Entertainment alle pijlers

Gepest!! (TV)

05-05-2011 21:33 2867 berichten
Alle reacties Link kopieren
RTL 4

Confrontatie met oude pestkop

Confrontatie met oude pestkop

Mirelle had geen leuke middelbare schooltijd. Het meisje werd in de brugklas ontzettend gepest. Jongens riepen haar na, sloegen haar tijdens de les op het hoofd en lieten haar struikelen. Ze heeft er haar hele leven last van gehad. In het nieuwe programma Gepest zoekt ze de plaaggeesten uit haar jeugd op en confronteert ze hen met de ingrijpende gevolgen van het pesten.

Kwetsbare mensen

Peter van der Vorst stond aan de wieg van het programma en neemt ook de presentatie op zich. Hij bespeurde tijdens het draaien een aantal opmerkelijke parallellen tussen de kinderen die gepest werden. “Het zijn toch heel vaak kwetsbare mensen. Ze worden niet eens zo zeer gepest omdat ze er anders uitzien, maar gewoon vanwege hun karakter. Ze pakken plagerijen eerder op als pesten. Zodra mensen zien dat dit werkt, dan ben je pas echt de pineut.”

Rode draad

Ook in het vervolg van hun leven zijn er veel overeenkomsten tussen de slachtoffers van pesterijen. “Je ziet dat ze in hun leven opmerkelijk vaak in de zorg gaan werken. Bijna iedere brief die we binnenkrijgen is van iemand in de kraamzorg of de psychische hulpverlening. En ze zijn allemaal heel perfectionistisch, dat zie je ook aan Mirelle. Ze willen het graag goed doen, dat is een rode draad door alle verhalen.”

Signalen

Peter hoopt dat zijn programma een positieve gevolgen zal hebben voor slachtoffers van pesterijen. “Je kunt pesten nooit laten verdwijnen, maar de aandacht ervoor helpt. Net als dit programma: als mensen ernaar kijken, dan weten ze dat ze niet de enige zijn. Ouders en leraren zien het programma ook en gaan misschien beter op de signalen letten en die ook serieus nemen. Dat was eigenlijk ook het doel waarmee ik het programma ging maken. We dachten: prachtig thema, gek dat het er nog niet is. Hier kunnen we echt iets mee betekenen.”
ben ik wel met je eens Summie

kijk ook maar eens naar een gezin, ieder lid heeft andere herinneringen aan hoe het vroeger was
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:rosanna08 schreef op 29 maart 2012 @ 22:30:

ik wel Tick, is daar een topic over? Natuurlijk is daar een topic over!
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Ja, ik gun haar de ongemakken nog wat langer

Verder uiteraard een gewoon kindje en geen olifantje.
quote:Summerdance schreef op 29 maart 2012 @ 22:30:

[...]

Gek genoeg geloof ik dat dan weer wel

Ik geloof ook oprecht dat de waarheid van het pesten ergens in het midden ligt tussen het verhaal van de pesters en de gepeste.

Laat twee mensen bijvoorbeeld dezelfde film zien en ze zullen alletwee andere hoogtepunten uit de film halen...

Dat denk ik ook. Of ongeacht welke andere situatie, iedereen heeft altijd een andere perceptie van dingen.

Wat niet afdoet aan het feit dat het voor de gepesten naar en traumatisch kan zijn (geweest).
Tot morgen allemaal!

Zorgen we allemaal voor wat lekkers morgenavond om 20.30 sharp?

Ik ga even een CSI moord oplossen...
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
quote:Tickel schreef op 29 maart 2012 @ 22:27:

[...]

Ik heb zelf die behoefte niet. Ze zijn voor mij van ondergeschikt belang. Heb het wel een poosje gehad hoor, daardoor ben ik ook nooit naar een reunie van de lagere school geweest.

Maar vaak komt het allemaal op hetzelfde neer, de pesters wisten niet dat het zo kwetsend was, en dan heb je nog de (h)erkenning niet.

Hoi Tickel,

Ik zou ook niet naar een reunie willen. Ik voel me er te rot voor terwijl ik daar helemaal geen reden voor heb. Ik ben hoger geschoold dan de oude pestkoppen. Terwijl ik vroeger van school afmoest omdat ik naast het gepest het niveau niet aan kon. Ik heb genoeg reden om me te laten zien zo van hier ben ik. Maar dat kan ik geestelijk niet aan. Hoe ga jij met jouw situatie om?
Bis morgen!
quote:Summerdance schreef op 29 maart 2012 @ 22:30:

[...]

Gek genoeg geloof ik dat dan weer wel

Ik geloof ook oprecht dat de waarheid van het pesten ergens in het midden ligt tussen het verhaal van de pesters en de gepeste.

Laat twee mensen bijvoorbeeld dezelfde film zien en ze zullen alletwee andere hoogtepunten uit de film halen...Ik heb later nog eens met iemand gesproken, waar ik als kind veel ruzie mee had. Ik was een kind dat zich veel aantrok van dingen, zij liet het gelijk van haar rug glijden en vergat het als zijnde niet belangrijk. Ik denk dat het zo ook op die pesters gaat.
quote:zilvegroen schreef op 29 maart 2012 @ 22:34:

[...]

Hoi Tickel,

Ik zou ook niet naar een reunie willen. Ik voel me er te rot voor terwijl ik daar helemaal geen reden voor heb. Ik ben hoger geschoold dan de oude pestkoppen. Terwijl ik vroeger van school afmoest omdat ik naast het gepest het niveau niet aan kon. Ik heb genoeg reden om me te laten zien zo van hier ben ik. Maar dat kan ik geestelijk niet aan. Hoe ga jij met jouw situatie om?Waarom zou je dat willen doen? Ik heb hier vroeger zelf ook over nagedacht, ik zou wel laten zien wat ik allemaal bereikt heb. Maar waarom zou ik energie steken in mensen die me vroeger zo slecht behandeld hebben. Het kan me echt zo weinig interesseren wat ze van me vinden, ik ben daar helemaal niet mee bezig. Het doet er gewoon niet meer toe en ik heb het ook niet meer nodig.
Die pesters zijn nou ook niet echt hoogvliegers (geworden), he? hahaha.

Die meiden waren gewoon te slim, te stoer en te sterk voor dat domme meisje als Yvonne, die alleen maar "lol" wilde.

En die jongens, wat een nerds allemaal.. Ik snap wel dat die mee moesten doen, want verder stelden ze (nu nog steeds) maar weinig voor.. Zielig gewoon!

Ik geloof niet dat ik mijn kind bij dat kind van Yvonne in de klas zou willen hebben.. Met zo'n moeder komt er denk weinig goeds van de opvoeding..:S
quote:zilvegroen schreef op 29 maart 2012 @ 22:34:

[...]

Hoi Tickel,

Ik zou ook niet naar een reunie willen. Ik voel me er te rot voor terwijl ik daar helemaal geen reden voor heb. Ik ben hoger geschoold dan de oude pestkoppen. Terwijl ik vroeger van school afmoest omdat ik naast het gepest het niveau niet aan kon. Ik heb genoeg reden om me te laten zien zo van hier ben ik. Maar dat kan ik geestelijk niet aan. Hoe ga jij met jouw situatie om?

Ik denk eigenlijk nooit meer aan dat pesten tenzij ik een programma als dit kijk, of als het ter sprake komt.

Mezelf accepteren heeft mij heel erg geholpen.

Ergens snap ik de behoefte om je pesters te laten zien dat je goed terecht gekomen bent, maar ik weet bijna zeker dat die lui daar geen boodschap aan hebben. Hoe zit het met je zelfvertrouwen?

Weet je wat lekker is? Hier op een trastopic commentaar geven op een tv programma als Obese. Het gaat niet eens om het afzeiken, maar gewoon zeiken om het zeiken. Dat kan best wel eens opluchten.
quote:Tickel schreef op 29 maart 2012 @ 22:46:

[...]

Ik denk eigenlijk nooit meer aan dat pesten tenzij ik een programma als dit kijk, of als het ter sprake komt.

Mezelf accepteren heeft mij heel erg geholpen.

Ergens snap ik de behoefte om je pesters te laten zien dat je goed terecht gekomen bent, maar ik weet bijna zeker dat die lui daar geen boodschap aan hebben. Hoe zit het met je zelfvertrouwen?

Weet je wat lekker is? Hier op een trastopic commentaar geven op een tv programma als Obese. Het gaat niet eens om het afzeiken, maar gewoon zeiken om het zeiken. Dat kan best wel eens opluchten.Dank je wel voor de tip ik vind het wel gezellig ben ik een beetje onder de mensen fijne avond.
quote:zilvegroen schreef op 29 maart 2012 @ 22:47:

[...]

Dank je wel voor de tip ik vind het wel gezellig ben ik een beetje onder de mensen fijne avond.

We zijn nog aan het trashen hoor, mocht je zin hebben.

Anders een fijne avond!

Tickel in "Eerste hulp bij opvoeden"
quote:Tinkeldel schreef op 29 maart 2012 @ 22:20:

Ik heb idee dat Sjoki meer te verbergen heeft.Volgens mij zit sjoki in de bak..
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
Weet je wat ik dan weer erg/verontrustend vind dat in bijna geen enkele aflevering de scholen meedoen of iets van een commentaar geven.. Wat voor sein geef je daar mee af aan leerlingen??
Ik moet de aflevering van gisteren nog terug bekijken. Ik heb gisteren via RTL Gemist de uitzending van Wendy terug gezien. Het greep me toch wel aan, ondanks dat ik soms plaatsvervangende schaamte heb bij dit programma.

Die vader zei op een gegeven moment "waarom gaat bij ons alles mis". Zo heb ik het ook lang thuis ervaren. Ik vond het moeilijk.
quote:lichtbron schreef op 30 maart 2012 @ 07:53:

[...]

Volgens mij zit sjoki in de bak..

Hahaha, dat was precies mijn gedachte toen ik deze aflevering keek.

En trouwens wat een harteloze tante zeg, die zwangere vrouw die erbij stond.

Totaal geen enkel inlevingsvermogen.
Ik vond het deze keer ook te vroeg. Ze waren net 22; hersenen zijn pas volgroeid bij 23 jaar.

Volgens mij moet je zo'n programma pas doen als de betrokkenen ten minste 30 jaar zijn.
Ik ben EN heb flink gepest op de lagere school en ik kan het me nog heel goed herinneren wat ik toen gedaan heb. Omdat ik letterlijk met mijn handen in het haar zat en een uitvlucht zocht. En toen vond ik het ook stiekem leuk als ik die ene jongen aan het huilen maakte.

Ik dat hoe je er zelf mee omgaat een groot gedeelte bepaald hoe anderen op je reageren. Als je laat zien dat het niks met je doet dat anderen je na roepen of een duw geven dan houdt het plezier snel op voor de pesters. Helaas was dit niet het geval bij mij. Ik trok het me wel degelijk aan. Ik heb mijn woede letterlijk gekoeld op een jochie van een paar klassen lager, zielig en helemaal verkeerd, dat weet ik.

Het pesten heeft mijn leven wel beinvloedt. Heb nog steeds een grote bek maar kan ook stil in een hoekje in elkaar gedoken zitten als ik nieuwe mensen leer kennen.

Heb wel spijt van wat ik die jongen heb aangedaan want dat ging verder dan opmerkingen maken of een keer een klap te geven. Het is alweer ruim 20 jaar geleden maar ik kan het me nog heel goed herinneren.
En dan heeft zo'n Yvonne een hartje op de deur en een boeddha op de tafel. Lekker sereen... Nu haar binnenkant nog!
Echt senang is ze nog niet die Yvonne..

wat een bitch!!

Vraag me af als dat kind van haar later gepest wordt wat ze dan gaat doen of zeggen tegen dat kind.. "het is nu eenmaal zo?"
Ik heb nu een aantal afleveringen gezien en ik kan er nog steeds niet over uit, de pesters herinneren zich het niet meer? BULLshit, ik geloof daar echt geen ene #$%&$^ van.

Ze zijn gewoon allemaal hartstikke laf en verschuilen zich achter; ik weet het niet meer, in mijn herinnering was het niet zo erg, op de gepeste heeft het meer impact, blablabla of de ERGSTE (uit Yvonne d'r smoel, laatste aflevering); "ik ben ook gepest hoor, iedereen wordt gepest hoor", terwijl ze daarvoor triomfantelijk zat te te vertellen dat ze HET meisje van de school was; DAT kan ze zich wel prima herinneren.

Ik ben nooit gepest, heb niet gepest, maar als ik nu op mezelf terugkijk hoe ik 10 jaar geleden was, kan ik me nog prima voor de geest halen hoe erg het was als de hele klas je negeerde of plaagde, moet je nagaan hoe erg het is als je echt gepest wordt!

Ik heb ook spijt van een aantal van mijn gedragingen van toen; een leraar die de klas werd uit gepest en ik deed niks. Een meisje wat later in de klas kwam die me irriteerde (en niet alleen mij, ook mijn groepsgenoten) en die er flink van langs kreeg. Ik deed niks actief tegen dat pesten...

En dingen als; ik was een puber, dan doe je dat... WTF?! Dat geeft je nooit het recht andermans leven tot een hel te maken zoals die pestkoppen deden en misschien hadden ze toen niet door dat het zoveel impact had, soit, maar om het jaren na dato als volwassen persoon te onkennen/niet te herinneren/afdoen als aanstelleritus en geen sorry willen zeggen; dan ben je echt een lafbek, I hope karma gets you back!
Tzippa!

Pestkoppen zijn lafbekken die slechts in een groep sterk staan en als ze het dan ook nog bagatalliseren of glashard ontkennen zijn ze in mijn ogen de lowest of the low :puke:
up
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven