Geld & Recht alle pijlers

0 uren contract: rechten en plichten

04-04-2012 11:57 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
N.a.v. het topic zojuist (ik weet niet of ik het mag noemen?) heb ik een aantal vragen.

Ik heb dus ook een nul uren contract en lees een aantal posts waar ik meer over zou willen weten.

Ik forum mobiel en weet niet hoe ik uit al die pagina's moet quoten dus uit mijn blote koppie typ ik ze neer.

1 post gaat erover dat als je niet wil werken, je niet verplicht bent. Klopt dit? Mijn werkgever zegt dat ik beschikbaar móet zijn omdat er een flexibiliteitstoeslag in mijn loon verwerkt zit. Ik mag dus geen diensten weigeren.

Vraag 2 is dan gelijk, waar vind ik dat op mijn loonstrook? De administratie afdeling is nooit te bereiken, heel fijn..

Vraag 3 is dan ook, heb ik recht op vakantie toeslag? Krijg ik dit gewoon in mei?

Vraag 4, ik heb vaste cliënten verdeeld over de week. Als ik ziek ben, hoor ik dan uitbetaald te krijgen?

Vraag 5, niet dat ik zwanger wil worden maar vind het toch wel interessant, mocht ik zwanger worden, betalen zij dan zwangerschapsverlof?

Vraag 6, aanstaande maandag is een officiele feestdag, ik ben dan ook vrij. Wel moet ik deze cliënt in mijn vrije tijd inhalen. Krijg ik dan extra betaald?

Uiteraard snap ik dat zij mij dit soort dingen horen te vertellen maar dit doen zij niet en ik ben gewoon eigenlijk blij dat ik in dit soort tijden een baan heb dus wil geen conflicten hierover. Wel ben ik dan goed voorgelicht en kan ik er dus met een steuntje in mijn rug over beginnen, mocht dat nodig zijn. Vandaar dat ik hoop dat jullie mij hierop antwoord kunnen geven. Alvast ontzettend bedankt!
Jeetje.. Ik was gewoon blij dat ik aan de slag kon en heb me er niet in verdiept. Werk is werk dacht ik. Ga ik toch maar eens doen. Een bepaald aantal uren contract lijkt me toch beter dan een nul uren contract.

En toch ben ik een beetje bang dat ze me dat niet in dank zullen afnemen Aangezien de administratie afdeling nooit aanwezig is als ik een vraag heb..

Ok hoe en waar zou ik nu mee moeten beginnen? Mailen naar administratie? Juridisch Loket om te kijken wat mijn rechten zijn?
quote:chocolover schreef op 04 april 2012 @ 12:25:

Jeetje.. Ik was gewoon blij dat ik aan de slag kon en heb me er niet in verdiept. Werk is werk dacht ik. Ga ik toch maar eens doen. Een bepaald aantal uren contract lijkt me toch beter dan een nul uren contract.

Dan krijg je dat min- en plus-uren gedoe. Ook niet alles, hoor.

En toch ben ik een beetje bang dat ze me dat niet in dank zullen afnemen Aangezien de administratie afdeling nooit aanwezig is als ik een vraag heb..

Ok hoe en waar zou ik nu mee moeten beginnen? Mailen naar administratie? Juridisch Loket om te kijken wat mijn rechten zijn?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Eerst je CAO lezen, dan JL bellen, dan administratie mailen. (Bedoel je trouwens de HR-afdeling met administratie? Want die zijn meestal het best geïnformeerd over dit soort aangelegenheden).
(Betaald niet eens goed hoor BGB, vandaar mijn vraag of ik die zogenaamde toeslag terug kan vinden op loonstrook..)

Ok de CAO dus om mee te beginnen.

Moet helaas nu richting cliënt maar lees vanmiddag zeker nog bij! Dank voor alle reacties tot nu toe!
Kijk eerst in je CAO!
quote:dagretour schreef op 04 april 2012 @ 12:20:

Zelf heb ik nog nooit een dienst afgezegd.Vraag maar eens na of het andersom ook kan; dat is namelijk - vind ik - een van de voordelen van oproepkracht zijn.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik weet niet wat ik moet bedoelen nummerzoveel haha, ik krijg 'ze' nooit aan de telefoon.

Dank voor je advies! Moet nu weg maar lees later bij!
Heb gekeken en een van mijn 0 urencontract is een arbeidsovereenkomst met uitgestelde prestatieplicht en ik moet een week van te voren melden of ik wel of niet kan werken. Ik word opgeroepen afhankelijk van het arbeidsaanbod en heb geen garantie op hoeveelheid aangeboden werk.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 04 april 2012 @ 12:28:

[...]

Vraag maar eens na of het andersom ook kan; dat is namelijk - vind ik - een van de voordelen van oproepkracht zijn.Dank voor deze opmerking ik ga dit meteen uitzoeken! Nu plan ik mijn werk best conservatief omdat ik bang ben dubbel te worden ingeroosterd door twee verschillende werkgevers. Hierdoor werk ik soms minder dan ik zou kunnen. Mocht jouw opmerking ook voor mij gelden dan kan ik bij beide werkgevers meerdere dagen opgeven om te werken en dan afzeggen als blijkt dat ik voor beiden kan werken! Stom dat ik dit niet eerder heb uitgezocht.
Dank voor de adviezen! Ik ga maar eens mijn CAO opzoeken en van daaruit verder werken.

Hi Josje, idd lang niet gesproken! Dank voor je tip! Ik heb er 1 in de buurt zitten, mocht het zo ver komen
quote:chocolover schreef op 04 april 2012 @ 17:17:

Dank voor de adviezen! Ik ga maar eens mijn CAO opzoeken en van daaruit verder werken.

Hi Josje, idd lang niet gesproken! Dank voor je tip! Ik heb er 1 in de buurt zitten, mocht het zo ver komen Choco niet alleen mocht het zo ver komen, volgens mij kunnen ze je ook met deze vragen gewoon helpen. Wij hebben toen ook informatie ingewonnen voordat we het gesprek met de werkgever aangingen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven