Steigerhout meubels.

04-04-2012 14:36 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Na een tijdje hier rondgeneust te hebben heb ik me ook maar eens aangemeld.

Wij zijn een half jaar geleden verhuist en eindelijk klaar met de grootste klussen.

Nu heb ik een soort droombeeld van mooie steigerhouten meubelen, een eettafel, salontafel en een tv kast nu zijn er genoeg aanbiedingen van mensen die dit maken en aanbieden, maar zijn deze meubels dan ook makkelijk schoon te houden ?

Ik zou graag oud steigerhout willen, maar hoe zit het met kringen van het drinken of plakkerige kinderhandjes, is het makkelijk te onderhouden ?

Graag hoor ik jullie ervaringen en tips.

Dankjewel alvast.

Liefs Fientje1986
Vriendin van me heeft meubels via marktplaats gekocht en die goed afgelakt. Dan gaat alles prima!
Internagelaktisch
Hallo maaique,

dankewel voor je snelle reactie !

Weet jij dan misschien of de meubels dan echt glanzen gaan van de lak ? ik vind de ruwe uitstraling juist zo mooi, maar het lijkt me een ramp als er iets omvalt of vies word.

Dankjewel
Wij hebben een steigerhouten eetkamertafel en salontafel en kast, ik vind het goed schoon te maken, ik stofzuig er overheen en evt kringen van glazen vallen mee, wel is het zo dat als er bijv rode wijn op komt dat dit er uit moet slijten, dus kan het wel even duren voor het weg is.

Maar hier nog geen problemen met plakhandjes, het is hier wel gebruikt steigerhout dus komt het niet zo net, zeg maar
Oh bij haar glimmen ze wel.. Maar dat is een bewuste keuze geweest.. Misschien zou je bij een bouwmarkt kunnen informeren of er ook een matte lak is? Er is tenslotte ook matte verf
Internagelaktisch
Dankjewel tiza,

ik wil ook graag gebruikt steigerhout, ben blij dat het goed schoon te maken is.

Jij misschien tips waar ik eens kan kijken voor leuke meubels.

Dankjewel Maaique, ik ga het inderdaad eens navragen !
Wij hebben dan geen steigerhout, maar een tafel gemaakt van deuren, raamkozijnen ed van oude hutjes uit Verwegistan. Dus ook robuust en mat. Wij hebben hem in het begin met een speciale olie behandeld (bij een meubelzaak gekocht). Volgens mij maakte dat de tafel enigszins waterafstotend.

Ik vind het juist mooi dat het doorleefd is. En een deukje meer of minder is ook niet erg, is een beetje de charme.

Als we eten hebben we er een tafelkleed opliggen en omdat we met de kinderen eten een plastic kleed. Er zijn wel eens bekers drinken omgegaan, daardoor krijg je soms wel een kleurverschil. Maar op deze tafel is dat dus niet erg.

Schoonmaken doe ik met de stofzuiger. Zijn alle kiertjes ook weer leeg.

Ik vind het juist heerlijk zo'n leeftafel.

Bieb, dat klinkt ook heel mooi jouw meubels.

Ik vind een doorgeleefde tafel ook heel mooi, maar was voornamelijk een beetje bang dat hij echt smerig zou worden en niet goed meer schoon zou kunnen worden gemaakt.

De tip van de stofzuiger is ook fijn, en dan inderdaad gewoon een plastic kleed aanschaffel voor het eten en als minifien gaat verven/plakken.

Dankjewel !!
Wat Bieb heeft gemaakt klinkt leuk en creatief.

Dat steigerhout gebeuren vind ik saai. Iedereen heeft van die kolossale houten bakken in de tuin staan. Over twee jaar is het weer uit en zit je met van die bakbeesten die je niet normaal door je tuin kunt verplaatsen.
quote:fientje1986 schreef op 04 april 2012 @ 14:43:

Hallo maaique,

dankewel voor je snelle reactie !

Weet jij dan misschien of de meubels dan echt glanzen gaan van de lak ? ik vind de ruwe uitstraling juist zo mooi, maar het lijkt me een ramp als er iets omvalt of vies word.

DankjewelMij lijkt splinters meer het probleem!
quote:2Italy2 schreef op 04 april 2012 @ 15:16:

Wat Bieb heeft gemaakt klinkt leuk en creatief.

Dat steigerhout gebeuren vind ik saai. Iedereen heeft van die kolossale houten bakken in de tuin staan. Over twee jaar is het weer uit en zit je met van die bakbeesten die je niet normaal door je tuin kunt verplaatsen.

Dit gaat toch om meubels voor IN huis? Of begrijp ik het verkeerd?

Mijn vriendin is net afgelopen zaterdag verhuisd en heeft hele mooie steigerhouten tafels. Echt mooi om te zien. Ze zijn geschuurd en daarna bewerkt met een of ander goedje ( wat het precies is, geen idee!), en het is zeer onderhoudsvriendelijk en kan tegen een stootje.
De definitie van steigerhout is ook behoorlijk onduidelijk en eigenlijk één grote zwendel. Het is gewoon hout wat behandeld is om het gewenste effect te krijgen. Hout kan je in alle tinten van de regenboog krijgen als je het maar met de juiste middelen behandeld. Het is eerste wat ik te horen krijg als mensen mij hun steigerhouten meubels laten zien, is dat het ECHT steigerhout is. Iedereen heeft het echte spul blijkbaar.
quote:Chantilly21 schreef op 04 april 2012 @ 15:25:

[...]

Dit gaat toch om meubels voor IN huis? Of begrijp ik het verkeerd?

Mijn vriendin is net afgelopen zaterdag verhuisd en heeft hele mooie steigerhouten tafels. Echt mooi om te zien. Ze zijn geschuurd en daarna bewerkt met een of ander goedje ( wat het precies is, geen idee!), en het is zeer onderhoudsvriendelijk en kan tegen een stootje.

Nee, je hebt gelijk hoor, het gaat om meubels in het huis.

Hoe dan ook (ik ga ff generaliseren hoor) steigerhoutenmeubels zijn over het algemeen lompt, echt een modegril. Over twee jaar zit je daar met je gedateerde meubels (zoals grenen vroegah).
Inderdaad daar heb ik een keer iets over op tv gezien. Ik dacht bij de keuringsdienst van waarde. Veel steigerhout is helemaal geen gebruikt hout maar nieuw hout dat bewerkt is om oud te lijken en meestal ook nog eens op een niet zo millieuvriendelijke manier.
Wij hebben via een meubelmaker uit Friesland een salontafel, tv-meubel en eetkamertafel gekocht. Hij maakte wat wij ontwierpen.

Onze meubels zijn goed geschuurd, dus splintervrij. Hij heeft het greywash gebeitst dus kringen poets je er zo af. Zo glanst het ook niet.

Het enige nadeel van onze meubels is dat het behoorlijk begint te werken, de kieren zijn nu wel erg groot.

Op marktplaats vind je vast nog meer van deze meubelmakers.
Helemaal een setje maken van een eet- en salontafel èn nog een tv-kast *gruwel*
quote:2Italy2 schreef op 04 april 2012 @ 15:31:

[...]

Nee, je hebt gelijk hoor, het gaat om meubels in het huis.

Hoe dan ook (ik ga ff generaliseren hoor) steigerhoutenmeubels zijn over het algemeen lompt, echt een modegril. Over twee jaar zit je daar met je gedateerde meubels (zoals grenen vroegah).Ik heb een vriend die het ook erg mooi vindt. Ik ben iemand die juist wat meer richting een moderne strakke inrichting neigt, dus we gaan heerlijk mixen denk ik! Het zal niet zo'n lompe bende worden hoop ik-;).
Over de zwendel weet ik niets, maar het is niet 'gewoon hout dat behandeld is voor een effect'. Het is namelijk steigerhout... Dat betekent niets meer en niets minder dan dat je meubelen gemaakt worden van hout waarvan ze normaal dus steigerplanken maken. Deze hebben als eigenschap dat ze binnen een uur droog zijn na een regenbui, waardoor ze heel geschikt zijn voor de tuin. De planken worden gemaakt van zacht naaldhout (bijv Larix). Je hebt zowel oude als nieuwe steigerhout planken.

Alle effecten hebben niets met steigerhout te maken, maar kun je toevoegen omdat je dat mooi vindt (of niet). Ze staan dus verder los van het steigerhout.
Mixen is altijd goed, je kan het chique of juist heel strak maken.
Ik heb een steigerhouten bed en een steigerhouten tafelblad voor de eettafel.

Een vlek is een vlek dus met het eten gaat er een tafelkleed overheen en verder alleen een vochtig doekje en de stofzuiger
Chique

gemixed met ietwat romantisch

Verschrikkelijk!!!

Op de Ikea toer...
Lomp en rommelig

Met wit kan alles zullen we maar zeggen
quote:sugarmiss schreef op 04 april 2012 @ 15:31:

Inderdaad daar heb ik een keer iets over op tv gezien. Ik dacht bij de keuringsdienst van waarde. Veel steigerhout is helemaal geen gebruikt hout maar nieuw hout dat bewerkt is om oud te lijken en meestal ook nog eens op een niet zo millieuvriendelijke manier.Steigerhout hoeft helemaal niet oud te lijken, want het hoeft ook helemaal niet oud te zijn. Ging dit niet toevallig over de sloophout trend? Dat moet namelijk zoals het woord al zegt eigenlijk per definitie wel oud(er) zijn. Indien het over steigerhout ging, snap ik het idee van die uitzending niet helemaal, aangezien steigerhout helemaal geen gebruikt hout of te zijn en dat ook niet claimt te zijn. (behalve als er bijstaat dat het gebruikt steigerhout is natuurlijk ;))
@ Italy, ik vind de meeste van die foto's dus echt prachtig. Naar mijn mening kan een tafel best lomp zijn in een te klein huis, maar in 'het goede' huis een prachtige tafel zijn. Net als dat niet ieder huis een kroonluchter kan hebben of een chesterfield.
Tja, smaken verschillen. En dat is maar goed ook anders werd de wereld maar saai.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven