi de kans om vrij rond te kijken.

Ik had zelf het idee dat veel makelaars ook een eind in de ruimte lulden, maar ik negeerde dat eigenlijk vooral. Ik ben gewoon op mijn eigen oordeel afgegaan.

De mooiste uitspraak die ik tegen kwam: de tuin is nog naar eigen smaak in te vullen, oftewel een oerwoud.

Qua huizen die niet af zijn: er zijn gewoon mensen die niet veel moeite in hun woning willen steken. Die huizen trokken mij ook niet aan, maar ja dat moeten ze dan zelf weten. Het zal de verkoop niet versnellen. Ook als een huis helemaal af is, moet je er nog van alles aan doen. Uiteindelijk hadden wij ook een huis wat niet helemaal afgewerkt was. Dat konden we toen makkelijk kaal maken, en ons eigen maken.

Veel succes met het vinden van een woning, ik vond het een leuke periode.
Wow, wat een negatieve ervaringen hebben jullie.

De huizen die wij tot nu toe bezichtigd hebben, waren prima huizen met vriendelijke makelaars en een mooie brochure erbij..

We hebben er nu één op het oog die we errug leuk vinden, maar eigenlijk niet kunnen betalen. We gaan waarschijnlijk een bod doen met ons budget en dan maar hopen dat ze het aannemen

Ik wil morgen trouwens ook nog wel wat huizen gaan bekijken, om bevestigd te krijgen dat het huis dat we willen de allermooiste is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven